۰ نفر
۲۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۵

از سال 1343 که اولین «هیچ» در دنیای هنرهای تجسمی ایران خلق شد، پرویز تناولی تا امرو با همین سه حرف زندگی و کار کرده​است.

مریم آموسا: عصرروزجمعه 20 خردادماه گالری 10 میزبان «هیچ»​های پرویز تناولی شد. «هیچ»هایی که ازسال 1343 برای نخستین بار پا به عرصه وجود گذاشتند و امروز قریب به 57 سال است که همچنان به شکلی متولد می​شوند.

دراین نمایشگاه 25 هیچ کوچک و بزرگ پرویز تناولی که درفاصله سال های 1351 تا 1386 با فایبرگلاس سفید، نارنجی، قرمز و برنزساخته شدند به مناسبت انتشارکتاب «هیچ» ازسوی انتشارات بنگاه؛به نمایش درآمدند.
هیچ هایی کوچک و بزرگی که برخی برای نمایش درآمدن دراین نمایشگاه از مجموعه داران به امانت گرفته شده بود و برخی برای فروش عرضه شده بود.
دراین نمایشگاه، پرویز تناولی ترجیح داد که حرفی درباره آثارش نزند و تنها به خوش بش کردن با علاقمندان آثارش بپردازد و کتاب هایش را  امضاء کند.

تناولی بی شک مطرح ترین مجسمه​ساز مدرن ایرانی است که در مجسمه​هایش گوشه چشمی به سنت کلاسیک مجسمه سازی ایران و شعرکلاسیک ایران به ویژه شعرمولانا دارد.

او معتقد است؛ «مجسمه سازی مدرن ایران برخلاف آن چیزی که همه اقرار می​کنند که از نقاشی مدرن ایران جا مانده، اتفاقا درمسیرواقعی خود راهش را پی گرفته و  گاه حتی پیشروتر هم بوده​است.»

او دردوره ای هیچ هایش را مطرح کرد که بازارکارهای کپی غربی وخلق آثاری متاثر از خوشنویسی درایران باب شده بود؛ اما او با «هیچ» به زبانی جهانی رسید و نامش مترادف با هیچ​هایش درعرصه بین الملی درخشد.

درمراسم افتتاح نمایشگاه هیچ های پرویز تناولی علیرضا سمیع آذر کارشناس هنرهای تجسمی در سخنرانی کوتاهی که انجام داد؛ درباره هیچ و هیچ انگاری درذن بودایی، تصوف یهودی و مسیحی و تصوف ایرانی و اسلامی سخن گفت و درنهایت درباره هیچ ازدیدگاه پرویزتناولی که متاثراز ذن و تصوف ایرانی اسلامی است، حرف زد.

وی درباره هیچ های پرویزتناولی گفت:« او دونوع رویکرد را درارائه «هیچ» دنبال می‌کند، اولین رویکرد او جست‌و‌جوی مفهوم «هیچ» و نسبت آن درعرفان ایرانی، غربی و ذن است. نفی شی، پدیده، وجود، دنیا، امکانات، قدرت و... نوعی مفهوم گرایی «هیچ» دراین تجربه‌های از سوی تناولی پیگیری می‌شود.»

تلاشی که یک هنرمند قریب به نیم قرن با این کلمه کرده است و نشان می‌دهد که لزومی ندارد یک هنرمند خود را درگیر هزاران سوژه کند یک سوژه اگر خوب دیده شود می‌تواند خوراک یک عمر فعالیت هنری یک هنرمند را تامین کند اتفاقی که با «هیچ‌ها برای پرویز تناولی افتاده است.

«هیچ»‌هایی که هریک خبر ازقدرت خط فارسی خبر می‌دهد که با سه حرف هٔ، چ ، ی می‌توان این همه اثر هنری خلق کرد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =