نمایندگان موافق و مخالف طرح برگرداندن سازمان میراث فرهنگی به وزارت ارشاد نظرات خود را با خبرآنلاین در میان گذاشتند.

امیدسلیمی بنی: پس از اعلام خبر انفصال حمید بقایی، رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی، دومین خبر مهم این سازمان، دیروز منتشر شد: "برخی نمایندگان مجلس به دنبال تغییرات بزرگ در این سازمان هستند و می خواهند این سازمان را به وزارت فرهنگ و ارشاد ملحق کنند."

طراحان این طرح در مجلس می گویند سازمان میراث فرهنگی 10 سال پیش یکی از معاونتهای وزارت فرهنگ و ارشاد بوده و پس از تغییر آن به معاونت ریاست جمهوری، عملا هیچ اقدام خاصی در این سازمان به وجود نیامده.

آنها می گویند تاکنون 82 نماینده مجلس، طرحی را امضا کرده اند که با تصویب آن، سازمان میراث فرهنگی "پاسخگو"تر می شود، زیرا در حال حاضر "این سازمان یک معاونت مستقل در ریاست جمهوری است و به مجلس پاسخگو نیست و نمی‌تواند با شرایط حاکم، به اهدافی که برای سال 1404 پیشبینی شده است دست پیداکند و احساس می‌شود باید امکان نظارتی و عامل خارجی در این میان کارساز شود تا این صنعت بتواند به اهداف خود دست یابد."

آنها همچنین از کوچکسازی دولت سخن می گویند و امیدوارند با تصویب این طرح، کوچک سازی در دولت انجام گیرد.

مخالفان: به 10 سال پیش برمی گردیم

از سوی دیگر، مخالفان الحاق سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه معتقدند این سازمان 10 سال پیش، معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد بود و حالا اگر وضعیت دوباره به همان شکل بازگردد، مشکلات میراث فرهنگی، دو چندان خواهد شد.

آنها می گویند با وجودی که عملکرد مدیران فعلی و سابق سازمان میراث فرهنگی قابل دفاع نیست، با این حال، ضعف از ساختار و تشکیلات نیست و باید افرادی که در صندلی مدیران ارشد این سازمان می نشینند، قوی تر باشند.

این دقیقا استدلالی است که موافقان طرح الحاق سازمان میراث فرهنگی به وزارت فرهنگ و ارشاد پیگیری می کنند، یعنی 83 نماینده امضا کننده پیش نویس طرح، انتظار دارند با تحت نظارت قرار گرفتن سازمان میراث فرهنگی، مدیرانی در سازمان منصوب شوند که "قوی تر" بوده و از بدنه سازمان برخاسته باشند.

در جدول زیر، مواضع برخی از نمایندگان مجلس درباره طرح الحاق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به وزارت فرهنگ و ارشاد آمده است.

نام

سمت/عنوان

موضع

خلاصه اظهارات

اسدالله عباسی

عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری و کمیسیون اجتماعی

مخالف

از این طرح حمایت نمی کنم ولی وضع موجود هم سازمان میراث قابل دفاع نیست. دولت باید برای سازمانی به این عرض و طول، با این همه قلمرو کاری رئیسی بگذارد که از توانمندی برخوردار باشد. وضعیت فعلی  نشان می دهد نگاه دولت به این سازمان، کوچک نگر است، ولی اگر مجلس این سازمان را به وزارت ارشاد بدهد، آن را کاملا خرد کرده، زیرا به معنی حذف تدریجی این سازمان خواهد بود، وزارت ارشاد مربوط به مسایل روز و فعلی جامعه است ولی میراث فرهنگی مربوط به گذشته ها است و سازمان میراث فرهنگی با سه معاونتی که دارد بخشهای زیادی از اشتغال جامعه را نیز تامین می کند. در سالهای اخیر جهشی را در مسایل گردشگری و حفاظت از ابنیه تاریخی داشته ایم که ممکن است با این ادغام مشکل برای آن پیش بیاید. از طرف دیگر انتظار داریم دولت و آقای رئیس جمهور در ارتباط با بحث تصدی معاونت خود در این سازمان ، حداقل فردی را انتخاب می کرد که در بدنه سازمان کار کرده باشد. مجلس نباید صورت مسئله را پاک کند، درست است که کارهای این سازمان مدتهاست بر زمین مانده، ولی تغییر در ساختار این وزارتخانه، راهکار نهایی نیست. نظارت مجلس هم فقط این نیست در عزل و نصب مدیران نظر بدهد. پیشنهاد می کنم دولت نسبت به مدیریت فعلی سازمان تجدید نظر کند و شیوه ای را که الان انتخاب کرده نمی تواند باعث پیشرفت و توسعه سازمان باشد و در بعد نظارتی نیز ما باید راه دیگری نیز به جز راهی که در آئین نامه داخلی نوشته شده، پیدا کنیم.

مهرداد بائوج لاهوتی

عضو فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری

موافق

بسیاری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام عدم رضایتشان از فعالیت‌های سازمان متولی میراث فرهنگی یکی از دلایل این امر را ساختار فعلی سازمان و عدم پاسخگویی به فعالیت‌های خود می‌دانند. اگر سازمان متولی میراث فرهنگی زیر نظر یکی از وزارتخانه‌ها قرار گیرد، نمایندگان می توانند به راحتی از ریاست آن درخصوص فعالیت‌ها و عملکرد سازمان پرس‌وجو کنند و مورد پیگیری قرار دهند. اگر این طرح با بررسی بودجه سال 90 مصادف نمی‌شد شاید تاکنون در دستور کار قرار گرفته بود.

نصراله ترابی قهفرخی

عضو کمیسیون اجتماعی

مخالف

طرحهای این چنینی خیلی سریع مطرح می شود. باید فرصت باشد تا همه جوانب بررسی شود. در زمان جدا شدن سازمان میراث فرهنگی از وزارت ارشاد، 7 ماه کارشناسی با خدمات مشاوره انجام شد که سوابق آن در ریاست جمهوری موجود است. این کارها بسیار عظیم است و نمی تواند یک شبه ادغام را انجام داد. به فرض هم که مدیران قبلی یا فعلی ضعیف باشند، ضعف در عملکرد .آنهاست، نه در ساختار این سازمان. باید رئیس جمهور، نیروهایی را که برای ریاست بر این سازمان انتخاب می کند، قوی باشند، متاسفانه این سازمان در چند سال گذشته، نیروهای قوی به خود ندیده است.

صمد فدایی

عضو کمیسیون اجتماعی

موافق

موافقم، به این دلیل که زمانی سازمان میراث فرهنگی جزئی از  وزارت ارشاد بود. نمایندگان طرحی را آوردند به منظور افزایش عملکرد و بهبود این سازمان و توجه به بخشهای میراث تا یکی این سازمان از معاونتهای ریاست جمهوری شود ولی عملا چنین اتفاقی نیفتاد. رکود حاکم بر این سازمان مجددا تکرار شد و ما اقدام خاصی را از سوی این سازمان در کشور نمی بینیم. از ظرفیهای موجود در کشور که می توانست در زمینه احیا و بازسازی و جذب توریست و هزاران کار دیگر مربوط به این حیطه برای ایجاد درآمد در کشور می شود انجام شود، متاسفانه استفاده نشده است. مدیران قوی باید انتخاب شوند، ولی این مخالفت از این جهت است که مجلس وقتی نمی تواند نظارتی روی این سازمان داشته باشد، طبیعتا باید سازمان را پاسخگو کند. وقتی مدیران ضعیف مسئولیت می گیرند و نحوه هزینه کرد اعتبارات سازمان نظارت نمی شود، وقتی در مجموعه وزارتخانه و در قالب یک معاونت به راحتی می شود بر عملکرد مدیران نظارت داشت و مدیران قوی را از وزیر انتظار داشت، طبعا کارها بهتر انجام می شود. از طرفی ادغام نیز مشکلات خود را دارد ولی به اعتقاد من خیلی لطمه ای به میراث فرهنگی نخواهد خورد و اتفاق خاصی نمی افتد و باعث تقویت سازمان می شود.در دوره های قبل برای انتصاب مدیران توجه نشده بود و سازمان میراث فرهنگی به عنوان یک حیاط خلوت برای برخی از مدیران که قرار بود مسئولیت سیاسی بگیرند واگذار می شد تا اینکه افراد متخصص و کسانی که کار کرده اند به کار گمارده شوند.

جواد صبور آقچه کندی

عضو کمیسیون اجتماعی

موافق

کار سازمان میراث و وزارت ارشاد با یکدیگر ارتباط و سنخیت دارد. این امر می تواند به کوچکسازی بدنه دولت کمک کند و نسبت به هدفگذاری کلی که در برنامه پنجم در کاهش تصدی گری دولت مثبت خواهد بود ولی تغییر و تحولات اگر باعث کوچکسازی دولت نشود، فایده ای ندارد. شخصا با الحاق میراث فرهنگی به حوزه فرهنگ و هنرموافق هستم. هدف این طرح، ادارات کل میراث فرهنگی استانهاست که به جای خود باقی است، تغییرات ساختاری به سازمان مرکزی میراث فرهنگی در تهران ارتباط پیدا می کند و با سیاست کوچک کردن حجم دولت سازگاری دارد. در استانها ادارات کل این سازمان مستقل هستند، در این طرح، بیشتر، کوچک سازی ستادها مد نظر است. امیدواریم در بودجه وزارتخانه ارشاد، بودجه سازمان میراث فرهنگی نیز دیده شود و بودجه ستادهای مرکزی هر چه کمتر شود، به نفع کل کشور است. از طرفی، سازمانها تعصبهای سازمانی برای مرکزیت خود دارند که چندان موافق این تعصبها نیستیم.شخصا تغییرات مدیریتی اخیر در میراث فرهنگی  را مثبت ارزیابی می کنم و نسبت به آینده این سازمان خوشبین هستم.

45/233

کد خبر 152676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =