۰ نفر
۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳
فولاد نورد چیست؟

بد نیست ابتدا بدانیم نورد چیست و چه کاربردی در تولید فولاد دارد؟ نورد فرآیندی است که طی آن، شکل دهی فلزات صورت گرفته و فلز مورد نظر با عبور از یک یا چند غلتک در دستگاه نورد به خوبی تغییر شکل می دهد و در نهایت باعث کاهش ضخامت فلز می گردد.

منظور از نورد گرم این است که در دمای بالا که فلز مورد نظر راحت تر شکل می گیرد از میان دو غلتک دستگاه نورد، عبور داده می شود.این دما بالاتر از دمای تبلور فلز است.

در نورد سرد هم، فلز مربوطه در دمایی کمتر از دمای تبلورشکل داده می شود و از کاربردهای مهم آن در ساخت قطعات خودروسازی و یا تجهیزات و لوازم خانگی می توان نام برد.

معرفی شرکت فولاد گیلان

مجتمع فولاد گیلان، یکی از عظیم ترین شرکت ها در حوزه نورد فولاد می باشد که در سال ۱۳۸۲ کار تولید را آغاز نمود.این کارخانه در زمینی به مساحت ۶۰ هکتار و در شهرک صنعتی رشت بنا شده است و دارای دو خط تولید نورد گرم و سرد می باشد.

اگر بخواهیم به تشریح ظرفیت هر یک از این خط تولیدها بپردازیم باید بگوییم که خط نورد گرم دارای ظرفیت ۲.۵ میلیون تن در سال و خط نورد سرد دارای ظرفیتی بالغ بر ۵۰۰هزار تن در سال می باشد.

یکی دیگر از طرح های مهم که در این مجموعه در حال اجرا نیز می باشد، تولید ورق های گالوانیزه در انواع مختلف و توسعه این طرح می باشد به گونه ای که با افزایش ظرفیت آن به میزان ۱۵۰ هزار تن در سال که تا پایان سال جاری صورت می گیرد شاهد رشد فزاینده ای در چرخه تولید کشور خواهیم بود.

اگر بخواهیم یکی از شاخص های مهم برای بررسی میزان توسعه یافتگی کشورها را نام ببریم، باید به  تولید فلزات اساسی و میزان مصرف سرانه آن اشاره نماییم.

طبق آمار و بررسی های صورت گرفته، در حال حاضر میزان ارزش تولیدات معدنی در کشور حدود ۲۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است. این میزان تولید صنایع معدنی به خصوص فولاد به خوبی پاسخگوی نیاز شرکت های داخلی می باشد؛ علاوه بر این، با صادرات این محصولات کمک زیادی به رشد ارزی کشور نیز می گردد.

بنابراین بخش زیادی از نیازهای ارزی در کشور ما، مدیون بخش تولید صنایع معدنی می باشد.

یکی از افتخارات کشورمان در سال ۹۸، کسب رتبه دهم در تولید فولاد در دنیا می باشد که در این رقابت به کوشش فولادسازان و به واسطه زحمت های شبانه روزیشان، کشورمان توانست مقامی بالاتر از کشورهای فرانسه و ایتالیا کسب کرده و برتری خود را ثابت نماید.

برخلاف پیش بینی عده ای مبنی بر هجوم مشکلات و دشواری های بسیار برای تولید کشور در سال ۹۸، ۲۳.۵ میلیون تن فولاد خام تولید گردید که با بررسی آمارها ۵.۹ درصد رشد داشته است.

رشد محصولات فولاد نیز ۹ درصد بوده که در نوع خود یک رکورد به حساب می آید! لازم به ذکر است که بخش عظیمی از این افتخارات مدیون اراده، پشتکار و تلاش های بی دریغ کارکنان این صنعت در بخش خصوصی می باشد.

فولاد نورد چیست؟

عملکرد کارخانه از دید مدیریت کارخانه

با شرح دستاوردها و عملکرد کارخانه فولاد گیلان، رسول دانیال زاده افزود: در شرایط دشوار تحریم که در کشورمان شاهد آن هستیم لازم است که دولت، با حمایت خود از این صنعت مهم پشتیبانی نموده و به رشد بیشتر آن کمک نماید.

به عقیده ایشان توسعه صنعت فولاد، با مشورت و کمک گرفتن از مشاوران حرفه ای و اهل فن در این حوزه امکان پذیر بوده و ضامن پیشرفت این صنعت می باشد که توضیحات بیشتر را در سایت رسول دانیال زاده نمین میتوانید مشاهده کنید.

اگر محصولات کارخانه فولاد گیلان را از جنبه استانداردهای بین المللی مورد بررسی قرار دهیم، به کیفیت بالای آن پی می بریم؛ کما اینکه تاکنون نیز با وجود تمام تحریم های بین المللی که در کشورمان سایه انداخته و در شرایطی که  که رقابت در این حوزه به شدت بالاست، این کارخانه بخش بزرگی از نیاز تولید کنندگان داخلی را تامین نموده است.

دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که مواد اولیه مورد نیاز بیش از ۴۰۰ شرکت که در صنایع مرتبط با فولاد فعالیت می نمایند از مجتمع فولاد گیلان تامین می گردد.

دلیل این موفقیت بزرگ و کسب افتخارات این چنینی، بهره گیری از نیروی متخصص، متعهد و با تجربه و کمک گرفتن از کسانی که در این حوزه تحصیل کرده و علم آن را دارند می باشد. همچنین استفاده از تجهیزات مدرن نیز از نکات مثبت این مجموعه می باشد.

در کنار تامین نیاز بخش های داخلی در صنعت فولاد کشورمان، این شرکت قدرتمند در صادرات محصولات به نقاط مختلف دنیا نیز نقش مهمی دارد.

همچنین زمینه اشتغال بیش از ۲۰۰۰نفر در این مجموعه فراهم گردیده است و به طور غیرمستقیم نیز حدود ۲۰هزارنفر در سایه فعالیت های این شرکت مشغول به کار هستند.

فولاد نورد چیست؟

نگاهی به سهم مصرف فولاد در ایران

به عقیده رسول دانیال زاده کارآفرین برتر صنعت فولاد با وجود اراده و انگیزه یک ملت و مدیریتی قوی و درست، هیچ گونه مشکلی از جمله تحریم نیز نمی تواند مانعی برای رشد و توسعه یک کشور باشد.

از ارکان اصلی و مهم توسعه یک کشور، بهره گیری از نیروی انسانی حرفه ای و متخصص و مدیریتی توأم با تدبیر و عقلانیت می باشد.

همان طور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، صنعت فولاد نقش مهمی در رشد و توسعه صنعت در کشور دارد.بنابراین حمایت و توجه به بخش خصوصی حوزه فولاد و فعالیت های مهم آن، می تواند زمینه پیشرفت و رشد فزایند آن را فراهم نماید.

طبق مطالعاتی که در زمینه مصرف فولاد صورت گرفته است؛ کشورهای عربستان، امارات و ایران که در دسته بزرگ ترین تولید کننده فولاد در خاورمیانه قرار دارند، بیشترین مصرف فولاد را نیز داشته و در این زمینه بالاترین آمار به این کشورها تعلق گرفته است.

بر اساس این آمار، بیش از ۷۰ درصد سهم مصرف فولاد به این سه کشور تعلق دارد که اگر بخواهیم به طور دقیق تر به شرح آن بپردازیم، ۳۸ درصد مصرف فولاد توسط ایران، ۲۱ درصد عربستان و امارات نیز ۱۵ درصد و ۶ درصد سهم عراق و کشورهای دیگر نیز مجموعا با ۲۰ درصد مصرف، این آمار را به خود اختصاص داده اند.

با اتکا به این آمار و مطالعات صورت گرفته، می توان این گونه پیش بینی نمود که تا سال ۱۴۰۴ به طور تقریبی کشورمان حدود ۱۵ میلیون تن صادرات فولاد داشته باشد که به یاری تولید کنندگان دولتی و خصوصی و همچنین با تلاش مجموعه فولاد گیلان، این امر امکان پذیر خواهد بود.

البته باید بدانیم که صنعت فولاد در کشور ما نیازمند اصلاحات و ارتقاء در بخش های مختلف می باشد.به عبارتی دیگر تمام اجزای این صنعت مانند معادن، کارخانه، حمل ونقل جاده ای و ریلی و بنادرباید مورد بازبینی قرار بگیرند و در صورت لزوم اصلاح شده و ارتقا داده شوند تا در نهایت، هدفی که تا سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است محقق گردد.

رسول دانیال زاده در پایان با تاکید ویژه بر حمایت های همیشگی دولت به خصوص در شرایط تحریم و تاثیر بی نظیر آن بر رشد و توسعه صنعت فولاد در کشورمان، ملاقات و ایجاد جلسه های مشورتی برای شنیدن مشکلات و نیازهای کارکنان این حوزه و پیگیری و کوشش برای رفع این نیازهای مهم را از عوامل مهم پیشرفت و موفقیت صنعت فولاد در ایران دانست.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1563564

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =