جدول پرسشها و پاسخهای سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری امروز

میدسلیمی بنی: نشست چهاردهم دادستان کل کشور عصر امروز خبرهای زیادی داشت. اعتراضات خبرنگاران به عدم بیان جزئیات پرونده ها از سوی او و پاسخهای مبهم و کلی اش، باعث شد بارها اژه ای از خبرنگاران بخواهد درباره نام بردن از افراد به عنوان متهم، خودداری کنند و معذوریتهای قانونی درباره متهمانی که هنوز جرمشان ثابت نشده را در نظر داشته باشند.

سخنگوی قوه قضائیه در نشست امروز خود در پاسخ به خبرآنلاین گفت: "10-12 نفر از جریان انحرافی دستگیر شده اند و تحقیقات از آنها ادامه دارد." جریان انحرافی، نامی است که به برخی از نزدیکان رئیس جمهور داده شده، اژه ای در پاسخ به خبرنگار فارس، از "محفوظ بودن حق برخورد با روزنامه منسوب به دولت" خبر داد. به گفته خبرگزاری فارس، روزنامه ایران در گزارشی که هفته جاری منتشر کرده، به برخی از مسئولان نظام از جمله رئیس قوه قضائیه، فرمانده سپاه پاسداران و آیت اله مصباح یزدی، نسبت "اقتدارگرا" داده است. وی همچنین درباره ابهام در مرگ هدی صابر در زمان حبس در زندان اوین توضیح داد.

در جدول زیر، پرسشها و پاسخهای نشست چهاردهم سخنگوی دستگاه قضا را می خوانید:

پرسش

رسانه

پیشینه

پاسخ

برخی رسانه ها اختلاف میان قوا را دامن می زنند. آیا قوه قضائیه برنامه ای برای ایجاد فضای مسموم رسانه ای دارد؟

روزنامه ایران

روزنامه دولت می گوید انتقاد به عملکرد برخی از مسئولان دولتی، روال اختلاف افکنی بین مسئولان و ایجاد فضای مسموم رسانه ای است.

همه استحضار دارید بداخلاقی در جامعه در هر زمینه ای بد است و بیان مطالب غیر واقعی و بی اساس که آبی را به آسیاب دشمن می ریزد، بدتر است. دادستان در چنین مواردی می تواند به عنوان مدعی العموم وارد می شود.

تعداد لیست مفسدان اقتصادی جدید رئیس جمهور 312 نفر اعلام شده. چرا قبلا 250 نفر نام برده شده؟ آخرین وضعیت چند نفر است؟

روزنامه کیهان

رئیس جمهور در جلسه اخیر مطبوعاتی خود عنوان کرد 312 نفر به عنوان مفسد اقتصادی به قوه قضائیه معرفی شده اند.

آقای رئیس جمهور گفتند نشخیص این که کسی مفسد هست یا نه، بر عهده قاضی است. این تعبیر، مطلب خوبی است. تشخیص این موضوع بر عهده قاضی است. لیستی که از دولت به دست ما رسیده به همان تعداد 250 نفر است. اگر مواردی به صورت پراکنده اعلام شده و به دست قوه قضائیه نرسیده و یا موردی به جز ایشان، از طرف معاونین یا وزارتخانه های مختلف مطرح کرده باشند، امر جدایی است. لیست دنبال شده رئیس جمهور را در هفته های قبل هم گفتیم 250 نفر است.

آخرین اطلاعات از پرونده تخلفات دولت که به قوه قضائیه  ارجاع شده چیست؟

روزنامه فرهیختگان

مجلس شورای اسلامی مواردی از جمله عدم واریز 11 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی و عدم تشکیل وزارت ورزش را به عنوان تخلف دولت به قوه قضائیه ارجاع داده است.

این موارد از طرف هیات رئیسه مجلس و کمیسیون اصل 90 به دست ما رسیده. برخی از این موارد به دیوان عالی کشور رفته، برخی به دادگستری تهران ارجاع شده و برخی نیز در مرحله تکمیل تحقیقات توسط دادستانی است. آنهایی که باید تحقیقات بیشتر شود به بازرسی کل کشور ارجاع شده است.

درباره اظهارات رئیس مرکز پژوهشهای مجلس که گفته به خاطر رسیدگی به جرایم رحیمی سه قاضی با رئیس جمهور دیدار کرده اند، چه می فرمایید؟

روزنامه شرق

رئیس مرکز پژوهشهای مجلس  اعلام کرد سه تن از قاضیان ارشد دستگاه قضا درباره تخلفات مالی رحیمی، معاون اول رئیس جمهور با او دیدار داشته اند.

کسانی از قوه قضائیه سال قبل خدمت رئیس جمهور رفتند و درباره تخلفات منسوب به معاون او، گفتگو کردند. این مطلب درست است و تایید می شود.

درباره بازداشت برخی از مدیران سابق ایران خودرو و یکی از شعبه های بانک توسعه صادرات توضیح دهید

خبرگزاری دانشجویان (ایسنا)

در روزهای گذشته بازداشت برخی از مدیران دولتی خودروسازی سایپا مطرح شده.

تایید می شود درباره این پرونده، قرارهای بازداشت صادر شد و بعضی هم بیش از یک شب و دوشب در اختیار بازداشتگاه بودند. تعدادی از افراد مربوط به این پرونده ها هنوز در بازداشتگاه هستند و برخی با تودیع وثیقه قانونی، فعلا آزاد شده اند. پرونده درباره مسایل مالی است.

درباره بازداشت و دستگیری برخی از چهره های نزدیک به دولت که به جریان انحرافی شهرت یافته اند، جزئیات جدیدی وجود دارد؟

خبر آنلاین

در هفته های گذشته خبر بازداشت برخی از چهره های دولت، به دلایل مالی، اخلاقی و جن گیری منتشر شده است. قوه قضائیه این اخبار را تایید می کند، ولی می گوید جزئیاتی نمی تواند به لحاظ معذوریت قانونی، به رسانه ها ارائه کند.

بیش از 12 نفر را در ارتباط با تخلفات جریان انحرافی دستگیر کرده ایم. 10-12 نفر از این افراد را که مرتبط با جریان انحرافی بودند، دستگیر کرده ایم و برای تخلفات خود در مقابل دادگاه پاسخ خواهند داد.هنوز هم برخی از این افراد تحت بازداشت قانونی و در اختیار دادسرا هستند. از طرف دیگر، شما باید توجه داشته باشید ما از بیان برخی از جزئیات پرونده، معذور هستم. پرونده اتهامی آنها  در حال رسیدگی قانونی است و ما از لحاظ قانونی اجازه نداریم این مسایل را باز کنیم

ماجرای اشتباه در حکم انفصال از خدمت بقایی چیست؟

ایرنا

دیوان عدالت اداری، حمید بقایی، معاون اجرایی رئیس جمهور را منفصل از خدمت اعلام کرد و بعد اعتراض وی را وارد دانست. رئیس این دیوان، بلافاصله گفت اشتباهی در لغو حکم انفصال بقایی به وجود آمده و پرونده در حال رسیدگی مجدد است.

هر قاضی مکلف است در حین صدور حکم، تجدید نظر و امکان یا عدم آن را بنویسد. در دیوان عالی کشور، حکم محکومیت ایشان (بقایی) صادر شده، محکوم اعتراض کرده، دادگاه بعدی، حکم دادگاه اول را تایید نکرده است و این حکم را کسانی که صادر کرده بودند، با یاداوری که بهشان شده، گفتند اشتباه شده. مجددا به خاطر اشتباه این قضات و مستشاران، حکم اعتراض در مرحله رسیدگی بعدی قرار گرفت. هنوز دادگاه بعدی رسیدگی نکرده و حکم انفصال از خدمت را نه تایید و نه رد کرده. اجازه بدهید قطعی شود تا اعلام کنیم.

روزنامه ایران گفته رئیس قوه قضائیه، آیت اله مصباح، فرمانده سپاه و برخی از مقامات دیگر اقتدارگرا هستند. آیا قوه قضائیه قصد دارد با این روزنامه برخورد کند؟

خبرگزاری فارس

هفته جاری، ویژه نامه ای در روزنامه ایران منتشر شد که در آن پرونده "انتساب دولت به جن گیران و رمالان" مورد بررسی قرار گرفته بود.

مسلما حق برخورد با این رسانه، برای دادستان به عنوان مدعی العموم باقی است. قوه قضائیه نیز حق شکایت دارد و چنین حقی نیز برای هیات نظارت بر مطبوعات نیز وجود دارد. زیرا هم به یک شخصیت حوزوی، هم ریاست قوه قضائیه و هم به ارگانهای رسمی در این گزارش توهین شده است.

پرونده زمین خواری 8 هزار متری در بازار تهران اطراف امامزاده زید توسط آقای علی انصاری انجام شده و سازمان اوقاف نیز شکایت کرده، نتیجه چه شد؟

خبرگزاری مهر

گزارشی در خبرگزاری مهر درباره زمین خواری در اطراف امامزاده زید بازار تهران مطرح شده بود که مورد توجه دستگاه قضایی قرار گرفت

از انتشار اخبار قضایی، تشکر می کنم. بنده نیز از رسانه ها درباره این موضوع مطلع شدم. در باره مطالب بعدی و این که نتیجه بررسیها به کجا می رسد، نمی توان چیزی گفت. پرونده در حال بررسی است. به محض اطلاع با دادستانی تهران، گفتگو کردم. نتیجه نهایی بعد از بررسیها منتشر می شود.

درباره آخرین وضعیت پرونده شهدای ترورهای هسته ای از جمله شهید علیمحمدی توضیح دهید؟

روزنامه راه مردم

در سال گذشته، ترورهای متعددی علیه چهره های علمی صورت گرفت و دو تن از دانشمندان هسته ای کشته شدند. برخی از متهمان در این باره بازداشت شده اند.

یکی از پرونده های این ترورها به دادگاه رفت، دادگاه ایراد و نقص گرفت و پرونده مجددا به دادسرا ارجاع شد. هنوز حکمی در این باره صادر نشده است.

درباره حکم متهمان تجاوز به مردم در خمینی شهر اصفهان توضیح دهید

واحد مرکزی خبر

20 روز پیش، عده ای از اراذل و اوباش با قمه و چوب به باغی در محدوده خمینی شهر اصفهان حمله کردند و با بستن مردهای حاضر در این باغ، به زنها تجاوز کردند.

یکی از اصرارهای ما در این دوره، برخورد با اراذل و اوباش و کسانی است که سلب امنیت از مردم می کنند. باید همه مردم و دستگاه های امنیتی و انتظامی در این مورد حساسیت داشته باشیم تا تکرار نشود. سفارش می کنیم به خانواده ها که از فرزندان و بستگان خود مراقبت کنند که عفت عمومی خدشه دار نشود. گاهی این تعرضات به لحاظ کوتاهی مردم است. در این قضیه افرادی که این جنایت را مرتکب شدند با جدیت، قاطعیت و سرعت، توسط دادستان و نیروی انتظامی تعقیب، دستگیر و برخی نیز متواری هستند. بر اساس جرمی که از آنها محرز شود، مجازات خواهند شد. این پرونده و سایر موارد مشابه، خارج از نوبت رسیدگی می شود. دادستان مرکز استان، چند بار با دادستانی کل در تماس بوده و حساسیت روی این موضوع وجود دارد. افراد مجرم دستگیر شده عموما اگر قابل تفکیک باشد، منتظر دستگیری سایر مجرمان نمی مانیم و آنها را محاکمه و مجازات خواهیم کرد. کسانی نیز در آن محل بودند، اگر برخی مقدمات را رعایت می کردند، شاید منجر به این جنایت نمی شد. این بستگی به مردم دارد. در تهران، هفته گذشته، یک فرد روحانی مورد تعرض اشخاصی قرار گرفت و چشم او آسیب دید. اگر آن دختر خانم رعایت حجاب را داشت، این مسئله به اینجا منجر نمی شد که هم خانواده اش و هم خودش گرفتار شود و برای جوانانهای دیگر و یک روحانی در مقام احساس تکلیف در نهی از منکر، مورد تعرض قرار گیرد و چشم و صورتش آسیب ببیند.

آیا شما برای نظارت بر رشد شدید کمپهای ترک اعتیاد غیر مجاز در کشور دارید؟

باشگاه خبرنگاران جوان

در مردادماه سال گذشته، قانون تشدید مجازات مجرمان مربوط به مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت به تصویب رسید و برخورد با معتادان نیز در این قانون، شدیدتر شد

این مسئله مربوط به ستاد مبارزه با مواد مخدر است و ریاست آن با رئیس محترم جمهوری است. دبیر این ستاد، وزیر کشور است و در این زمینه، ستاد مصوبه ای داشته که باید این ستاد در حال توسعه و تعمیق کمپهای ترک اعتیاد باشد. اصلاحیه مجمع تشخیص مصلحت درباره مواد روانگردان و سایر مخدرات نیز مزید بر این بخشنامه بود، یکی از وظایف ستاد و سایر دستگاه، توسعه این کمپهاست تا افراد معتاد به آن مراجعه کنند. ما هم عضو این ستاد هستیم.

آیا افرادی که در خمینی شهر بر آنها جنایت شد، از اقلیتهای مذهبی بودند؟

روزنامه خراسان

در روزهای اخیر گفته شده تعدادی از زنانی که در خمینی شهر به آنها تجاوز شده، از اقلیتهای مذهبی بوده اند

برخی از مسایل اگر رعایت می شد، شاید این اتفاق نمی افتاد. تک تک افراد را نمی دانم اقلیت بودند یا خیر. هنوز اطلاع دقیقی ندارم. رسیدگی به پرونده خمینی شهر همچنان ادامه دارد و افراد یاد شده، محکوم نشده اند، هنوز متهمند. غربیها و دشمنان نیز از هر سوژه ای می خواهند خبر درست کنند. مطلقا کسانی که دستگیر شده اند بسیجی نیستند و در شرح حال آنها عضویت در بسیج وجود ندارد.

درباره ابهامات در مرگ هدی صابر توضیح فرمایید؟

شبکه جام جم

هدی صابر یکی از محکومان ملی و مذهبی و از چهره های مطبوعاتی بود که در حین تحمل حبس در زندان اوین، از دنیا رفت. برخی از نزدیکان وی گفتند او به دلیل عدم رسیدگی به سکته قلبی ناشی از اعتصاب غذا از دنیا رفته است.

فرد متوفی نیز به نام اصلی هدی رضازاده صابر، است و درباره مرگ وی فضا سازی می شود. نمی گویم همه ضدانقلاب هستند. برخی با غفلت و کم اطلاعی و بی اطلاعی به دشمن گوش می دهند. توضیح هم می دهیم، گوش این افراد به آن طرف بیشتر است. محکومیت این فرد، قطعی شده بود و در زندان تحمل محکومیت می کرد. ساز و کار قانونی درباره زندان این است که سازمان زندانها متولی نگهداری زندان و زندانی و متهمان حتی قبل از محکومیت در بازداشت موقت است. اگر یکی از افراد بیماری و ناراحتی پیدا کرد، اختیار به سازمان زندانها داده شده که بلافاصله حتی بدون اخذ نظر قاضی و دادستان، مگر در موارد خاص امنیتی، بلافاصله او را به مرکز پزشکی و بهداری زندان در مرحله اول می برد. اگر لازم است دکتر برای او برده می شود. اگر چنانچه تشخیص داده شد محکوم باید به بیرون از زندان و مراکز تخصصی منتقل شود، اینجا باید سازمان زندانها به دادستان اطلاع دهد. چون قانون تکلیف کرده محکوم در زمان حبس، باید با اجازه دادسرا، یا قاضی ناظر زندان اطلاع دهد. دادستان به خانواده اطلاع می دهد که این فرد نیاز به اقدامات پزشکی بستری و غیر سرپایی دارد. گاهی این افراد، پزشک خانوادگی دارند که اگر لازم شد این پزشک به بالین بیمار حاضر شود. اگر خانواده احساس کرد این بیمارستان مناسب نیست و باید به بیمارستان دیگری اعزام شود، دادستان و سازمان زندانها به جز در موارد خاص امنیتی می تواند با درخواست انتقال بیمار به سایر مراکز موافقت کند. روز 20 خرداد، سازمان زندانها گزارش داده اند و دادستان تهران نیز گزارش داده، در ساعات اولیه صبح روز 20 خرداد، اظهار ناراحتی می کند. ایشان به بهداری اوین منتقل می شود. معاینه و نوار قلب از ایشان انجام می شود و پزشک می گوید مشکل خاصی نیست. مجددا چند ساعت بعد، اظهار ناراحتی می شود. معاینه می کنند و می گویند بهتر است در بیرون از زندان، مورد آزمایشات تخصصی قرار گیرد. در بیمارستان خارج از زندان، سکته تشخیص داده می شود و این سکته، فردای آن روز تشدید می شود و این محکوم، تمام می کند. انتقاداتی می شود در داخل که آیا این مسیر، همه انجام شده یا نه؟ ما از دادستان و سازمان زندانها همین مسئله را پرسیدیم، اطلاع به دادستان، خانواده محکوم و همچنین اطلاع از پزشک خانواده آن فرد، پرسیده شده و هنوز پاسخی به من داده نشده. اگر این موارد انجام نشده باشد، ما پیگیری می کنیم و نسبت به این مورد و سایر موارد مشابه، باید انجام شود. اگر کسی در داخل منتقد باشد، ما می پذیریم و اگر این مراحل هر یک انجام نشده باشد، ما می پذیریم و تعقیب می کنیم. اگر هم دشمن چیزی بگوید، توقعش چیز دیگری است. سه حالت متصور است: قرائن و شواهدی نشان می دهد پزشکی قانونی در معاینات خود از متوفی، اگر خانواده می گویند به جز معاینه ظاهری و اولیه، کالبدشکافی نیز بشود، انجام می شود. گاهی قرائن و شواهد باعث می شود دادستان کالبد شکافی را درخواست کند و از سوی خانواده نیز منع نمی شود. در برخی از موارد نیز خانواده ها، اصرار می کنند کالبدشکافی انجام نشود و دوست ندارد جنازه متوفی شکافته شود. به طبع باید منتظر ماند تا جواب آزمایشات پزشکی قانونی نیز بیاید. هنوز سئوالات مطرح است و جوابش را ما نگرفته ایم.

آیا شعبه خاصی برای رسیدگی به جرایم مربوط به بدحجابی تشکیل شده است؟

 

در روزهای گذشته، پلیس اعلام کرده درباره بدپوششی و بدحجابی مبارزه خود را سختگیرانه تر خواهد کرد.

تاکید می کنیم خانواده ها خودشان رعایت کنند خلاف شرع و قانون و عفت و اخلاق رفتار نکنند تا ما بخواهیم شعب اختصاصی به این جرایم اختصاص بدهیم و یا نیروی انتظامی برخورد کند. اگر جرم مشهود باشد، نیروی انتظامی وظیفه دارد طبق قانون با جرایم مشهود برخورد کند و این کار را خواهد کردو قوه قضائیه نیز حمایت می کند. دادستانی کل کشور از اقدامات قانونی نیروی انتظامی حتما حمایت خواهیم کرد. در تهران، مجتمع خاص رسیدگی به این جرایم وجود دارد و شعبات آن نیز به این امر اختصاص دارد. در مراکز استانها نیز معمولا این مسایل در شعبات خاص رسیدگی می شود.

قوه قضائیه درباره آلودگی هوا ناشی از ریزگردها چه خواهد کرد؟

خبرگزاری نسیم

در روزهای گذشته، ریزگردهای عربی، هوای استانهای مختلف کشور را آلوده کرده است.

آلودگی هوا از خارج از مرزها می آید و امیدواریم همه مسئولین، با توجه به اهمیت این موضوع که با جان میلیونها نفر سر و کار دارد، تعداد زیادی از استانها را روزهای متعددی فراگرفته و باعث مشکل شده است. امیدواریم دولت و سایر دستگاه ها بتوانند از این پدیده جلوگیری کند.

آیا قوه قضائیه می تواند نرخ دیه، را تعیین کند؟ یکی از مواد قانون مجازات اسلامی می گوید جانی می تواند یکی از شش عین دیه را به اختیار و انتخاب خود می دهد. از کجای این قانون برداشت می شود رئیس قوه نرخ برای دیه تعیین کند؟

خبر رادیو

اعلام نرخ دیه 90 میلیونی سال 90، باعث اختلافاتی در کشور شد و نهایتا قوه قضائیه پذیرفت اجرای احکام نرخ جدید را به تعویق بیاندازد.

برای دیه، شش مورد گاو، گوسفند، شتر، طلا، نقره و حله تعیین شده. الان موضوعیت ندارد طلا و نقره ضرب شده داشته باشیم. حله یمانی نیز موضوعیت ندارد. اگر آنها نیز رواج داشت، می شد درباره اش صحبت کرد. انتخاب پرداخت دیه، به عهده جانی است. هزار گوسفند و 200 گاو، قیمت خیلی بالاتری دارد. اگر کسی می خواهد گوسفند یا گاو را بدهد، آزاد است. شتر چون کمترین قیمت را در احشام دارد، ما انتخاب کرده ایم. در قتل عمد، اگر اولیاء دم درخواست دیه نکند و قصاص بخواهد، ما قصاص می دهیم. در سایر موارد اگر توافقی بین اولیاء دم و جانی برقرار شود، نیز ما دخالت نمی کنیم. ولی در قتل عمد غیر قابل قصاص که باید دیه پرداخت شود، یک سال زمان در اختیار جانی است. در قتل شبه عمد، دوسال زمان در اختیار جانی است. در قتل خطا، سه سال زمان در اختیار جانی برای پرداخت دیه است. ما می دانیم دادن شتر برای همه افراد جانی مقدور است؟ اگر کسی بتواند شتر بدهد، بدهد. الزام نیست پول بدهد. در کشور افراد متعذر هستند از دادن شتر زنده و اولیاء دم نیز از گرفتن شتر عذر دارند. به همین خاطر، دستگاه قضایی باید تعیین کند در نوع قتل، عمد، شبه عمد یا خطا بوده و واگذاری شده به رئیس قوه قضائیه که قیمت سوقیه شتر سالانه تعیین شود. روال فعلی در سالهای اخیر نشان داده قیمت هر سال بالا می رود.

45/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۴
    0 0
    سلام خدمت دوستان خبرآنلاین خیلی ممنون از شیوه جدید نشر خبر که به صورت جامع و موجز و جدول گونه، مطالب را بیان می نمایید انشاء الله این روش را در سایر خبرهای اینچنین ادامه دهید ممنون
  • بدون نام IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۵
    0 0
    در خصوص بند "درباره بازداشت برخی از مدیران سابق ایران خودرو و یکی از شعبه های بانک توسعه صادرات توضیح دهید" در پیشینه نوشتید مدیران سایپا لطفا اصلاح کنید