۲ نفر
۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
سقوط آزاد لیر تمامی ندارد

ایسنا به نقل از بلومبرگ نوشت: ارزش لیر بار دیگر به کمترین سطح تاریخی خود رسید.

تصمیم بانک مرکزی ترکیه در کاهش مجدد نرخ بهره با واکنش شدید بازار ارز در این کشور مواجه شد. این بانک در آخرین جلسه خود تصمیم گرفت نرخ بهره با کاهش دو درصدی به ۱۶ درصد برساند. بسیاری از اقتصاددانان و نهادهای بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول بارها و بارها نسبت به تبعات تورمی سنگین چنین تصمیمی به مقامات ترک هشدار داده‌اند.    

نگرانی از وضعیت روابط ترکیه و آمریکا، کماکان یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های معامله گران بازارهای ارز در این کشور است. رجب طیب اردوغان- رئیس جمهور ترکیه- که پیشتر با اعلام مصمم بودن کشورش به تکمیل خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه باعث ریزش ارزش لیر شده بود یک بار دیگر گفته است در صورت تحویل نگرفتن جنگنده از آمریکا از روسیه جنگنده خواهد خرید و این مسئله می‌تواند با پاسخ تحریمی آمریکا همراه شود.  

سقوط آزاد لیر تمامی ندارد!

در جدیدترین نمونه از اعمال نظر رئیس جمهور ترکیه در کار بانک مرکزی این کشور، اردوغان دو نفر از اعضای هیات مدیره بانک مرکزی این کشور را که مخالف کاهش نرخ بهره بودند بر کنار کرد. از سوی دیگر کسری بودجه دولت ترکیه تا پایان ماه سپتامبر بالای ۲۳.۵ میلیارد دلار گزارش شده است. لیر که از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۲۵ درصد ارزشش مقابل دلار را از دست داده، کماکان روی مدار نزولی است.  

لیر که هفته پیش به پایین‌ترین سطح چند سال اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کرد و به پایین‌ترین نرخ برابری خود مقابل دلار در طول تاریخ معاصر خود رسید تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۹.۵ تثبیت شد. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۳.۶۸ درصد افزایش به ۹.۵۲۵ لیر رسید.

 در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۱.۰۷۱ لیر و هر پوند معادل ۱۳.۱۳۹ لیر اعلام شد.

223227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1566069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =