مخالفت مجلس با اولویت رسیدگی به طرح استفساریه قانون نظام صنفی

ایرنا نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اولویت دادن به بررسی طرح استفساریه تبصره (۱) ماده (۲۲) قانون نظام صنفی مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه با پیشنهاد اولویت دادن به بررسی طرح استفساریه تبصره (۱) ماده (۲۲) قانون نظام صنفی کشور مخالفت کردند.

در این استفساریه که بررسی اولویت‌آن با پیشنهاد بیش از ۵۰ نماینده مجلس در دستور کار قرار گرفت، آمده است: در اجرای تبصره (۱) ماده (۲۲) قانون نظام صنفی کشور مصوب ۲۴ اسفندماه ۱۳۸۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن، آیا از نظر قانونگذار، اثر این حکم قانونی به آینده بوده و در اعمال محدودیت دوره‌های مدیریتی، صرفاً، سوابق عضویت در هیأت مدیره اتحادیه‌های صنفی مربوط به انتخابات های بعد از لازم الاجرا شدن قانون اصلاح قانون نظام صنفی کشور مصوب سال ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۲ ملاک است؟پاسخ: بلی.

 بر اساس این گزارش صدیف بدری نماینده مردم اردبیل به عنوان نماینده تقاضاکنندگان اظهار کرد: در سال ۸۲ اصلاحیه‌ای به قانون نظام صنفی کشور افزوده شد که بر اساس تبصره (۱) ماده (۲۲) آن محدودیت‌هایی در مدت مسئولیت اعضای هیأت مدیره اعمال شد یعنی مدت مسئولیت اعضای اتحادیه‌ها از تاریخ انتخاب ۴ سال است و اعضای مذکور بیش از دو دوره متوالی یا ۴ دوره متناوب نمی‌توانند عضو هیأت مدیره‌ها شوند.

وی ادامه داد: در این استفساریه آمده آیا قانونی که در سال ۸۲ تصویب شده به ماقبل هم تسری می‌یابد یا عطف به ماسبق می‌شود یا نمی شود و پاسخ آن است که قانون عطف به ماسبق نمی‌شود و اعضای هیأت مدیره‌ای که در دوره‌های قبل از ۸۲ عضو هیأت مدیره شدند، آگاهی نداشتند که محدودیتی وجود خواهد داشت و نمی توان محدودیتی را به قبل از تصویب قانون تسری داد.

نماینده مردم اردبیل و نمین و نیر و سرعین در مجلس یادآور شد: برداشت‌های مختلفی در انتخابات هیأت مدیره‌های اصناف اتحادیه‌های مختلف صورت می‌گیرد و برخی اتحادیه‌ها در انتخابات این موضوع را به سال ۸۲ تسری می‌دهند بنابراین تعدادی از نمایندگان ورود و استفساریه‌ای را ارائه و کمیسیون اقتصادی مجلس هم این موضوع را تأیید کرد؛ انتخابات اتحادیه‌ها و اصناف معطل تعیین تکلیف این استفساریه است و انتظار می‌رود با آن موافقت شود.

وی ادامه داد: می‌طلبد برای مدیریت حقوق‌های نجومی و تعیین تکلیف قراردادهای متنوع لایحه خدمات کشوری تعیین تکلیف شود.

مخالفت مجلس با اولویت رسیدگی به طرح استفساریه قانون نظام صنفی

حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مخالفت با طرح استفساریه تبصره (۱) ماده (۲۲) قانون نظام صنفی کشور گفت: کسانی که در گذشته عضو اتحادیه بودند و حتی رئیس اتحادیه شده اند، باید کنار بروند و افراد دیگر بیایند. به طور مثال کسانی که نانوایی های بسیاری دارند و باز هم می خواهند رئیس اتحادیه و رئیس صنف باشند. اینها باید کنار رفته و افراد دیگر جای آنها بیایند.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس یازدهم در ادامه تاکید کرد: قانون شفاف است و می گوید آنها که دو دوره در اتحادیه بوده اند، دیگر نباید باشند، این استفساریه درست نیست و واقعیت ندارد. مجلس باید مسائل مهم تر و جدی تر را دنبال کند.

نوروزی بیان کرد: همه حق دارند در اتحادیه عضو شوند، ولی قانون می گوید کسی که دو دوره بوده است، دیگر نباید بیاید، باید قانون را اعمال کرد و با استفساریه نباید آن را تغییر داد.

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در موافقت با طرح استفساریه تبصره (۱) ماده (۲۲) قانون نظام صنفی کشور گفت: هر پیشنهادی که نمایندگان مطرح می کنند در راستای تقویت اصل ۴۴ قانون اساسی است.

وی اضافه کرد: در این موضوع نظام صنفی، افرادی که خوب کار کرده اند در نهایت می‌توانند رأی بیاورند، کسانی که رئیس اتحادیه و یا عضو اتحادیه می شوند، حتما شایسته هستند که رأی می آورند.

کوچکی نژاد ادامه داد: افراد می توانند کاندیدا شوند، چون هر قانونی را تصویب می کنیم آن را به عقب باز نمی‌گردانیم. برای اینکه بخش خصوصی در بسیاری از امور به کمک دولت بیاید، باید شرایط را فراهم کنیم و اصل ۴۴ اجرایی شود. باید جلوی قانون را نگیریم و این قانون را به قبل از تصویب آن تسری نمی‌دهیم.

23219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1568688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =