چاوش اوغلو: دست از سرزنش کردن ترکیه بردارید

ایسنا نوشت: به دنبال نارضایتی روسیه، وزیر امور خارجه ترکیه گفت که نباید آنکارا را بابت اقدام اوکراین در استقرار پهپادهای ساخت ترکیه سرزنش کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روز چهارشنبه بعد از آنکه کی‌یف یک پهپاد ترکیه‌ای موسوم به "بیرقدار" را برای حمله به یک موضع تحت کنترل جدایی‌طلبان روس‌گرا در آنجا مورد استفاده قرار داد، کرملین گفت پهپادهای مذکور این خطر را دارند که تاثیر بی‌ثبات‌کننده‌ای روی شرق اوکراین بگذارند.

در همین رابطه مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه یکشنبه بعد از ملاقات با سرگئی لاوروف، همتای روس خود در حاشیه جی۲۰ در رم به خبرنگاران گفت: اگر کشوری این تجهیزات را از ما می‌خرد، دیگر آن یک محصول ترکیه نیست.

خبرگزاری آناتولی به نقل از او گزارش داد: شاید ترکیه آن را تولید کرده باشد، اما این دیگر متعلق به اوکراین است. ترکیه را نمی‌توان از این بابت سرزنش کرد. اوکراین هم نباید وقتی درباره این پهپادها صحبت می‌کند، به ترکیه اشاره کند.

اوکراین که تحت حمایت نظامی کشورهای عضو ناتوست، قراردادی با ترکیه برای تولید این پهپادها در کارخانه‌ای در نزدیکی کی‌یف منعقد کرد. این قرارداد موجب نارضایتی روسیه شد که همکاری نزدیکی با ترکیه در سوریه، لیبی و قره باغ دارد، با اینکه از طرف دیگر حمایت می‌کند. دو کشور همچنین مناسبات مثبتی در بخش انرژی دارند.

روز جمعه ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت استفاده کی‌یف از این پهپادها دفاعی است. نیروهای مسلح اوکراین هم گفتند که یک پهپاد برای وادار کردن جدایی‌طلبان طرفدار روسیه برای پذیرش آتش‌بس در روز سه‌شنبه مستقر شد و از خط تماس میان دو طرف درگیر عبور نکرد.

نیروهای تحت حمایت روسیه از سال ۲۰۱۴ با نظامیان اوکراینی در شرق اوکراین می‌جنگند و طبق اعلام کی‌یف، این درگیری جان ۱۴ هزار تن را گرفته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1568950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    6 8
    تقصیر دم خروس خودتونه که از جیب اردوغان بیرون زده. دستت بدجور رو شده.