ایرانی ها از نسل مارکوپولو نیستند اما دست به سفرشان عالیست .از سالها قبل که اتومبیل وارد ایران شد و جاده ها از حد مالرو کمی فراتر رفت ایرانی ها نشان دادند که با هر بهانه ای مثل تعطیلات که شکر خدا کم هم نبود و نیست ،اتومبیل شخصی شان را آتش کرده و یا به مدد وسایل نقلیه عمومی پا بر راه نهاده اند و درلب جویی یا طرف چمنی اتراق کرده اند

این اخلاق در سخت ترین شرایط اجتماعی نیز از بین نرفت و بودند کسانی که در اوج جنگ و موشک باران هم سرشان می رفت مسافرت نوروزی یا تابستانیشان نمی رفت

البته آنها نمی دانستند از همان موقع، غیر از مسافرت رفتن مشغول انجام یک وظیفه ملی میهنی به نام بالا بردن آمار گردشگری هستند!

از آن روزهای سخت جنگ تا امروز سالها می گذرد و این روزها همزمان با مدرن شدن ضوابط زندگی اجتماعی و متولی پیدا کردن اکثر شئون زندگی ، مفهومی متولد شده است به نام نفر- سفر که واحدیست برای سنجش مسافرت رفتن افراد که هرچه بالاتر باشد سندیست افتخار آمیز برای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که معلوم نیست چه نکته افتخار آمیزی در ارایه میلیونی این آمار یافته است.

هر سال در هنگام فصل مسافرت مثل نوروز یا ایام تابستان آمارهای میلیونی نفر - سفر توسط سازمان گردشگری ارایه می شود که برخی آن را غیر واقعی دانسته برخی انتقاد کرده و سازمان هم دفاع می کند اما هیچ کس به فکر این نیست که این آمار میلیونی با هر بالا و پائینی اصلا چه ربطی به عملکرد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دارد.اصلا چند در صد از این جمعیت با سعی و اهتمام دولتی پای در راه کشیده اند؟

هرساله در ایام تعطیلات عده زیادی از هموطنان خود را با سعی و مشقت از دل ترافیک و خطرات فراوان جاده ای به مقصدی می رسانند و به خاطر غیر واقعی بودن قیمت هتلها و مراکز رسمی گردشگری با کرایه خانه های شخصی و یا حتی زدن چادر در طبیعت چند روزی را می گذرانند و بعد هم دست و پنجه نرم کردن با جاده شلوغ و خطرناک برای برگشت که حتی سرویس بهداشتی بین راهی اش هم که پیش پا افتاده ترین تسهیلات گردشگری است ،هنوز دچار مناسبات سیاسی است .

از طرف دیگرمسافرانی که بیشتر دستشان به دهانشان می رسد و کمی می توانند با اقامت در هتلها و استفاده از اماکن رسمی و نیمه رسمی گردشگری آمار نفر- سفر را اعتبار ببخشند، بنا به دلایل متفاوتی مثل نبود امکانات استاندارد گردشگری و گرانی خدمات ارایه شده ترجیح می دهند آمار دیگری که زیاد آبرو مند نیست به نام گردشگران خروجی را شرمنده کنند.

در حقیقت آن آمار اساسی که نشان دهنده فعالیت روشمند سازمان متولی گردشگری است آمار گردشگران ورودی است که آن هم بعد از سالها هنوز وامدار اماکن مذهبی مثل مشهد مقدس و یا اعتبار تاریخی شهرهایی چون اصفهان و شیراز است.

در حقیقت اگر قرار باشد مسافرت رفتن تقریبا غریزی ما ایرانیان برای سازمانهای رسمی سند موفقیت و افتخار و در نهایت برگ برنده سیاسی باشد باید شاخصه آماری دیگری به نام نفر- سفر- رضایت جایگزین شود.

بی شک در صورت استخراج این شاخصه توسط فعالان این حوزه و رقابت آمار آن با شاخصه رضایت از سفرهای خارجی می توان درباره عملکرد سازمان متولی گردشگری قضاوت کرد.

چرا که تمامی شواهد امر نشان می دهد بالا رفتن آمار سفر رفتن ما ایرانیان بیشتر به خاطر فرار از فشار زندگی توام با گرانی و استرس و .... است تا به خاطر اهتمام سازمان متولی گردشگری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 155964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =