چند درصد جمعیت دانش‌آموزی، دانشجویی و کارگری مخدر مصرف می‌کنند؟

ایسنا نوشت: مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به وضعیت شیوع مواد مخدر گفت: وضعیت شیوع به گونه ای است که در جمعیت عمومی ۵.۴ درصد، در دانش آموزی و متوسطه و هنرستانها ۲.۱ درصد و در دانشجویان دولتی ۴.۷ و در محیطهای کارگری ۲۲.۳ درصد وضعیت مصرف داریم. الگوهای مصرف بیشتر مواد اوپیوئدی و توهم زاست.

دکتر صرامی در نشست تخصصی روند برنامه تحول راهبردی مبارزه با مواد مخدر و بررسی تحولات کشور افغانستان و پیامدهای آن در عرصه مبارزه بیان کرد: در حوزه سیمای مواد مخدر اگر در یک نگاه کوتاه در عرصه جهانی بخواهیم ببینیم چه وضعیتی داریم؟، مواد مخدر به عنوان یک تهدید استراتژیک چند وجهی، چند سببی و سیستماتیک سبب شده است که طی ۱۳ سال اخیر میزان مصرف مواد در سال ۲۰۰۶ که ۲۰۸ میلیون نفر بود در سال ۲۰۱۹ به ۲۷۵ میلیون نفر افزایش پیدا کند. این روند افزایش ۳۲ درصدی که حداقل افراد یکبار در سال یکی از مواد مخدر، محرک یا توهم زاها را استفاده کرده اند یک زنگ خطر جهانی برای جامعه بشریت است. 

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سطح جمهوری اسلامی ایران، باتوجه به برخی از ضعفها در خرده نظامهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی متاسفانه در دهه های دوم و سوم با رشد شیوع مصرف مواد مواجه بودیم. ما در دهه اول انقلاب به واسطه وجود ضد ارزش بودن مصرف مواد و افزایش سرمایه های اجتماعی و حضور مشارکتهای مردمی با کاهش شیوع مصرف مواجه بودیم که امیدواریم در عرصه این تهاجمات بتوانیم با جدیت بیشتر برای گام دوم انقلاب نسبت به کاهش شیوع مصرف مبادرت کنیم.

وی گفت: وضعیت شیوع به گونه ای است که در جمعیت عمومی ۵.۴ درصد، در دانش آموزی و متوسطه و هنرستانها ۲.۱ درصد و در دانشجویان دولتی ۴.۷ و در محیطهای کارگری ۲۲.۳ درصد وضعیت مصرف داریم. الگوهای مصرف بیشتر مواد اوپییدی و توهم زاست.

صرامی خاطرنشان کرد: در خسارتهای اجتماعی مواد مخدر از همسرآزاریها و طلاق و کودک آزاری تا قتل از مشکلاتی است که بر جامعه تحمیل می شود. خسارتهای اقتصادی کشور ناشی از موادمخدر در هزینه های مستقیم و غیرمستقیم ۱۶۷ هزار میلیاردتومان در یکسال است که در عرصه جامعه و دولت و فقر این هزینه ها ایجاد شده است. 

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در بحث مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد تومان و در ۶ ماهه امسال بیش از ده هزار میلیاردتومان ضربه به بنیانهای مالی وارد شده است. 

صرامی اظهار کرد: در ۶ ماهه اول سال جاری بیش از ۵۹۶ تن کشفیات انواع مواد مخدر توسط نیرو ها بوده است و این اقدامات درحالی بود که با افزایش تحریمها و بیماری کرونا و محدودیتهای اعتباری مواجه بودیم اما با رهنمودها بسیار صحیح و اشراف اطلاعاتی و بهره گیری از همه ظرفیتها و  تمرکز اقدامات در مناطق شرق و حاشیه شرق سبب شد که ۷۰ درصد کشفیات را با انجام اقدامات اطلاعاتی، ۷۲ درصد کشفیات به استانهای شرقی و حاشیه شرق و هلاکت قاچاقچیان ختم شود.

235233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1565342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =