علی‌اکبر شکارچی: پروین بهمنی، هنرمندی خوش‌آواز و خوش‌نام بود

علی‌اکبر شکارچی در سوگ زنده‌یاد پروین بهمنی نوشت: «او هنرمند و پژوهشگری، خوش‌آواز و خوش‌نام بود که آوازه‌اش از مرزهای ایران هم گذشت.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی‌اکبر شکارچی، نوازنده و مدرس پیشکسوت کمانچه در یادداشتی درگذشت زنده‌یاد پروین بهمنی، خواننده و پژوهشگر قشقائی را تسلیت گفت.

یادداشت علی‌اکبر شکارچی به شرح زیر است:

«نداند کسی چاره از چنگ مرگ
چو باد خزان است و ما همچو برگ
(فردوسی)
با دریغ و صد افسوس خبر درگذشت دوست و هنرمند عزیز، بانوی سرفراز و نغمه‌خوان ایل قشقائی، پروین بهمنی را شنیدم.
ضمن تسلیت به خانواده گرامی ایشان و همه مردم ایل قشقایی و اهالی موسیقی نواحی ایران بسیار متاسفم که موسیقی نواحی ایران یکی از چهره‌های سرشناس خود را از دست داده است.
زنده‌یاد پروین بهمنی، هنرمندی پژوهشگر، خوش‌آواز و خوش‌نام بود که آوازه‌اش از مرزهای ایران هم گذشت. دریافت دکترای افتخاری از روسیه و ترکیه نشان از شایستگی او و دیرینگی فرهنگ قشقائی است. او از ایلی برآمده است که محمد بهمن بیگی، بنیان‌گذار آموزش عشایری اوست و  زنده‌یاد حبیب خان گرگین‌پور و فرزندان هنرمندش، موسیقیدانانش بودند. او در خاندانی بالیده است که بی شعر و موسیقی و افسانه و حکایت، روز را به شب نمی‌برند. حکایت زندگی زینت آفتاب، خواننده جوانمرگ قشقائی از نوشته‌های پژوهشی زنده‌یاد پروین بهمنی، حکایت نیست بلکه روایتی است تراژیک و عصیان‌بار.
حقیقتا او گنجینه‌ای از فرهنگ شفاهی ایل قشقائی بود که باور ندارم همه را به یادگار نهاده باشد و اطمینان دارم آن‌چه هم از او به جای مانده کلید شوق‌برانگیزی خواهد بود برای یافتن نهفته‌های فرهنگی ایل قشقائی.
لالای لالای ای بانوی لالائی خوان
بدرود ای بانوی صبور و بی ادعا
بدرود
بدرود»

پروین بهمنی، از هنرمندان و پژوهشگران شناخته‌شده موسیقی نواحی ایران که در این سال‌ها به «خالق لالایی‌های مادرانه ایران‌زمین» شهرت داشت بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری، شامگاه پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ هم زمان با نخستین شب از چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران دار فانی را وداع گفت.

۵۷۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1566105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =