تفاوت زنان  و مردان در بیماری قلبی چیست؟

باشگاه خبرنگاران نوشت: دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی در مطالعات اخیر خود دریافتند تفاوت‌های زنان و مردان در بیماری‌های قلبی می‌تواند از قبل از تولد آغاز شود.

مردان و زنان از نظر شیوع، پاسخ‌های درمانی و میزان بقا برای انواع بیماری‌ها متفاوت هستند. در مورد بیماری‌های قلبی، زنان تقریبا به طور یکنواخت بسیار بدتر از مردان هستند. دلایل زیادی برای این امر وجود دارد و به نظر می‌رسد دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل و دانشگاه پرینستون قبل از به دنیا آمدن ما یکی از این سلول‌ها را در اعماق سلول‌ها یافته‌اند.

این تحقیق که در مجله Developmental Cell منتشر شده است نشان می‌دهد که تفاوت‌های زن و مرد در بیان پروتئین بلافاصله پس از تبدیل سلول‌های جنینی به سلول‌های قلبی به نام کاردیومیوسیت‌ها رخ می‌دهد. این اولین مرحله رشد قلب است، درست قبل از اینکه جنین در معرض هورمون‌های جنسی قرار گیرد.

این گزارش جامع اولین مکانیسم ناهماهنگی جنسیت قلبی در چنین مراحل اولیه است، فرصت‌های جدیدی را برای تحقیقات در مورد بیماری‌ها و درمان قلب و همچنین پیشرفت بیولوژیکی تفاوت‌های جنسیتی در این زمینه رو به رشد ارائه می‌دهد.

فرانک کانلون، نویسنده ارشد، دکترای ژنتیک و زیست شناسی، می‌گوید: مطالعات ما نشان می‌دهد که سوگیری‌های جنسی در رشد قلب قبل از تعیین جنسیت اولیه رخ می‌دهد و می‌تواند با بیماری مادرزادی قلبی سوگیری جنسی ارتباط داشته باشد و دارد. در دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل از آنجا که نابرابری‌های جنسیتی در بسیاری از بیماری‌های دیگر مانند سرطان، زوال عقل، بیماری مزمن کلیه، چاقی، بیماری‌های خودایمنی و کووید-۱۹ گزارش شده است، مطالعات ما چارچوبی برای کشف مکانیسم‌ها و مسیرهای این بیماری‌ها ارائه می‌دهد.

این تحقیق با همکاری آزمایشگاه کانلون در دانشکده پزشکی UNC و آزمایشگاه نویسنده ارشد ایلنا کریستا، دکترای هنری ال هیلمن، استاد زیست شناسی مولکولی در پرینستون انجام شد.

چنین نابرابری‌های بهداشتی بین مردان و زنان از مدت‌ها قبل شناخته شده است و منجر به گزارش گروه کار موسسه ملی قلب، ریه و خون در تحقیقات تفاوت‌های جنسیتی در بیماری‌های قلبی و عروقی در سال ۲۰۱۶ شد. اگرچه رابطه جنسی نقش مهمی در عملکرد قلب دارد بیماری، مکانیسم‌های اساسی تفاوت‌های جنسیتی در سلامت قلب و بیماری ناشناخته است.

محققان یک روش مبتنی بر سیستم را برای شناسایی تفاوت‌های مولکولی مشخص کردند: سطح RNA و پروتئین سلول‌ها، بین قلب‌های جنینی و بالغ نر و ماده در موش‌ها. آن‌ها از قدرت همکاری متقابل (CC) به عنوان جانشین تنوع انسانی استفاده کردند و پروتئین‌ها، مجتمع‌های پروتئینی و مسیرهای پروتئینی را که بین پستانداران و آن‌هایی که بین نر و ماده متداول هستند، مشخص کردند. CC از هشت سویه موش‌های دارای تنوع ژنتیکی تشکیل شده است تا بسیاری از نواقص تحقیقاتی در سایر منابع سویه موجود از جمله تعداد کمی از سویه‌ها، تنوع ژنتیکی محدود و ساختار جمعیتی ایده آل را برطرف کند.

سپس تیم کانلون انواع سلولی را که زیرمجموعه‌ای از این پروتئین‌ها را بیان می‌کنند تعریف کرد تا تفاوت بیان در نسب کاردیومیوسیت بین قلب مردان و زنان را نشان دهد.

کانلون، عضو موسسه قلب UNC McAllister، می‌گوید: برخلاف الگوی فعلی ما دریافتیم که تفاوت‌های جنسی قلبی زن و مرد نه تنها توسط هورمون‌ها بلکه از طریق مکانیسم کروموزوم جنسی مستقل از هورمون‌های جنسی کنترل می‌شود. تجزیه و تحلیل ما نشان داد که بیان پروتئین در قلب جنسی زن و مرد قبل از تعیین جنسیت اولیه و قبل از قرار گرفتن جنین در معرض هورمون‌های جنسی متفاوت است.

درک بیولوژی اولیه رشد قلب در این مرحله بسیار اولیه، اطلاعات مهمی را برای زیست شناسان سلول‌های بنیادی ارائه می‌دهد که علاقه‌مند به استفاده از سلول‌های پیش ساز قلبی برای بازسازی بافت قلب و سایر درمان‌های جایگزین قلب هستند.