معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از مسکوت ماندن افزایش 25 درصدی تعرفه هتلها خبر می دهد، برخی فعالان گردشگری می گویند این کار از اول هم غیر قانونی بود. بعضی هم از بدقولی دولت با هتلها می نالند

امیدسلیمی بنی: سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده مصوبه افزایش 25 درصدی نرخ هتلها را فعلا اجرا نمی کند. این خبری است که شهباز یزدانی، معاون گردشگری این سازمان گفته . درواقع ارشدترین مسئول دولتی در حوزه گردشگری، خبر مربوط به افزایش نرخ هتلها را که چندی پیش خود، اعلام کرده بود، یک "پیشنهاد" برای هتلها توصیف کرد: "تعیین نرخ هتل‌ها به صورت قانونی به جامعه هتلداران واگذار شده است و بر اساس ارزیابی‌های انجام شده پیشنهاد افزایش 25 درصدی نرخ هتل‌ها مطرح شد."

این اظهارات در حالی شکل می گیرد که پیش از آن، برخی از هتلداران نسبت به این افزایش واکنش نشان داده بودند و آن را "غیرقانونی" خوانده بودند. از جمله جواد عباسی دبیر و مدیرعامل جامعه هتلداران گیلان درخصوص شرایط اعمال افزایش قیمت در جوامع هتلداران استانی گفته بود: "در حال حاضر نرخ نامه‌ها برای تایید آماده هستند ولی مدیران استانی زیر بار این نرخ نامه‌ها نمی‌روند و از آنجایی که این نرخ نامه‌ها دو امضاء هستند و مدیران استانی حاضر به امضای آن نیستند اجرایی شدن آن مسکوت باقی مانده است چراکه این نرخ نامه خلاف قانون است. جامعه هتلداران ایران در صدد حل این مشکل است."

این فعال گردشگری این چنین استدلال کرده بود: "معاون گردشگری قبل از نوروز 90 بدون آنکه جلسه‌ای با تشکل صنفی داشته باشد از عدم افزایش نرخ هتلها در این ایام خبر داد درحالی که این نوع اعلام قیمت‌ خلاف قانون است."

این درحالی است که برخی دیگر از هتلداران می گویند هزینه ها زیاد است و باید قیمت ها بالا بروند.

نرخ گذاری و بدقولی دولت با هتلها

بخص افزایش قیمت هتل ها درحالی است که شهباز یزدانی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در ابتدای امسال خبر داده بود: "این افزایش قیمت فقط برای سفرهای شخصی (خارج از تورهای گروهی) افراد محسوب خواهد شد و با توجه به اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و افزایش نرخ خدمات، سازمان میراث فرهنگی برای نوروز 90 هیچ‌گونه افزایش نرخی برای هتل‌های کشور نداشت و این افزایش نرخ از فصل دوم سال اعمال شده است."

اکنون نرخ گذاری برای خدمات هتلهای کشور که گفته می شود اکثرا خالی هستند، به دو روش انجام می‌شود. در روش اول، اگر هتل مورد نظر گواهینامه استاندارد کیفیت خدمات گردشگری داشته باشد می‌تواند بدون درنظر گرفتن تعرفه‌های موجود برای خدمات خود نرخ‌گذاری کند، در روش دوم، اگر هتل فاقد این گواهینامه باشد، باید طبق تعرفه‌هایی که در این خصوص وجود دارد عمل کنند.

مرجع تعیین تعرفه برای هتلهای فاقد گواهی نیز با توجه به قانون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نرخ‌گذاری خدمات هتلداری توسط دو مرجع، تشکل صنفی و سازمان متولی انجام می‌شود. اکنون سازمان متولی می گوید چندان مایل نیست این افزایش، به پای او نوشته شود و شورای تنظیم بازار در این میان حرف نهایی را خواهد زد.

از سوی دیگر، رئیس جامعه هتلداران کشور می گوید هزینه هتلها زیاد است و چاره ای به جز افزایش قیمت وجود ندارد.

به گفته خسرو ایرانپور، هتلداران با دولت توافق کردند که تا 20فروردین امسال هیچگونه افزایش قیمتی نداشته باشند. دولت هم تعهد کرد که هتل‌ها هم در هزینه‌های مربوط به آب و گاز و ... تعرفه‌هایی داشته باشد که خیلی زیاد نباشد. اما این موضوع تحقق نیافت و همه اقلام گران شدند و حالا آنقدر هزینه‌های هتل‌ها زیاد شده که هتلها ناچار از بالا بردن قیمت هستند.

ظاهرا بدقولی دولت در افزایش هزینه های هتلها و نرخگذاری خلاف قانون برای آنها، انتهایی ندارد. چون به گفته خسرو ایرانپور، از ابتدای امسال، " گاز مصرفی هتلها بین پنج  تا 11 برابر در استان‌های مختلف افزایش پیدا کرد، برق بین 40 تا 73 درصد در هتل‌های مختلف افزایش داشت، به حقوق و دستمزدها هم 9 درصد اضافه شد." یعنی احتمال افزایش قیمت هتلها، این بار از طریق جامعه هتلداران، هنوز وجود دارد.

از سوی دیگر، چهره های علمی هتلداری اعتقاد دارند در صورتی که افزایش هزینه های هتلها به شکل فعلی، ادامه یابد، مردم دیگر نخواهند توانست از خدمات هتلداران استفاده کنند. بیژن ژیان دربندی مدرس هتلداری و نویسنده کتابهای متعدد در این زمینه معتقد است تا زمانی که محدودیتهای خدمات ارائه شده در هتلها، باعث می شود قیمت هتلها فقط محدود به کرایه دادن اتاق و تخت شود، مشکل مردم و هتلها همچنان ادامه خواهد داشت.

یکی از فعالان این صنعت نیز در پایان نوروز 90 به خبرآنلاین گفته بود به دلیل گران بودن خدمات هتلها، مردم ترجیح می دهند در مسافرتهای خود به چادر، مدرسه و مجسد، پناه ببرند.

اکنون هتلها، در سر دوراهی متناقضی گیر کرده اند، از یک سو، هزینه های آنان پس از هدفمندی یارانه ها، رشد زیادی داشته و از طرف دیگر، در صورتی که قیمت خدمات خود را افزایش دهند، به "کسادی" دچار خواهند شد.

هر چند در این میانه، راه حلهای جالبی نیز به ذهن برخی از مسئولان می رسد. از جمله ایرانپور، رئیس جامعه هتلداران از تخفیف 50 درصدی به کارکنان دولت در روزهای غیر تعطیل خبر داده، در حالی که برای مردم عادی که دنده خوابیدن در چادر و دل و دماغ سرماخوردن را ندارند، تکلیفی تعیین نکرده.

47/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =