ایرانسل ۱۵ ساله شد، هدیۀ دو گیگابایتی به مشترکان

۲۹ مهر ۱۴۰۰، پانزده سال از راه‌اندازی ایرانسل می‌گذرد. به همین مناسبت، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، به مشترکان خود بستۀ ویژۀ دو گیگابایتی هدیه داده است.

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، در سال‌های پایانی دهه ۱۳۷۰ و ابتدای دهه ۱۳۸۰ هجری شمسی، میزان تقاضا برای خدمات تلفن‌همراه، به میزان چشمگیری افزایش پیدا کرد و کمبود زیرساخت‌های لازم، باعث شد تا برای ثبت‌نام سیم‌کارت تلفن‌همراه، صف‌های طولانی تشکیل شود. متقاضیان خرید سیم‌کارت، مجبور بودند تا علاوه بر انتظار طولانی، هزینه‌های زیادی را نیز برای دریافت سیم‌کارت پرداخت کنند. ورود ایرانسل به بازار تلفن همراه ایران در ۲۹ مهر ۱۳۸۵، باعث شد تا هزینۀ لازم برای تهیۀ یک عدد سیم‌کارت، به چند هزار تومان کاهش یابد و سیم‌کارت و ارتباطات همراه، به وسیله‌ای در دسترس همگان تبدیل شود و زیرساختی برای توسعۀ اقتصاد دیجیتال باشد.

از 2G تا 5G؛ «یک تغییر بزرگ» در زندگی و کسب‌وکار

مشکلات فراوان مردم برای دسترسی به سیم‌کارت و موانع موجود بر سر راه توسعۀ اقتصادی به دلیل عدم دسترسی عمومی به ارتباطات همراه، باعث شد تا در مهر سال ۱۳۸۲، با هدف اجرای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و تحقق ماده ۱۲۴ این برنامه و با هدف توسعه ارتباطات از طریق خصوصی‌سازی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی و همچنین با هدف حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی و مشارکت بخش خصوصی داخلی و ترویج رقابت، تضمین رقابت سالم، کاهش تصدی‌گری، نظارت بر تعرفه‌ها و کیفیت خدمات و حمایت از مصرف‌کنندگان، مقدمات برگزاری مزایده اپراتور دوم تلفن همراه توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وقت برپا شود.

با برنده شدن کنسرسیوم «ام‌تی‌ان ایرانسل» در مزایده اپراتور دوم تلفن همراه کشور و تصویب قانون اجازه اجرای موافقتنامه پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار توسط مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل توانست در تاریخ ۶ آذر ۱۳۸۴، پروانه شبکه و خدمات ارتباطات سیار (GSM) را در سطح ملی و برای پوشش جغرافیایی سراسر ایران، از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دریافت کند.

شرکت ایرانسل در بازه زمانی کوتاهی توانست مراحل راه‌اندازی و توسعه شبکه را طی کرده و در ۶ شهریور ۱۳۸۵، حدود ۹ ماه پس از دریافت مجوز، از شبکه خود به صورت آزمایشی بهره‌برداری کند. سرانجام، روز ۲۹ مهر ۱۳۸۵، شبکۀ تلفن‌همراه ایرانسل، به صورت رسمی در شهرهای تهران، مشهد و تبریز راه‌اندازی شد. ایرانسل توانست با استفاده از متخصصان مجرب داخلی و خارجی، شبکه خود را در بازه زمانی کوتاهی، با سرعتی چشمگیر در سراسر کشور توسعه دهد و با ارائه خدمات با کیفیت در سطح استانداردهای جهانی، از جمله ارائۀ نسل ۲.۷۵ تلفن همراه (EDGE) با ویژگی استفاده از اینترنت همراه برای نخستین بار در ایران، مشترکان زیادی را به خود جلب کند و سهم قابل توجهی از بازار تلفن‌همراه ایران را به دست آورد.

در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۸۷ نیز برای نخستین بار در ایران، اپراتور ایرانسل با دریافت پروانه ارائۀ اینترنت ثابت بی‌سیم (WiMAX) توانست خدمت «وایمکس» را به مشترکان خود ارائه کند. در شهریور ۱۳۹۴، با ارتقای پروانۀ وایمکس، ایرانسل موفق به دریافت پروانۀ سراسری انتقال داده مبتنی بر فناوری بی‌سیم ثابت، بدون محدودیت در فناوری شد که به وسیلۀ آن، محدودیت جغرافیایی و تکنولوژیک پروانه وایمکس رفع شد و ایرانسل، خدمت اینترنت پرسرعت ثابت (TD-LTE) را به مشترکان خود ارائه کرد.

پس از پایان دوران انحصار در ارائۀ خدمات پهن‌باند همراه، ایرانسل در تاریخ ۱۴ مرداد سال ۱۳۹۳ توانست مجوز آزمایشی ارتقای شبکۀ تلفن‌همراه خود به نسل سوم، چهارم و بالاتر را کسب کند و سرانجام به صورت رسمی در روز ۴ شهریور ۱۳۹۳ نسل سوم (3G) ایرانسل راه‌اندازی شد. پس از گذشت مدت کوتاهی، در ۲۹ آبان ۹۳ و در مشهد مقدس، ایرانسل نخستین شبکۀ نسل چهارم تلفن‌همراه (4G/LTE) ایران را ارائه داد و آن را با شتاب چشمگیری، در سراسر کشور عرضه کرد.

ایرانسل، در ادامۀ رویکرد خود مبنی بر ارائۀ جدیدترین فناوری‌های جهانی در ایران، از سال ۱۳۹۵، مطالعه روی فناوری نسل پنج را با همکاری مراکز دانشگاهی داخلی و شرکت‌های معتبر بین‌المللی آغاز کرد و پس از آن که در ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ با حضور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، نخستین آزمایش شبکۀ کامل نسل پنج تلفن‌همراه در ایران را انجام داد، موفق شد تا در اول مرداد ۱۳۹۹، برای نخستین بار در ایران، خدمات 5G را به صورت تجاری عرضه کند.

نخستین سایت تجاری نسل پنج ایران و ایرانسل، اول مرداد ۱۳۹۹ در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، توسط رئیس‌جمهوری و در حاشیه جلسه هیأت دولت، به صورت آنلاین افتتاح شد.

هفتم مرداد ۱۳۹۹، دومین سایت تجاری 5G ایران در ساختمان مرکزی ایرانسل و در حضور خبرنگاران، توسط دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل رونمایی شد و ۲۱ آبان ماه نیز، سومین سایت تجاری نسل پنج ایران که نخستین سایت outdoor نسل پنج بود، با حضور مدیرعامل ایرانسل در دانشگاه تربیت‌مدرس به بهره‌برداری رسید.

چهارمین سایت تجاری نسل پنج ایران در بوستان آب و آتش تهران (پل طبیعت)، ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و مدیرعامل ایرانسل، در غرفه ایرانسل در نمایشگاه اینترنت اشیا، به صورت آنلاین افتتاح شد و خدمات آن در اختیار عموم مردم قرار گرفت‌.

پنجمین سایت 5G ایران و ایرانسل نیز، سوم اسفند ماه ۱۳۹۹، با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و مدیرعامل ایرانسل، در محوطه باز شهرداری شیراز افتتاح شده و در اختیار مردم این شهر قرار گرفت.

ششمین سایت نسل پنج ایرانسل هم، سه‌شنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۹، با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش و مدیرعامل ایرانسل، در این جزیره افتتاح شد.

هفتمین سایت 5G ایرانسل هم، چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹، در محوطۀ باز دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور معاون استاندار خراسان رضوی، مدیر کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) منطقه شمال شرق و مدیرعامل ایرانسل، راه‌اندازی شده و خدمات آن در اختیار زائران و مجاوران آستان قدس رضوی و پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد قرار گرفت.

ایرانسل، در روز اول مرداد ۱۴۰۰ و همزمان با نخستین سالروز راه‌اندازی تجاری شبکۀ نسل پنج خود، موفق شد تا بار دیگر، رکورد سرعت اینترنت در ایران را به نام خود ثبت کند و در حضور رسانه، به سرعت ۳.۹۰۹ گیگابیت بر ثانیه، در شبکۀ واقعی و تجاری نسل پنج، دست یابد. ایرانسل همچنان، با داشتن هفت سایت تجاری نسل پنج، رکورددار سرعت و تعداد سایت‌های تجاری 5G در ایران است و در صورت رفع دغدغۀ تخصیص فرکانس، آماده است تا برنامۀ توسعۀ شبکۀ نسل پنج خود را با سرعتی بیش از پیش، در ایران ادامه دهد.

ایرانسل، اولین ارائه‌دهندۀ 5G در ایران، همزمان با گسترش پوشش شبکۀ نسل پنج، مطالعه بر روی نسل ششم تلفن‌همراه یا 6G را نیز از آغاز سال ۱۳۹۹ با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی و تأکید بر بومی‌سازی این فناوری آغاز کرده است.

دکتر بیژن عباسی‌آرند، مدیرعامل ایرانسل، در نشست خبری پانزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکۀ تلفن‌همراه ایرانسل، با اشاره به ثبت رکورد ۱۶.۸ پتابایت برای مصرف روزانۀ دیتا در شبکۀ این اپراتور، گفت: ایرانسل به دنبال ورود به نسل ۵.۵ تلفن‌همراه است.

هدیۀ ۱۵ سالگی ایرانسل

به مناسبت فرارسیدن ۲۹ مهرماه، پانزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکۀ تلفن‌همراه ایرانسل و به رسم قدردانی از مشترکان عزیز، از ۲۷ مهر تا ۳ آبان ۱۴۰۰، تمام مشترکان دائمی و اعتباری ایرانسل می‌توانند با شماره‌گیری#۵* یا از طریق اپلیکیشن ایرانسل من، یک بسته هدیه ۲ گیگابایتی اینترنت داخلی دریافت کنند. اعتبار این بسته تا پایان همان روز است و هر کاربر یک بار فرصت دریافت این هدیه را دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1565914

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =