انتقاد روزنامه اصولگرا: افراد انقلابی و متخصص را از هیات امنای بنیاد فارابی کنار گذاشتند

روزنامه خراسان، نزدیک به محمدباقر قالیباف در گزارشی به انتقاد از ترکیب هیات امنای جدید بنیاد سینمایی فارابی پرداخت.

این روزنامه نوشت: مسعود میرکاظمی، جواد اوجی و سعید محمد اعضای هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی، بیشترین انتقادها و همچنین تفاوت‌ها را با دوره‌های قبلی رقم زده‌اند؛ سه مدیر اقتصادی که مطلقا نسبتی با سینما ندارند و روشن نیست حضورشان در هیئت امنای فارابی به چه علت بوده است؛ آیا این انتخاب‌ها به دلیل خلأ حضور چهره‌های فرهنگی نزدیک به وزیر فرهنگ بوده یا هدفمند بوده است؟

تنها گمانه‌زنی مثبت در این میان، تلاش وزارت فرهنگ و سازمان سینمایی برای  ورود سرمایه و سرمایه گذار به سینمای ایران و صنعتی کردن آن  بوده است که به شدت از نظر تامین مالی در مضیقه جدی است؛ اتفاقی که اگرچه در صورت وقوع، می‌تواند مثبت باشد، اما باز هم در بنیاد سینمایی فارابی، نسبتاً ناهمگون است. ضمن این که هرگونه تسهیل ورود سرمایه  و سرمایه گذار به این عرصه نباید به معنی غلبه این بخش و ملاحظاتش بر عرصه تولیدات و محتوای سینمایی باشد. چراکه مأموریت بنیاد فارابی به عنوان نماد جریان تولید دولتی در سینمای ایران که به زبان ساده، تقسیم‌کننده بودجه میان تولیدکنندگان آثار است، بیش از هرچیز تولید محصولات فرهنگی است، نه آثار تجاری. اگر قرار باشد محصولات فرهنگی وابسته به دولت نیز تجاری و صنعتی شوند، دیگر چه نیازی به دولت است؟ سینمای تجاری که روی پای خود ایستاده و نیاز چندانی به حمایت دولتی نمی‌بیند. این اعضا دیروز صبح با گذشت حدود ۲۰ ساعت از حکم انتصاب، مدیرعامل این بنیاد را انتخاب کردند و سیدمهدی جوادی را که در سینمای ایران شناخته‌شده نیست، به این مسئولیت گماردند. با این حساب، جمع چهره‌های کم‌ارتباط با سینمای ایران، در بنیاد سینمایی فارابی جمع شده است!

فرهنگی‌هایی که رفتند
همه این اقوال در حالی است که در دوره پیشین،  حسین انتظامی رئیس وقت سازمان سینمایی، منوچهر شاهسواری، سیدمحمد بهشتی، شهریار بحرانی، محمدمهدی عسگرپور و هوشنگ مرادی کرمانی از اعضای هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی بودند. در این میان حذف منوچهر شاهسواری مدیرعامل اتحادیه اصناف سینمای ایران (خانه سینما) و محمدمهدی عسگرپور چهره تأثیرگذار اصناف سینما اتفاق قابل توجهی است. از این جمع همچنین شهریار بحرانی فیلم ساز انقلابی نیز کنار گذاشته شده که اتفاقی کاملا غیرمنتظره است. سیدمحمد بهشتی نیز از مدیران قدیمی سینمای ایران است که عمری را در عرصه مدیریت فرهنگی سپری کرده است. باید دید کاهش وزن فرهنگی هیئت امنای بنیاد سینمایی فارابی و حضور پررنگ چهره‌های اقتصادی، به کمک سینمای ایران خواهد آمد یا خیر.
۲۳۳۰۲
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1565719

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    22 0
    تمامی فساد و سوء مدیریت ساختاری کشور ناشی از همین هئیت های امنای و مدیر عامل های انقلابی اصولگرا و اصلاح طلب انقلابی است که چهار دهه با دستان دراز بر سر سفره انقلاب نشسته اند و مفتخوری می کنند.
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      13 0
      جالبه که ترکیب هیات مدیره شرکتهای بورسی رو هم نگاه کنی افراد منسوب به سیاسیون و با مدرکهای غیر مرتبط رو فراوون می بینی
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    28 1
    شما مدیران اصول گرا و انقلابی ، به غیر از تعصب بیجا و تحجر و واپسگرایی و عقبگرد و ...... ، چه گلی به سر این مملکت زدین ؟؟؟؟
    • وحید IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
      4 10
      از کی تا الان اسلام با پیشرفت و ترقی مخالف بوده اتفاقا اگر کشور رو روال اسلامی پیش می رفت هیچ کشوری تو دنیا پیشرفته تر از ایران نبود خیلی وقته دولت مردان می خوان ظاهر کشور رو غربی کنن ولی نمی دونن تا عقل درست نشه کشور هم درست نمی شه
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    15 0
    در کجای این مملکت افراد متخصص مصدر امور هستند که در این حوزه باشند
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 0
    اعضای قبلی چه گلی به سر سینمای ایران زدند. هر که را انتخاب کنند اگر از شما نباشد می خواهید بکوبید.
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    0 0
    عادت کنیم که زود قضاوت نکنیم. اجازه بدهیم کارشان را شروع کنند بعد اگر خوب نبودند هیاهو را بیاندازیم.
  • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    0 0
    اشتباه نکن چهار دهه اصول گراها روی کار نبودند تقریبا بجز یک دولت بقیه همه اصلاح طلبها بودند . که تا توانستند خوردند و دزدیدند و بردند و فقط پول مملکت را با بی تدبیری بی ارزش کردند. خبر آنلاین نظرات مخالف را هم منتشر کن.