درخواست روسیه از باکو و ایروان: سریعتر حدود مرزی را مشخص کنید

ایرنا نوشت: سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که برای جلوگیری از تنش ها، ارمنستان و جمهوری آذربایجان هر چه سریعتر حدود مرزی کشورشان را تعیین کنند.

«ماریا زاخارووا» عصر روز چهارشنبه در نشستی خبری افزود: روسیه با ارمنستان و جمهوری آذربایجان در تماس است تا اوضاع را به مسیر صلح آمیز بازگرداند.

وی گفت: «ما از هر دو طرف می‌خواهیم خویشتن‌داری نشان دهند، از حوادث جدید جلوگیری کنند و همه اختلافات را منحصراً از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حل کنند».

نماینده وزارت خارجه روسیه افزود: مسکو آماده است به کمک های طرفین در راستای حفظ صلح و ثبات در منطقه ادامه دهد.

 درگیری ها میان نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان دیروز در مناطق مرزی دو کشور در مسیر شهرستان‌های آزاد شده «کلبجر» و «لاچین» به دلیل اختلاف دو طرف در رابطه با محدود مرزی، بار دیگر از سرگرفته شد.

ارتش‌ جمهوری آذربایجان و ارمنستان یکدیگر را به آغاز این درگیری‌ها متهم می کنند، ولی بر اساس آخرین اخبار از صبح امروز از شدت درگیریها کاسته شد و منطقه رو به آرامش رفته است.

وزارت دفاع ارمنستان در گزارشی اعلام کرد که در درگیری های دیروز در مرزهای این کشور با جمهوری آذربایجان، یک نظامی این کشور کشته، ۱۳ نفر اسیر و ۲۴ نفر نیز ناپدید شده اند.

در نتیجه این درگیری ها، ارمنستان کنترل دو پاسگاه نظامی در نزدیکی مناطق مرزی لاچین و سیونیک را از دست داده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز از کشته شدن حدود هفت نظامی خود در این درگیری‌ها خبر داده است و اعلام کرد که ۱۰ نظامی دیگر این کشور مجروح شده و به بیمارستان‌ منتقل شده اند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1574095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    30 10
    کاملا مشخصه آذربایجان به سمت در اختیار گرفتن ناحیه مرزی با ایران یا همان دالان کذایی زنگه زور داره حرکت میکنه...
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      9 5
      و ما هم فقط تماشاچی
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    37 14
    انشا الله با صلح تموم بشه آذربایجان قبلا مال ایران بود ما تورک ها به آذربایجان ارادت خاصی داریم وطن ما تورک ها همین آذربایجان هاست که با یک خط مرزی از هم جدا شدیم کاش مثل قبل باهم بودیم. البته سوتفاهم نشه من یکی از افرادی هستم که هم به ایران و هم به آذربایجان افتخار میکنم. زنده باد اتحاد ایران.
    • ناشناس IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      10 6
      احسنت بر تو برادر ترک فهمیده و وطن پرست
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      4 4
      این اقدامات ،منافع ایران رو هدف قرار گرفته و لاغیر
  • BE ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    27 4
    پاسگاه سیونیک هم اشغال شده قطعا اردوغان و علیف پازل خود را تکمیل می کنند و ایران هم گرفتار تحریم ها و مشکلات اقتصادی شدید است و نمی تواند مانع این دو شود
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      12 1
      تا زمانی که ما فقط تماشاچی هستیم ، آش همین آش و کاسه همین کاسه
  • مهدی IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    9 1
    صدای رئیس بزرگ هم در اومد خدا به خیر کنه این دفعه کدوم وری غش میکنه
  • ایرانی IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    6 6
    سیاست خارجی ایران در برابر جمهوری آذربایجان و ترکیه سیاست سکوت و مماشات است.ایران باید از همه‌ی ظرفیت‌های دیپلماتیک و سیاسی برای فشار بر این کشور استفاده کند.مثلا از طریق سوریه و عراق با تحریک اتحادیه‌ی عرب جلوی پروژ‌های سدسازی ترکیه را بر روی دجله و فرات بگیرد.آزاد گذاردن ترکیه به معنای ترک‌تازی آنان در منطقه و به خطر افتادن منافع ملی ماست. ترکیه در برابر ایران بین مثلث(رقیب-دوست-دشمن) در نوسان است و هربار به فراخور منافع ملی خود در یکی از این گوشه‌های مثلث قرار می‌گیرد.از سوی دیگر، در برابر آذربایجان بیش از اندازه سکوت و مماشات می‌کند جمهوری آذربایجان رسماً در زمین ترکیه بازی می‌کند و در برابر ایران ایستاده است.پس، باید ایران باید از طریق لابی ارمنستان در اروپا و آمریکا و بستن پیمان‌های اقتصادی و حتا نظامی و مانورهای مشترک با ارمنستان، پیام‌های روشن و قاطع به جمهوری آذربایجان بدهد.
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    33 3
    روسیه مثلاً شریک نظامی ارمنستانه . فقط بلده اظهار نگرانی کنه . روسیه اینجوری پشت متحدان رو خالی میکنه .
    • مسعود US ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      5 1
      روسیه بیش از چیزی که فکرشو بکنید به ترکیه وابسته هست دوست عزیز تنها راه روسیه به آبهای گرم از استانبول میگذره. همینطور ترکیه روی جمعیت زیاد ترک تبار و شورشیان چچن و داغستان تاثیر زیادی داره و به همه اینها اضافه کنید حجم مبادلات اقتصادی دو کشور رو و اینکه ترکیه تنها کشور عضو ناتو هست که رابطه خوبی با روسیه داره قطعا روسیه دوست نداره اینها رو از دست بده و مقابل ترکیه قرار بگیره