۲ نفر
۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۶
آیا بدون مجوز می توان کتاب چاپ کرد؟

اخذ مجوز چاپ کتاب یکی از مهم ترین مراحلی است که در زمان چاپ یک کتاب باید طی شود. چاپ کتاب در کشور ما بدون گرفتن مجوز امکان پذیر نیست. هر کالای فرهنگی و هنری که تولید می شود، اعم از کتاب، آلبوم موسیقی و اجرای هر نمایشی نیاز به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد.

در واقع، بدون مجوز امکان نشر هیچ کالای فرهنگی و هنری در بازار وجود ندارد. نشر کتاب بدون مجوز تخلف محسوب می شود و ناشر بر طبق قانون مشمول مجازات خواهد شد، حتی اگر در کتاب هیچ مطلبی بر خلاف ممیزهایی ارشاد وجود نداشته باشد. ایران تایپیست سال ها است که در امور چاپ کتاب فعالیت می کند، می توانید برای دریافت مجوز کتاب از کارشناسان این مجموعه راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

چند مجوز برای چاپ کتاب باید گرفت؟

مجوز کتاب و کارهایی که پیش از چاپ کردن کتاب باید طی شود، شامل چند مرحله است. ابتدا پیش از هر کاری نیاز به دریافت شابک (شماره استاندارد بین المللی کتاب) است. یک عدد سیزده رقمی که مانند شماره شناسنامه کتاب است. بعد از آن باید برای فهرست نویسی کتاب اقدام شود. در این مرحله اطلاعات کتاب شامل موضوع، عنوان، نام نویسنده و مترجم و تعداد صفحات آن و هر آنچه لازم است برای دریافت اطلاعات فیپا به کتابخانه ملی ارسال می شود.

بعد از طی این مرحله و دریافت فیپا نوبت به اخذ مجوز چاپ کتاب است. در این مرحله فایل پی دی اف کتاب همراه با تمام اطلاعات فیپا برای وزارت فرهنگ ارسال می شود و بعد از تأیید مطالب کتاب مجوز برای ناشر ارسال می شود. مرحله بعدی اعلام وصول کتاب است. یعنی بعد از این که کتاب چاپ شد، سه تا پنج جلد کتاب به همراه مجوز برای ارشاد فرستاده می شود. بررس های این وزارت خانه کتاب را بررسی کنند تا کتاب دقیقاً به همان شکلی که مجوز گرفته است، به چاپ رسیده باشد، بدون این که چیزی به آن اضافه شده باشد. بابت هر مطلبی که به کتاب اضافه شده است، باید فایل ضمیمه همراه با کتاب ها به ارشاد ارسال شود.

در واقع، اعلام وصول مجوزی است که حق پخش کتاب را به ناشر اعلام می دارد. در صورتی که مطالب بعد از گرفتن مجوز کتاب تغییر نکرده باشد، اعلام وصول آن به صورت یک برگه به ناشر و انتشارات اعلام خواهد شد که پس از آن ناشر می تواند اقدام به پخش کتاب در بازار کند.  

مجوز کتاب

اگر کتابی بدون مجوز چاپ شود چه می شود؟

از آنجا که مجوز کتاب را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می کند، مجازاتی نیز برای افرادی که بدون مجوز کتاب چاپ می کنند در نظر گرفته شده است. در صورتی که کتاب چاپ شده علمی باشد و مطلبی خلاف عرف، دین و فرهنگ جامعه در آن قید نشده باشد، بر طبق قانون برای ناشر یا فردی که این تخلف را مرتکب شده است مجازاتی در نظر گرفته می شود.

اما اگر بدون اخذ مجوز چاپ کتاب کتابی انتشار یابد که در آن مطالبی مخالف قوانین کشور در آن به چاپ رسیده باشد، در درجه اول کتاب توقیف خواهد شد و پس از آن مجازات مربوط به تخلف صورت گرفته به فرد اعلام خواهد شد. در صورت نشر کتاب بدون مجوز، به نویسنده یا مترجم حقی در برابر کتاب تعلق نخواهد گرفت و تمام حقوق مادی و معنوی نیز از آنها سلب می شود.  

آیا اخذ مجوز برای چاپ کتاب جهت تقویت رزومه اجباری است؟

مجوز کتاب برای هر کتاب با هر عنوانی لازم و ضروری است. به ویژه اگر قصد شما از چاپ کتاب تقویت رزومه باشد، مثلا تبدیل پایان نامه به کتاب، باید برای آن مجوز بگیرید. کتابی که مجوز نداشته باشد، در واقع مستند نیست. یک کتاب زمانی می تواند به عنوان یک سند مورد استفاده قرار گیرد که تمام مراحل چاپ آن به صورت قانونی طی شده باشد. تمام مراحلی که برای اخذ مجوز در نظر گرفته شده است، در کمترین زمان ممکن قابل انجام است. به خصوص که این روزها تمام این کارها به صورت آنلاین و غیر حضوری صورت می گیرد. همچنین، اگر کتاب شما علمی و دانشگاهی است، به طور حتم در گرفتن مجوز برای آن مشکلی نخواهید داشت و بهتر است که بدون مجوز دست به کار نشوید و به قول معروف روزه شکدار نگیرید.

هزینه مجوز چاپ کتاب با مؤلف است یا انتشارات؟

ناشر و هیچ انتشاراتی نباید بابت اخذ مجوز چاپ کتاب هزینه ای را از مترجم یا مؤلف دریافت کند. به دلیل این که وزارت ارشاد که سازمانی دولتی است برای این کار هیچ هزینه ای دریافت نمی کند. اما ممکن است انتشارات بابت انجام دادن این خدمات از مؤلف و مترجم هزینه کمی را دریافت کند. در هر صورت، نیاز است که یکی از افراد شاغل در انتشارات برای این کار زمان صرف کند و امور مربوط به چاپ کتاب را پیگیری کند تا همه چیز به خوبی پیش برود.

در ایران تایپیست، تمام امور مربوط فیپا، مجوز کتاب و اعلام وصول به طور دقیق و در کمترین زمان صورت می گیرد. با توجه به تخصصی که این مرکز در چاپ کتاب دارد، بهتر است تمام امور را به طور کامل به آنها واگذار کنید و هیچ نگرانی نداشته باشید.

مجوز چاپ کتاب

مجوز چاپ کتاب چقدر هزینه دارد؟

همان طور که اشاره کردیم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت صدور مجوز کتاب هزینه ای دریافت نمی کند. اما انتشارات و ناشر ممکن است بابت زمانی که یک فرد در محل انتشارات صرف پیگیری های لازم می کند، هزینه ای را از نویسنده یا مترجم دریافت کند. این مبلغ کاملاً بستگی به ناشر دارد و حتی ممکن است بابت آن هزینه ای را در نظر نگیرد. 

چرا در ایران تایپیست هزینه اخذ مجوز رایگان است؟

اگر در جاهای دیگر برای خدمات اخذ مجوز چاپ کتاب ممکن است هزینه ای دریافت شود، در ایران تاپیست هزینه ای بابت آن دریافت نخواهد شد. برای استفاده از این مزیت می توانید به نشانی https://irantypist.com/ مراجعه کنید.

مجوز کتاب دارای مراحل مختلفی است که برای افراد ناآشنا ممکن است گیج کننده باشد و با پیچیدگی هایی همراه شود. به همین دلیل، بهتر است این کار به افراد متبحر و آشنا به این امور سپرده شود. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1567454

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =