پلتفرم ایرانی نوتریکا پلاس و ارتقای شفافیت وجلوگیری از فساد سازمانی

دکتراشکان میرزایی:به گفته کارشناسان نوتریکا پلاس راهکاری کاربردی و هوشمند است/این پلتفرم دقت بالایی در شفاف سازی مدیریت دارایی ها وکنترل فساد دارد. نوتریکاپلاس ضعف های مدیریتی را عیان می کند و خیلی از مدیران تمایلی به بهره گیری از آن ندارند.

یکی از نقاط تمرکز سرمایه گذاری در اکثر سازمان ها، خرید و نگهداری ارزش آنهاست چرا که دارایی ثابت سازمان ها نقش مهمی را در کار ایفا می کند. اینکه مدیران اطلاعات درست و منطبق بر واقعیت از اموال شرکت و دارایی های منقول وغیر منقول مجموعه خود داشته باشند تا در زمینه اسقاط، استهلاک، نگهداری، سوء استفاده های احتمالی، تخریب و... اقدامات لازم را در زمان مناسب انجام دهند.
سازمان ها باید سازو کار کنترلی داشته باشند و نکته اصلی هم شفاف سازی در این زمینه است. اکثر نهادها آگاهانه یا ناآگاهانه نمی دانند چه حجم دارایی را در سازمان زیرمجموعه خود دارند که این سبب ضعف در مدیریت وهدررفت سرمایه های سازمان در هر شکل خواهد بود.
دکتر اشکان میرزایی مدیرعامل شرکت رادمان ارتباط نوتریکا که صاحب پلتفرم ایرانی نوتریکا پلاس است در این خصوص می گوید:«در برخی سازمان ها وصنایع دولتی بر مبنای مطالعه صورت گرفته، برخی اموالی را جزو دارایی های سازمانی خود در نظر می گرفتند که مدت ها قبل مستهلک شده بود و یا اینکه بخش عظیمی از دارایی را محاسبه نمی کردند. پلتفرم نوتریکا پلاس کمک می کند که اطلاعات سازمان یافته ای در اختیار مدیران قرار گیرد، درواقع کلیه اطلاعات لازم، یک جا مستقر شود. وقتی مدیر درک صحیح و همه جانبه ای از دارایی های زیرمجموعه خود نداشته باشد، قطعا این مسئله به اشکال مختلف به هدررفت سرمایه منجر می شود. شاید خریدهایی در سازمان اتفاق بیافتد که سرمایه دورریز شود. عمده ترین مسئله در مدیریت چرخه دارایی ها همین مسئله است. باید بدانیم که چطور آنها را گزارش کنیم و شیوه این کار را بلد باشیم.  اگراین پلتفرم با شیوه نوین و هوشمند در سازمان ها رواج پیدا کند از هدررفت دارایی ها وفساد جلوگیری خواهد کرد و شفافیت کار، ارزش سازمان را در مدیریت دارایی و جلوگیری از هرگونه هدررفت دارایی بالا می برد. همچنین در شرکت های دولتی جلوی فساد گرفته می شود. حتی در مصوبه سال 1392 هیئت دولت در راستای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز تصریح شد که تجمیع اطلاعات و مدیریت یکپارچه دارایی ها می تواند کمک شایانی در مبارزه با کالای قاچاق به دولت کند.»
اما دولت جدید به روش نوین برخورد با فساد مالی و سازمانی ترغیب می شود؟ دکتر میرزایی تاکید می کند که همیشه و در هر حوزه ای شفاف سازی مخالفانی هم دارد، شاید در حوزه اقتصادی مخالفان شفاف سازی بیشتر از سایر حوزه ها باشند. داشتن اطلاعات یکپارچه از دارایی ها و حفظ و نگهداری آنها بستر فساد را تا حدود زیادی از بین خواهد برد، مثلا در دولت قبلی کارشناسان تاکید داشتند که نوتریکا پلاس به شدت راهکاری کاربردی و هوشمند است، اما چون این پلتفرم دقت بالایی در شفاف سازی مدیریت دارایی ها وکنترل کننده فساد دارد، لذا ضعف های مدیریتی را عیان می کند وخیلی از مدیران تمایلی به بهره گیری از آن ندارند.
هرچند باید پذیرفت، پذیرش این پلتفرم برای هر مدیری سخت باشد چون تمامی عملکرد خود را زیر نظارت وکنترل هوشمند قرار داده و هر ضعف و یا سوء مدیریت؛ فساد، رانت و هدررفت سرمایه ودارایی سازمانی را نمایان می کند.
مدیرعامل شرکت رادمان ارتباط نوتریکا در خاتمه می گوید:« البته این امیدواری وجود دارد که با توجه به شعار و اولویت های دولت جدید در مبارزه با فساد و جلوگیری از هدررفت سرمایه ها، پلتفرم حاضر که قطعا به شفاف سازی بیشتر در نهادها و سازمان ها و صنایع کمک شایانی خواهد کرد، بیشتر مورد استقبال قرار گیرد. اما بعید می دانم در مدیران میانی دولت جدید هم برای استفاده از این پلتفرم کسی اعلام آمادگی کند. پلتفرم نوریکا پلاس براساس تجربیات برتر بین المللی طراحی شده و در بازه زمانی دو سال به بلوغ رسیده است.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1563038

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =