از بازیکنان فریب خورده تا سرپرستی که به ترکیه فرار کرد!

ماجرای کارت‌های معافیت جعلی فوتبالیست‌ها که چند سال پیش حسابی سر و صدا کرد، هنوز هم زوایای مبهم زیادی دارد که مهرعلی باران چشمه به بیان بخشی از آن‌ها پرداخت.

امیررضا احمدی:نام سردار مهرعلی باران چشمه در فوتبال ایران همیشه با مباحث مربوط به خدمت سربازی بازیکنان گره خورده و او در دوره مسئولیتش تلاش زیادی برای برقرار انضباط سربازی فوتبالیست ها توام با نهایت همکاری با آن ها داشت.
سردار باران چشمه در این گفت و گو درباره موضوعات مختلفی که در دوران حضورش در فوتبال رخ داده بود صحبت کرد و اطلاعات جالبی درباره یکی از مهم ترین پرونده های خدمت سربازی فوتبالیست ها که به مهرداد پولادی اختصاص داشت بیان کرد.

*یکی از مهم ترین حواشی خدمت سربازی فوتبالیست ها مربوط به ابطال کارت پایان خدمت بود. موضوعی که به دلیل غیرقانونی بودن، این مدرک صورت گرفت.
حدود 135 کارت خدمت در لیگ برتر و دسته یک جعلی بود. امید عالیشاه، حسین ماهینی، وحید امیری، احمد نوراللهی و چند نفر دیگر بودند که من تا مدت ها تمامی این اسامی را در حافظه داشتم. تعدادی از آن ها را به تراکتور و بعضی را هم به ملوان و فجرسپاسی فرستادیم.
 

*شما از چه طریقی متوجه این اتفاق و صدور غیرقانونی مدارک شدید؟

از خود همین فوتبالیست ها به ما اطلاعات دادند. یک بار یکی از ورزشکاران به دفتر ما آمد و گفت 6 میلیون از من گرفتند و کارت پایان خدمت برایم صادر کردند. ما پیگیری کردیم و متوجه شدیم که سرپرست یکی از تیم ها این کار را کرده است.کسی که این خبر را به ما اعلام کرد گفت تعداد نفرات زیادی این گونه هستند و ما همین طور پیگیری کردیم و دیدیم حدود 135 کارت صادر شده است. این بازیکنان اغفال شده و از آن ها بین 3 تا 12 میلیون گرفته بودند. آن ها یک تیم بودند چرا که این اصلا کار شخص نیست و افراد زیادی در بخش های مختلف دست به دست هم داده بودند و این اقدامات را انجام می دادند.
 

در این چند سال اتفاقات مشابه زیادی رخ داد اما تنها کسی که به ما جفا کرد مهرداد پولادی بود

*چه اتفاقی برای خاطیان غیرورزشکار رخ داد؟
آن سرپرست به ترکیه فرار کرد. کارمندان حوزه نظام وظیفه نیز برحسب میزان تخلف عزل و اخراج شدند. بعضی از معافیت های غیرقانونی هم توسط مسئولان پزشکی صورت گرفته بود.

سرپرست یکی از تیم‌ها کارت جعلی صادر و به ترکیه فرار کرد!
*بعد از باخبر شدن نظام وظیفه، جریمه ای برای این فوتبالیست ها نیز در نظر گرفته شد؟

با آقای حاتمی وزیر اسبق دفاع که رئیس مستقیم ما بودند صحبت کردیم و گفتیم این بچه ها مقصر نیستند؛ نه اینکه آنها را بی گناه بدانیم اما آن افراد به بازیکنان پیشنهاد داده بودند. از او خواستیم اجازه بدهد فوتبالیست ها را تقسیم کنیم و اضافه خدمت هایشان را هم ببخشیم. همه بازیکنان نیز از این کار اظهار ندامت کردند. این نفرات حدودا 6 ماه اضافه خدمت داشتند که ما همه را بخشیدیم. یکی دو بازیکن را به تراکتور فرستادیم آن هم در حالی که هنوز لیگ تمام نشده بود و به باشگاه اعلام کردیم باید بازیکنان را آزاد کنید.

*شاید بتوان گفت یکی از جنجالی ترین اتفاقات به ماجرای مهرداد پولادی برمی گردد که او با وجود ضمانت برای بازگشت به کشور تاکنون به ایران برنگشته است.
 

علی کفاشیان گفت برای مهرداد پولادی ضمانت می کنم تا از کشور خارج شود و برگردد. کفاشیان تعهد داد و اجازه خروج هم صادر شد. حس ما این بود که این بازیکن برنمی گردد و متاسفانه این طور هم شد. درواقع از اطراف به ما گفتند که او احتمال برگشتنش کم است اما آقای کفاشیان قول داد و گفت ما خودمان او را می آوریم. بعد از عدم بازگشت او پدر، برادر و عمویش را خواستیم و جلسات متعددی هم برگزار شد. ما اعلام کردیم که اگر برگردد فقط راهی خدمت می شود و اصلا تنبیه یا بازداشتی در کار نیست اما این اتفاق رخ نداد. او خودش ضرر کرد و تیم ملی را از دست داد چرا که به نظرم یکی از بهترین ها بود. پولادی هم به خودش جفا کرد وهم به فوتبال ما.

*پیشنهاد دبیر سرویس ورزشی *

*قهرمان در خاک

*نقشه دوم لبنانی‌ها برای بازی با ایران چیست؟


 

از بازیکنان فریب خورده تا سرپرستی که به ترکیه فرار کرد!

* تکلیف تعهدی که علی کفاشیان رئیس وقت فدراسیون برای پولادی داده بود چه شد؟

او خیلی تلاش کرد که پولادی را برگرداند و اظهار شرمندگی هم کرد اما او برنگشت. خیلی دنبال کار پولادی رفت اما فکر می کرد که اگر برگردد بازداشت می شود اما در قانون اصلا چنین چیزی پیش بینی نشده است. فقط حدود 6 ماه اضافه خدمت و جریمه نقدی داشت.


*پولادی در حال حاضر می تواند به کشور برگردد؟

بله؛ او فقط باید خدمت سربازی را بگذراند و تا وقتی تمام نشود ممنوع الخروج است.
 

*در زمان حضور کارلوس کی روش روابط شما با فدراسیون فوتبال بیشتر از قبل گسترش یافت.

زمان سرمربی گری کی روش ما دو یا سه جلسه به فدراسیون رفتیم و او هم تمام تلاشش این بود که تیم خوبی را برای جام جهانی آماده کند. همیشه هم طرز صحبت و افکارش این بود که از ما درخواست کمک می کرد و اصلا لحن تهدید آمیز نداشت. او پرستیژ خودش را داشت اما همیشه با ما در نهایت احترام حرف می زد و نظام وظیفه هم خیلی به تیم کمک کرد.

***خواندن این مطلب را از دست ندهید***
 

*به غیر از فوتبال، فدراسیون ها و ورزشکاران دیگر هم ارتباط زیادی با شما داشته و درخواست کمک می کردند؟

همه تیم ها از جمله والیبال و بسکتبال هم سرباز داشتند و بعضی از ورزشکاران زمان پرواز متوجه می شدند که امکان خروج ندارند و همان لحظه به ما زنگ می زدند و درخواست کمک می کردند. فدراسیون ها هم ضمانت می کردند و بدون مشکل ورزشکار اعزام می شد. در این چند سال اتفاقات مشابه زیادی رخ داد اما تنها کسی که به ما جفا کرد مهرداد پولادی بود.

از بازیکنان فریب خورده تا سرپرستی که به ترکیه فرار کرد!


* و حرف پایانی؟

ما با ورزشکاران نهایت تعامل را داشته و داریم. با علیرضا کریمی که دو بار با ورزشکاران رژیم صهیونیستی مبارزه نکرد، به خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و تقاضای معافیت او را داشتیم و با وجود اینکه اصلا چنین چیزی در قانون نیست، ایشان با درخواست ما موافقت کردند. حتی برای آرین غلامی شطرنج باز هم این اتفاق تکرار شد. مسئولان نظام به ورزشکاران نگاه کمک و تهسیل کننده دارند. سال 97 قانونی برای ورزشکاران والیبال، فوتبال و بسکتبال وضع شد که اگر تا 28 سالگی در لیگ حرفه ای بازی کنند و  در تیم ملی می توانند بعد از پایان این دوره به سربازی بروند. واقعا نیروهای مسلح همکاری می کند و بی وفایی است که بعضی مثل پولادی نسبت به ما کوتاهی کردند.

بیشتر بخوانید:

هالووین پارتی پورتو با تصویری ترسناک از مهدی طارمی!/عکس

چراغ سبز استراماچونی به استقلال

سکوت مسی شکست

#فوتبال‌ملی  #ورزش‌های رزمی  #والیبال  #کشتی و وزنه برداری  #مدیریت ورزش  #المپیک و پارالمپیک  #فوتبال جهان  #بسکتبال #دیگر ورزش‌ها #لیگ برتر

251 41

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1569458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمیدرضا IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    0 4
    سلام سردارمحترم سربازی بایداجباری باشدچراکه نظم دهنده یک جوان نوپاهست وبایدهم لذت وهم سختی بکشدتابداندچه جوانانی درراه پاسداری ازکشورنخوابیدندوهوشیاربودندوشهیدهم شدندکه کشوردرامنیت باشدبله سربازی امرمقدسی هست
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
      2 0
      برو روزی 12 ساعت سر چهارراه وایستا ببین چه مزه ای می ده.