خبرگزاری میراث فرهنگی نوشت:

اظهارنظرها، واکنش‌ها و عملکرد روسا و مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، طی 5 ـ6 سال گذشته، فرهنگی‌ترین بخش دولت را به سیاسی‌ترین نهاد آن بدل کرد. این سیاسی‌کاری‌ها که سازمان را از اهداف اصلی‌اش دور کرده بود، در نهایت مجلس را برآن داشت که عزم خود را برای محدود ساختن قدرت این معاونت رئیس‌جمهور جذب کند.
مجلس به دنبال تنزل جایگاه میراث فرهنگی و گردشگری

سازمان میراث‌ فرهنگی و گردشگری که در گذشته‌ در زمره معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار داشت در سال 1382 عمدتاً به لحاظ برخوردار کردن سازمان مذکور از اختیارات و جایگاه معاونت رئیس‌جمهور به‌منظور استفاده در انسجام‌دهی و هماهنگی‌های بین بخشی و بین دستگاهی، طرح انتزاع آن از وزارت مذکور تهیه و اجرا گردید، این درحالی است که نمایندگان مجلس طی چند سال اخیر به دلیل عدم پاسخگویی مسئولان سازمان متولی گردشگری و عدم تحقق اهدافی که برای این سازمان درنظر گرفته شده بود، با ارائه طرحی، درصدد ادغام مجدد این سازمان با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آمدند.

طرح حاضر که به هئیت رییسه مجلس ارائه شده است به امضای 91 نفر از نمایندگان مردم رسیده و در انتظار اعلام فوریت آن از سوی رییس مجلس شورای اسلامی است.

به اعتقاد مهرداد بائوج لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی، انتقادی که نمایندگان مجلس بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور دارند، عدم پاسخگو بودن مسئولان این سازمان به مجلس و مردم است.

اهالی خانه ملت معتقد هستند به دلیل مشغله رییس جمهور و بالا بودن حجم کارهای او، امکان نظارتی بر روی چنین سازمانی از سوی رییس جمهور کم‌تر است.

لاهوتی با اشاره به قابلیت‌های گردشگری که می‌تواند تبدیل به یکی از ابعاد اقتصادی کشور شود اظهار داشت: «یکی از راه‌های که می‌توانیم از طریق آن اقتصاد کشور را رونق دهیم صنعت گردشگری است و در حال حاضر شاهد آن هستیم که بسیاری از کشورهایی که شاید 1 چندم ما هم از ظرفیت‌ها و قابلیتهای گردشگری برخوردار نیستند، توانسته‌اند با رونق این صنعت، اقتصاد خود را رونق بخشند این درحالی است که ما هنوز نتوانسته‌ایم به چنین جایگاهی دست پیدا کنیم.»

با توجه به آنکه صنعت گردشگری کشور ما این ظرفیت را دارد که تبدیل به یکی از قطب‌های گردشگری جهان شود و در این راستا سرمایه‌گذاران و ایده‌های خوبی در این حوزه وجود دارند و باید از این پتانسیل جهت معرفی فرهنگ و رونق گردشگری کشور بهره‌جست؛ ولی متاسفانه در حال حاضر به دلیل عدم بهره‌برداری از این منابع، چنین امکاناتی درحال از دست رفتن هستند. این مهم سبب نگرانی اهالی خانه ملت شده است و چنین تصوری را بوجد آورده که اگر چنین سازمانی تحت پوشش وزارت‌خانه‌ای باشد که هم دغدغه فرهنگ دارد و هم رسالت این مهم را برعهده دارد، میراث فرهنگی و گردشگری ما می‌تواند دست‌خوش تغییر و تحول بسیاری شود.

آنچه در این میان اهمیت دارد فوریت این طرح است. نمایندگاه مجلس این طرح را با قید دوفوریت ارائه داده‌اند و اگر با دوفوریت رای بیاورد طی 48 ساعت آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اگر با قید تک فوریتی همراه شود طرح حاضر به کمیسیون مربوطه ارجاع داده می‌شود و پس از یکماه به صحن علنی مجلس بازخواهد گشت.

لاهوتی معتقد است با تبدیل سازمان میراث و گردشگری به یکی از معاونت‌های وزارت ارشاد، تلاش مسئولان سازمان برای تحقق اهداف گردشگری بیشتر خواهد شد و با توجه به تجربه‌ای که طی این چند سال داشتیم، شاهد آن بودیم که جداشدن میراث فرهنگی و گردشگری از وزارت ارشاد و تبدیل آن به یک سازمان مستقل، نه تنها سبب رونق و ارتقای گردشگری و میراث فرهنگی نشده است بلکه به دلیل عدم پاسخگویی مسئولان در قبال کارهایی که انجام می‌دهند، سبب داخل شدن ایشان به اموری شده که هیچ ربطی به کارهای تخصصی و کارشناسی سازمان مربوطه نداشته و درواقع سبب افت و عدم تحقق چشم اندازی که برای این مهم درنظر گرفته شده است شده.

از هفت دولت آزاد

ستار هدایت خواه نماینده بویراحمد و دنا نیز درخصوص طرح پیشنهادی نمایندگان مجلس مبنی بر تبدیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به یکی از معاونت‌های وزارت ارشاد گفت: «این طرح با موافقان و مخالفانی روبه‌روست که هریک نظرات و پیشنهادهای خود را ارائه می‌دهند و مهمترین دلیل موافقان این طرح پاسخگو نمودن مسئولان سازمان میراث فرهنگی در برابر نمایندگان مجلس است چراکه در شرایط موجود به دلیل آنکه سازمان مذکور یکی از معاونت‌های ریاست جمهوری است رییس آن در برابر مجلس پاسخگوی عملکرد خود نیست و مجلس به ناچار باید از رییس جمهور سئوال کند و سئوال از رییس جمهور نیز آثار و تبعات سیاسی دارد و تابحال نیز چنین اتفاقی نیافتاده است.»

با توجه به آنکه نهاد میراث فرهنگی و گردشگری یکی از مهمترین نهادهای کشور به لحاظ زمینه‌سازی برای توسعه اقتصادی کشور به شمار می‌رود و می‌توان با رونق این حوزه و با ایجاد زمینه‌هایی برای حضور گردشگران، تولید ثروت کنیم ولی از آنجایی که نمایندگان مردم تحقق چنین امری را طی چند سالی اخیر که این حوزه به صورت یک سازمان مستقل اداره می‌شود ندیدند.

وی افزود:‌ «از سوی دیگر مخالفان این طرح معقتد هستند بار مسئولیتی و حوزه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به قدری زیاد و متنوع است که اگر چنین حوزه‌ای به آن افزوده شود هم سبب باز ماندن این وزارتخانه از انجام کارهای خود می‌شود و هم آنکه حوزه میراث و گردشگری لطمه می‌بیند.»

در حال حاضر 91 نماینده مجلس شورای اسلامی در حالی طرح الحاق مجدد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارت ارشاد را امضا کرده‌اند و در انتظار نظر رییس مجلس در صحن علنی آن هستند.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 154545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۱۰
    0 0
    به متن خبرتان توجه كنيد: ... عزم خود را برای محدود ساختن قدرت این معاونت رئیس‌جمهور جذب کند.... جذب نيست بلكه جزم درست است