باقری کنی: از دریافت ضمانت چشم‌پوشی نمی‌کنیم

ایرنا نوشت: معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در دیدار با انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام تصریح کرد که تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف های مقابل خواسته غیرقابل چشم پوشی جمهوری اسلامی ایران است.

«علی باقری کنی» که به بروکسل سفر کرده است، در مقر اتحادیه اروپا با انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی این اتحادیه دیدار و در خصوص لغو موثر تحریم ها و پایبندی سایر طرف ها به تعهدات خود رایزنی کرد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در این ملاقات  با تاکید بر تجربه چند ساله بدعهدی در اجرا و نهایتا خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام توسط ایالات متحده و بی عملی کشورهای اروپایی در عمل به تعهدات پذیرفته شده خود، بیان کرد آنچه برای ایران موضوعیت دارد، لغو موثر تحریم ها و عادی سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران است و هر توافقی باید خواسته های ایران در این‌خصوص‌را برآورده سازد.

باقری ارائه تضمین برای عدم تکرار بدعهدی و رفتارهای غیرقانونی طرف های مقابل را خواسته غیرقابل چشم پوشی ایران دانست.

در این ملاقات دوطرف موانع اصلی مذاکرات پیش رو را مرور کرده و توافق کردند مذاکرات را در ماه نوامبر آغاز کنند.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) تفاهم شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.

اما پس از ورود ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در ۲ مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1567651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    29 5
    انسان واقعاً مبهوت می ماند! یکی موقع برجام بد است! آن یکی می گوید تحریم نعمت است! یکی می گوید آمریکا عددی نیست! یکی می گوید تضمین آمریکا را می خواهیم! خدایا بداد ملت ایران برس. آمین
  • بی نام IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    13 2
    چرا تضمین بدهند وقتی دولتها آزادی عمل اخلاف خود را محدود نمی کنند. بیایید تضمین گرو نگه دارید. 150 کیلو 60 درصد در محلی امن در ایران می ماند برای تضمین اجرای برجام. هر وقت برهم خورد شما از 150 شروع میکنید بهم نخورد می ماند برای تضمین. هم داخل کشوره هم همیشه در دسترسه هم فاصله اش تا اون موضوع کمه هم تضمین غیروابسته به دولتهای دیگره اگه منافعشون اقتضا کرد برجام می مونه اگه هم اقتضا نکرد ما میریم سراغ برنامه خودمون.
  • علی IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    21 2
    ما از سیاست جیزی نمیفهمیم فقط صفره خودمون رو میبینیم که خالی شده فقر فساد اعتیاد پشتش بیشتر شده بیکاری بخدا فشار رومونه یه فکری کنید ک ب نفع ملت باشه فشار از سرمون برداشته بشه بتونیم ازدواج کنیم بچه دار بشیم ماشین بخریم حداقل یه پراید بتونیم بخریم
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    18 1
    تو را خدا مذاکره کنید مردم را نجات دهید
  • ناشناس IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    3 12
    در صورت هر گونه توافق بهتر است فعالیتهای هسته ای را به صورت آماده به کار نگه داشت چون طرفهای مقابل ما فوق العاده زورگو و دغل کار و غیر قابل اعتمادند . اینکه اینها تحریم یا فشاری را بردارند تقریبا قابل باور نیست .
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    13 2
    بشین تاتضمین بده.
    • زبل خان IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      2 6
      اونا هم بشینن تا ما امضا کنیم :)
  • ناشناس IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    4 3
    ضمانت دیگر چی به جای آن احترم متقابل ودوستی
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      1 9
      ما که برجام رو قبول کردیم امریکا زد زیرش پس دیگه حرف از دوستی و احترام متقابل نزنید
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    4 8
    نظر دادن بیفایده است چون راه مذاکره اشتباه است
  • اکبر IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    0 0
    جناب اقای باقری حضرتعالی وجناب اقای جلیلی امتحان خود را پس دادید. از الان مذاکره کننده ای شما باشید تکلیف معلوم است مذاکرات طولانی وراه بجای نمیبرد. ودوباره تحریم سازمان ملل وغیره خدا بداد ملت برسه. خواهشا کار را به کاردان بسپارید.
  • سیا IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    هر وقت ایران توانست دوچرخه سواری و یا ورزشگاه رفتن بانوان را حل کند مطمئن باشید در مذاکرات هسته ای هم میتواند حرفی داشته باشد اینکه نمیشه دنیا رو تهدید کنی و بعد بگویی دیگران در سیاست مملکت ما دخالت نکنند پس این تهدید برای چیست