دلیل مشکوک بودن این حادثه چیست؟

ترور نافرجام مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با واکنش های مختلف بین المللی و داخلی عراق مواجه شد.

به گزارش خبرآنلاین، گروه رسانه ای امنیتی عراق در بیانیه ای از حمله پهپادی به منزل مصطفی الکاظمی نخست وزیر این کشور خبرداد. براساس این بیانیه، نخست وزیر عراق در این حمله پهپادی آسیبی ندیده است.  گروه رسانه ای امنیتی عراق اعلام کرد که نیروهای امنیتی درحال انجام تدابیر لازم درباره این تلاش ناکام هستند. بنابر گزارشات اعلام شده این حادثه در ساعت 2:24 بامداد رخ داد که در آن دو پهپاد حضور داشتند که یکی از آنها انفجاری و دیگری برای فیلمبرداری بود. گفته می شود نیروهای دولتی شلیکی به سمت پهپاد داشتند که به آن اصابت نکرد. در حالی که امروز آخرین روز بررسی نتایج انتخابات پارلمانی عراق بوده، مساله بر حساسیت ها افزوده است. به ویژه آنکه این حمله پس از ترور یک مقام بسیج عمومی عراق در روزهای اخیر صورت می گیرد.

پس از این ماجرا الکاظمی با انتشار توئیتی به نگرانی ها و شایعات پایان داد و نوشت: حالم خوب است، در میان مردم حضور دارم و همه را به آرامش و خویشتن‌داری دعوت می‌کنم. من همواره آماده  جانفشانی برای عراق و مردم عراق بودم و هستم، موشک‌های خیانت، عزم مؤمنان را سست نمی‌کند و خللی در استواری و عزم نیروهای امنیتی قهرمان ما برای حفظ امنیت مردم ایجاد نمی کند.   

به گزارش الجزیره در اولین واکنش ها ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه گفت: این اقدام تروریستی آشکار که ما آن را به شدت محکوم می کنیم، قلب حکومت عراق را هدف گرفته بود. 

به گزارش کانال تلگرامی صابرین نیوز، مسئول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق نیز گفت: هیچکس در عراق حتی تمایلی به دست دادن یک پهپاد بر فراز خانه نخست وزیر سابق ندارد و ایفای نقش قربانی تبدیل به یک تاکتیک نخ نما شده است. اگر کسی بخواهد به این «موجود فیسبوکی» آسیب برساند، راه‌های کم‌هزینه‌تر و مطمئن‌تری برای رسیدن به آن وجود دارد.

تاکتیک منسوخ شده‌ای بود؛ راه‌های دیگری برای ترور وجود داشت
انتشار اولین تصاویر پس از حمله پهپادی به منزل الکاظمی

ابوعلی العسکری، مسئول امنیتی کتائب حزب الله نیز در بیانیه ای در کانال تلگرامی با کنایه به الکاظمی نوشت: ایفای نقش قربانی تبدیل به یک تاکتیک منسوخ شده است. طعنه آمیز این است که او به خویشتن داری و آرامش دعوت می کند، چه کسی باید نگران باشد؟ چه کسی کنترل خود را از دست داده است؟

مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق در توئیتی با طرح درخواست به دست گرفتن زمام امور توسط ارتش ،‌نوشت که اقدام تروریستی علیه مقام بلندپایه کشور، هدف گرفتن آشکار عراق و ملت آن است.

به گزارش شفق نیوز،  برهم صالح، رئیس جمهوری عراق در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت، حمله "تروریستی" که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور را هدف قرار داد، اقدامی "خطرناک و جنایتی شنیع" علیه عراق به شمار می‌آید.وی در ادامه افزود، باید در برابر اخلالگران امنیت کشور و سلامت مردم، موضعی یکپارچه اتخاذ شود. نمی‌توانیم قبول کنیم عراق به سمت آشوب و هرج و مرج کشیده شود و علیه قانون اساسی کودتا صورت بگیرد.

 سید «عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق در بیانیه ای حمله به خانه نخست وزیر و کوشش برای ترور «مصطفی الکاظمی» را محکوم کرد و نوشت که این اقدام دستاوردهای کشور را به خطر می اندازد. در بیانیه حکیم آمده است که این اقدام می‌تواند به بحرانی شدن مواضع و به خطر افتادن اقتدار دولت و آسیب دیدن وجهه عراق در برابر افکار عمومی جهان بینجامد.

بیانیه تاکید کرده است که هدف قرار دادن عالی‌ترین مقام اجرایی کشور تحولی پرمخاطره است که اگر از جانب عقلا مدیریت نشود به حوادث خطرناک‌تری خواهد انجامید و همه دستاوردهای امنیتی، سیاسی و اقتصادی کشور را با خطر مواجه خواهد کرد.

علی شمخانی در توییتی نوشت: سوء قصد به جان نخست‌وزیر عراق فتنه جدیدی است که رد آن را باید در اتاق‌های فکر خارجی جستجو کرد که از سال‌ها قبل با ایجاد و پشتیبانی گروه‌های تروریستی و اشغال این کشور، جز ناامنی، ایجاد اختلاف و بی‌ثباتی، ارمغانی برای مردم مظلوم عراق نداشته‌اند.

در همین حال و به گزارش شفق نیوز، نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق نیز تلاش نافرجام برای ترور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در جریان بمباران محل اقامت وی با پهپاد در منطقه سبز را محکوم کرد و بابت سلامتی الکاظمی از خداوند سپاسگزاری کرد. وی این اقدام "تروریستی" را تحولی خطرناک دانست که امنیت و ثبات کشور را تهدید می‌کند و نسبت به عواقب وخیم هشدار داد.

بارزانی در ادامه همه را به خویشتنداری و آرامش فراخواند.

در همین حال وبسایت نورنیوز به بررسی دلیل مشکوک بودن حادثه ترور الکاظمی می پردازد. در این تحلیل آمده است:

 هرگونه ناامنی و بی‌ثباتی در عراق به طور قطع با منافع جریان‌های سیاسی دلسوز و گروه‌های مقاومت که برای ایجاد امنیت در این کشور ده‌ها شهید و جانباز تقدیم کرده‌اند، در تضاد است.

 معترضین به نتایج انتخابات در عراق تاکنون به صورت مسالمت‌آمیز درخواست‌های خود را مطرح کرده‌اند اما با حمله نیروهای امنیتی و کشته و زخمی شدن گروهی از مردم در تظاهرات روز جمعه مشخص شد که برخی حاضر به شنیدن اعتراض آرام مردم نیستند و به آن با گلوله پاسخ می‌دهند.

در حالی که کمیته حقیقت‌یاب برای بررسی رخدادهای خونین روز جمعه در بغداد تشکیل شده و در تلاش برای شناسایی آمرین و عاملین کشتار معترضان است، رخداد حمله به اقامتگاه نخست وزیر عراق به طور قطع موجب به حاشیه رفتن وقایع روز جمعه و نادیده انگاشتن مطالبات معترضان به نتیجه انتخابات خواهد شد و نمی‌تواند منفعتی برای آنان به دنبال داشته باشد.

 واکنش سریع برخی عناصر، رسانه‌ها و گروه‌های غرب‌گرا به رخداد حمله پهپادی به منزل الکاظمی و متهم‌سازی گروه‌های مقاومت به دست داشتن در این اقدام، موضوع دیگری است که ابهامات این رخداد مشکوک را بیشتر می‌کند، به ویژه اینکه اظهارات و اظهارنظرهایی از این دست در رسانه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نیز بازتاب گسترده‌ای داشته است.

در کنار موارد ذکر شده عدم فعالیت پدافند آمریکایی C_Ram که در سفارت این کشور در بغداد مستقر بوده و با کوچکترین تحرکی در آسمان پایتخت عراق فعال شده و واکنش نشان می‌دهد نیز از موضوعاتی است که به ابهامات موجود در این رخداد دامن می‌زند.

اشغالگران عراق که بر اساس قانون مصوب پارلمان ناگزیر به خروج از این کشور هستند همه ابزارهای سیاسی، امنیتی و نظامی خود را برای ناامن سازی و ایجاد بی‌ثباتی در عراق بسیج کرده‌اند.

هوشیاری، درایت و توجه به ضرورت حفظ و تقویت انسجام سیاسی و ملی به ویژه ارتقاء جایگاه و نقش‌آفرینی سازنده بیت شیعی مهمترین الزامی است که برای عبور از شرایط نگران کننده امروز در عراق ضروری است.

بیشتر بخوانید: عملیات ترور نخست‌وزیر عراق شکست خورد/الکاظمی: همه را به خویشتنداری دعوت می‌کنم/واکنش آمریکا

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1570732

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    4 12
    اولین کشوری که واکنش نشون داد آمریکا بود کار خود ناکسشونه دست پیش گرفتند پس نیفتند