فارس نوشت:

سالار عقیلی خواننده موسیقی سنتی کشورمان که این روزها با گروه دستان به سرپرستی حمید متبسم در تالار وحدت کنسرت «به نام گلسرخ» را برگزار می‌کند، گفت: «من در کنار اجرا با گروههایی چون قمر، راز و نیاز و ... با گروه دستان که یک گروه منسجم است نیز از چند سال پیش همکاری کردم و در این مدت بواسطه اجرا با آنها بر تجربیات کاری‌ام افزوده شد. کارهای اجرایی با این دو گروه و قمر خود دارای یک خط مشترک است که شنونده با دنبال کردن سیر فعالیتهایم این خط را مشاهده می‌کند.»

آوازم بیشتر بر روی اشعار نو و معاصر است
این خواننده در خصوص جایگزین شدن شعرهای معاصر به جای شعرای بزرگ و تغییر نگرش خواننده در ادای این گونه شعرها گفت: «تقریبا 80 درصد کارهای من روی شعر نو و معاصر است که این مسئله در آلبوم هایم نیز به چشم می‌خورد.من همیشه در تمام مدت فعالیتم سعی کردم این اتفاق یعنی تغییر لحن آوازی‌ام روی شعرهای معاصر و قدیمی ، در بیان الفاظ نیفتد و شنونده وقتی موسیقی‌ام را گوش می‌دهد هیچ احساسی نمی‌کند که شعر نو خوانده می‌شود بلکه ممکن است همان احساس شعر سعدی و حافظ به او دست دهد.»

وی ادامه داد: «خوشبختانه در کارهای من این مسئله کمتر دیده می‌شود ولی چندین بار کارهایی را شنیدم که متأسفانه آن بیان و الفاظ زیبای آوازی و آن ادای زیبای آوازی را ندارد که این خود باعث خراب شدن لحن آوازی و ادوات تحریری و بیان اشعار شده که این عامل باعث ضربه زدن به زیبایی آواز می‌شود.»

نمی‌گذارم مردم اصالت موسیقی ایرانی را فراموش کنند
این خواننده در ادامه با بیان این که ما خوانندگان سنتی نمی‌گذاریم موسیقی اصیل ایرانی از بین رود، اظهار داشت: «من به نوبه خودم همیشه از موسیقی دفاع می‌کنم. در واقع خودم را موظف می‌دانم که مردم هیچ وقت اصالت موسیقی ایرانی را فراموش نکنند و مطمئن هستم بقیه خواننده‌های مثل من و هم‌نسلان من همچون علیرضا قربانی، همایون شجریان و دیگر دوستان که در حیطه آوازی زحمت می‌کشیدند نیز دلسوزی می‌کنند و نمی‌گذارند این پرچم موسیقی ایرانی و پرچم اصالت موسیقی ایرانی از بین برود.»

نوآوری هیچ خدمتی به موسیقی اصیل نکرده است
عقیلی در ادامه گفت: «کاری که برخی دوستان روی شعر نو انجام می دهند شاید از دید خودشان یک نوآوری باشد اما به نظرم تا به حال این نوآوری هیچ خدمتی به موسیقی اصیل نکرده است. در واقع من در طول 18 سال کار هنری‌ام ندیدم نو‌آوری به کمک موسیقی اصیل آمده باشد، شاید توانسته در جذب مخاطب کمک کرده باشد ولی کمکی به خود موسیقی، اصل و جان این هنر نکرده و حتی در بعضی مواقع هم دیده می‌شود که آن را خراب‌تر نیز کرده است.»

خواننده نماینده سازهای روی صحنه است
وی درباره ترویج خواننده سالاری در موسیقی ایرانی گفت: «موسیقی ما آوازی است و خواننده در کنسرت‌ها کلام را در دست دارد بر این اساس در یک اجرای هم اسم خواننده را می‌آورند و در مقابل هیچ اسمی از نوازنده‌ها برده نمی‌شود.»

عقیلی ادامه داد: «خواننده بایستی آن حرف آهنگساز و سازها را به مردم برساند. در واقع خواننده نماینده آن تعداد سازی است که روی صحنه می‌نوازند تا پیام ذهنی آهنگساز را به مخاطب منتقل کنند و از آنجایی که کلام در دستش است و با مردم حرف می‌زند، مخاطب نیز بیشتر با آن ارتباط برقرار می‌کند.»

این خواننده اظهار داشت: «کسانی که به خواننده سالاری منتقد هستند با خواننده کار نکنند و به تنهایی کنسرت دهند.»

جوان‌ها به سمت موسیقی سنتی گرایش یافته‌اند
سالار عقیلی در خصوص روند موسیقی سنتی در ایران و جذب مخاطبان جوان به این ژانر از موسیقی گفت: «به نظر من تاکنون این روند بد نبوده و با کارهایی که طی این سال‌ها توسط همکاران صورت گرفته، باعث گردیده مخاطبان خوب و جوان را به موسیقی سنتی جذب کنند.»

وی ادامه داد: «من در اکثر کنسرت‌ها شاهد حضور 70 درصدی جوان‌ها هستیم که این خودش جای خوشحالی دارد. من همیشه سعی کردم جوان‌ها را به موسیقی ایران جلب کنم که البته تا حدی هم موفق بودم و وقتی می‌بینم جوان‌ها به دنبال کارهای سنتی هستند این به معنای حرکت رو به جلوست.»

هم‌‌اکنون نمی‌توانیم به جهانی شدن موسیقی‌مان فکر کنیم
خواننده کنونی گروه دستان درباره جهانی شدن موسیقی سنتی بواسطه اجراهای گروه‌های برجسته ایرانی در خارج از کشور گفت: «ما فعلا نمی‌توانیم به جهانی شدن موسیقی خودمان فکر کنیم چرا که هیچ گونه پشتیبانی نداریم و جهانی شدن به جز پشتیبان داشتن مسیر نمی‌شود.»

وی ادامه داد: «من هر چه قدر هم در دنیا کنسرت بدهم باز می‌بیند که تمام مخاطبان من اکثرا ایرانی هستند. ایرانی‌هایی که به کنسرت من می‌آیند خودشان موسیقی ایرانی را می‌شناسند و مهم این است که ما بتوانیم مخاطب خارجی را جذب کنیم.»

این خواننده بیان داشت: «اگر زمانی پنج هزار نفر آلمانی، آمریکایی و انگلیسی به سالن کنسرت ما آمدند و توانستند با موسیقی ما ارتباط برقرار کنند، آن موقع می‌توانیم ادعا کنیم که موسیقی ایرانی جهانی شده و یا دارد جهانی می‌شود و این امر تنها با همکاری و پشتیبانی دولت میسر می‌شود.»

دولت باید برای جهانی شدن موسیقی از آن پشتیبانی کند
عقیلی با بیان این که دولت باید از موسیقی پشتیبانی کند و هنرمندان شاخص را که نماینده موسیقی ایرانی هستند، برای اجرا به فستیوال‌های خارجی ببرد، اظهار داشت: «دولت با حمایت مالی و تبلیغات خوب، باید مخاطب خارجی را به سالن‌های کنسرت بکشاند که در این میان نیز وظیفه ما معرفی موسیقی درست به آنها خواهد بود. اما متأسفانه هیچ گونه حامی برای موسیقی در ایران وجود ندارد و این خود هنرمندان هستند که توانسته‌اند تا به امروز پرچم این هنر را بالا نگه دارند بر این اساس تا زمانی که حمایت دولت نباشد موسیقی ما جهانی نخواهد شد.»

قصد دارم گروه راز و نیاز را وسعتِ‌ سازی دهم

عقیلی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به وسیع کردن گروه «راز و نیاز» از نظر سازی گفت: «من برای خودم یک ذهنیتی دارم و در فکرم چیزی می‌گذرد که دلم می‌خواهد آن را پیاده کنم و به آن جامع عمل بپوشانم و به مرحله اجرا برسانم.احساس می‌کنم اگر این ترکیب را درست کنم صدای خوبی از گروه خواهم گرفت البته در حال حاضر گروه ما خیلی خوب است اما من دنبال یک چیز دیگر و یک صدادهی دیگری هستم و دلم می‌خواهد آن را هم امتحان کنم.»

وی ادامه داد: «با این کار سازهای گروهم دو برابر می‌شود که مسلما صدای بهتری خواهد داد. احتمالا اگر این اتفاق افتاد، قصد دارم با گروه 11 نفره «راز و نیاز» کنسرتی در ایران بگذارم و آنچه در فکردارم را برای مردم عزیزم به تماشا بگذارم.»

5858

کد خبر 156953

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    1 0
    به‌‌ به‌‌، چه ادعا هایی‌، هنوز نیومده؟

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین