پوتین بدعهد، این بار زیر قرارداد فروش سلاح به ایران نمی زند؟

آفتاب یزد نوشت: «ایران از روسیه، هواپیماهای جنگنده، جت آموزشی و بالگرد رزمی خریده است.» این خبری است که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان نتیجه سفرش به روسیه اعلام کرده است و همین یک جمله کافی است تا خاطرات تلخ بد عهدی‌های روسیه بار دیگر زنده شود.

این اولین بار نیست که ایران از روسیه تسلیحات نظامی می‌خرد اما گویا بد عهدی‌های روسیه هم تمامی نخواهد داشت. پیش از این و در ماجرای خرید سامانه اس 300 از روسها شاهد بودیم که روسیه 9 سال تحویل این سامانه را به تعویق انداخت و سر انجام پس از امضای برجام این سامانه را به ایران تحویل داد.
حال در شرایطی که برجام روی هواست و هر لحظه صحبت‌های ضد و نقیضی در خصوص احیای دوباره آن به گوش می‌رسد آیا امکان این وجود دارد که روسیه بر سر عهد و پیمان خود بماند؟ یا بار دیگری شاهد عهد شکنی روس‌ها در خصوص تعهداتشان نسبت به ایران خواهیم بود؟

 پیش از این شاهد بودیم نه سال پس از امضای قرارداد فروش سامانه‌های موشکی اس 300 بین مسکو و تهران و امتناع روس‌ها از تحویل آنها به ایران که منجر به اعتراض زیادی در محافل سیاسی و رسانه‌ای این کشور شد، سر انجام در اردیبهشت ماه سال 95 با توجه به توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5، این سامانه‌ها به ایران تحویل داده شد. در واقع روسیه پس از رفع تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، قرارداد اس-300 را در دستور کار قرار داد و پس از تجدید و اصلاح این قرارداد، سامانه اس-300 وارد کشور شد.
در سال 2007 قراردادی نظامی بین ایران و روسیه برای دریافت سامانه پدافندی اس-300 امضا شده بود، اما روس‌ها در سال 2010 به بهانه تحریم‌های سازمان ملل حاضر نشدند این سامانه دفاعی را تحویل ایران دهند. در همان مقطع ایران اعلام کرد که در دادگاهی در ژنو علیه روسیه شکایتی قانونی را مطرح کرده است. اما پس از توافق هسته‌ای ایران و غرب و رفع تهدیدهای نظامی علیه ایران، روس‌ها آماده تحویل سامانه اس-300 شدند.
در اصل ولادیمیر پوتین در فروردین ماه سال 94 و درماه‌های پایانی مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب، با امضای حکمی، ممنوعیت فروش سامانه اس-300 به تهران را لغو کرد. رئیس جمهور روسیه گفته بود که تحویل سامانه دفاعی اس-300 به ایران نقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود.
روسیه بدعهد این بار متعهد است؟
با این حال باید دید در حال حاضر که برجام سرنوشت نامشخصی دارد و طرفین این قرارداد هر کدام ساز خودشان را کوک کرده اند، آیا روسیه بر سر عهد و پیمان خود با ایران باقی خواهد ماند؟
23302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1565418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 79
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • CA ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    این یارو به شما واکسن اسپوتنیک نداد حالا میخواد به شما سلاح بفروشه! راکتور بوشهر به شما بعد از ۲۵ سال تحویل داد! ی بار، دو بار ... آخه چند بار باید خفت بکشین .
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      223 8
      درمورد روسیه حرف بد نزنید مش حسین آقای کیهان ناراحت میشه ها
    • محمود IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      80 4
      من موندم اگر قرارداد خرید سلاح بسته شده چرا علنی میشه ؟ الان کلی کشور از ترکیه و همپیمانش اسرائیل گرفته تا آمریکا و کشورهای اروپایی بسیج شدن تا روسیه رو قانع کنن تا سلاح به ایران نده . روسیه هم از اونها مقداری شیتیل میگیره و سلاح ها رو نمیده . یعنی هم از ایران پول گرفته و هم از کشورهای مخالف پول خواهد گرفت . ایران هم این وسط مچل میمونه . این روش همیشگی روسیه هست .
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    290 4
    فک کنید روسیه به خاطر فروش تجهیزات نظامی به ایران خودشو تحت تحریم های بیشتر آمریکا و اتحادیه اروپا قرار بده. نخیر اول پولو از ایران میگیره بعدش میگه چون تحریم هستید نمیتونم تحویل بدم.
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    چون یک کشور بد عهدی مثل آمریکا از برجام خارج شده طبیعتا هیچ مانعی برای فروش سلاح به ایران از طرف روسیه وجود ندارد.
    • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      2 3
      خدا از دهنت بشنود . ما كه بخيل نيستيم آرزومونه كه اين سلاح ها كه اتفاقا براي ايران لازم نه بلكه ضروري است زودتر به ايران برسه . تا هر ننه قمر و كشور زير پونسي براي ما شاخ وشونه نكشه . ضمن اينكه حيف خلبان هاي جوان و زبده ما كه با جنگنده نيم قرن قبل بپرنند . ولي مشكل از تجربيات گذشته و تاريخي ما از اين همسايه غير قابل اعتماد است . اس ٣٠٠ رو يك دهه طول كشيد تا به ما بده . ولي اس ٤٠٠ رو دوساله به تركيه داد در حالي كه تركيه عضو ناتو است . از ديروز كه خبر اين خريد تسليحاتي جديد رو شنيدم دارم فكر ميكنم اينا چند سال طول ميكشه تا به ما برسه
  • یاسر IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    آره روسیه بود که از برجام خارج شد!!!!!! خجالت بکشید با این همه نفرت پراکنی
    • آسو IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      168 9
      ندادن واکسن اسپوتنیک تولید شده در خطوط تولید داخلی کشور که روسیه متعهد بود ازش بهمون بده چی؟؟؟؟؟؟بسه بابا
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      173 6
      داداش روسیه پول واکسن رو گرفته و تحویل نداده ! به کدوم وعده اش عمل کرده ؟ کی نفرت ایجاد میکنه ؟
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      147 9
      یاسرجان، کمی تاریخ بخوان، برجام و امریکا را بگذار برای بعد، برای شناختن روسها نیازی به آنها نیست. کافیست عملکرد روسها را در همین 250 سال اخیر بررسی کنی،
    • علی DE ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      153 3
      دوست گرامی متاسفانه روس های جنایتکار نسبت به ایران تا کنون خیلی ظلم وبد عهدی کردند این روسهای منافق بودند که در جنگ هشت ساله ماشین جنگی صدام ملعون را به بهترین سلاحهای روسی مجهز کردند که بر علیه ما استفاده کند بزرگوار با یک سرچ در اینترنت متوجه راست بودن عرایض بنده خواهید شد بنده مانده ام که چرا روسیه که اینهمه به ما ضربه زد بعد در سیاست خارجی ما مورد توجه دولت مردان ما قرار گرفته
    • ناشناس IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      107 7
      فکر کنم کسی باید خجالت بکشد که طرف کشوری کمونیست یعنی از خدا بی خبر لا مذهب باشد البته به خاطر بی سوادی شما این حرف ها برایت سنگین هست کوچولو!!
    • ناشناس IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      141 6
      ای کاش از بزرگان بود می پرسیدی همین روس کمونیست لا مذهب چه بلایی سر زن وبچه های ایرانی اورده اند البته چون امثال شما ها افراطی هستید فک نکنم برایتان مهم باشد
    • ایرانی IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      126 2
      کدوم نفرت پراکنی پس فطرت تر از روس‌ها خودشونن اینها هم از اخور میخوره هم از توبره . روس‌ها فقط نفع خودشونو می بینم . روسیه که از کره پخمه تر نیست اینهمه پول داریم پس نمیده.
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      64 3
      چه غرب، چه شرق، تمام دنیا بدعهدند. شاهد آن هم غرب در برجام، کودتا علیه دکتر مصدق و خیانت های همیشگی و دائمی روسیه. اما عاقل آن است که همه تخم مرغ ها را صرفا در سبد غرب یا شرق قرار دهد. فی المثل واکسن را با سلام و صلوات آوردند، دیگه تسلیحات که واکسن نیست که بدون fatf بتوان وارد کرد.
    • وطن IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      94 2
      از همشون بدتر و بی وجدانتر فقط روسیه ست
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      60 4
      روسیه که ادعای دوستی با ما داره که با تحریم های امریکا همراهی کرد
    • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      36 7
      شما اسمت هم ایرانی نیست. بعد طرفدار روسیه هم هستی! عجب معجون عربی روسی ای!!
    • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
      4 1
      قرار بود نه شرقی بشه نه غربی...افتادیم تو بغل چین و روسیه...حداقل به آرمانهای امام پایبند میموندین..
    • رضا IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      3 2
      اگه دوست ایران بود با اسراییل همین دوروز پیش قرارداد نمی بست در سوریه باهم باشند ، اتریش و چند کشور اروپایی واکسن اهدا کردند بدون پول ولی روسیه ....
  • علی IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    آزموده را آزمودن خطاست.
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      23 14
      پس چرا میگید دوباره بریم با آمریکا مذاکره کنیم؟! نگو که نمیگی باورم نمیشه
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    30 88
    روسیه اصن میخواست یک قرار داد با ما امضا کنه که آقای روحانی 8سال ریاست جمهوریشو به آمریکا دل داد نمیگم روسیه خوب و دلسوزه، اونم فکر منافعش هست ولی روحانی باید با همه کشور ها به طور یکسان ارتباط میزد
  • ناشناس IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    100 9
    یادتون رفته همین پنج بعلاوه یک از جمله چین و روسیه در قطعنامه علیه ایران رای موافق دادند،یعنی باز نمیدند؟
    • IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      3 1
      ایول
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    93 2
    امدن اسراییل بیخ گوش ما هزینه های زیادی خواهد داشت،تازه اولشه
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    106 6
    از چین روسیه خیری به شما نمی رسد وقت خودتو تلف نکید کاری را انجام بدید که خواست اکثریت مردم
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    68 3
    بنطره من اگه از چین خرید میکرد و سلاح و جنگنده میخرید خیلی بهتر بود تا با نامردایی مثله روسیه رو بزنه . روسیه هر چیزی بر سر ایران بیاره باز کمه . آخه کسی نیست بگه چند بار بایستی کلاه تو سرتون بره ک تا حالیتون بشه روسیه از امریکا هم نامرد تر هستش
    • US ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      6 4
      چین از روسیه هم کثیفتر هست.
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    8 98
    رابطه ما استراتژیک و راهبردی هست عزیز اصلا این چیزها اهمیتی نداره
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      36 1
      میبینیم رابطه ما چه قدر استراتژیک هست که روسیه با تحریم های ترامپ همراهی کرد و به تحریم های قبلی شورا امنیت رای وتو نداد
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    71 0
    مسلما حتی چین و روسیه که در ظاهر روابط خوب و به اصطلاح مسئولین ما،روابط راهبردی با ما دارند هم تسلیحات تهاجمی مخصوصا جنگنده به ما نخواهند داد.ولی ای کاش مسئولین ما حالا که ممنوعیت فروش تسلیحات به ایران برداشته شده و از نظر قانونی مشکلی نداره با صدای بلند درخواست کنند و بعد جواب منفی بشنوند.با اینکار حداقل فشار رسانه ای به این به اصطلاح دوستان شاید بیاریم.
  • مت9 IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    8 57
    روسیه بر اساس منافع خودش کار می کنه منافع روسیه بسیار بیشتر از امریکا با ما همسوست روسیه موجودیت ما رو هدف قرار نداده در مواردی صرفا منافعش اقتضاد کرده برای مقابله با امریکا پیچیده ترین تکنولوژیهای دفاعیشو با ما به اشتراک بگذاره مثلا رادارهایی با قابلیت رصد اف 35 طبیعتا در مورد هواپیما هم روسیه می ترسه ما اونو مثل اس 300 مهندسی معکوس کنیم بعد از برجام هم تحریم نظامی رو ما به صورت خودساخته ادامه ادامه دادیم
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      38 3
      جناب مت9، اتفاقا روسیه تمامیت ارزی ما را می تواند، همانطور که قرنها تا بحال کرده است ، مورد تهدید قرار دهد. الان هم در اصل یکی از دشمنان قسم خورده ما در حوزه گاز و صادرات آن به اروپا، دریای خزر، نفوذ در حوزه قفقاز و آسیای میانه و حتی یمن و باب المندب حتی در سوریه و لبنان است. اختلاف ما با آمریکا در مورد تهدید تمامیت ارزی نیست، در خصوص فکر و عقیده است، آنهم خیلی از کشورهای دنیا روش های دیگران را نمی پسندند ، اما روسیه داستان همسایه بد است با ما هست و دائم و به انحا مختلف زهرش را به ما می ریزد.
  • حافظ IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    67 4
    روسیه در موردفروش سلاح وسوریه و قفقاز به ما خیانت کرده چون می‌دونه ایران منزوی تحت اختیارش است
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    64 4
    عمرابه ایران سلاح نخواهدداد پوتین برعکس ترامپ که باهارت وپورت مسائل راجلومیبرد بسیارزیرکانه وباهوش عمل میکند علیرغم اینکه ازایران بهترین استفاده رامیکند هیچ هزینه ای هم نمیدهد
  • یهمن IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    64 4
    رابطه باروسیه بنفع ایران نیست این چندین بار درتاریخ اثبات شده. سود ی نصیب ایران نمیشود. همش ضرره
  • سینا IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    20 5
    چقد ما عاشق امریکا و روسیه داریم عاشق ایران نبود ، نیست ؟؟
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    59 1
    در طول تاریخ روس با ایران بارها بارها ثابت شد روس منافق روس منافق روس منافق روس منافق روس منافق روس منافق سرسوزنی رفاقت و اعتماد ی نباید به روس کرد همچون آمریکای جهان خوار ...
  • ناشناس IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    50 2
    والله ود روسیه و پوتین از امریکا می ترسن ما دل به کی خوش کردیم باب این همشون بادن و تو خالی هستن دل نبیندید به این کشورها
  • مجید IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    8 22
    الان از نظر قانونی ایران تحریم نیست شاید بخواهد تحریم های آمریکا را به چالش بکشد چنین کاری انجام دهد خیلی کشورها از ترس آمریکا کاری انجام نمی‌دهند یعنی جراعت چنین کاری ندارند
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    53 5
    کسی که خودش را به خواب زده محال بیدار بشه
  • بردیا IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    70 7
    فعلا که زیر سلطه روسیه هستیم
  • حمید اصلانی IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    66 1
    سلام بابا شما که بیست وچهار ساعته از اختراع سلاحهای استراتاژیک در رسانه از خودکفایی دفاعی صحبت میکنید ولی اکنون از امیدواری خرید سلاح روسی نذرو نیاز میکنید؟
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    60 4
    اگر ما میگیم آمریکا بده روسیه خوب صدبرابر آمریکا بدتره یه خورده فکر کنید روی حرف روسیه نمیشه حساب کرد
  • حسن IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    65 3
    ما میگوییم در ساخت سلاح خود کفا شدیم.تو ساخت موتور پراید مشکل داریم ولی فانتوم می سازیم.پس چی شد.روسیه هم پول را می‌بره وهم سلاح نمی ده.
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    26 2
    اگرکسانی که میرن قراردادهارامیبندن خبره باشندوکاربلد مثل اردوغان اونهاارزودارن سلاح بفروشند.امااگه ناشی باشی ودنبال دلالی وجیب خودت همه میزنن زیر حرفشون قراردادشون وپولاهم بالامیکشند.
  • ناشناس IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    65 2
    ما از روسیه از اول تاریخ تا الان خیری ندیدیم
  • محمد IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    41 1
    چرا از گذشته درس نمی‌گیریم تکنولوژی نیرو گام بوشهر بسیار قدیمی بود اما روس‌ها بابت آن دهها برابر پول گرفتن ‌وچندین سال طول کشید تا آنرا احداث کنند
  • یاس IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    47 0
    شما بدعهدی روسها در تحویل S300 رو ببین بعد برو رو دیوار پوتین نقاشی بکش!
  • علی IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    43 2
    والله امریکا خیلی بهتر از روسهاست روسیه فقط بفکر منافع خودشه اصلا ایران براش اهمیتی ندارد تنها اهمیت ایران برای روسها اینه که نگذارن بطرف امریکا بره با افرادی که در داخل دارن وسیاست خارجیشون در همین اطراف کشور هرکار میکنه تا ایران رو ازهمه رخدادها دور نگهداره ایران باید با امریکا مشکلاتش حل کنه مثل چین از هر مشکل با امریکا دوری میکنه چون منافع زیاد میبره
    • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      29 0
      همه بدنبال منافع کشورشون هستند این ماییم که بفکر نیستیم و اگر مردم کشور هر بلایی سرشون اومد حاکمان براشون مهم نیست
  • سعید IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    49 0
    اینکه ایران هواپیمای جدید داشته باشه خیلی خوبه، ولی در موارد مشابه وقتی کشور های عربی سلاح میخرند میگین که دوشیده شدند!!
  • مهران IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    48 0
    اس ۳۰۰ زمانی به ایران تحویل شد که یک سلاح از رده خارج بود روسیه خودش اون زمان اس ۴۰۰ داشت این یعنی مغز اقتصادی جنس بنجل رو راحت بفروشی و جنس خوب برای خودت بمونه
  • حسین IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    48 0
    چرا باید از یک سوراخ چند بار گزیده شد
  • سعید IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    37 0
    موضوع بد عهدی خوش عهدی نیست همه کشورها به فکر منافع مردمشون هستن البته بجز ما فقط مواظب باشن مثل نیروگاه بوشهر چند برابر باهامون حساب نکنه
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    48 1
    روسیه بدترین وموذی ترین دشمن ایران است که نان رابه نرخ روز می خورد،تحویل سلاح به ایران ازطرف روسیه قطعا منوط به احیای برجام است
  • نمیدونم IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    22 0
    بد عهد تر از روسیه در کل تاریخ ایران داشتیم تا حالا ؟ . . . نمیدونم...!
  • محمود IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    19 0
    یکم تاریخ خوندن خوبه
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    24 4
    هزاری هم دنبال چین روسیه برید باز برای باز شدن گره اصلی باید برید سمت امریکا چون روسیه چین به هیچ عنوان نهایت منافع خود را برای رابطه با ایران با امریکا در نمی اندازنداز ما گفتن خود دانید
  • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    30 1
    من دیشب در نشستی که با چرچیل داشتم ، جمله ای گفت که بسیار توجهم را جلب کرد و مرا به فکر فرو برد و علاقه مند هستم شما نیز انرا اویزه گوشتان بکنید (البته همانگونه که میدانیم سخن نیکو از هر کس که باشد نکوست). «عیجوقت به یک روس اعتماد نکنید«
  • سینا IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    2 2
    چندصد سال پیش نظامی دست چین و روسیه را برامون روکرده کو گوش شنوا: زچینی بجز چین ابرو مخواه ندارند پیمان مردم نگاه سخن راست گفتند پیشینیان که عهد و وفا نیست درچینیان_ ز روسی نجويد کسی مردمی که جزگوهری نيستش زادمی
  • صدرا IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    12 2
    سیاست روسیه پوتین در قبال ایران همان شوروی کمونیستی و همان سیاست حکومت تزار است ذره ای فرق نکرده.
  • Nasr IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    18 3
    روسیه دوست داره ما همیشه در تنش با غرب باشیم و تحریم تا مبادا خط لوله گاز ایران به اروپا برسه وگاز خودشو انحصاری به اروپا بفروشه .
  • سید مهدی IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
    0 2
    سلام دوستان اگه بخوایم موضوع رو از نگاه دیگه نگاه کنیم و بنا بر گفته ی دوستان 250 سال گذشته رو صرف نظر کنیم اگه من جای روسیه بودم به ایران سال1400 سلاح های مهم خودم رو نمیدادم در صورتی که به ترکیه میدادم اما به ایران نه چون هر چی بده کپی میکنن و بهتر از اون رو میسازن درسته لابی صهیون ترک تحریک میکنن که نده.روسیه یک قدرت نظامی هست نه اقتصادی،یعنی ارتش و تجهیزات نظامی جزو ناموس آنهاست و با توجه به این که نشت اطلاعات در ایران نسبتا بالاست هر کی جای اون باشه منطقا به این گروه نباید بده سابقه ی این موضوع هم هست اگر ایران الان در تکنولوژی پهپاد جزو 5تای اول هست به گفته کارشناسان، تماما از آمریکاهست از یعنی تکنولوژی حاصل 50سال تحقیق بهترین مهندس های جهان، جان گردآوری شده در آمریکا . به ایران امروز، هیچ کسی سلاح یا هر تکنولوژی دیگه نمیده اگر عاقل باشه. چون دست ایران بازه ،چون بهترین مهندس ها رو داره که مهندسی معکوس مثل آب خوردن است ابداع کار سختی هست. شما باید مثلا تمام 6 میلیون قطعه ی یک هواپیما رو تحلیل استاتیک دینامیک تنش کرنش و.... تا به یک عدد برسی .این عدد بدون زحمت تو دستت هست
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    4 1
    کاش مستندی در مورد بد عهدی روسها می ساختند
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    2 1
    آزموده را آزمودن خطاست... فقط یکجا در طول تاریخ نشون بدین خیری از روسیه، نه فقط به ایران، به هر کشور دیگه ای رسیده باشه، جایزه دارین. تنها کشوری که موفق شد روسیه اسلحه بگیره، عراق بود که سامانه های موشکی و تانکهای روسی و بقیه سلاح‌های روسی، جوانان ایرانی را به خاک و خون کشید...
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    4 2
    خیلی جالبه که از ترس امریکا به دامن روسیه پریدیم اونم ما سرکار گذاشته..ما با امریکا دشمنی نداریم نوعی حسادت و کینه نا مفهوم داریم برای سرگرمی مردم یک دشمن فرضی نیاز داریم
  • توحید IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    5 1
    روسیه هیچوقت دوست ایران نبوده و به هیچ عهدی ک داده پایبند نبود درباره تسلیحات هم مثل واکسن پول رو میگیره و نمیده از زمان پادشاهان ایران روسیه و چین کثیف ترین کشور هاس
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    4 1
    ایران بیشترین آسیب را در طول تاریخ از روسیه دیده
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    4 1
    حتی ترامپ دست پرورده روسها بود از روسها دستور میگرفت
  • ایرانی IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    3 1
    اگه سلاح هم نده پولشو پیش پیش میگیره ما خاطره تلخ داریم اونا شیرین
  • ایرانی بدبخت IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    5 1
    روسیه هیچوقت با ایران دوست نبوده و نخواهد شد ما خودمان را به نادانی زده ایم و ضررهای ان را دیده وبعدا بیشتر خواهیم دید
  • احمد IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    0 1
    حتما دل خوش نکنیم. اوادم عمیق است. وسربه هوا صحبت وعمل نمی کند
  • ناشناس IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    3 1
    مطالعه تاریخ روابط ایران وروسیه درگذشته وحال نماینگربداندیشی روسیه است. هرچه ضربه خوردیم ازروسیه خوردیم. ازموده، ازمودن خطاست.
  • حسان IR ۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۳۰
    3 1
    ازموده راازمودن خطاست
  • ایرانی IR ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    1 4
    پوتین همسایه قدرتمند ایرانه بزرگترین کشور دنیا زیر قدرتشه پشتیبان نیروهای عراق وسوریه وایران درجنگ با داعشه چندین بار رای شورای حکام را برعلیه ایران وتو کرده هرچی بشه ما اورا برادر بزرگتر میدونیم بیخودی تفرقه نندازید امریکای جنایتکار باطرفدارانش دشمن اصلی ماهستند
  • لرستانی IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    3 1
    روسیه قابل اعتماد نیست
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    4 1
    روسیه یهود دوست تر از امریکاست در زمان کمونیستی از 24 نفر اعضای حزب کمونیست شوروی 17 نفرشان یهودی بودند روسیه پر از یهودی طرفدار اسرائیل است بخوانید در زمان قاجار تاریخ خیانتهای یهودیان مامور روسیه به دربار قاجار را در باره شاپشال یهودی درباره کینیاز دالگورکی یهودی مامور به ایران انقدر که روسیه در تاریخ ایران ثبت شده به ایران خیانت کرده امریکا انگلیس با هم خیانت نکرده اند ایران نباید خودش را به دام این گرگ در پوستین بره بیاندازد آی مسئولین از تاریخ درس عبرت بگیرید