رسالت مهم نیروهای مسلح از دیدگاه رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا

تسنیم نوشت: رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا گفت: درک درست مردم از دشمنان، خنثی کننده ترفندهای پیچیده و پنهان دشمن است.

حجت الاسلام علی سعیدی رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا درباره لزوم توجه به جهاد تبیین گفت:نهضت‌های انبیاء الهی دارای ماهیت نرم افزاری بوده و تکیه گاه اصلی راهبرد اساسی آنان در این نهضت گفتمان سازی با رویکرد تبیین بوده است. قرآن سرلوحه حرکت انبیاء و رسولان را دعوت به عبودیت ذات ربوبی و پرهیز و دوری از طاغوت بر می‌شمرد. انسان سازی انبیاء نیز با روش تبیین بوده است. خداوند در فرمان خود به حضرت موسی(ع) و هارون برای انقلاب در جامعه آن روز خطاب به آنان می فرماید: فَقولا لَهُ قولاً لَیِّنا که هم راهبرد تبیین و هم روش تبیین را توامان بیان می‌کند.

وی افزود: پیامبر اسلام(صلی الله علیه و اله) با راهبرد تبیین توانست فرد سازی، ملت سازی، دولت سازی، جامعه پردازی و حکومت دینی را شکل داده و زمینه‌ساز تشکیل امت اسلامی شود و بزرگترین تمدن را پایه‌گذاری کند.

سعیدی ادامه داد: یکی از راهبردهاضی مهم ائمه معصومین(علیه السلام) در جهت تبیین اهداف بعثت و مقاصد حکومت دینی و صیانت از کیان اسلام دست یازیدن به جهاد تبیین بوده است. حضرت امام(رحمت الله علیه) از سال 42 تا پیروزی انقلاب و پس از آن تکیه گاه خود را تبیین گذاشته بودند. از یک سو تبیین جنایات طاغوت و خیانت‌های آمریکا مورد توجه امام بوده و از سوی دیگر روشنگری و هدایتگری مردم در دستور کار آن فقید سعید قرار داشت.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا ادامه داد: رهبر انقلاب نیز در طول بیش از نیم قرن مجاهدت خود در مسیر پیروزی انقلاب و استقرار آن همواره روی تبیین به عنوان یکی از راهبردها توجه خاصی داشتند.

وی اظهار داشت: در حکمرانی مدرن بر اساس برنامه توسعه سازمان ملل و بانک جهانی یکی از ارکان، گفتمان سازی و توجیه بخش خصوصی، سازمان‌های مردم نهاد و مردم نسبت به حقوق خود است. اما موضوع تبیین در حکمرانی اسلامی متفاوت است زیرا، حکمرانی غربی برمبنای امانیستی صرفاً روی حقوق تاکید دارد و به تکلیف توجهی ندارد اما نظر به توجه اسلام به حقوق و تکالیف، قهراً در حکمرانی اسلامی گفتمان ابعاد مختلفی خواهد داشت حاکمان و اصحاب رسانه و دستگاه‌های فرهنگی جهاد تبیین را هم در رابطه با حقوق و هم در رابطه با تکالیف در دستور کار قرار می‌دهند.

سعیدی تاکید کرد: یعنی مردم هم باید نسبت به تکالیف و مسئولیت خود در قبال خود، خدا، طبیعت، جامعه و حکومت آشنا شده و توجیه شوند و هم باید نسبت به حقوق خود از سوی ذات ربوبی، حاکمیت و دیگر مراجع مربوطه آگاهی لازم را داشته باشند.

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا  در باره برنامه این نهاد برای گسترش جهاد تبیین در نیروهای مسلح عنوان کرد:ویژگی‌ها و ممیزات نیروهای مسلح تعیین کننده جهت، هدف گیری و اولویت بندی تبیین است. رسالت نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی صیانت از استقلال، تمامیت ارضی و پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن و برقراری امنیت در مجموعه کشور است و این ویژگی و برجستگی‌ها اقتضا دارد نظام مدیریت، سبک مدیریت اسلامی نیروهای مسلح مبتنی بر مبانی، اصول و شاخص‌های دینی شکل گرفته و سبک زندگی فردی و خانوادگی با چارچوب مولفه‌ها و شاخصه‌های دینی انطباق داشته باشد.

وی گفت: از سوی دیگر نیروهای مسلح با انواع طیف‌های تهدید از سوی جبهه کفر و استکبار و سازمان‌های جاسوسی مواجه بوده و تمرکز اصلی امپراتوری رسانه‌ای دشمن روی نیروهای مسلح  است از این جهت هم تحقق ارزشها، مبانی و اصول در سبک مدیریت دینی و سبک زندگی فردی و خانوادگی مستلزم جهاد فراگیر تبیین است و هم روشنگری نسبت به اهداف، نقشه‌ها، دسیسه‌های دشمنان اسلام و انقلاب اقتضای گسترش تبیین را دارد. واقعیت فراروی ما این است که سازمان‌های عقیدتی سیاسی و نمایندگی ولی فقیه با بهره گیری از هزاران روحانی فاضل و وارسته و هزاران نیروی متعهد و وجود مراکز آموزشی و پژوهشی و پشتیبانی فرماندهان بزرگوار با تمام توان در جهاد تبیین فعال هستند اما با توجه به حجم نیازها و تلاش دشمنان مستلزم تلاش بیشتر و حمایت فراگیرتر هستند. 

سعیدی با بیان اینکه در حاکمیت و حکومت دینی بصیرت، تضمینی برای بقاء و استمرار نظام است، عنوان کرد: نظام مبتنی بر دین و آیین الهی با ماهیت ضد استکباری با انبوهی از دشمنان آشکار و پنهان مواجه است. تجربه 4 دهه انقلاب، مبین حجم و نوع دشمنی جبهه کفر و استکبار و اقمار منطقه‌ای آنان و پادوهای داخلی بوده است. فتنه و غائله‌های چهار دهه گذشته به ویژه غائله 18 تیر 78 و فتنه 88 و شبه فتنه 98 عزم جدی دشمنان را برای مقابله با انقلاب و نظام اسلامی نشان می‌دهد.

وی افزود: استراتژی و راهبرد دشمنان از جنگ تمدنی به جنگ درون تمدنی و از جنگ مستقیم به جنگ نیابتی و از جنگ سخت به جنگ شناختی و نبرد ترکیبی بیان‌کننده انعطاف و تنوع دشمن در تغییر راهبرد و تاکتیک است و در این میان آنچه باعث مانایی و استمرار انقلاب شده، بصیرت نافذ مردم و توجه به گفتمان، تدابیر و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب بوده و هست.

رسالت مهم نیروهای مسلح از دیدگاه رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا

رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا  درک درست مردم از دشمنان، خنثی کننده ترفندهای پیچیده و پنهان دشمن دانست و تاکید کرد: از الزامات استمرار و تداوم انقلاب ایفای نقش خواص و فرهیختگان جامعه در جهت تبیین، هدایت و راهنمایی مردم است. به ویژه افشای عناصر پشت صحنه غائله‌ها و فتنه‌ها است. معمولاً فتنه‌ها لایه‌های متعددی دارد و بیشتر عناصر روی صحنه و آشکار شناسایی می‌شوند و اغلب عناصر فتنه ساز و تئوریسین‌های فتنه، پنهان مانده و کمتر مورد شناسایی قرار می‌گیرند و در این موضوع مسئولیت سنگینی بر عهده خواص است تا با نشانه‌ها و کدها عناصر پشت صحنه را شناسایی و به مردم معرفی کنند.

وی تصریح کرد: یکی از مصادیق جهاد کبیر کشف، شناسایی و معرفی عناصری است که اندیشه و طرح فتنه را طراحی می‌کنند آنچه در فتنه 88 شناسایی شد عناصر روی صحنه و عناصر ماجراجوی کف خیابان بود. اما عناصری که از یک سال قبل در تدارک تدریجی فتنه بودند کمتر مورد توجه قرار گرفتند.

سعیدی درباره نقش جهاد تبیین در مبارزه با مفاسد اقتصادی، اظهار داشت:مقابله با فساد در سیستم دولتی و بخش خصوصی اقتضائات و ساز و کار خود را طلب می‌کند. فرایند اقدامات از سیاست‌گذاری، تنظیم‌گری، تسهیل‌گری، کنترل و نظارت یا خدمات‌رسانی و بازخورد همه و همه در جهت مقابله با فساد مستلزم تبیین چارچوب هستند.

وی گفت: تعیین حدود اختیارات مدیران، سازوکار کنترل و نظارت بر انجام امور و ضمانت اجراء برای تحقق فرآیند از الزامات مقابله با فساد هستند.

 رئیس دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا عنوان کرد: در این میان تبیین رابطه مدیران و کارگزاران و آشنا سازی آنان با فرایند انجام کار به ویژه جهاد تبیین فرهنگی و دینی در بازدارندگی مدیران و کارکنان از ورود به فساد تاثیرگذار بوده و از سوی دیگر تبیین و آشناسازی مردم نسبت به ضوابط و مقررات و توجه به آنان به حقوق خود و پرهیز دادن از تمسک به رشوه و رانت در جهت مقابله با فساد موثر خواهد بود. به هر حال در جنگ شناختی مهمترین راهبرد مقابله، جهاد تبیین است.

۲۳۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1569051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =