انتقاد تند معاون رییس جمهور از انتصاب‌های سیاسی در حوزه علم و فناوری

ایرنا نوشت: معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: انتصاب‌های سیاسی در حوزه علم و فناوری بسیار خطرناک است و نقیض این قضیه باعث شد در این سال‌ها در حوزه معاونت علمی مدیریت ثابتی داشته باشیم که منجر به تحولات مثبتی برای کشور شد.

سورنا ستاری روز دوشنبه در آیین نوزدهمین اجلاس سالیانه وجشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس  و بیستمین نکوداشت سالگرد تاسیس پارک، افزود: یکی از مشکلات فناوری در کشور  سیاسی بازی است  من در هشت سال گذشته هیچ گاه انتصاب سیاسی نداشتم و به من هم انتقادات زیادی شد اما آنچه ‌مهم است تفکر افراد است و باید به آن ارج نهاد.

وی در این اجلاس که به صورت آنلاین در محل پارک فناوری پردیس انجام شد گفت: طرح اینکه چه کسی در سیستم حضور دارد و چه کسی همفکر سیاسی است، مسایل خطرناکی در حوزه فناوری است. 

ستاری ادامه داد: ثبات مدیریتی در معاونت علمی باعث شده  اتفاقات خوبی رقم بخورد و نظر افراد تغییر کند و راه‌های جدیدی برای رفع مشکلات کشور ایجاد شود، معاونت به عنوان سازمانی که وظیفه اصلی آن تزریق نوآوری به بخش‌های مختلف کشور است باید در جایگاهی باشد که به صورت فرا دستگاهی، نوآوری را تزریق کند.

وی بیان کرد: زمانی تصور من بر این بود که توسعه یک مفهوم "سخت افزاری" دارد و باورم بر این بود برای آنکه کشوری توسعه یابد باید دودکش داشته باشد و سیمان و فولاد تولید کند، بعد از مدتی به این باور رسیدم که توسعه یک مفهوم "نرم افزاری" است به این معنا که روش‌ها و تفکرات مهم هستند. اما اکنون به این نتیجه رسیده ام که توسعه پیش از هر چیزی یک مفهوم فرهنگی است و باید  فرهنگ تغییر کند و در این صورت است که پایین دست آن یعنی کارنجات نیز اصلاح می‌شوند.

ستاری تاکید کرد: مشکلات ما در زمینه توسعه از جنس "نرم افزاری" است ولی دایما به دنبال راه حل‌‎های سخت افزاری برای آن هستیم، در 20 سال گذشته در این زمینه اقدامات خوبی اجرایی شده است .

وی با ابراز خرسندی از به نتیجه رسیدن فعالیت‌های انجام شده در کشور در حوزه توسعه فناوری، ادامه داد: این شادی از همه بالاتر است که با همه وقتی و هزینه‌ها و لطماتی که دیدیم، به نتیجه رسیدیم به گونه‌ای که اکنون همه از اقتصاد دانش بنیان حرف می‌زنند و به این باور رسیده‌اند که این اقتصاد، راه  حل کشور برای خارج شدن از بحران است.

ستاری گفت: تزریق نوآوری به داخل یک سیستم شکل گرفته دولتی دشوار استهمواره تاکید کرده‌ایم که سیستم دولتی خیلی "چاق" است و حکومت چاق به این معنا که نیروی انسانی بسیار زیاد و قوانین و مقررات متناقض داریم که در طول این سال‌‎ها ایجاد شده است و این خاصیت همه اقتصادهای نفتی است که چنین دولت‌های چاقی دارند و همین سیستم با نوآوری مبارزه می‌کند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، با بیان اینکه تزریق نوآوری در چنین ساختاری کار ساده‌ای نیست، اظهارداشت :  زمانی که وزارتخانه‌ای داریم که در اطراف آن مملو از مشاوران و پیمانکارانی است که کار آنها سد سازی و لوله کشی است، برای هر مساله آبی پیشنهاد سد سازی دارند که آبی از جایی به جای دیگر منتقل شود، در این شرایط غیر ممکن خواهد بود که بخواهیم کارهای نوآورانه جدید، فناوری جدید و یا ایده جدید پیاده شود و در این مسیر باید خیلی کتک بخوریم تا بتوانیم یک فناوری در یک سیستم سلب و سخت و سنگ مانند نفوذ یاد که این سیستم به دنبال نوآوری نیست.

انتقاد تند معاون رییس جمهور از انتصاب‌های سیاسی در حوزه علم و فناوری

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: خوبی شرایط حاضر این است که اکثر مسوولان متوجه شده‌اند که باید نوآوری داشته باشیم در حالی که گذشته این موضوعات به تمسخر گرفته می‌شد، من همواره این مثل گاندی را در نظر دارم که در توسعه نوآوری ابتدا نادیده گرفته می‌شود، بعد مورد تمسخر قرار می‌گیرد و بعد از آن کتکتان می‌زنند و بعد برنده خواهید شد.

وی با بیان اینکه مرحله بعد از کتک خوردن، بردن است، ادامه داد: این داستان هر نوآوری است که ما در کشور داریم، یعنی اول توجه نمی‌شد بعد مسخره می‌کنند تا صاحب ایده ادامه ندهد و بعد شروع به مبارزه و تهدید به دادگاه و بازرسی می‌شویم و در آخر که این مراحل طی شد، برنده می‌شوید و همه درها باز خواهد شد.

ستاری، با بیان اینکه ما تا حدود زیادی در زمینه اقتصاد دانش بنیان، از مرحله آخر عبور کرده‌ایم، افزود: البته هنوز جاهایی داریم که کتک می‌خوریم ولی واقعیت این است که به نظر می‌رسد پیروزی‌های قابل توجهی ایجاد شده است و نظرات مسوولات تغییر کرده و وزرا به این نتیجه رسیده‌اند که با روش قبلی نمی‌توان ادامه داد.

معاون علمی رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ما نیاز به ایده‌ها، فناوری‌های جدید، نوآوری‌های جدیدو نیروهای انسانی جدید داریم، تاکید کرد: این اکوسیستم نوآوری به صورت فعلی بسیاری را به خود آلوده کرده است به گونه‌ای که در حال حاضر تعداد نمایندگانی که در مجلس حوزه نوآوری را درک می‌کنند قابل مقایسه 6 تا 7 سال قبل نیست و در اتاق بازرگانی تهران تعداد شرکت‌های دانش بنیانی که این حوزه را می‌فهمند و واحد تحقیق و توسعه دارند و در اقتصاد دانش بنیان فعال هستند به 16 تا 17 شرکت رسیده است.

ستاری با تاکید بر اینکه در حال حاضر بسیاری از افرادی که در دولت حضور دارند این مفاهیم دانش بنیان را می‌فهمند، گفت: این افراد برای تغییر فرهنگی در کشور تلاش می‌کنند؛ چرا که باید فرهنگ کشور در این زمینه باید اصلاح شود و نیاز به فرهنگی داریم که از نوآوری‌ها استقبال می‌کند و بتوانیم از جوانان حمایت کنیم.

وی با اشاره به اکوسیستم نوآوری کشور متشکل از بیش از 6 هزار شرکت دانش بنیان، 10 هزار استارت‌اپ و 46 پارک علم و فناوری و مراکز و ناحیه نوآوری، گفت: این روند موجب تغییر رویکردها در دانشگاه‌ها نیز شده است و امروز در مراسم بازگشایی دانشگاه‌ها روسای دانشگاه‌ها در خصوص مباحثی چون "دانشگاه کارآفرین"، "دانشگاه ثروت آفرین" و دانشگاهی که می‎خواهد پیرامون خود را تغییر دهند و می‌خواهد تعامل داشته باشد، سخنرانی کردند.

این مسوول با بیان اینکه اینها حرف‌هایی است که اگر زمانی رییس دانشگاهی می‌خواست درباره آنها حرف بزند گویی که جنایتی را مرتکب شده است، یادآور شد: این روند اتفاق بزرگی است و همه ما باید از این اتفاق به صورت محکم حمایت کنیم و بر این اساس است که هر کسی که در دولت و یا فردی که تفکراتش مقداری شبیه این روند است، هر کاری که از دستم برآید برای وی انجام خواهم داد و این کاری است که باید همه ما انجام دهیم.

ستاری با تاکید بر اینکه هر کسی که شبیه خودمان پیدا می‌کنیم باید کمکشان کنیم، افزود: همتاها و همفکران خودمان  خودمان چه در دولت، چه در مجلس و چه در بخش خصوصی باید پیدا و از آنها حمایت کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تزریق نوآوری به بحش‌هایی مختلف باعث خواهد شد که راه‌ حل‌های بهتر با هزینه‌های کمتر ارائه دهیم، یادآور شد: چه ما باشیم و چه نباشیم این راه باید ادامه یابد و تصور می‌کنم که این مسیر به بلوغی رسیده است که خاصیت زایندگی دارد و شرکت‌ها و مدیرانی در این مسیر ایجاد شده است ضمن آنکه هم زبانانی پیدا شده و بسیار مشعوف کننده است که افرادی هستند که همان حرف‌های خودم را برای من بازگو می‌کند و این بسیار خوب است که توانسته‌ایم زایشی را با کمک همه افرادی که در این سال‌ها در این مسیر زحمت کشیده‌اند، به ویژه در این 8 سال ایجاد کنیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآور شد: در حال حاضر این  اکوسیستم درحال حرکت است و باید همه شما به طور یکپارچه از آن دفاع کنیم و بتوانید کل شهر پردیس را متحول کند و زیر ساخت آن با هزار هکتاری شدن پارک فناوری پردیس آماده است.

وی فروش 15 تا 20 میلیاردی شرکت‌های پارک و حجم سرمایه گذاری‌های انجام شده در پارک پردیس را از دیگر زیر ساخت‌هایی دانست که این پارک می‌تواند قطب اقتصادی تبدیل شود و گفت: چنین شرایطی باید به گونه‌ای شود که از این به بعد همه از تهران به پردیس بیایند و این شهر، تبدیل به شهر فناوری کشور شود.

ستاری یادآور شد: بسیاری از شهرهایی که در اطراف تهران هستند، خوابگاه تهران هستند یعنی شب‌ها این شهرهای پیرامونی پر می‌شوند و صبح‌ها همه برای کار به تهران وارد می‌شوند ولی پردیس باید این روند را معکوس کند و باید جایی باشد که جذب کننده نیروهای نخبه و فناور از همه دنیا باشد  این هدف غایی است که باید شهر پردیس آن را دنبال کند، پردیس باید شهر فناوری تبدیل و شناخته شود.

در این مراسم از 6 محصول فناورانه پارک رونمایی و 9 واحد برتر پارک معرفی و تقدیر شد .

۲۳۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1563053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    14 3
    در سلامت نفس و روحیه علمی شما شکی نیست. اما مراقب اطرافیان و افراد ناسالمی که دنبال نزدیک شدن به شما برای رسیدن به منافع و غرض های فردی هستند باشید. نمونه هایی از اینگونه افراد قبلا به شما نزدیک شده اند و اکنون نیز هستند.
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    12 6
    آقای دکتر ستاری... فرزند شهید است.دلش بیشتر ازهمه برای نظامی که مرحوم پدرش باعث پیروزی اش شد می سوزد
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    12 6
    اگرافراد باسواد کارشناس درحوزه علمی واموزشی جایگزین افراد سیاسی وبیسوادی وبی کفایت وجناحی شوند باگرفتن تصمیمات درست نسل جوان راکه بیش ازپیش به ورطه غقرونابودی میرودنجات خواهند اد. چراکه افرادسیاسی نگرش سازنده ندارند.