اکونومیست: چرا پهپادهای ایرانی دست برتر را در آسمان دارند؟

یک منبع ارشد نظامی آمریکایی می‌گوید: اگرچه آمریکایی‌ها به برتری در آسمان عادت کرده بودند اما دیگر برتری هوایی نداریم. علاوه بر این، پهپادها آسیب‌پذیری تاسیسات حیاتی را در سراسر منطقه آشکار می‌کنند. سال ۲۰۱۹ چند پهپاد به تاسیسات نفتی عربستان حمله و حدود نیمی از تولید نفت این کشور را برای مدتی قطع کردند.

به گزارش خبرآنلاین، نشریه اکونومیست در تحلیلی درباره قدرت پهپادهای ایرانی و پیشرفت ایران در ساخت این گونه از پهپادها نوشت: پهپادها به سرعت در حال تبدیل شدن به سلاح مورد علاقه ایران برای جنگ نامتقارن هستند که دشمنان را عصبی می‌کند و تهدیدی برای تغییر موازنه قدرت در منطقه به شمار می‌رود.

 آن‌ها به پهپادهای جنگی اسرائیل و ترکیه که سال گذشته به آذربایجان اجازه دادند نیروهای ارمنی را در قره باغ کوهستانی شکست دهد هم شباهتی ندارند. 

ایران در حال بهبود توانایی خود در ساخت هواپیماهای بدون سرنشین با استفاده از مهندسی معکوس هواپیماهای بدون سرنشین ضبط شده مانند RQ-۱۷۰ آمریکا است. 

دولت ایران سرمایه‌گذاری زیادی روی موشک‌های بالستیک، موشک‌های کروز و هواپیماهای بدون سرنشین انجام داده است. مانند هواپیماهای بدون سرنشین کشورهای پیشرفته، هواپیماهای ایرانی هم برای نظارت و هم برای حمله به ویژه علیه کشتی‌ها استفاده می‌شوند. برخلاف نمونه‌های خارجی، پهپادهای ایرانی معمولاً مهمات هدایت شونده دقیق حمل نمی‌کنند. اما پهپاد خود یک بمب هدایت‌شده است که به سمت هدف پرواز می‌کند و مانند یک کامیکاز رباتیک منفجر می‌شود.

ایران با توزیع پهپادها یا تکنیک‌های ساخت آن‌ها در میان متحدان خود در سراسر خاورمیانه به برد بزرگی دست می‌یابد. یک منبع ارشد نظامی آمریکایی می‌گوید: اگرچه آمریکایی‌ها به برتری در آسمان عادت کرده بودند اما دیگر برتری هوایی نداریم. علاوه بر این، پهپادها آسیب‌پذیری تاسیسات حیاتی را در سراسر منطقه آشکار می‌کنند.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1574305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • reza TR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    67 11
    هنوزم جای سرمایه گذاری داره متاسفانه ما جنگنده های خوبی نداریم و به خاطر تحریم نتونستیم تو این مورد بروز رسانی کنیم و اینکه در زمینه پهپاد داریم پیشرفت میکنیم جای خوشحالی داره ، البته کشورهای دیگه هم فقط تماشاگر نیستن و به شدت دارن کار میکنن همین ترکیه کلی مسابقات پهپادی و .. در دانشگاه های صنعتیش داره برگزار میکنه با جایزه های خیلی خوب ! حتی پاکستان هم تو این زمینه خیلی کار میکنه یه مشکلی که ما همیشه داشتیم اینه که واحد توسعه قوی نداریم و فقط یه چیزی یاد میگیریم و از روی همون میشینیم به تعداد زیاد تولید میکنیم بعد میبینیم یه فناوری ضدش اومده و کل تولیدات میشه زباله! دانشگاه ها و دانشجوهای صنعتی بهترین واحد توسعه هر کشور میتونن باشن چون نیروی جوان و با انگیزه و خلاق تو این محیط به شدت زیاد هستن
    • ایرانی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      8 5
      ویژه گی پهباد ایرانی بومی بودنش است چون در تحریم دوست و بیگانه تولید می‌شود ولی دیگر کشورها واردکننده موتور و سایر قطعات مثلا دوربین‌ها هستند اگر مقایسه بین ایران و دورو بریهایش باشد مقایسه درستی درنمی‌آید البته زیر سازی و نیروی خبره پایدار چیز دیگریست
  • چه حسین IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    60 50
    این حالا اولشه کجاش را دیدید خیلی طول نمی کشد که همه چیز تغییر خواهد کرد آمریکا با این همه ادعا داره در می‌ره بقیه که دیگه تکلیف روشنه براشون هر بی گانه ای زودتر گورش را گم کند ودمش را روی کول گذاشته و فرار را ترجیح دهد کمتر ضرر کرده
    • الف IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      33 42
      نگو خیلی ها تحمل شنیدن ندارن
    • مهدی IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      20 12
      آمریکا عجله نمیکنه و آینده نگره و الان درحال ایجاد احساس کاذب و غرور ما بین ایرانیاسو داره قدرت مارو تا جایی که میتونه بالاتر از واقعیت نشون بده چون میدونن غرور کاذب چه سم مهلکیه پس ما باید خود دار و هوشمند باشیم تا خدانکرده یروز نگیم ایکاش فریبشونو نمیخوردیم
    • بهروز IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      11 13
      نگو دهنم آب افتاد. توهمات ما را زمینگیر کرده
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    39 16
    خیلی عالی است.باید یک متحد واقعی که مردم آن واقعا خواهان اتحاد با ایران باشند را منطقه قفقاز جهت گسترش نفوذ ایران برای محافظت از مرزهای شمالی کشور را انتخاب کرد.
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    17 4
    در تمام نظر ها من با نظر آقا رضا موافق هستم متاسفانه کل دنیا دارند توسعه می‌دهند ما پهپاد ار کیو ۱۷۰ داریم آمریک ازروی این پهپاد x47B ساخته که توانایی حمل رادار جنگنده بسیار پر قدرت ارائه فازی فعال و انواع رادار های سنار و نقشه برداری و غلاف جنگ الکترونیک و قابلیت حمل شش موشک هوا به هوا داخل دهلیز هاش داره در حقیقت یک جنگنده بدون سرنشین با قیمت کمتر و قابلیت های بیشتر و رادار گریز تر از اف بیست و دو هست بعضی ها فکر میکنن در آینده تو جنگ ایران آمریکا آمریکا از اف سی و پنج و اف بیست و دو استفاده میکنه خیر از همین پهپاد و مدل XQ58 و نسل شش ها استفاده میکنه از ما گفتن بود از شما نشنیدن مواظب باشید غافلگیر نشید
  • M.k IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    22 7
    راه پیشرفت یعنی افزایش بودجه نظامی . با قطع دست دزدان بیت المال و نجومی بگیران و اختلاسگران مشگلات حل میشه .
    • حسین IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      10 3
      شیر مادر حلالت الان ببین تمام دزدان منفی میدن..😂
  • امین IR ۰۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    17 10
    الان بهترین موقع برای گسترش روابط با ارمنستان هست که خود ارمنستان هم خواستارش هست. ایران باید سریع در ارمنستان پایگاه نظامی برقرار کنه از دست رفتن ارمنستان برای ایران برابر است با از دست دادن راه به کشورهای اروپایی وقوی تر شدن الهام و اردوغان مریض. هر چه زودتر باید ایران اقدام کنه.
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    18 7
    اینکه چرا با مهندسی معکوس نمیشه فقر و بیکاری و مشکلات اقتصادی را برطرف کرد جای سوال دارد؟!! و گرنه بخش زیادی از بودجه مملکت رو صرف موشک و پهپاد کردن و دم از پیشرفت و توسعه آن زدن که نیاز به هورا نداره!!!
    • اشنات داس IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      2 7
      بیان پیشرفت ها و موفقیت ها ب جای خودش لازمه ، نمی تونیم همیشه مشکلات رو بولد کنیم تا حل بشن همونطور ک ۸ سال این کار رو کردیم و هیچی درس نشد اینبار امیدوارانه ومنطقی نگاه و عمل می کنیم .
    • IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      6 5
      خودت فهمیدی چی گفتی، علا مه؟
  • محمد علی IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    11 8
    زنده باد ایران قدرتمند و نخبه خیز و هوشمند
  • باقر خدابنده لوی IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    12 13
    اسلام پیروز است. استکبار نابود است.
  • داود IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    8 9
    درود بر شرف ارتش و سپاه درود بر سردار پدر موشکی یادش گرامی باد سردار سلیمانی و پدر موشکی هنوز زنده اند
  • حق طلب IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    9 5
    بسم الله قاصم الجبّارین آفرین آقا مهدی واقعاً که یه چیزایی میفهمی.
  • IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    5 2
    آفرین به ایران، راهی که غرب پیش پای ایران گذاشته