انتقاد شدید به سکوت صداوسیما در برابر جنایات طالبان/ این لکه ننگ برای ایران است

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: اینکه با گذشت نزدیک به سه ماه از تسلط گروه تروریستی طالبان بر افغانستان هنوز هیچ کشوری دولت خودخوانده این گروه را به رسمیت نشناخته، باعث خرسندی است. سازمان ملل هم تا به حال حاضر نشده این دولت کودتائی، متحجر و ضدمردمی را به رسمیت بشناسد.

در عین حال که این به رسمیت نشناختن، یک نقطه قوت و مثبت است، بی‌عملی جهانیان درخصوص کمک به مردم افغانستان که در فقر و گرسنگی و جهنم انحصارطلبی و تحجر و محدودیت‌های شدید آزادی و پایمال شدن حقوق شهروندی دست و پا می‌زنند، جای نگرانی شدید دارد.
خبرهائی که از افغانستان می‌رسند بشدت مأیوس‌کننده و تأسفبارند. در مدت سه ماهی که گروه تروریستی طالبان بر این کشور سلطه یافته، بسیاری از کارها تعطیل شده‌اند و کارمندان بدون حقوق مانده‌اند، خانواده‌های زیادی در اثر فقر و گرسنگی نابود شده‌اند، فرزندان تعدادی از خانواده‌های بی‌سرپرست از گرسنگی به صورت دستجمعی جان داده‌اند، پدران از فرط عسرت ناچار به فروش دختران خُردسال خود برای امرار معاش اعضاء خانواده شده‌اند و زنان بسیاری در مناطق مختلف افغانستان به دلیل اعتراض به روش جنایتکارانه طالبان و پایمال ساختن حقوق زنان و ضایع کردن حق تحصیل دختران، تیرباران شده‌اند.

بسیاری از خانواده‌ها به ویژه شیعیان در مناطق هزاره‌نشین و حومه مزارشریف فقط به جرم شیعه بودن از خانه‌ها و زمین‌های آباء و اجدادی خود کوچانده شدند و املاک و خانه‌هایشان به تصرف تروریست‌های طالبان درآمد.

در چنین شرایط رقت‌باری، سرما نیز به مردم به ویژه خانواده‌های رها شده در کوه‌ها و بیابان‌ها هجوم آورده و از این ملت مظلوم قربانی می‌گیرد. انفجارهای پیاپی مساجد شیعیان در قندوز و قندهار و مصادره اموال بسیاری از مردم که حاضر نشده‌اند زیر بار زورگوئی‌های طالبان بروند نیز بر مصائب دیگر افزوده شده و کشور افغانستان در مجموع به سرزمین مصیبت‌ها تبدیل شده است. این بلاها و مصیبت‌ها همگی از عوارض سلطه جهنمی طالبان بر این کشور و این ملت هستند.


در برابر این سلطه جهنمی، تحرکاتی تحت عنوان «مقاومت ملی» در حال انجام است که اگر ادامه یابد می‌تواند افغانستان را از شر طالبان نجات دهد.

سران گروه تروریستی طالبان با توسل به دو شیوه خطرناک درصدد سرکوب مقاومت برآمده‌اند و این احتمال وجود دارد که خون‌ریزی‌های شدیدی به راه بیندازند تا بلکه بتوانند حاکمیت جهنمی خود را حفظ کنند. یکی از این دو شیوه، حرام اعلام کردن مقاومت در برابر «امارت اسلامی» است و دیگری اینکه به هبت‌الله آخوندزاده عنوان «امیرالمؤمنین» داده و اعلام کرده‌اند هرکس از او اطاعت نکند از خدا اطاعت نکرده است!
این هر دو شیوه، استفاده ابزاری از دین هستند و گروه تروریستی طالبان با توسل به دین و تقدس دادن به خود و رهبر ساختگی خود، مردم افغانستان را به نام دین قربانی مطامع خود می‌کند و علاوه بر محروم ساختن این مردم از مواهب دنیائی، آنها را به دین نیز بدبین خواهد کرد. امارت ساختگی طالبان، امارت شیطانی است نه اسلامی و رهبر این گروه نیز امیر همین امارت شیطانی است نه امیرالمؤمنین. آنها با این ترفندها می‌خواهند به نام دین حکومت کنند تا به پیمانی که با آمریکا در زمینه بازگذاشتن دست کمپانی‌های آمریکائی برای چپاول ثروت‌های زیرزمینی افغانستان و ناامن کردن منطقه دارند عمل نمایند.
برای جلوگیری از قربانی شدن مردم افغانستان و فدا شدن اسلام در راه مطامع طالبان، ملت‌ها و کشورهای دیگر می‌توانند اولاً به شکل‌های مختلف از مردم این کشور حمایت کنند و ثانیاً درباره جنایات طالبان و فجایعی که مرتکب می‌شوند اطلاع‌رسانی نمایند. با اینکه رسانه‌های غرب حتی تلویزیون‌های غیردولتی آمریکا هر روز از جنایات طالبان و فجایعی که در افغانستان رخ می‌دهد گزارش‌های مفصل منتشر می‌کنند، معلوم نیست چرا رسانه ملی ما در این زمینه ساکت است و تمام تلاش خود را بر این متمرکز کرده که چهره‌ای مردمی و منطقی از گروه تروریستی طالبان ترسیم نماید! اگر این بَزَک کردن، نوعی زمینه‌سازی برای آماده کردن افکار عمومی جهت رسمیت دادن به سلطه طالبان بر افغانستان باشد، قطعاً یک خطای بزرگ استراتژیک است و بدترین لکه ننگی است که بر پیشانی نظام جمهوری اسلامی چسبانده خواهد شد. امید که این نظام اسلامی از چنین ننگی مبرا بماند و همواره حامی مردم افغانستان باشد.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1572461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 114
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    صداسیما جوری از طالبان تعریف و تمجید میکرد که من میخواستم عضو طالبان بشم
    • Ali IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      فکر کردی کشور ما ماوراییه هرکشوری بحرانی شد بره‌کمک؟ همین که خرج لبنان و یمن و سوریه رو میدن خودش بسمانه حالا همین مونده از گلوی ما ببرن بدن افغانستان. خواهشا یکم سر عقل بیاین
    • مهدی IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      این مشکلات اگر واقعا در افغانستان باشد. ریشه اش آمریکا ست که اول طالبان راایجاد کرد. و یکی دیگر از این مشکلات بر می گردد به بلوکه کردن پولهای افغانستان حداقل کاری کنندکه مردم افغانستان از این پولها حداقل معاشی را بدست آورند. نکته بعدی برمی گردد به جابجایی داعش شکست خورده از سوریه به افغانستان که آنهم توسط آمریکا انجام شده . وهدف همه اینها باز کردن پای ایران به مناقشات افغانستان است که هم تهدی مرزها را بیشتر می کند وهم برآتش آن می دمد. درآخر من تحلیل شما شک دارم که درست باشد.
    • غفار IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      71 19
      تعریف میکردچون اولش بودوچیزی مشخص نبودالان معلوم شده که طالبان برنامه ای برای اداره افغانستان نداره"""
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      42 10
      لشکر اصلاحاتیون بسم الله یا علی شروع کنید پاسپورت هم بهتون میدن دیگه چی می‌خواهید؟! خخخخخ
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    آفرین واقعیت رانوشتی
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      من نمیدونم مسلمانی با مسلمانی فرق دارد یا ظلم با ظلم فرق داره شاید اصلا ربط به آب و هوا داره؟.مردم فلسطین لبنان و یمن مسلمان هستند مظلوم هستند ستم دیده هستند و افتخار میکنیم به کمک به اونها و رگ گردن براشون کلفت میکنیم ولی وقتی به مسلمانان ایغور چین یا مسلمانان چچن یا همین شیعه های افغانستان میرسیم همه چیز تغییر میکند.احتمالا به دلیل آب و هوا هست که مسلمان حساب نمیشوند یا مسلمان هستند ولی مظلوم نیستند اصلا نصف حقشون هست. گر مسلمانی از این است که حافظ دارد آه اگر از پی امروز بود فردایی
    • بنیامین IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      52 8
      موافقم کاملا همینه
    • OM ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      98 13
      برادران شیعه در افغانستان هنگام نماز تکه تکه می شوند صدا و سیمای خصوصی آقایون صداشون در نمی آید. که البته مصداق دیانت ما عین سیاست ما باری به هر جهت و بی سر و ته است.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    این جهنم رو خود مردم افغانستان به وجود آوردند وقتی که پشت احمد مسعود رو خالی کردند و فرار رو بر قرار (مبارزه ) ترجیح دادند باید چنین عاقبتی رو متصور می شدند متاسفانه مردم افغان با استقبال از طالبان گور خودشون رو کندند حالا هم هیچکس نمی تونه بهشون کمک کنه مگر اینکه با مبارزه و مرگ خودشون رو از این زندگی ذلت بار نجات بدن .
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      حرف شما رو تقریبا قبول دارم اما نکته اش اینجاست که مرد های افغانستان نه تنها پشت احمد وای نستاند پشت زنان و دختران خود را در خیابان ها خالی کردند در موقع اعتراضات و مثل همیشه تاریخ نشون داد زنان ایرانی و زنان افغان چه قدرتی دارند از مرد های افغان و هم زبان ما بخاری بلند نمیشه من واقعا تنها مرد شجاع و غیوری که دیدم احمد و جبهه مقاومت مردم افغانستان بدد
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      22 34
      احمد چرا فرار کرد؟
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      41 9
      چرا میگی احمد فرار کرد اصلا هم فرار نکرد بابا رفته نیرو جمع کنه شما ها رو هرچقدر هم بهتون گفته بشه نمی فهمید اوففففف🤦🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
    • رضا IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      2 6
      شما از چیزی خبر نداری نظر نده
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    وقتی ایران داره به سوریه و یمن و لبنان کمک می‌کنه میگین اشتباهه، حالا می‌خوابید بره توی افغانستان مداخله بکنه، امثال شما مریض هستید، تکلیفتون با خودتون هم معلوم نیست، اصرار دارید که همه به مریضی شما آلوده بشن و حرف مفت شما تأیید کنند واقعاً تاسف داره از این همه جهل و گمراهی
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      کمک به اونها از روی مسلمانیشون نیتس براساس سیاسته
    • مهی IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      چرا بی احترامی می کنی ، مگه می گن بره کمک کنه ، میگن یعنی چرا تاییدشون می کنه این بی فرهنگ ها را ، چه ربطی به کمک به فلسطین داره ، تازه اونم درست نیست میگن چراغی که خونه رواست به مسجد حرام است ، تو این وضعیت ناگوار مردم واقعا حرامه کمک به کشورهای دیگه
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      چون اونها عرب هستند ولی افغانها فارس و همزبان ما
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      35 13
      اولا ما با افغانستان 1000 کیلومتر مرز داریم ولی با سوریه و لبنان نداریم دوما وضعیت اقتصادی الان ایران بخاطر این هست که ایران همیشه در جنگ هست در جنگ با استکبار و اسرائیل. و کشوری که در جنگ هست تراز اقتصادی منفی داره و پولش روز به روز بی ارزش تر میشه
    • علیزاده IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      18 5
      شما شرف داری جواب سوال منو بده چرا وقتی اوضاع مملکت داغونه باید به کشور دیگه ای کمک کنیم
    • ARASH IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      7 0
      خدا خودش به کمک مردم افغانستان برسه
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    چرا جنگ فقط بین مسلمانان است
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      36 23
      بین مسلمانان جنگ نیست... جنگ بین مسلمان ها ومسلمان نماها هست
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      28 52
      چون مستکبران به خوبی متوجه شده‌اند که تنها تمدن اسلامی است که میتواند در برابر تمدن اومانیستی غرب ایستادگی کند و آن را کنار بزند پس با همان راهبرد همیشگی تفرقه بیانداز حکومت کن به فکر ایجاد مانع برای شکل گیری وحدت اسلامی و بعد هم تمدن اسلامی هستند
  • سکوت IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    52 71
    قربون برم خدا رو یک بوم و دو هوا رو اینور بوم سرما اونور بوم گرما
  • بی نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    37 57
    تا دیروز همه صدا کلفت می کردید که ایدئولوژی رو از سیاست جدا کنید. ایران مشکل داره چون به مسائل ایدئولوژیک برخورد می کنه. الان مسئله برخورد با طالبان عینیت یک رابطه سیاسی غیر ایدئولوژیکه. سنی افراطی خشن متحجر و ... اینا وقاعیت دنیای سیاست نیست. الان قدرت دستشونه و افغانستان برای ایران اهمیت اقتصادی و راهبردی خاصی داره که بعد صداش در میاد. بنابراین این ژست های مذهبی و ایدئولوژیک رو بزارید برای مذاکره با آمریکا و مسئله فلسطین و سوریه و لبنان. بزارید یه بارهم شده سیاست خارجی غیراعتقادی رو امتحان کنیم. کما اینکه حمایت از شیعیان انجام میشه نگرانی اینکه که برخورد با برخی مظاهر ازادی طالبانی بشه که در ایران اینطور نمیشه یعنی اصولا شدنی نیست.
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      درست میگید. مشکل سکولارهای ایرانی همین یک بام و دو هوا است. اون هم بخاطر اینه که بیشتر از اینکه چیزی از سکولاریسم بدونن دلشون میخواد ادای سکولارها را درمیارن!
  • عل IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    49 71
    بهترین رابرای مقابله باتروریسم تشکیل گروههای مقاومت مردمی است که بایددرافغانستان ترویج پیداکندمدل اجرایی مثل ایران بسیج وعراق حشدالشعبی فلسطین حزب الله .......
  • amin IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    64 81
    من سوگند خوردم که دیگه برنامه های صدا و سیما رو نگاه نکنم ، انقلاب ما پیام امید به همه ی دردمندان جهان بود ، اسلام عزیز ما فرموده صدای درد هر مستضعف و دردمندی رو شنیدی باید به کمکش بری ولی صدا و سیما و جریانی که جدیدا حاکم شده بر خط مشی سیاست کشور متاسفانه راه انقلاب و شهدا رو فراموش کرده
    • پارسا IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      85 90
      صداسیما رو که کسی با برنامه های پر سانسور مسخره نگاه نمیکنه
    • ناشناس IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      18 10
      بسم الله برو جلو نشستی زیر کرسی حرف زیادی می زنی
    • منصوري IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      28 0
      احتمالا خيلي زمان مي بره تا متوجه بشي صدا و سيما حرفهايي رو مي زنه كه به تاييد حكومت رسيده باشه و مورد قبول مسئولين نظام باشه… صداوسيما سازمان مستقلي نيست…
  • سرباز سردار شهید سلیمانی IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    30 28
    واقعا بحال مظلومین هزاره و شیعه که به دلیل تعصب های مذهبی و قومی اینچنین مورد ظلم و‌جنایت قرار گرفتن اگر امروز طالبان را به رسمیت بشناسند پس لشکر جهنگوی و لشکر طیبه پاکستان و طالبان پاکستان را هم به رسمیت بشناسید چطور طالبان که رهبر شبکه حقانیشون جلال الدین حقانی میگه شیعه بدتر و‌خطرناک تر از یهود و‌نصارا هست و در ظاهر اینا بازیچه پروپاگاندا و سیاست مسموم‌ ال سعود و پاکستان هست که در افغانستان و‌در پاکستان مدرسه های علمیه دینی که فقط و‌فقط افراط رو به اینا یاد میدن مگر شما نبودید همیشه میگفتید صدای مظلوم‌بی پاسخ نمیمونه و هرجا باشه به برادرادن مسلمان خود کمک میکنید ؟؟ به یاد امام‌حسین میفتم‌در صحرای کربلا فرمودند ایا کسی هست مرا یاری کند چرا هزاره و شیعه باید مورد تجاوز و نسل کشی قرار بگیرن هزاره ها چرا بخاطر پشتون واری یا پشتون سالاری هیچ‌کس دیگه رو قبول ندارن سردار سلیمانی کجایی که فرزندانت رو‌ بخاک‌و‌خون کشیدن پدران و‌مادران سربازانت رو به اسم الله سر میبرن اگر امروز حمایتشون نکردید و فاجعه انسانی در زمستان و نبود دارو و کوچ اجباری هزاران نفر جان خواهند داد
    • سرباز سردار شهید سلیمانی FR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      18 47
      خدمت سپاه عزیز پاسداران اسلام مردم ندونه شما میدونید که جنگ‌ ایران با رژیم‌عراق چند صدنفر شهید جانباز برای دفاع از ایران و‌مردم‌ایران جهاد‌کردن یا فتنه شام که تحت فرماندهی شهید ژنرال سلیمانی با فتنه‌داعش‌و ۵۳ گروه افراطی دیگر که جهان اسلام رو تکفیرکردن که مدیون ژنرال شهید اسلام سلیمانی و سربازان هزاره افغان فاطمیون و جبهه مقاومتیم ژنرال عزیز خوب میدونست برای فتنه ی به این بزرگی بدون هزاره های عزیز ممکن نبود فرمانده های تاکتیکی و‌حرفه ای و‌چریک مثه شهید سردار توسلی (ابوحامد)شهید فاتح شهید سید حکیم صحبت های رهبر عزیزمون و‌سردار عزیز سلیمانی گواهی هست بر جانفشانی در راه ولایت و اسلام من از سپاه قدس و‌سردارعزیز قآآنی گله دارم کسانی که امنیتمون رو بهشون مدیونیم و‌سرباز رهبری هستن الان که در عینه. نسل کشی قرار گرفتن هیچکس کمک‌نمیکنه چشم‌به انتظار ما هستن جز ایران‌یاوری ندارن دیر عمل کنیم‌ ضررها و‌تاوان های سخت و‌جبران ناپذیری به جهان اسلام‌و‌ایران داره حداقل حقی‌که به گردن ما دارن هیهات من الذله چرا طی صد سال اخیر سه بار دشمنان اسلام از عبدالرحمان تا الان فقط سعی بر نسل کشی هزاره ها دار
  • همایون IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    51 51
    دمتون گرم که واقعیت روبیان کردی ماه همیشه پشت ابر نمی‌مونه
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    چطور شده خبر آنلاین وقتی جنایت داعش در سوریه و عراق را خیزش مردمی و دفاع ایران را دفاع از دولت خون خوار و دیکتاتور بشار اسد می خواند.اما الان به زور میخواد که ایران در افغانستانی که ۸۰درصد مردمش از طالبان حمایت کردن نیروی نظامی بفرسته و در این مشکلات مردم هزینه جنگ هم اضافه بشه
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    51 31
    کاملا موافقم
  • مهی IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    78 53
    حالا اگه امریکا این کارها را می کرد حقوق بشر را زیر پا گزاشته بود و کلی انتقاد
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    40 18
    از ننگ هم بدتر
  • علی IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    اصلاح طلبان دنبال چی هستن دنبال وارد کردن ایران به جنگ با طالبان و افغانستان؟؟؟؟؟؟؟ چی شده اصلاح طلبان نه از مردم سوریه و نه ازمردم عراق در مقابل داعش حمایت نکردند!!! حالا به فکر مردم افغانستان افتادن ؟؟؟ این دلسوزی ناگهانی برای چی هست؟؟!!!
  • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    بهتره جوگیر نشید در مورد افغانستان خود افغان ها هم اینقدر که شما نگرانید نگرانی ندارن ایران باید از دور مراقب منافعش باشه و از دخالت در امور افغانستان دوری کنه نباید دچار درگیری با طالبان بشن . مردم ما هم اینقدر زود تحت تاثیر قرار نگیرن
  • محمد IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    51 9
    حاج آقا جارو که بخانه روا باشد به مسجد حرامه ،اگر یکم چشمات رو باز کنی میبینی در کشور خودمون همچین بهتر از افغانستان نیست زندگیامون تا کی باید نخود هر آشی باشیم ،ودرضمن اگر وضع درکشورمون بسیار عالی بود اونوقت میشد بهش فکر کرد ما تو۴۲سال نتونستیم جلوی دزدی های کلان را که اسمش روگذاشتید اختلاص بگیریم ونخواهیم توانست
  • حمید IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    45 38
    روزنامه جمهوری اسلامی صدای آمریکا شده است
  • قنبر IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    36 31
    سالهاست که نگاه نمیکنیم برنامه های صدا و سیما را، نان به نرخ روز خور شده اند هرکس میاد رییس میشه به سمت و سوی مورد سلیقه خودش میکشونه، صدا و سیما اصلا استراتژی مشخصی که با منافع ملی همسو باشه نداره تبدیل شده به بنگاه تبلیغات افراد و جریانات سیاسی خاص و رسالت اصلی خود را لگد مال کرده
  • US ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    49 36
    رییس صدا و سیما از طرف چه کسی انتخاب میشه و پیرو سیاست های چه شخصی است؟ این سوالی هست ک باید جواب داده شود،البته اگه کسی بتونه جوابگو باشه
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    51 52
    قدر مملکت در حال آباد شدنشون رو ندونستن
    • حسن IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      23 27
      دقیقا میشه بگی کدوم آبادی؟
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    48 11
    صداوسیما حقایق کشور خودشا نمیگه تازه اونا همسایه هستن قرار نیست راز همسایه فاش بشه
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    18 9
    صدا و سیما در حمایت کورکورانه از برجام خسارت محض و نیز بستن دهان منتقدان واکسن اجباری سنگ تمام گذاشته امروز مشخص شد برجام جز ضرر چیزی نداشته و واکسن اجباری و بردگی سازمان بهداشت جهانی نیز به زودی ثابت خواهد شد # برده داری مدرن
  • علی IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    26 2
    درسته افغانستان همسایه مایه و باید کمکش کرد ولی این که زنای افغان برن جلوی طالبانو بگیر و اون مرد هاشون پا به فرار بگذارن اینجا وضع فرق میکنه
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    39 14
    خداوکیلی خوش بحالتون یا شکمتون خیلی سیرشده یا خودتون رو میزنین به اون راه.به ماچه گورپدرافغانستان.سوریه .لبنان.فلسطین.عراق کم بود
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    42 7
    مگه قراره هر اتفاقی تواین کره زمین افتاد ایران باید جواب پس بده
  • محمد IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    29 5
    صدا سیما هیچ وقت طرف مردم نبوده که الان باشه جالبه که وقتی تو ایران قطعی گسترده برق بود و در جنگل ها آتش سوزی صداسیما اخبار آتش سوزی و قطعی برق آمریکا رو گفت بدون هیچ اهمیتی به ایران! یه همچین صداسیمایی معلومه طرفدار نداره یه پرسش تلفنی نشون داده 60 درصد افراد صداسیما نمیبینند و 40 درصد میبینند 20 درصد تفاوت
  • علی IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    17 7
    قبل از ورود طالبان به کابل باید جلوشونو میگرفتن الان که وارد شدن کنار زدنشون 10 برابر سخت تره به لطف صداسیما و سایت کیهان هم نظر ایران در مورد طالبان جور دیگری بود! سایت کیهان واقعا ازش متنفرم اومده بود رک و راست میگفت طالبان مردمیه و مخالفان طالبان دروغگو! خجالت داره کارشون
  • یاورهمیشه دوست IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    12 1
    قال رسول الله صلّی الله علیه وآله والسّلّم قال:((شباب المسلم فسوقُُ وقتالهُ‌کفر)) رسول خدمیفرماید؛دشنام دادن فردمسلمان فسق است وقتل بیگناه کفر است.. دوستان من خودم ازجوانان اهل سنت وایرانی هستم من نه میگم طالبان ونه دیگر حزبی ولی فرق گذاشتن بین دومذهب بالاخص مذهب شیعه وسنی اصن کار درستی نیس واگرطالبان همچن جنایتی کردن ودارن خب ازاسلام واحکامات آن را عمل نمیکنند فرق حزب این دموکرات وکودتای طالبان باید طوری پیش برود که اسلام ومسلمانی روالگو قرار بدن برای بقیه ونزارن توی کشورشون بی حقی وضلم ستیزی بوجود بیاد اوناکه تاالان باآمریکا ظرف ۲۰سال جنگ داشتن که جلوی خونریزی وناحقی روبگیرن الان که به هدفشون رسیدن نباید شاخ بشن واداواصول احمقانه مرتکب شن ودرحقوق زنان هم که نباید کارکنن خب سرمایه ودرآمد مردمش رو تامین کنه تا مردمش ازگرسنگی نه اینکه زنان ودختران خودرا بفرستن سرکار و بفروشن جیگرگوشه هاشون رودحتی خب این نهایت جهالت محسوب میشه وتحصیل خوبه برای تمامی جوانان چه دختر وچه پسر ودرآخر ازخدامیخوام نعمت هدایت نصیب همگی کنه تادیگه حق وناحقی نباشه
  • علی IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    14 23
    برادر به نظر من این سیاست تائید یا عدم تایید طالبان نیست هدف چیز بزرگتری است که در صورت مداخله ایران در افغانستان چه بر علیه یا به نفع طالبان ایران را دچار مشکل بزرگتر خواهد کرد که در صورت اینکه با طالبان باشد چهره ظالم ستیزی ایران وجه خود را از دست خواهد داد و در صورت جبهه در مقابل طالبان که پیامدهای بدتری خواهد داشت جنگ دیگری با سیاست و تبلیغ آمریکا و پول عربستان جنگ بزرگی به وقوع خواهد پیوست یعنی جنگ بین شیعه و سنی که ایران را در گیر به یک جنگ مذهبی خواهد کرد.ولی موضوع حضور ایران در یمن لبنان و سوریه موضوع دیگری است که اگر حضور نداشت مطمئن باشید ایران با داعش در داخل خود کشور درگیر بود و این امنیت را نداشتیم و موضوع دیگر مبارزه با طرح خاورمیانه جدید رژیم اسرائیل بود که ایران با حضور در سوریه و لبنان رژیم اسرائیل را در مرزهای خود محصور کرد و این دو باهم فرغ میکند و به نظر من ایران تا زمانی که همه مردم مسلمان بخصوص اهل سنت ابراز تنفر از طالبان نکنند مداخله ایران باعث خونریزی بیشتر بین مسلمانان خواهد شد
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    21 2
    چه شده طالبان بد شدند طالبان مرتب به ایران سفرمی کردند حالا اول راه هستیم
  • ناشناس IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    18 5
    واقعا شما اولین کسی هستی که واقعیت طالبان رو گفتی وعملکرد اایران ،کسی نخاست ایران کمک کنه به مردم افغانستان حداقل به طالبان کمک وحمایت نکنه از اون ادمکشا،کمک به مردم پیشکشتون
  • . IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    9 1
    از هر نظر حساب کنید هم صدا و سیما اشتباه کرد هم ورود به افغانستان اشتباه بود ایا این چیز برخلاف تصوریه که ما اگه با طالبان بجنگیم طالبان توسط غرب شروع میکنه مشروع شدن و تجهیز شدن
  • IR ۱۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    24 7
    طالبان گروه تر یستی نیست که منتهی چون همسو با آمریکا نیست هیجا به رسمیت نمیشناسندش .دولت سابق افغانستان بیش از طالبان به مردمش خیانت کرد
    • عبدالله IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      10 3
      درست گفتی این مردم ظلم اون دولت رو ندیده بوده الکی دارن نظر میدن طالبان به کسی کاری نداره شبکه های غربی رو باور نکنید
  • حمید IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    12 15
    افغانیها لیاقت داشتن یک حکومت پیشرفته را نداشتند
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    15 2
    دوازده سال مختار رو پخش کردن یکی نفهمید چی شد خخخخخ اینا همه کار امریکاس میخواد مسلمان کشی بشه دو گروه مسلمان به جان هم بیفتن و سر گرم بشن مزاحم کارا اونا نشن
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    15 0
    از قدیم گفتن چشمه باید از خودش بجوشه. اینکه مردم افغانستان منتظر باشن که کشور دیگه ای بیاد و مثل منجی اونارو از دست این عقب افتاده های خشن نجات بده شدنی نیست.مردم افغانستان باید اول به خدا بعد به خودشون تکیه کنن.وگرنه همین زندگی خفت بار و باید ادامه بدن.
  • مریم IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    24 11
    حالافکر میکنیدمردم کشورماحالشون خیلی بهترازمردم افغانستانه؟
  • س IR ۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    18 0
    سلام اینکه انسانها نسبت به سرنوشت و زندگی دیگر انسانها حساس باشن عالیه اما خوده ما الان حتی در جنوبترین جاهای تهران افراد فقیر نیازمند بی خانمان گرفتا ر انواع فقر زنان و کودکان کار داریم خیلی جای تامل داره این موضوع در کل کشور صدق می کنه که نیازمند ی عزم جدی برای برطرف کردن این مشگلات هستن کلیه منابع حتی خیرین بصورت متمرکز والبته قطعی بیاد پای کار همه مشگلات مثل برف در برابر آفتاب آب خواهد شد همه مشگلات در تمام حوزه‌ها نیم نگاهی به کشورهای که داری مشگل بودن و الان ندارن هم مفید خواهد بود یه مشگلات دانشجویان بازنشتگان گارکران تولید کنندگان عشایر راههای شهری بین شهری وروستایی توجه ورسیدگی کنید
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    13 3
    روزنامه جمهوری اسلامی چشمشورو فجایع اقتصادی دولت روحانی بست وسکوت کرد.این به اون در
  • داریوش IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    12 13
    شما بروید با طالبان بجنگید،سردار زیبا کلام هم فرمانده میدانی شما باشد
  • حجت IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    19 6
    شمایی که خیلی دلت میسوزه بلند شو برو جنگ. چرا نمی ری؟ شما دلت برای کسی نسوخته. می خواین پای ایرانو به جایی باز کنین که فقط دردسرش برای ما باشه. کی منتظر ماس؟ آخه غربگدا، خود رییس جمهورش از آمریکا درخواست کمک کرده بود نه ما. بعد ما بریم خودمونو بندازیم وسط که بگیم چند منه؟ شما فقط ازین میسوزین که ایران به دام شما نیفتاد. بازم میگم، گوشیو بذارین برین جنگ. عمرا که عرضه شو داشته باشین. شما باید لچک سر کنین و سرخاب سفیداب بمالین
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      11 1
      به نظرم ایران نباید دخالت کنه این مصیبت رو آمریکا به‌وجود آورده اگه ایران دخالت می کرد توی دامی می افتاد که هزینه زیادی برای کشورداشت
  • yas . Mo IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    12 3
    دخالت ایران در امور افغانستان اشتباه هست . برای اینکه ۶۵ درصد مردم افغانستان طالبان را به رسمیت شناختن .
  • M IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    11 6
    کشور ما اول به فکر زندگی مردمش باشه بعد به افغانیا ببخشه وضع خودمون بهتر از اونا نی
  • نورزهی IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    9 5
    ما ملت ایران اجازه نمیدهیم نظام ودولت کشورمان در امورات افغانستان دخالت کنند....حالا رکنا تیتر میزند... افغانستان دیروز تیتر میزند...رسانه های معاند تیتر میزنند...ربطی به ملت ایران ندارد ملت ایران به هیچ عنوان در امورات کشورها اجازه دخالت دولتمان را نمی دهیم....از دولتمان می خواهیم بیش از این تعلل نکند فوری همانند مجارستان که اجازه ورود به مهاجرین نمیدهد لذا از دولت کشورمان ایران میخواهیم فوری مهاجرین را به کشور خودشان برگرداند یا کشوری دیگر قبول کنند مهاجرین افغانستانی را تحویل بگیرد. جنایتکارانی که علیه جمهوری اسلامی ایران حرف میزنند همان جنایتکارانی هستند دوران اشرف غنی جلوی سفارت ایران در کابل در هرات جلوی سفارت خانه ایران تجمع به نظام ومسئولین ومقدسات ملت ایران شعار می دادن.بعضی هموطنان که از درخواست اخراج مهاجرین استقبال نمی کنند حرف نزنند.نظر اکثریت ملت اخراج مهاجرین افغانستانی است...هرگونه دخالت دولت عزیزمان را در امورات وکشور افغانستان بشدت محکوم می نماییم.
  • علی IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    14 2
    اخه کدوم بنی بشرعاقل این گروه اراذل واوباش رابه رسمیت میشناسه.اینهاباسایه های خودشونم جنگ دارند.اینهاانگل هستندبایدازبین بروند.
  • علی زارع DE ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    8 8
    طالبان داعش گروهای سلفی وغیره وذالک همگی تروریست ودست نشانده ال سعود هستن
  • لکستان‌ IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    12 7
    طالبان=ی مشت کفتار
  • مریم IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    3 7
    آفرین ،دقیقا
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    14 2
    توف ب هرچی تروریسته و هرچی گروهک خون ریز و کثیفه.. چ طالبان چ القاعده چ داعش چ جبهه النصره چ احرار الشام چ جیش الظلم ... خدا ریشه تروریست جماعت رو بخشکونه ک همگی عقب مونده و متحجر و حیوان صفتن..
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    4 4
    مثل اینکه نویسنده این مقاله هنوز معنی کلمه رسانه میلی رو متوجه نشده
  • زن ایرانی IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    5 4
    فرقشون اینه که مردم لبنان سوریه وعراق خودشون هم از کشور ودینشون دفاع میکنند ولی افعانهافرار میکنند وهیچ دفاعی نمیکنند از مرگ وشهادت دفاع میترسند
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 3
    اون موقه که چپ وراست از طالبان تعریف توی صداوسیمای ایران میشد .که افغانها چند وقت دیگه میفهمند ما براشون چه کار مهمی انجام دادیم. حالا ما تازه میفهمیم،که دولت مردای ایران چه کار مهمی برامون کرده. خونه ای که تازه داشتیم درست میکردیم رو از پایه خراب کرد.خونه خراب بش
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    3 2
    شما دروغ میگید و میخاید افغانستان بهم بریزید
  • امیر IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    8 2
    شماافسادطلبان به جز ایجاددردسرومشکل برای کشور هیچ خاصیت دیگری ندارید.اگرلازم می دانید خودتان بروید باطالبان بجنگید.انها هموطن هم هستندودعوای خانوادگی ربطی به دیگران وهمسایگان ندارد.مامشکل خودمان حل کنیم شاهکارکردیم.لطفا بمیریدشماافسادطلبان
  • احمد IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    10 1
    روزنامه جمهوری غلط کرد ایران تو کار خودش و مردمش مونده
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    14 1
    به مردم ایران ربطی نداره تو افغانستان چه خبر ما۸سال تکه تکه شدیم جلو کل دنیا ایستادیم مردم افغانستان جلو یک گروه طالبان قد بلند کنه به ما ربطی نداره مشکل خودمون کمه قوصه اونارو هم بخوریم
  • علی IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    11 1
    خاک تو سر روزنامه جمهوری با این مقاله اش
  • حسین IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    3 5
    ظاهراً دزدی وتورم در افغانستان از بین رفته،بعید میدانم مردم افغانستان مخالفتی با حکومت اسلامی طالبان داشته باشند ،اگر کشورهای عربی تامین مالی انجام بدن آینده خوبی خواهند داشت مثل کویت وامارات ،ضمنا معادن عظیم تیتانیوم دنیا و دیگر معادن با ارزش فقط در افغانستان می‌باشد.
  • رسول IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    7 2
    سلام چرا شما اصلاح طلبان این قدر عار و ننگید صدا و سیما طالبان را حلوا حلوا کرده که شما این تیتر را می زنید؟ همین امروز اخبار انفجارها را پخش نکرد؟ این تذهبون ؟
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    4 1
    هر وقت برخی از رسانه های وابسته برخی از جریان ها زبون باز می کنند درست باید نقطه مقابلش و دید
  • محمد IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    14 1
    برادران اصلاح طلبان ک تا دیروز شعار ن غزه ن لبنان جانم فدای ایران سر میدادن حالا سینه سپر کردن از جیب نداشته ملت ببرن بدن به افغانستان میگم شماها عقلتون سالمه یا بقیه رو اسکل حساب میکنید؟؟؟
  • مدافع ایران IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    4 9
    دوست عزیز نظرات شما از رو‌ندانستن‌ هست شما هیچ‌اطلاعی‌نداری لطفا اگر اگاهی نداری اظهار نظر نکن تو‌از جنگ‌ در سوریه چی‌میدونی کجا قراره نیروهای نظامی ما حمله کنن؟؟مگر در لبنان‌و‌ فلسطین و‌عراق و سوریه و یمن که ایران و‌سپاه قدس عزیز از حزب الله و حماس و‌فتح‌و‌حشدالشعبی و فاطمیون و‌زینبیون و‌فاتحین حمایت میکنه نیروهای نظامی ایران اونجا حمله کردن ؟خیر با حمایت های سیاسی و پشتیبانی و‌تجهیزات نظامی اموزش و دوره های تخصصی و کمک مستشاری الان از اونور عربستان و کشورای عربی با همدستی اسراییل به دنبال انزوای ایران هستن و ایران اگر مقابله به مثل نکنه و‌در صدد خاموشی فتنه بلند نشه در ایران منو شما و‌خانواده هایمان‌ قربانی میشیم همینجوری که شیعیان در افغانستان و‌عراق و سوریه حتی اهل سنت و مسیحی یهودی ایزدی همه رو‌به تجاوز نوامیس‌مزدم‌در جلوی‌چشم مردهایشان سربریدن کشتار و...یک‌لحظه تصور کن دستشان به ما برسه همینکارو‌میکنن‌ چنان فتنه ی بزرگی. .. اگر امروز به مسلمانان در افغانستان تجاوز و‌جنایت کردن فردا نوبت منو تو‌هست پس برای ناموس برای وطن برای اسلام برای اینکه به درد اونا دچارنشی
  • احمدی IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    3 3
    کنترل طالبان ظلم است که به جان و مال و ناموس شیعیان دست درازی نکرده اند ؟! این طلبان همان است که به اعضای کنسولگری ایران هم رحم نکردند ولی الآن در حکومت هرچند نامشروع آنها زنان تظاهرات میکنند !! امثال مسیح مهاجری چون رئیسی از جناح آنها نیست حاضر است با تحریک جناح مقابل به تحرکات ناشیانه جان و مال و ناموس شیعیان را در افغانستان به خطر بیاندازد ، چون ... عجب این اصلاح طلبان ددمنش و خائن هستند.
  • انسانیتمان کجاس IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 1
    سلام بنده با توجه به شغلم به افغانستان سوریه عراق سفر کرده ام‌و‌حضور داشتم اولا در جواب دوستی که میگه طالبان رو‌امریکا درست کرده کاملا اشتباهه طالبان مولوی های اهل سنتی بودن که فقط امر به‌معروف و‌نهی از منکر میکردن و میانه رو‌بودن ولی با تاسیس صدها مدرسه علمیه دینی که عربستان برای افراط گرایی ساخت و با ورود شوروی دست به جهاد مسلحانه زدن افغانستان کشوریه که پشتون هستن ۶۰ درصدش که فقط و‌فقط خودشونو قبول دارن طالبان هم همه پشتون هستن و هزاره ها ک شیعه هستن از صدسال پیش چنان دشمنی باهاشون دارن که بیست سال پیش سر میبریدن و میخ فرو میکردن در سرهایشان پشتون ها همه طرفدار طالبان اند و این که حکومت سقوط کرد تبانی بین قوم پشتون ها بود دولت همه از خود پشتونا بود پشتونا کلا پشتون سالارن فارسی بلدن تعصب تعصب تعصب برای همین مردمای افغانستان از طالبان حمایت کردن و هزاره ها و‌شیعیان و‌قوم‌تاجیک‌ موندن به هیچ‌وجه حاضر نیستن از قدت سهمی به بقیه اقوام تاجیک‌هزاره ازبک‌قزلباش به حکم انسانیت تعصب ایرانی افغانی یا قومی رو‌بزارید کنار از خاطر اسلام هم‌که نه از خاطر انسانیت نمک به زخم مظلومین نپاشید
  • مصطفی FR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    اگه ،خیلی ناراحت هستز خودت برو ،امریکا آمده گند زدا حالا ایران بره انجاقهرمان بازی در بیاره .افعانستان ،باید بالاخره یه بزرگ داشته باشه ،گیرم که ازاد کردی ،آیا نباید یه نفر انجا باشه برای حکم رانی ،الان که نیست ،
  • رضایی IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    جناب مدعی ناراحتی شما طالبان نیست از این ناراحتی چرا آمریکا از افغانستان رانده شد
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    لعنت بر طالبان
  • IR ۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    افرین.خوب گفتی مطلب اولین باره توعمرم حرف حساب تواین مملکت دیدم
  • امید IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    2 0
    نه بظرم مشکل از مردم افغانستان نیست. مشکل از امریکایی ها بود که با وعده کمک به مردم افغانستان برای تقریبا دو دهه این کشور رو اشغال کردند. هر چند که توی این سالها هم کاری نکردند که اوضاع مردم افغانستان نسبت به قبل بهتر بشه که این بحث فعلا بماند. ولی با رفتنشون باز هم خیانت بزرگی به مردم افغانستان کردند. هر چند تو زمان حامد کرزای و اشرف غنی هم بارها و بارها با رهبران طالبان مزاکره میکردند و به نوعی به اونا مجددا مشروعیت میدادند. این سیاست کثیف امریکا در خاورمیانه هست که قبلا هم بوده و می خواد همه کشورهای این منطقه مردمشون توی جنگ و فقر و بدبختی باشن و براشون هم اصلا مهم نیست بعدش چی پیش میاد و جملات سیاستمداران امریکایی مثل مبارزه با ترورسیم و جنگ برای دموکراسی چرندیاتی بیش نیستند و با این سیاستها فقط می خوان مردم این کشورها مثل عراق و افغانستان و غیره رو بازی بدن تا به اهداف پلید خودشون برسن. و به نظر من مردم افغانستان هیچ تقصیری ندارن و مشکل جای دیگست.
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    به خدای احد واحد اینها دارند دروغ میگن که چرا ایرانیها به افغانستان کمک نمیکنید چون اینها حتی مخالف هستند ایران پناهجویان افغانستانی را میپذیرد اگه راست میگن برند با همان پولهایی دزدی هزینه کنند برای آزادی افغانستان کسب جلوشان نگرفته برند جزئ چریک های احمد مسعود شوند هدفشان از این سخنان فقط این هست که سیاست درست ایران را زیر سئوال ببرند
  • ایرانی DE ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    بگذارید ملت افغانستان خود دراین مورد تصمیم بگیرن.این موضوعات دخالت است.اگر تشکل ها ویا جمع کثیری ازاین ملت ازایران دزخواست کرد شاید بشه ازطالبان خواست که دراین موضوعات به ملت خود آنهم پاسخ دهد.درامورات کشور خارجی دخالت نکنی.ما خود کم بدبختی نداریم که بخواد اضاف کنیم
  • حسین IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    همینکه آمریکا از افغانستان خارج شده برای مسئولین ما کافی است و عشق میکنند از اینکه مثلا آمریکا در افغانستان شکست خورده . زهی خیال باطل . آمریکا و طالبان با هم توافق کرده اند . چطور گروهی که ۲۰ سال با جنگیدن هیچ غلطی نکردند سه سوته بدون خونریزی افغانستان را گرفتند؟
  • IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 1
    اول به فکر مردم ايران باش اگر در رفاه هستند ؟؟؟بعدا به فکر همسایه باش
  • IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 0
    از کجا معلوم راست میگی شواهد نشان میدهد چیزی که شما نقل وتحبیل می کنی کاملا اشتباه است چرا شما در برابرظلم داعش در عراق و س وریه سکوت کردید وحلا چیزی که به ایران ربطیندارد و هدفش کشاندن پای ایران در جنگ است شما بدون اگاهی از ان حمایت میکنید من که با شماها اشنا هستم
  • IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    س اقای سردبیر اقای نویسنده حتما داشته باشید نطام از نزدیک تمام مسیل را زیر نظر دارد از مردم شیعه هزاره کمک و حمایت کرده و خواهد کرد ولی اتش بیار این تله ایران نخواهد شد انشالاه انان که طالبان را اوردن بسوزند
  • طرف حق IR ۰۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    2 0
    داری زر میزنی، شماها دنبال این هستین که پای ایران به افغانستان باز کنید و درد و رنج مردم 100 برابر کنید، اگه راست میگی خودت و امثال خودتون برید بجنگید، عوضی های غربگدا، خدا لعنتتون کنه،
  • م IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 1
    در افغانستان اسرائیل دوم دارد برپا میشود ایران خواب است.
  • احمد حیدرزدلی IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    5 0
    آخه طالبان بدون هیچ مقاومتی در برابر خود افغانستان را تصرف کرد و حتی من از افغانی‌های مقیم شهرمان کاشان هم از افغانستان و طالبان سؤال میکردم اینها هم از طالبان دفاع میکردند حالا با حمایت‌هایی که از این گروه میشد اگه ایران به رویارویی با طالبان می‌رفت با مردم پابرهنه و آواره افغانستان هم باید درگیر میشد که حامی طالبان بودند در ثانی ورود ایران به عراق و سوریه به دعوت آن کشورها بود نهایتاً با تصرف افغانستان توسط طالبان تمام گروه های افغانستان احساس میکردند که دارند از دست حکومت های جور و ظلم رهایی پیدا میکنند حالا با این ذهنیت اگر ایران با طالبان مقابله میکرد این ایران بود که برای همیشه محکوم میشد که با اراده مردم افغانستان مقابله کرده و آخر اینکه کاسه داغ تر از آش نباشید هر جا رهبری تشخیص دادند وامر کردند ما مطیع اوامر ایشان هستیم و اظهار نظر برخی از حضرات ناشی از عدم شناخت نقش ولی امر وزعامت معظم له می‌باشد لطفاً اظهار نظر خارج از قانون نفرمایند
  • خسرو IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 1
    سلام، عالی نوشتین.... بالاخره یک مطلب خوب در جراید دیده شد. سپاس
  • ملیحه IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 0
    چرا در برابر سکوت صدا و سیما در جریان جنگ داخلی سوریه و عراق توسط داعش، که نه تنها شیعیان که حتی مسیحی ها هم در امان نبودند اعتراضی نمی شد؟!! حالا چه شده که اینهمه ملت افغانستان دلسوز و سینه چاک پیدا کرده؟؟ و ایران رو ناجی مظلوم می دانند؟؟؟؟؟؟
  • آبی به رنگ آسمان IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 1
    دورود به شرافتتون👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
  • علی IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    با حرف زدن صدا و سیما مگه چیزی درست میشه؟ اتفاقا سرنوشت افغانستان رو باید به بیگانه پرست ها و آمریکا پرست ها نشون داد که آمریکا حتی نتونست در برابر طالبان مقاومت کنه و فرار کرد! اینم از عاقبت اعتماد به آمریکا!
  • احسان US ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    بهتر نیست بجای قضاوت های نابخردانه یکم درمورد مسائل سیاسی منطقه تحقیق کنید و بعد دست به قلم ببرید؟ اولا شما همونایی هستید که میگفتید ما چرا توی سوریه و عراق و یمن و غیره دخالت میکنیم! حالا چی شده که دلسوزه همسایه شدید!؟ دوما بفرض اگر جنایتی بنام طالبان انجام بشه ک مدرکی هم برای اثباتش نیست، کاره آمریکاست ک بتونه ادعا کنه با خروج نیروهاش افغانستان ناامن شده.. البته توضیحات و تحلیلهای بیشتری هم هست که از حوصله عزیزان خارجه..
  • احمد IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    1 0
    اینقد صدا و سیما و روزنامه کیهان از طالبان تمجید و تعریف کردند که به مردم افغانستان حسودیمان شد
  • ناشناس IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 0
    همون بهتر باهاشون بسازیم مگه حوصله شر داریم اگه باهاشون راه نیایم اینجا هم میشه مثل افغانستان هر دفعه یک بمب گذاری ای حمله انتحاری ای چیزی میشه