ارمنستان: کامیون‌های ایرانی از جاده جدید استفاده کنند/عوارض هم نمی‌خواهیم

فارس نوشت: نخست‌وزیر ارمنستان تصریح کرد که از این پس کامیون‌های ایرانی می‌توانند بدون پرداخت عوارض گمرکی به جمهوری‌ آذربایجان برای سفر به ارمنستان از جاده جایگزین «تاتو-اغوانی» به جای «گوریس-کاپان» استفاده کنند.

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان امروز (پنجشنبه) در جلسه کابینه در واکنش به هشدارهای اخیر جمهوری آذربایجان مبنی بر بازرسی شهروندان و وسایل نقلیه ارمنستان در بخشی از جاده «گوریس-کاپان» که باکو تحت کنترل خود درآورده است، گفت  دولت ارمنستان تصمیم گرفته تا شهروندان و وسایل نقلیه این کشور از جاده جایگزین استفاده کنند.

طبق گزارش خبرگزاری «آرمن پرس»، پاشینیان در سخنرانی خود یادآور شد که از آگوست ۲۰۲۱ (سه ماه پیش)، مقام‌های جمهوری آذربایجان از کامیون‌های باری ایران در بخش‌های «عیوزلی و چایزمی» که از قلمرو آنها در جاده گوریس-کاپان عبور می‌کنند، عوارض گمرکی دریافت می‌کند.

نخست‌وزیر ارمنستان در این خصوص گفت: «دیروز یک اعلامیه غیررسمی از (جمهوری) آذربایجان دریافت شد مبنی بر این که قصد دارند از نیمه شب ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان ماه)، کنترل گمرکی و گذرنامه‌ای برای شهروندان و وسایل نقلیه ارمنستان انجام دهند. پس از دریافت این اخطار، تصمیم گرفتیم تا شهروندان خود را در آن قسمت به سمت جاده کاپان-اغوانی-تاتو-هالیدزور-شینوهایر-ام ۲ هدایت کنیم و ترافیک را در این جا ساماندهی کنیم».

پاشینیان ادامه داد که بخش تاتو-اغوانی که عملاً برای چندین دهه صعب العبور بود، هفته گذشته آسفالت شد و به بهره برداری رسید. وی در این خصوص گفت: «پنجشنبه هفته گذشته من شخصاً از آن جاده برای رفت و برگشت از کاپان استفاده کردم».

نخست‌وزیر ارمنستان همچنین تأکید کرد که بهره‌برداری از این جاده به مفهوم آن است که مشکلاتی را که مقام‌های جمهوری آذربایجان برای کامیون‌های باری که به ارمنستان سفر می‌کنند، برطرف می‌کند و کامیون‌های باری ایران هم‌اکنون می‌توانند در حال حاضر از این جاده جدید استفاده کنند و از پرداخت عوارض گمرکی به مقام‌های جمهوری آذربایجان خودداری کنند.

پاشینیان توضیح داد: «اتفاقا پس از تصمیم روز گذشته (جمهوری) آذربایجان، وضعیت کامیون‌های ایرانی در بخش گوریس-کاپان تحت کنترل (جمهوری) آذربایجان، تغییری نمی‌کند با این تفاوت که اکنون آن‌ها می‌توانند بدون پرداخت عوارض گمرک از طریق جاده آسفالت شده تاتو-اغوانی تردد کنند».

وی همچنین تصریح کرد که کیفیت عالی این جاده جدید همچنین زمان سفر از و به ایروان-کاپان را کاهش می‌دهد.

نخست‌وزیر ارمنستان در پایان تصریح کرد که کارهای ساخت و ساز بزرگ دیگری برای ساخت جاده‌های جایگزین در تاتو-لتسن، شورنوخ و وروتان و مکان‌های دیگر ادامه دارد.

پیش از این رسانه‌های ارمنستان گزارش کرده بودند که جاده ۴۳ کیلومتری تاتو به اغوانی تا پایان ماه نوامبر آماده خواهد شد تا جایگزین جادیه گوریس-کاپان شود.

اظهارات پاشینیان در حالی مطرح شده است که حدود سه ماه پیش خبرگزاری روسی «تاس» گزارش کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان بخشی از بزرگراه بین‌المللی گوریس-کاپان و بخش‌های کارمکرار-شورنوخ و گوریس-وروتان را که ارمنستان را به ایران متصل می‌کند، مسدود کرده است.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در تاریخ نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان»،  رئیس جمهور ارمنستان، «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه  پایان یافت و و روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش آفرینی کرد.

مسئولان جمهوری آذربایجان بخصوص الهام علی‌اف مدتی پس از امضای توافق آتش‌بس قره‌باغ در نوامبر ۲۰۲۰ که به درگیری‌های مرگبار ۴۴ روزه بین دو جمهوری ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه پایان داد، به تنش‌آفرینی مرزی و توسل به پروپاگاندا و اظهارات جعلی برای زمینه‌سازی ایجاد کریدور زنگه‌زور روی آوردند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1572168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 61
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مج مج IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    این خبر امیدوار کننده است..اینجا است که باید به علیف بگیم عمل مهمه نه حرف... فکر می کنم سال 2022 اون منطقه اتفاقات مهمی خواهد افتاد..بدون اینکه حتی ایران خودشو درگیر کنه
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      سخاوت ویژگی ارامنه که هم نژاد ما هستند می‌باشد. انشاءا... بزودی سرزمینهای غصب شده ارامنه و یونانیان به آنها باز گردانده خواهد شد . همچنین سرزمینهای غصب شده قوم گیلانی دیملی(دیلمی) همانند الازیگ ، دیاربکر و درسیم و سرچشمه های رود دجله و غیره به آنها باز خواهد گشت تا شاهد تشکیل دوباره گیلان بزرگ باشیم ....
    • خاکی IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      47 84
      از همه ارمنیان چه داخل چه خارج ایران صمیمانه درخواست داریم ما را به خاطر اشتباهی که طی حمایت از آذربایجان مرتکب شدیم ببخشند!
    • گیلان بزرگ IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      25 92
      آناتولی ، سرزمین سه قوم متمدن ، ارمنی ، یونانی ، و گیلانی است ، دیگران سهمی در آن ندارند ...... زنده باد گیلان بزرگ ، از دریای گیلان ( خزر) ، تا دریای مدیترانه ...گرامی باد یاد سید رضا ، پیشوای مقدس شهید قوم دیملی ....
    • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      24 69
      درود . امیدوارم همه ی ما از این حسن نیت و اثبات برادری کشور همسایه درس خوبی گرفته باشیم.
    • راهب IR ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      21 7
      فقط گیلانِ بزرگو کم داشتیم.هردم از این باغ بری میرسد...
  • محمدرضا IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    عیار هر نژاد اینجاس که مشخص میشه. دمشون گرم
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      بله چون ارمنی‌ها با فارسها هم خون هستن
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      56 32
      نژاد مربوط به عصر حجر است و روزگار این افکار پوسیده گذشته ارمنیها ، با این که متاسفانه دولتمردان ما جانب علی اف رو گرفتن ، اینجا مرام همسایگی و انسانیت رو رعایت کردند
    • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      52 21
      شوونیسم ونژاد پرستی موقوف، اهانت به سایر نژادها با حزب نازیسم دفن شده است
    • یه آدم انقلابی IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      57 81
      خوشم اومد ازشون،بهترین فرشته برای همکاری های اقتصادی نظامی
  • محمد DE ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    از جاده این آقا استفاده کنند کجا برن انشاالله. اسم بن بست از کی جاده شده؟
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      میرن جایی که آدم وجود داره نه حیوان
    • ایرانی IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      از این جاده وصل میشن به اروپا اگه اروپا بنبست حاسب میشه به من هم بگید
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      همون بنبستی که شما توش افتادی جناب اجنبی
    • عاشق وطن IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      99 98
      احمق جان آذربایجان مسیر راننده های ایران به ارمنستان رو مسدود کرده بود ، از اونجا یه راه جدیده برای اروپا و گوشمالی اردوغان و الیف
    • IT ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      91 76
      بسوزید
    • نمک IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      85 88
      خیالت تخت ما عمرا به آذربایجان و ترکیه باج بدیم‌......:)
  • saman IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    درود بر ارمنی‌ها ی عزیز
  • Dany DE ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    ارمنی ها خدارو شکر کمک میکنن ما ندیدیم جمهوری آذربایجان خیرش به ما برسه مثلا یه زمانی باهشون هم وطن بودیم اونایی که تو جمهوری آذربایجان هستن ترکیه ای ها مغز شونو شستو شو میدن تا نفتشونو بکشن
    • Nima IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      6 8
      با ارمنی ها و گرج ها هم هموطن بودیم ای کاش اون زمان به آذربایجان کمک نمیکردیم تا همه اون منطقه یه همسایه خوب ارمنستان رو داشتیم
  • م س IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    40 82
    دمت گرم اقای پاشینیان ممنون از اینکه این جاده را زود اماده فرمودید سپاس انشاالله از این به بعد روابط ایران باشما گرم وگرمتر بشه وبتونیم اقصاد را از طریق این جاده رونق بیشتری بدهیم حالا علی اف نوکر از اربابش خردوغان ببینیم دیگه چه دستوری داره ماشاالله به ارمنستان وایران.
  • دیپلمات رزمی سیاسی نیروی مقاومت اسلامی پیروز IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    47 65
    ملت ارمنستان با ملت ایران اسلامی همواره دوست بوده اند ام‌کشور جمهوری اذربایجان بدلیل اینکه سردمدارانش دورو و درلباس نوکری تروریستهای رژیم جعلی اسراییل درامده اند متاسفانه ظاهرشان مسلمان است لیکن عملکردشان صهیونیستی است اما ملت اذربایجان ملت شریف و مسلمان واقعی هستند که فعلا گرفتار سردمداران منافق و دورو و صهیونیست شده اند انشاالله بحول قوه الهی الهام علی اف را برکنار و رییس جمهوری مردمی و مسلمان مستقل را برای خودشان انتخاب می کنند .
  • م س IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
    41 66
    نمیدونم واقعا این پیامها به اقای پرزیدنت پاشینیان میرسه یا نه اگه میرسه اول سلام دوم خواهش میکنم تا اخرین قطره خون بجنگید ونگذارید اذربایجان با توانی ترکیه مرز شما را عوض کنه سوما ایران هرگز تعقیر مرز بین الملی را تحمل واجازه این کار را به علی اف خودفروخته به اسرائیل واردوغان نخواهد داد انشاالله با سران کشورما ایران در هر زمینه که توان دارید کار کنید اقتصادی نظامی ودر مورد نظامی ما پیشرفت زیادی کردیم میتونید از سلاحهای ما که به روز هستن استفاده کنید ودر مقابل اذربایجان کم نیارید انشاالله این جاده سازیها تا راه اسان بدست بیاد ادامه پیدا کنه ودو کشور دوست از دادوستد با هم بهره کافی را برای هر دوملت ببرن انشاالله ممنون اقای پاشینیان.
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    ارمنی های با معرفت
  • ایرانی میهن پرست IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    باز هم معرفت دوستان ارمنی بیشتر از هم کیشان و هم زبان های اذری هستش . دمشون گرم
  • IR ۰۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    38 76
    مردم ارمنستان باید روی دوستی ایرانیان حساب ویژه ای باز کنند.
  • ایران بیشه شیران IR ۰۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    13 72
    متعجب و متأسفم واسه اون عده اندکی که اسم خودشون رو ایرانی میزارن ولی آب به آسیاب دشمن ایران میریزن
  • ماهان IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    از ایشان بپرسید جاده را کلی آسفالت کرده؟
    • TR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      93 82
      جاده از سال پیش در دست ساخته با بودجه دولت ارمنستان آسفالت شده است خیرات نیست که
    • احد IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      7 10
      نخیر قسمتی شو گذاشتن تو بری ایزوگام کنی خخخ
    • Nima IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      4 7
      اگر کل ارمنستان هم آسفالت کنیم و بسازیم ارزشش رو داره و اینجاست که باید هزینه کنیم زودتر باید اقدام میکردن و جلو اون قرارداد رو میگرفتن که هم دست آذربایجان بسته بمونه هم ترکیه و همشون محتاج ایران باشن نه الان بازم ضرر کردیم
  • ناشناس IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    18 58
    ازپتانسیل وظرفیت بوجودآمده باید حداکثر بهره را برد،و طوری نباشه که مقطعی باشه.
  • اسماعیل IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    در قرارداد سه جانبه کریدور نخجوان به آذربایجان و همچنین ایروان به خانکندی قید شده است و آذربایجان با دستی باز میتواند کریدور زنگه زور را درست کند تمام
    • TR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      88 81
      آران ( آذربایجان) خیلی ضعیف تر این حرفا ست زیاد باد نکنید خودتون.
  • مهدی US ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    16 76
    ضمن اجترام به نمامیت ارضی کشورها که ایران انرا همیشه گفته ارمنستان و ایران باید مانع تغییر مرزها بین المللی در جهت اهداف ژئوپولتیک توسط محور باکو،تل اویو و انکارا شوند ضمت اینکه عده قابل توجهی از مردمان این سه کشور از این رویه تنش افرینی و زیاده خواهی سرانشان خشنود نیستند
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    18 69
    حواسمان باشد قرادادهای محکم البته ارمنستان همسایه خوبی است فعلا
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    37 75
    متاسفانه در جنگ آذربایجان و ارمنستان ایران بسیار بد عمل کرد و از هم پیمان دیرینه خود و ارمنی‌ها حمایت نکرد اگر بر اساس آید ئولوژی هم خواسته باشیم عمل کنیم علی اف یک لامذهب است ولی ارمنی‌ها یکی از ادیان اصیل و دیرینه ایرانی هستند
  • عاشق ایران IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    الآن چشم پانترکا در میاد
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    33 76
    کاش علیف فیلم صدام که از ته چاه بیرون کشیده شد را آینه ی عبرت خود قرار دهد.او هم ادعایی خوزستان را داشت و اینبار صدام در شکل علیف ظاهر شده ....
  • علی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    44 63
    دمتون گرم آقای پاشینیان.خطای استراتژیک ایران آنجا بود که از آذربایجان و ترکیه پان ترکیست حمایت کرد
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    48 54
    مسئولین ارمنستان گوش بفرمان پوتین هستند. در هر ملاقات اردوغان با مقامات روسیه ممکن است تغییر موضع دهند.پوتین مدام در حال نزدیک شدن و اتحاد استراتژیک با ترکیه است.
  • علی TR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    8 84
    اون احمقی که میگه فارس ها با ارامنه هم خون هستند یه آزمایش دی ان ای بده بعد بیا در مورد هم خون بودن اظهار نظر کن،بیسواد.
    • IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      62 13
      بیشعور الدنگ سواد که نداری ول معطلی
    • SeyyedAmin IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      6 9
      آلبانی هستی؟
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      9 7
      شما هم تو ترکیه اززمای ژنتیک بده ببین چند درصدشان ترک هستند بالای هشتاد درصدشان کرد امنی و یونانی هستند
  • کیان IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    18 61
    درود بر ارامنه که همیشه خود را پاره ای از ایران می‌دانند.
  • ناشناس IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    15 49
    حال این علیف و اون اردوغان گرفته شدم چقدر من ازین پت و مت بدم میاد
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    13 60
    دردت بخوره تو سر الهام علی اف .
  • قادر TR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    15 61
    واقعا من از آذربایجان انتظار نداشتم همچین برخوردی با کامیون های ایران بکنه ..خصوصا که راننده های دستگیر شده از آذری های ایران بودن و تمام ایران توی این جنگ طرفدار آذربایجان بودن بخاطر هم وطنان خودمون
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      4 4
      هموطن ارمنی هم داریم دوست عزیز
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    15 56
    به عمل کار برآید دوستی بین ایرانیان و ارامنه از دیرباز ثابت شده هست
  • محمد صادقی GB ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    54 13
    الان وقتشه ارمنستان داوطلبانه مثل زمان ساسانیان به ایران ملحق شود.
  • سیدجواد IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    6 7
    سلام این جاده راه رو نزدیک میکنی از نظر مسافتی ولی از نظر زمانی نه امید میره که کشور ایران و کشور ارمنستان این جاده رو به سرعت درست کنن و استانداردش کنن چون جاده پر از پیچ خمه حالا قرا. نیست از رانندها عوارض بگیرن از این فرصت استفاده بشه یه اتوبانی یه جاده خوبی درست بشه که همیشگی بشه این جاده فقط حکم موقت رو داره
  • خداوردی DE ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    7 11
    دمت گرم الحق که همسایه با وفا هستید
  • انوشیروان عاشق ایرانم IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    11 13
    از قدیم الایام هم گفته شده بهترین و بی حاشیه ترین همسایه ایران در طول ادوار تاریخ ارمنستان بوده،تنها مهاجرین بی حاشیه و دوست داشتنی در ایران ارامنه بودن نجیب باشخصیت ساکت و آرام و هرگز تخلف آشکاری مرتکب نشدن....البته که اینهاهم روزگاری در اقلیم ایرانمون بودن و از خوبی بسیار زیادشونه که اصالت کهن ایران زمین در وجودشون از بین نرفته و باغیرت هستن من خودم دوستان بسیار خوب و باشخصیت هم مرد و هم زن ارمنی چندتایی دارم رابطه مم باهاشون عالیه خیلییم‌ دوستشون دارم با وجود اینکه مسلمان و شیعه هستم هیچ فرق و تاثیری در ارتباط نزدیکم با این دوستانم ندارم....خیلی مهربون باشخصیت و بافرهنگ هستن و مخصوصا بسیار قانع و قدرشناس به اون چیزی که دارن،ایمانشون به خدا از مسلمونا خیلی بیشتره همینکه آماره طلاق و جرم و جنایت مخصوصا مخصوصا مخصوصا خیانت توشون خیلی کمه....یه سری به آمار رسمی بزنید تا متوجه بشید
  • اکبر IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    3 14
    تو جنگ آذربایجان و ارمنستان متاسفانه کشور ما پشت دشمن رو گرفتند یعنی آذربایجان دریق از آن که ارمنستان کشور برادر بود
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    6 10
    حالا هی بشین بگو غره باغ خاک اسلام است .
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    5 7
    ارمنستان با وجود اینکه ایران تو جنگ غره باغ ازش حمایت نکرد داره اینطور دوستانه رفتار میکنه ، شما هم واسه هم نوشابه باز کنید بگید غره باغ خاک اسلام است ، وقتی ناتو از همین خاک اسلام لشکر کشی کرد به دریای خزر رسید حساب کار دستتون بیاد .
  • یعقوبعلی رضائی IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    9 11
    رئیس جمهور آذربایجان وترکیه به ظاهر مسلمان هستند انسان های واقعی که کمک به مسلمانان کردند ارامنه هستند.
  • ارش RO ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    3 7
    اگر یک اراده بزرگ در ایران باشد یک تودهنی به علی اف میزدیم و اذدربایجان را به ایران دوباره پیوند می زدیم .علی اف هم‌ به انگلیس پناهنده میشد همان جایی که پول های دزدی را در بانک های انگلیس گذاشته