روزنامه اماراتی: ایران و اروپا به نتیجه نرسیدند

ایسنا نوشت:یک روزنامه اماراتی با اشاره به سفر معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران درباره ازسرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین، به نقل از سخنگوی اتحادیه اروپا مطرح کرد که رایزنی‌ها در تهران درباره از سرگیری مذاکرات، فعلا بی نتیجه‌ مانده‌اند.

 روزنامه اماراتی نشنال می‌گوید، دیدار مقامات اتحادیه اروپا و ایران نتوانسته به توافق بر سر بازه زمانی از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین منجر شود اما دو طرف طی روزهای آتی در بروکسل نشستی خواهند داشت تا رایزنی‌های بیشتری انجام دهند.

پیتر استانو سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در این باره گفت: سفر انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران که ریاست جلسات کمیسیون مشترک برجام در شش دور اخیر مذاکرات وین را نیز بر عهده داشته است، بر «فوریت از سرگیری مذاکرات» تاکید داشت.

استانو با گفتن این که «ما منتظر پاسخ ایرانی‌ها هستیم»، افزود که جوزپ بورل نماینده ارشد و مسئول سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برای ماموریتی متناظر با ماموریت مورا در تهران، به واشنگتن سفر کرده است.

به گفته استانو، «جوزپ بورل نیز به سهم خود به واشنگتن رفته است تا با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران دیدار و گفت‌وگو کند».

او در این باره اظهار کرد: باید منتظر نتیجه مذاکرات باشیم.

 علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان اخیرا در ملاقات با انریکه مورا با تاکید بر این که ایران همواره ثابت کره که یک بازیگر مسئول در عرصه بین‌المللی است، در حالی که رفتار طرف مقابل نشان می‌دهد که با مسوولیت پذیری فاصله معناداری دارد، تصریح کرد: هر طرف که مسوولیت پذیری بیشتری از خود نشان دهد، به میز مذاکره نزدیکتر است.

باقری با اشاره به این که برای ایران دستیابی به نتایج ملموس در مذاکرات وین موضوعیت دارد، تصریح کرد: ایران برای مذاکرات جدی که نتیجه آن توافق عملی و نه توافق کاغذی باشد، همواره آماده است.

علاوه بر این، موضوع مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین از موضوعات مورد گفت‌وگوی آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا با همتایانش از رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در چند روز اخیر در واشنگتن بوده است.

قدرت های جهانی از جمله آمریکا، در ماه‌های گذشته شش دور مذاکرات پیرامون احیای توافق هسته ای در وین را برگزار کردند. این مذاکرات میان ایران و دیگر اعضای کمیسیون مشترک برجام و با حضور آمریکا درمحل مذاکرات برگزار شد. البته ایران و آمریکا مذاکرات مستقیمی نداشتند و تنها از طریق نمایندگان دیگر کشورهای حاضر در مذاکرات در جریان مواضع یکدیگر قرار می گرفتند.

برگزاری دور هفتم این مذاکرات تا پس از تشکیل دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان به تاخیر افتاد. زمان دقیق از سرگیری مذاکرات مشخص نیست، اما ایران اخیرا هم‌زمان با برگزاری نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفته که این مذاکرات می تواند در آینده نزدیک از سر گرفته شود. مذاکرات وین در این راستا پیش می رود که بتواند از طریق اقداماتی هماهنگ شده، موجب بازگشت دوجانبه آمریکا و ایران به پایبندی کامل به توافق هسته ای شود.

بلینکن پیش‌تر با اشاره به این که آمریکا قصد دارد مذاکرات وین از سرگرفته شوند و بازگشتی دوجانبه با ایران به پایبندی به توافق میسر شود، مطرح کرده بود فرصت به نتیجه رساندن مذاکرات و از سرگیری پایبندی نامحدود نیست.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1564046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
    1 0
    تعامل با دنیا عقلانی دینی و شرعی است شریعت مداری ایران را به سمت یک چاه هولناک هل می دهد خرد جمعی حکم می کند با دنیا مدارا باید کرد ،با دوستان مروت با دشمنان مدارا