رحیم پور ازغدی: امام علی به مردمی که معصوم نبودند می گفتند حق من است که از من انتقاد کنید

حسن رحیم پور ازغدی به کیهان گفت:امیرالمؤمنین‌ (علیه‌السّلام) معصوم هستند امّا می‌گویند مرا امر به معروف و نهی از منکر کنید. کدام معروف است که علی به آن عمل نکرده و کدام منکر است که علی انجام داده باشد؟ ولی ایشان صریح هستند.

جالب این است که نمی‌گویند این حقّ شما است، می‌گویند حقّ من به ‌عنوان حاکم است؛ نمی‌گویند شما آزادی انتقاد دارید، می‌گویند حقّ من است که از من انتقاد کنید. این را امامی گفته که معصوم است.
در جای دیگر می‌گویند من بالاتر از این نیستم که خطا کنم؛ البتّه بعدش می‌گویند اگر خودم باشم و خودم؛ چون آنجا دارند با مخاطبانی صحبت می‌کنند که ایشان را معصوم نمی‌دانند.
این را هم بدانیم که اکثر مردم و حتّی اغلب شیعیان در زمان ایشان، شیعه‌ سیاسی بودند؛ شیعه کلامی خیلی کم بودند.
تیپ‌های خاصّی شیعه‌ کلامی بودند که اعتقاد داشته باشند ایشان خلیفه‌ بلافصل پیامبر است و این نصب الهی است و ایشان معصوم است. حتّی آنهایی که در سه جنگ در جبهه‌ها نیروهای امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) بودند، اکثرشان شیعه‌ سیاسی بودند؛ یعنی لزوماً معتقد به عصمت ایشان نبودند ولی می‌گفتند حکومت حقّ علی است. شیعه‌ علی در آن موقع، شیعه‌ سیاسی است که اکثرشان از نظر کلامی اهل سنّت هستند.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1567387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    3 1
    آقای پورازغدی از بدیهیات صحبت می کنید همانطور که موقع رای دادن مسلمون و نامسلمان برای حکومت فرقی ندارد باید به همه مردم پاسخگو باشند لطفا همه چیز را به دین نچسبانید
  • IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    حضرت فرمودند اگر مردم بخواهند من قبول میکنم.