قرادرداد ایران و ونزوئلا چقدر به نفع ماست؟/ بد نیست مجلس محترم به ماجرا ورود کند

روزنامه آفتاب یزد با اشاره به روابط ایران و ونزوئلا نوشت:در جهان بین‌الملل، امضای قراردادها بسیار مهم و تاثیرگذار است. این تاثیرگذاری را میتوان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی هر دو طرف دید و بررسی کرد.

اما این قراردادها نکته بسیار مهمی را دارد که باید به آن توجه کرد. این نکته را نباید نادیده گرفت و آن این است که این دست قراردادها برای چه کسی سودآور است.
اصولا در عرصه بین‌الملل کشوری که از نظر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... در مرتبه پایین‌تری قرار دارد، به سراغ کشور قدرتمندتر در این زمینه‌ها میرود تا با عقد قراردادی بتواند ضعف‌های خود را برطرف کرده و پیشرفت کند.
بسیاری از قدرت‌هایی که در یک هژمونی قرار دارند نیز به امضای چنین قراردادهایی با یکدیگر دست می‌زنند تا در زمینه‌های مختلف همپوشانی کنند.
اما در مورد قرارداد امضا شده میان ایران و ونزوئلا باید دید این قرارداد برای کدام کشور سودآور است. شرایط ایران و ونزوئلا را بررسی کنید و چند سوال را پاسخ دهیم تا متوجه این داستان شویم.
ونزوئلا در جهان بین‌الملل چه میزان تاثیرگذار است؟
اقتصاد ونزوئلا چه تاثیری در نظام اقتصادی جهان دارد؟
ونزوئلا چه میزان میتواند به ایران کمک کند تا از تحریم‌ها بگذرد؟
در مقابل نیز بپرسیم:
ایران در مذاکرات احیای برجام چه میزان به ونزوئلا نیاز دارد؟
ایران برای صادرات خود، چه میزان میتواند روی بازار بحرانی ونزوئلا حساب کند؟
تورم افسار گسیخته ونزوئلا تا چه میزان میتواند به تبادل ارز جهانی با ایران کمک ‌کند؟
اگر برای تمام این سوالات بتوانیم پاسخ مناسب را بیابیم و منطق آن را درک کنیم، میتوانیم از چنین قراردادی دفاع کنیم. حقیقت آن است ونزوئلا هیچ نیازی به ایران ندارد و ایران نیز نمیتواند روی کمک ونزوئلا حساب کند. هر دو کشور تحت تحریم‌های شدید آمریکا و اروپا قرار دارند، ونزوئلا دچار بحران سیاسی شدید است و هر لحظه ممکن است سیستم سیاسی آن ساقط شود و سیستمی به شدت طرفدار غرب روی کار بیاید و این به معنی‌کان لم یکن تلقی شدن این قرارداد خواهد بود.
نکته مهمتر این است که اگر شرایط ونزوئلا برای سرمایه‌گذاری طولانی مناسب و سودآور بود، بی‌شک روسیه، چین و بسیاری از قدرت‌های جهانی به سراغ آن می‌رفتند. شاید ایران و ونزوئلا در حال حاضر به عنوان دو کشور دارای سیاست‌های ضد استکباری باشند و به دنبال تقابل با آمریکا باشند اما هیچ منطقی نمی پذیرد با توجه به شرایط اقتصادی دو طرف، قراردادی این چنینی امضا شود.
آیا بهتر نبود چنین قراردادی با اعلام قبلی و نظرسنجی اساسی میان صاحب نظران و کارشناسان مطرح شود تا هم از نظر سیاسی و اقتصادی ابعاد مختلف آن بررسی شود تا سود دو طرف در نظر گرفته شود.
ایران میتوانست برای عقد چنین قراردادی به دنبال کشوری باشد که بازار آن بتواند پاسخگوی نیاز ایران برای صادرات باشد و ارز مورد نیاز ایران را تامین کند و از لحاظ بُرد سیاسی و تاثیرگذاری در مرتبه‌ای بالاتر از ونزوئلا باشد.
بد نیست مجلس محترم نیز به این ماجرا ورود کند تا بتواند از احتمال بروز خسارت برای ایران جلوگیری کند.
23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1565417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    75 15
    تا کی باید برای دهن کجی به آمریکا از جیب مردم برای ونزوئلا خرج کنیم.
    • كدخدا IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      24 4
      ونزوئلا همون ايرانه فقط جاش تو نقشه فرق ميكنه
  • نامدار IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    60 15
    معلومه ١٠٠ درصد به نفع ونزوئلا هست سوال نداره؟!!
  • نادر IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    66 16
    بعد از انقلاب هیچ قراردای به نفع کشور امضا نشده است . همیشه ایران چیزی داده و هیچ چیز پسنگرفته
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      11 5
      آره واقعا نمونه بارزش برجام است
  • سعید IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    67 11
    یک قرارداد با کره شمالی هم ببندیم دیگه وضعمون عالی میشه اصلا یک اتحادیه درست کنیم ما سه تا کشور
  • م ح IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    51 10
    بیچاره مردم ايران
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      12 27
      چرا همیشه عادت کرده‌ایم اظهار عجز و ناتوانی و بیچارگی و استیصال؟! مگر ما ایرانیها چطورمان هست؟ این نگاه رو یک انسان سالم هم داشته باشه بعد از یه مدتی بیمار و ناتوان میشه! چرا ما خودمون باور نداریم؟! جامعه ما مگه چی کم داره؟ ما با یک درصد جمعیت دنیا ۲ونیم درصد پیشرفت علمی دنیا دستمونه! آخه چرا به این جوونامون افتخار نمیکنیم؟ واکسن ایرانی با تموم کمی‌ها و کاستی هاش دنیا رو متعجب کرد! آخه چرا ما اینطوری هستیم؟! اصلا عادت کردیم به اظهار عجز و بیچارگی! یکی‌مون هم که بخواد از توانایی خودش حرفی بزنه بنده خدا می‌ترسه که متهم بشه! چرا واقعا؟ ما چی‌مون کمتر از کشورهای دیگه است که همش خوبی‌های اونا رو می‌بینیم و همش بدبختی‌های خودمون رو! مشکل کجاست؟
  • کاوه IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    11 37
    سلام بر نویسنده کل صحبت شما تا حدودی اشتباه هست. اولا چرا به برجام ربط دادی؟ لزومی نداشت. میتوان با همه کشورهای دنیا از قوی و ضعیف قرارداد امضا کرد و طبیعتا هر قراردادی میشه به نفع هردو طرف باشه. حالا یکی بیشتر و یکی کمتر یا تا حدودی مساوی. کشور ضعیف میتونه بازار مناسبی برای ما باشه. به اصل ماجرا هیچ ایرادی وارد نیست. اگر از متن قرارداد خبر دارید و انتقادی بهش دارین در موردش صحبت کنید هم ما و هم مخاطبان آشنا بشیم. بدون گرایش سیاسی هستم
    • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      43 5
      حتما شوخی میکنید بازار!؟! نه ما کالای برای فروش داریم نه اونا پولی برای خرید بعد هم حواست به نقل وانتقال کالا و بازگشت پولش هست به لبنان گازوئیل دادیم بسه
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    52 6
    رابطه با ونزوئلا یک کشور ورشکسته چه منافعی برای ما دارد
    • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      24 5
      ما عادت کردیم به بدبختر ازخودمون برسیم خودمون نون نداریم بخوریم به لبنان و ونزوئلاو....کمک میکنیم
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    48 4
    اخه کشور که برای خرید یک ساندویچ یک فرقون پول باید ببری چه خیری میخواهیدببرید دست بردارید از رفاقت با کشورها ورشکسته کسی که با شخص بدهکاری رفاقت می کنه جز بدبختی چیزی نصیبش نمیشه یا تجار ت با سوریه جنگ زده یا لبنان که تورم روزانش از ما بدتر پولی از اینها گیرتان نمیاد فقط از جیب مردم می رود
    • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      24 3
      اون چیزی که برای حاکمیت مهم نیست منافع مردمه
  • زارعی IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 0
    آبگوشت بزباش هم ازاین تحلیل قشنگ تربودتمام حیثیتتون رابه برجام گره زدیدوهشت سال ملت بدبخت راسرکارگذاشتید هنوزدارید دنبال برجام میدوید