آمریکا با داشتن متوسط ۶ میلیون لیتر خون جمع آوری شده از بالا‌ترین نرخ خرید و فروش خون و اعضای بدن برخوردار است که یکی از معضلات اولیه آن بروز بیماری ایدز در اوایل دهه ۶۰ میلادی بود.

نسبت به یک قرن گذشته علم پزشکی دوران طلایی پشت سر گذاشته است که نتیجه آن کاهش مرگ و میر و زنده نگه داشتن بعضی از انسانهای کره زمین بوده ولی شاید کمتر کسی از پشت پرده این پیشرفت‌های پزشکی باخبر باشد. در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن باید گفت این پیشرفت مدیون اعضای بدن و هزاران لیتر خون انسانهایی است که ناخواسته مجبور هستند در این بازار پزشکی، قربانی شوند و یا سهمی از سود آن را داشته باشند.

به گزارش خبرآنلاین، «اسکات کارنی» خبرنگار بخش حوادث روزنامه‌های معتبر آمریکا در کتابی با عنوان «بازار سرخ» از بازاری صحبت می‌کند که در دنیای مدرن کنونی به سودآور‌ترین بازار‌ها تبدیل شده است که‌‌ همان خرید و فروش اعضای بدن انسان است. وی در کتابش آماری از این بازار ارائه می‌کند که آمریکا با داشتن متوسط ۶ میلیون لیتر خون جمع آوری شده در کلینیک‌های خصوصی و شاید مخفی از بالا‌ترین نرخ خرید و فروش خون و اعضای بدن برخوردار است که یکی از معضلات اولیه آن بروز بیماری ایدز در اوایل دهه ۶۰ میلادی بود.

دولت آمریکا در قرن حاضر به یکی از بزرگ‌ترین دریافت کننده‌های خون و اعضاء انسان تبدیل شده است که سالانه یک و نیم میلیون لیتر خون، صادر و در آمد گزافی از این بازار کسب می‌کند. این بازار با واسطه‌های متعدد در جامعه پزشکی چشم‌های حریص بسیاری را به سوی خود جلب کرده است که شناسایی آن‌ها بسیار دشوار است. کوتاه کردن دست واسطه‌ها با خرید مستقیم اعضاء از فروشندگان و در واقع قاچاق آن‌ها بیشتر متخصصانی را گرفتار خود کرده که پلیس حتی گمان نمی‌برد آن‌ها در این کار دست داشته باشند.

خرید و فروش اعضای بدن در بازارهای رنگی صورت می‌گیرد که تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای با سایر بازارها دارد. بازار سفید برای بیمارانی که واقعا نمی‌دانند در راه رسیدن عضو به آن‌ها چقدر دلال و واسطه گر بهره می‌برند. در بازار قرمز افرادی حضور دارند که برای به دست آوردن نان و امرار معاش، اعضا و خون خود را می‌فروشند و بازار سیاه را دلالان و واسطه‌هایی تشکیل داده‌اند که زندگی‌شان از جابجا کردن و خرید و فروش اعضاء بدن انسان‌ها می‌چرخد.

اسکات در کتابش در فصلی با عنوان طلای سیاه به خرید و فروش موی انسان اشاره می‌کند که به قیمت‌های هنگفتی به فروش می‌رسد. او در این کتاب، خودش را ۲۵۰ هزار دلار قیمت گذاری می‌کند که این قیمت البته برای مهاجران سیاه پوست کشورهای جهان سوم بسیار کمتر ارزیابی می‌شود.

ان پی آر/ ۱۰ ژوئن/ ترجمه محمد حسنلو

۶۰۶۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =