۰ نفر
۲۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۴:۳۹

تهران امروز نوشت:

این روزها با بالا رفتن نرخ سکه، بازار تعیین نرخ مهریه هم به شدت داغ شده. مشاهدات از مراسم‌های عقدی که در دفترخانه‌های رسمی ازدواج به ثبت می‌رسند، نشان می‌دهد که بحث اصلی خانواده‌ها و زوج‌ها در این دفترخانه‌ها نرخ بالای سکه‌های طلا ست. بحثی که شاید قبل از اسفندماه 89 زیاد بین خانواده‌ها جدی نبود اما با افزایش قیمتی که سکه در این روزها داشته است باعث شده خانواده‌ها به موضع مهریه جدی‌تر از قبل فکر کنند.

 مهریه یا کمربند ایمنی برای زندگی ؟

آقای رضایی، مسئول دفتر خانه‌ای در شرق تهران در باره میزان سکه‌های تعیین شده برای مهریه وبالارفتن قیمت طلا به تهران امروز می‌گوید: «حتی در همین چندوقتی که بازار سکه به هم ریخته بود، کسانی که برای عقد به این دفترخانه می‌آمدند؛ از تعیین تعداد بالای سکه نمی‌ترسیدند! متاسفانه بیشتر کسانی که این جا می‌آیند ومیزان مهریه تعیین شده شان هم بالا بوده، بر این نظر بودند که مهریه رو کی داده وکی گرفته درصورتی که این حرف اصلا درست نیست.

من موردی داشتم که در آن زوجی برای طلاق آمده بودند ومرد که کارمند ساده بود توانایی پرداخت نداشت وحالا هم که چندماه از آن موضوع می‌گذرد؛ این فرد هنوز در حبس است.»

مهریه 5هزارتا!

ازطرف دیگر، ظاهرا در برخی از خانواده‌ها افزایش قیمت سکه دوباره بازار چشم و همچشمی را هم داغ کرده است. یکی از خانواده‌ها که جهت ثبت ازدواج به همان دفترخانه آمده بودند رکورد عجیبی را در تعیین مهریه به ثبت رساندند. مادر و دختری که با داماد آینده وخانواده‌شان برای خوانده شدن صیغه محرمیت مراجعه کرده بودند، اعلام کردند مهریه معین شده عروس خانم، 5 هزار سکه تمام طرح جدید است (بر اساس نرخ سکه 460هزار تومان می‌شود 2میلیارد و 300میلیون تومان).

امیر وکیلیان سردفتر دفترخانه ازدواج شماره 132 تهران در خیابان کریم‌خان هم معتقد است که بازار سکه در این روزها هم باعث کم شدن میزان مهریه‌ها شده و هم در بعضی موارد بر اثر چشم و همچشمی خانواده‌ها میزان مهریه بیشتر هم شده است. او می‌گوید در همین 2-3ماه گذشته حداقل 10زوج داشته ایم که خانواده عروس تقاضای تعیین مهریه بر اساس سال تولد می‌کردند ولی خانواده داماد به خاطر قیمت بالای سکه راضی به این کار نبوده‌اند بنابراین تقاضا کرده‌اند که در وقت دیگری برای جاری کردن خطبه عقد مراجعه کنند.

سوء استفاده از قوانین و زندانیانی که هر روز بیشتر می‌شوند

براساس اظهارات دکتر ابهری،درسال گذشته تعداد زیادی طلاق به خاطر دریافت مهریه رخ داده است. این جامعه شناس درباره طلاق‌هایی که به خاطر دریافت مهریه صورت می‌گیرند می گوید: «متاسفانه در برخی بررسی‌ها ملاحظه شده که خانواده‌ها با سو‌ استفاده از قوانین موجود، چندروزبعداز عقد اقدام به اجرای مهریه کرده وبه نوعی باجگیری می‌کنند.» اودرباره تعداد زندانیان مهریه می‌گوید: «هم‌اکنون حدود3000 نفر به خاطرعدم تمکین مالی در پرداخت مهریه، درزندان به سرمی برند.»

 راهکار اساسی کجاست؟

دکتر ابهری می‌گوید:البته برخی از راهکار‌ها شاید به نظر خنده دار برسد اما به نظر می‌رسد که امتحان کردن شان ضرری نداشته باشد مثلا در برخی خانواده‌ها به دلیل اهمیت حرف مردم میزان مهریه بالا تعیین می‌شود. اگر کسی هم دچار چنین معضلی است، می‌تواند میزان سکه مورد نظر فامیل! را در عقدنامه اعلام و سپس میزان سکه مورد نظرش را از آن جدا کند. مثلا می‌توان در عقدنامه نوشت: مهریه 5 هزار سکه طلا که چهار هزار و سیصد سکه آن در زمان عقد پرداخت یا بخشیده شد و باید 200 سکه آن پرداخت شود. او در راهکار دوم می‌گوید:حتی می‌توان به تبعیت از برخی بانک‌ها میزان مهریه را نیز «پلکانی» کرد. مثلا به ازای هر سال زندگی مشترک 50 سکه یا به ازای تولد فرزندان 100 سکه به میزان مهریه اضافه کرد. او معتقد است که در راهکار سوم می‌توان کل یا بخشی از مهریه را به زمان طلاق موکول کرد مثلا از 500 سکه، 100 سکه عندالمطالبه و 400 سکه در زمان طلاق.

چه کسانی بیشتر مهریه بالا تعیین می‌کنند؟

به نظر دکتر ابهری سه دسته از خانواده‌ها اقدام به تعیین مهریه‌های سنگین یا عجیب می‌کنند. این متخصص آسیب‌شناسی اجتماعی می‌گوید: «درتعیین مهریه‌های بالا، سه گروه عمده وجود دارند: یکی افراد تازه به دوران رسیده که مهریه‌های سنگین وعجیب وغریب، مثل سکه به تاریخ تولد عروس، یا چیزهای نامتعارف مثل 1000کیلو بال مگس، یک جفت غزال، 2 قوی سفید، سفر دور دنیا، هم وزن عروس گل سرخ و... راتعیین می‌کنند. دومی خانواده‌هایی که تصورمی کنند هرچه مهریه بالاترباشد ارزش دخترشان بیشتراست وبه همین دلیل با تعیین مهریه سنگین باعث ایجاد کینه دردامادمی شود وازابتدای زندگی ناسازگاری را به عروس وداماد هدیه می‌کنند. سومی افرادی که به خاطر عقب نماندن از قافله دوگروه قبلی و بدون هیچ فلسفه ودلیل خاصی برای چشم وهمچشمی مهریه سنگین تعیین می‌کنند.»

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    3 1
    اقايون ازدواج تا اطلاع ثانوي تعطيل.
  • يك مرد IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    1 1
    مهريه هيچ ضمانتو كمربندي ايمني نيست
  • بدون نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 1
    جناب آقاي دكتر ابهري اين راه حلهاي جنابعالي مانند پلكاني نه تنها به هيچوجه خنده دار نيست بلكه كاملا منصقي علمي وانساني واخلاقي است اين روش فعلي كه با يك امضائ و اينكه مهريه را كي داده كي گرفته ويكهو مانند قمار كردني در لحظه اي ميلياردها تومان نداشته را بدون بدست آوردن چيزي بدهكار شوي هم خنده داراست و مضحك وهم غير شرعي و غير انساني .
  • لاله IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    3 0
    يعني من الان چند مي‌ارزم؟!
  • بابک IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۳
    0 3
    حالا حساب کنید با این خرج گران ، بیکاری ،و کلی مشکلات ناشی از توقعات خانواده همسر جهت برگزاری جشن عروسی مجلل ، یک پسر بدبخت با کلی قرض بعد از عروسی تازه بفهمد که خانمش تاجر مهریه از آب در آمده . ناسازگاری بیخودی ، طلاق ، اجرای مهریه ، زندان و.........خدارحمتش کند .
  • علي GB ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    0 1
    واقعا براي فرهنگمان متاسفم. لطفا بيدار شيد از اين خواب بي فرهنگي.
  • پر GB ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    0 2
    مگر از برابری زن و مردنمیگویید پس مهریه چیست؟ مگر برگ های عقد نامه که امضا میشود نصف اموال کسب شده بعد از ازدواج متعلق به زن نیست؟ مانند تمامی کشورهای دنیا.مهریه سنگین فقط استثمار مرد است و تهدید نمودن پسرها به اینکه مهریه ام را میخوام یا برو زندان.زندگی که با مهریه سکه به اندازه تاریخ تولد باشد چندان دوامی ندارد. در گذشته که مهریه تعیین میشد زندگی ها دوام داشت و برای روز پیری زن بود نه الان که تا عروسی میکنند مهریه میخواهند. خلاصه بد روزگاری شده این قصه سکه و مهریه خدا به فریاد جوانها برسد.
  • وحید NL ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۱۷
    1 1
    ما مردها تقصیر خودمونه ... وقتی به این خانوما رو بدین از این بهتر نمیشن .. بابا واسه چی ازدواج میکنیم واسه زندان یا زندگی ...
  • مجید US ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    0 2
    سالیانه یک قیمت ملی برای سکه مهریه مشخص کنند مانند حداقل حقوق و دستمزد یک کارگر که مشخص میشود به چه دلیل است مهریه کسی که پائین هست مثلا 1 میلیون است هنگام طلاق بر اساس قیمت روز محاسبه میگردد تا حقی از زن ضایع نگردد ولی افزایش قیمت بی رویه سکه که بدلیل وضعیت اقتصادی بد امریکا و اروپا هست موجب تضییع حق یک مرد در ایران گردد آیا این مشکلی حل نشدنی است و سیستم پذیر نیست آیا روانه شدن این همه مرد به زندان به دلیل عدم توانائی پرداخت مهریه روا هست
  • سامان IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۰
    2 1
    من نمیدونم با این همه اختیاراتی که زنها دارند چرا باز هم باید دم ازحقوق زنان بزنند که به قول خودشان پایمال شده.