آغازی سزاوارانه برای «قهرمانِ» اصغر فرهادی

خراسان نوشت: اکران عمومی فیلم تازه اصغر فرهادی؛ «قهرمان» با استقبال مخاطبان و تحسین بازی امیر جدیدی همراه شد.

در ادامه موج تازه اکران فیلم‌های سینمایی که در هفته‌های اخیر با نمایش «پوست» آغاز شده، فیلم سینمایی «قهرمان» اثر تازه اصغر فرهادی از دیروز ۵ آبان در سینماهای سراسر کشور به نمایش درآمد. در همین روز نخست، نام اصغر فرهادی و توفیقات بین‌المللی اثر، موجی از استقبال و فروشی مناسب را رقم زد؛ اتفاقی که برای چند فیلم اخیر این فیلمساز به خصوص «فروشنده» نیز افتاده بود. گزارش پیش رو به متن و حاشیه تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی می‌پردازد، با این توضیح که تلاش شده تا نقاط کلیدی قصه فیلم لو نرود.

گیشه خوب و قابل انتظار

«قهرمان» در روزهای ابتدایی، اکران پرشوری داشت و توفانی آغاز کرد. این فیلم که به روال معمول آثار سینمایی، قرار بود نمایش خود را از روز چهارشنبه آغاز کند، در روز سه‌شنبه، تنها در شهر شیراز - که محل فیلمبرداری آن بوده - نمایش داده و بـا استقبال خوبی مواجه شـد. «قهرمان» فقط در روز سه‌شنبه و فقط در شهر شیراز، ۱۹۶۶ مخاطب و ۳۲ میلیون تومان فروش داشـــت. تـا سـاعـت ۱۶ و لحظه تنظیم این گزارش، «قهرمان» در سینماهای ســراســر کـشـور ۴۲۹ میلیون تومان فروخته است که برای دوران پاندمی، رقم مناسبی اســـت. بــا ایـــن حال مشخص نیست این گیشه مـنـاسـب در روزهای بعد هم ادامه خواهد داشــت یا نظر مخاطبان دربـاره فیلم، از آن می‌کاهد یا به آن می‌افزاید.

تازگی‌های «قهرمان» فرهادی

«قهرمان» از جهتی یک فیلم متفاوت با کارنامه فرهادی و از جهتی دیگر، در ادامـه سینمای اوست. اصغر فرهادی در این اثر، پس از ۱۶ سال و برای نخستین بار پس از «چهارشنبه‌سوری»، کاراکترهای اصلی فیلم خود را از اقشار طبقه متوسط انتخاب نکرده و ماجراهایی را درباره کاراکترهای قشر فرودست روایـت می‌کند. محل زندگی شخصیت‌های فیلم او نیز متفاوت از گذشته است و این‌بار در شهرستانی جز تهران زندگی می‌کنند؛ حتی کاراکترهایی که لهجه شیرازی ندارند. از سوی دیگر فرهادی این‌بار نیز به سنت خود در روایت قصه‌ای پر از گره‌های درهم تنیده وفادار بوده است و در مسیر کاراکتر اصلی خود که به نوعی قهرمان قصه نیز هست، گره پشت گره می‌اندازد.

نقش‌آفرینی تحسین‌برانگیز جدیدی

سوژه «قهرمان»، رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و حضور آن‌ها در زندگی انسان‌هاست و این فیلم را شاید بتوان نخستین فیلم شاخص ایرانی با موضوع شبکه‌های اجتماعی دانست. ماجرایی درگیرکننده دربــاره شخصی بدهکار که با وجود کسب شهرت اجتماعی، با مشکلات فراوانی در زندگی خود روبـه‌روسـت. امیر جدیدی در نقش کاراکتر محوری «قهرمان» که ماجرایش همواره توسط دوربین پیگیری می‌شود، بـازی بسیار خــوبــی از خـــود بـــه نمایش گـذاشـتـه؛ احتمالا بهترین بــــازی او در عـمـر کـوتـاه سینمایی‌اش. کارگردانی و میزانسن اثر اگرچه در سطح بالایی قرار دارد، اما در این فیلم فرهادی قصه را نیز می‌توان نقطه قــوت اصلی دانست. بنا بر آن‌چه گفته شد، بـی‌تـردیـد «قـهـرمـان» از جمله آثار سینمایی ایران اسـت که ارزش تماشا روی پرده عریض ســـیـــنـــمـــا را دارد.

۵۷۲۵۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1567591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =