۰ نفر
۲۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۰۲

وزیر امور خارحه مصر از احتمال بازنگری در معاهده کمپ دیوید سخن می گوید

مصر اندک اندک از رژیم صهیونیستی فاصله می گیرد. این را رویه ای نشان می دهد که دولت جدید مصر هرچند در قالب نظامی ان را به رخ جهانیان کشیده است. عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی دو متحد قدیمی مصر هستند که از زمان ریاست جمهوری حسنی مبارک خاطره خوبی در ذهن دارند. با این همه این روزها بسیاری در مصر به دنبال بازنگری در پیمان کمپ دیوید هستند. پیمانی دوستی با اسرائیلی که مسلمانان مصری آن را لکه ای ننگین بر پیشانی خود می دانند. نبیل العربی وزیر امور خارجه مصر این روزها موضع گیری های ضد و نقیض فراوانی در خصوص دوستان و دشمنان قدیمی دارد . وی که 48 ساعت پیش به دوستان عرب خود در خصوص حمایت مصر جدید از ایران اطمینان خاطر داده ود تاکید کرده بود که امنیت اعراب برای مصر در درجه اول است اکنون از بازنگری در  پیمان کمپ دیوید سخن می گوید.

به گزاری رویترز ، نبیل العربی در این خصوص گفت:  آشتی ملی فلسطین از مهمترین اهدافی بود که قاهره برای تحقق آن تلاش کرد و در گام بعدی دولت مصر به پایان محاصره اسرائیلی نوار غزه پایبند است. جنبش حماس پس از به ثمر نشستن انقلاب 25 ژانویه مصر با مقامات قاهره در جهت آشتی با فتح تماس برقرار کرد.  این مسئله قاهره را به پیگیری آشتی ملی فلسطین تا زمان نهایی شدن آن واداشت و تحقق آن را به اصلی ترین اهداف ما تبدیل کرد.

 العربی با اشاره به پیشنهاد فرانسه در زمینه برگزاری کنفرانسی برای بررسی راههای حل مسئله فلسطین و موافقت آمریکا با این موضوع، اظهار داشت: حل مسئله فلسطین به عنوان اولویت دائمی مصر مطرح است و این موضع با خواست جامعه بین المللی نیز در یک مسیر قرار دارد.

وی درباره پیمان کمپ دیوید میان قاهره و تل آویو افزود: هیچ بند محرمانه ای در پیمان صلح مصر و اسرائیل وجود ندارد، البته این پیمان روابط دوجانبه را به حالت طبیعی بازگرداند که از آن به عنوان "عادی سازی" نام برده می شود. این توافقنامه به اسرائیل هیچ شرایط خاصی نداده است اما هم اکنون زمان بازنگری در آن فرا رسیده است. در اینجا میزان پایبندی دو طرف به تعهداتشان مطرح است.

نبیل العربی البته درباره از سرگیری صادرات گاز مصر به اسرائیل اظهارنظر نکرد و این مسئله را مربوط به وزیر نفت این کشور دانست.

5151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157428

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =