۱ نفر
۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸
انجام آزمایش کرونا در منزل

آزمایش کرونا از تست‌هایی است که برای تشخیص کووید ۱۹ بسیار موردتوجه قرارگرفته است ولی برخلاف تصور عموم برای تشخیص کووید ۱۹ و تست کرونا تنها یک روش وجود ندارد و روش کار های مختلف باهدف‌های ویژه طراحی و در حال انجام است. برای مثال آزمایش کرونا که شما برای تشخیص اولیه کووید ۱۹ لازم هست انجام دهید با تست کرونا که برای پیگیری درمان، سطح ایمنی بدن علیه واکسن و غیره متفاوت است.

به‌طورکلی در آزمایش کرونا ما به دنبال شناسایی خود ویروس یا واکنش بدن علیه این ویروس هستیم. به‌طوری‌که می‌گوییم اگر در بدن واکنش مخصوص علیه کووید داده شود فرد مبتلابه کووید یا ایمنی لازم را کسب کرده است. آنتی‌بادی پروتئینی است که نشان‌گر واکنش بدن علیه ویروس، باکتری، قارچ و یا هر عامل عفونی و بیگانه است. آنتی‌بادی یا همان ایمونوگلوبین کلاس‌های مختلف دارد که بر اساس محل آلودگی بدن و سیر مقابله ایمنی بدن متفاوت ممکن است باشد. به‌طوری‌که  IgMنشانگر واکنش اولیه بدن با ویروس است ولی IgG نشانگر مزمن شدن و یا بهبودی بیماری است. در ادامه این مطلب ما قصد داریم به انواع تست کرونا و کاربرد آن بپردازیم:

تست PCR کرونا

به‌احتمال‌ زیاد نام تست PCR را در بین انواع آزمایش کرونا شنیده باشید ولی ندانید روش کار این آزمایش به چه صورت است. تمام ویروس‌ها دارای ماده ژنومDNA یاRNA  هستند که مسلماً ویروس کووید ۱۹ نیز به همین صورت است. ماده ژنومی درواقع یک کدبندی هست که تمام اطلاعات یک‌ذره یا موجود در آن نهفته و رمزگذاری شده است. شناسایی آن به ما این توان را می‌دهد که موجود را از بقیه موجودات عالم تشخیص و شناسایی کنیم. در تست‌های PCR درواقع به‌طورکلی این ماده را شناسایی می‌کنیم؛ به‌طوری‌که می‌گوییم اگر ویروس عامل کووید ۱۹ در فردی وجود داشته باشد باید ماده ژنتیک آن‌هم قابل‌شناسایی باشد.

درواقع ما در آزمایش کرونا با روش پی سی آر ماده ژنتیک ویروس را شناسایی می‌کنیم و از جایی که عامل کووید ۱۹ یک بیماری تنفسی است و مجاری تنفسی را درگیر می‌کند، نمونه‌برداری آن از مجاری بینی انجام می‌شود؛ اما اگر بخواهیم در مورد کاربرد این تست بگوییم می‌توان به تشخیص ابتلا به کرونا اشاره کرد؛ اما نکته که باید در تست کرونا با روش پی سی آر اشاره کرد این است چون در مراحل اولیه این بیماری تعداد ویروس کم است و در نمونه‌گیری ممکن است تا چند روز اول جواب تست ما منفی گزارش شود. درحالی‌ که به کووید ۱۹ مبتلا باشیم! آنی آزما این امکان را به شما می‌دهد بدون آن‌که مجبور به رفتن به محیط‌های آلوده‌ای همچون بیمارستان یا تست PCR در منزل یا محل کار خود انجام دهید.

انجام آزمایش کرونا در منزل

آزمایش آنتی‌بادی کرونا

علاوه بر آزمایش کرونا در منزل شما می‌توانید تست آنتی‌بادی کرونا برای بررسی میزان ایمنی که پس از تزریق واکسن کرونا ایجاد می‌شود و همچنین برای بررسی اثربخشی تزریق واکسن کرونا استفاده می‌شود. آنتی‌بادی‌ها نوعی پروتئین هستند که پس از آلوده شدن بدن به یک عامل بیماری‌زا یا بعد از دریافت واکسن، توسط سیستم ایمنی بدن تولید می‌شوند. این پروتئین‌ها به سیستم ایمنی بدن افراد کمک می‌کنند تا به‌خوبی با عفونت‌ها مقابله کند. درنتیجه از بدن افراد در برابر ابتلای مجدد به بیماری، محافظت می‌کنند.

آزمایش آنتی‌بادی کرونا یکی از خدماتی است که در آزمایشگاه آنلاین آنی آزما برای راحتی بیشتر شما همشهریان عزیز و بدون نیاز به مراجعه حضوری به آزمایشگاه انجام می‌گیرد. در شرایطی که اوضاع روزبه‌روز وخیم‌تر می‌شود، افرادی هستند که علائم کرونا دارند ولی ترجیح می‌دهند به مراکز درمانی نروند؛ چون حتی اگر کرونا نداشته باشند، با رفتن به مراکز درمانی درخطر ابتلا به کرونا قرار می‌گیرند.

شرایط وخیم کنونی بهترین کار این باشد که در صورت مشاهده علائم بیماری، به‌جای مراجعه به مراکز درمانی و آزمایشگاهی، آزمایش کرونا در منزل را انجام دهید. به این صورت هم سلامت خود و عزیزانتان را به خطر نخواهید انداخت و هم آنکه با خودداری از حضور در مکان‌های شلوغ و پرتردد، احتمال شیوع بیشتر ویروس و بیماری را کمتر خواهید کرد. انجام تست آنتی‌بادی و انواع آنتی‌بادی واکسن کرونا در آنی آزما این امکان را به شما می‌دهد بدون آن‌که مجبور به خروج از قرنطینه باشید آزمایش کرونا در منزل یا محل کار خود انجام دهید.

تست رپید یا کاستی کرونا

تست سریع کرونا ازجمله آزمایش کرونا است که به‌صورت کاست می‌باشند. ویروس‌های کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند حیوانات و انسان‌ها را بیمار کنند. تعداد زیادی از ویروس‌های کرونا که تاکنون شناخته‌شده‌اند، موجب ابتلا به طیفی از عفونت‎های دستگاه تنفسی در انسان‌ها می‌شوند؛ که از سرماخوردگی تا ابتلا به بیماری‌های شدیدتری مثل سندروم تنفسی خاورمیانه (مرس-MERS) و سندروم تنفسی حاد (سارس-SARS) متغیر هستند. ویروس کووید ۱۹ عضو جدید این خانواده است که همه دنیا را درگیر خود کرده است. با همه‌گیر شدن این بیماری انجام تست سریع کرونا اهمیت ویژه‌ای یافته است. انجام یک تشخیص سریع در پیشگیری از انتقال آن در جمعیت‌های مختلف می‌تواند پیشگیری کند.

تست سریع کرونا برای ارزیابی وضعیت ابتلا فرد با علائم مشکوک انجام می‌شود و انجام این تست برای فرد بدون علامت ارزش تشخیصی ندارد. همچنین این تست معمولاً برای بررسی گروه افراد مشکوک که در معرض این بیماری قرارگرفته‌اند و دارای تعداد بالای آمار مبتلا و فوتی هستند درخواست می‌شود. برای مثال تصور کنید افراد یک روستا در اثر تماس با ویروس کرونا دارای آمار بالای ابتلا و فوتی در اثر کووید ۱۹ بوده‌اند. برای تشخیص سریع و ارزان به‌جای آزمایش PCR همه افراد، تست سریع کرونا انجام می‌شود سپس تنها افراد با گزارش مثبت، آزمایش PCR را برای اطمینان انجام می‌دهند. به این صورت افراد سالم با هزینه کمتر، سریع‌تر از افراد مبتلا جدا می‌شوند. انجام تست PCR برای همه جمعیت هزینه‌بر، زمان‌بر و سخت است.

انجام آزمایش کرونا در منزل

آنتی‌بادی واکسن

یکی از انواع آزمایش کرونا در این روزها آزمایش آنتی‌بادی واکسن است. آنتی‌بادی واکسن یعنی سنجش مقدار آنتی‌بادی تولیدشده با تزریق واکسن است. آنتی‌بادی پروتئین‌های دفاعی بدن است که به‌طور اختصاصی علیه یک میکروب اعم از باکتری، ویروس، قارچ، انگل و غیره تولید و ترشح می‌شود. این پروتئین‌ها به سطح میکروب می‌چسبند و از عملکرد آن‌ها در بدن جلوگیری می‌کنند. به همین دلیل هدف اکثر واکسن‌ها تولید آنتی‌بادی است. آنتی‌بادی‌ها انواع مختلف دارد که IgM نشانگر شروع عفونت ولی IgG نشان‌دهنده مزمن شدن یا داشتن ایمنی بدن است. برای بررسی میزان محافظت واکسن علیه کرونا می‌توان با انجام تست آنتی بادی واکسن و تست کرونا در منزل می‌توانید آزمایش خود را بدون دردسر انجام دهید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1566418

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =