بی برنامگی،بی نظمی و تعارف زدن به کرونا در آزادی!

در حالی‌که اعلام حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها باعث ایجاد خوشحالی در میان جامعه و اهالی ورزش به خصوص فوتبال دوستان شده است اما شرایط حضور هواداران در استادیوم آزادی نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرد.

مریم روحی: بیش از 600 روز دوری از مستطیل سبز سرانجام به پایان رسید و تماشاگران ایرانی هم توانستند بعد از دوران سیاه کرونا که البته هنوز تمام نشده، از نزدیک بازی استقلال و نساجی را نگاه کنند.شکی وجود ندارد حضور تماشاگران بدون در نظرگرفتن اینکه آن ها هوادار چه تیمی هستند علاوه برجنبه مثبت بر هیجان انگیزتر شدن بازی ها، به بازگشت امید به جامعه هم کمک زیادی می کند اما حضور محدود تماشگران در ورزشگاه آزادی که حدود 5  هزار نفر بودند حواشی زیادی ایجاد کرد؛ حواشی که از ابتدا هم پیش بینی می شد به اشکال مختلف بروز پیدا می کند.

بی برنامگی،بی نظمی و تعارف زدن به کرونا در آزادی!

تصمیم دقیقه 90 بدون اندکی تفکر!

پنج شنبه 27 آبان سازمان لیگ در اطلاعیه ای اعلام کرد تماشاگران به صورت محدود می توانند بازی استقلال و نساجی که در هفته پنجم در ورزشگاه آزادی برگزار می شود حاضر شوند. باتوجه به تجربه مدیران ایرانی پیش از این هم پیش بینی می شد که برای انجام این اتفاق کاستی های زیادی وجود داشته باشد و این گونه هم شد.

اعلام حضور تماشاگران حدود 24 ساعت قبل از بازی بود که همین به خودی خود باعث ایجاد بی نظمی می شد. اینکه چرا یک باره این تصمیم رسانه ای شد جای سوال دارد؟ اگر همه امکانات در جهت برگزاری این مسابقه با حضور تماشاگران مهیا بود چرا زودتر اعلام نشد؟

بی برنامگی،بی نظمی و تعارف زدن به کرونا در آزادی!

از همه عجیب تر شیوه بلیت فروشی بود. در حالی که تمام دنیا تلاش خود را انجام می دهند تا از تجمع جلوگیری کنند و همه چیز از راه دور و از طریق اینترنت و الکترونیکی باشد اما بلیت فروشی این مسابقه به صورت حضوری انجام شد! همین اتفاق باعث شد تا بسیاری از افرادی که در نهایت بلیت به آن ها نرسید هم جلوی ورزشگاه جمع شوند. البته روز مسابقه سامانه بلیت فروشی هم راه اندازی شد اما این کار سبب جلوگیری از ازدحام نشد و حتی افرادی که بلیت هم داشتند به عجیب ترین شکل ممکن وارد استادیوم شدند!

نکته دیگری که مورد انتقاد بعضی تیم ها از جمله سپاهان و مدیرعاملش هم قرار گرفت انتخاب بازی استقلال به عنوان بازی باتماشاگر بود. درواقع تیم های دیگر به خاطر این تصمیم شتاب زده مسئولان واکنش نشان دادند و مدعی شدند که آن ها هم شرایط میزبانی در هفته پنجم را داشتند اما مسئولان این تصمیم را اصلا به آن ها اطلاع ندادند. ساکت مدیرعامل سپاهان اعلام کرد که این باشگاه آماده میزبانی از تماشاگرانش بوده و می توانسته از این مزیت بهره ببرد اما سازمان لیگ به صورت گزینشی فقط نام استقلال را برای حضور هوادارانش اعلام کرده است.

بی برنامگی،بی نظمی و تعارف زدن به کرونا در آزادی!

کدام پروتکل؟ کدام کرونا؟ کدام فاصله گذاری اجتماعی؟

نوبت به نشستن تماشاگران روی سکوها رسید...کارهای عجیب مسئولان در این قسمت هم ادامه داشت و تماشاگران بدون فاصله اجتماعی کنار هم قرار گرفتند. این اتفاق در حالی رخ داد که اصلا ظرفیت محدود برای این اعمال می شود که افراد با فاصله نزدیک کنار هم قرار نگیرند و حداقل سه صندلی میانشان خالی باشد اما این اتفاق رخ نداد و همه رو به روی جایگاه نشستند.

نکته جالب توجه این است که از بلندگوی ورزشگاه بارها اعلام شد که افراد از هم دور شوند چرا که دوربین ها در حال فیلمبرداری هستند! درواقع این تذکر صرفا به خاطر این داده شد که این شرایط دور از چشم رسانه ها و بینندگان تلویزیونی قرار بگیرد.

بی برنامگی،بی نظمی و تعارف زدن به کرونا در آزادی!

سوالی که از مسئولان باید پرسید این است که آیا در هفته های آتی نیز می خواهند با همین شرایط تماشاگران را به ورزشگاه ها راه بدهند؟ روزهای تلخ کرونایی ایران هنوز به پایان نرسیده و از ابتدای سال تا همین روز گذشته تعداد فوت شدگان روزانه سه رقمی است و هنوز دو رقمی نشده و همین تجمع ها می تواند تمام زحمات کادر درمان را هدر بدهند.

تماشاگران در بازی روز گذشته کنار هم نشستند و عده زیادی بدون ماسک شعار می دادند و شاید این بدترین اتفاق ممکن در هفته پنجم بود. هفته ای که به زعم بعضی به خاطر حضور تماشاگران می توانست نماد امید به زندگی باشد حالا باعث نگرانی شده که ممکن است همین بی توجهی ها آمار ابتلا را بالا ببرد. متخصصان و پزشکان بارها تاکید کرده اند که واکسینه شدن پایان کار نیست و تا برقراری ایمنی جمعی باید محتاطانه عمل کرد. به نظر می رسد این توصیه ها به گوش مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نرسیده و آن ها که برای بازی ایران کره جنوبی خود را نگران سلامتی مردم نشان می دادند حالا هیچ نشانی از نگرانی آن روزها در رفتارشان وجود ندارد.

می توان این توصیه را به مسئولان فدراسیون فوتبال کرد که اگر قرار است با این شرایط تماشاگران وارد ورزشگاه شوند و برای 90 دقیقه تشویق جان بسیاری به خط بیفتد تابلوی ورود ممنوع را دوباره روی در استادیوم ها نصب کنند.

بی برنامگی،بی نظمی و تعارف زدن به کرونا در آزادی!

بی برنامگی،بی نظمی و تعارف زدن به کرونا در آزادی!

لطفا از اجنبی ها کپی کنید!

این اتفاق در تک بازی با تماشاگر فوتبال ایران در حالی رخ داد که اروپایی ها و حتی آسیایی ها در زمان حضور حداقلی تماشاگران به خوبی پروتکل ها را اجرا کردند و حتی در گیت ها ماسک افراد را بررسی می کردند و از ضدعفونی کردن دست های حاضران در ورزشگاه هم غافل نبودند. صندلی ها کاملا علامت گذاری شده بود و ماموران برای اجرای پروتکل ها نظارت لازم را داشتند اما در ایران این اتفاق رخ نداد و شاید همین نتیجه تصمیم دقیقه نودی مسئولان بود. سازمان لیگ به راحتی می توانستند از تجربه اروپایی ها و یا دیگر استادیوم ها استفاده کند و یک کپی برداری سودمند را انجام بدهد که اینگونه نشد.جالب اینجاست که سهیل مهدی مسئول برگزار کننده مسابقات لیگ برتر دیشب و پس بازی استقلال عنوان کرد که حضور این تماشاگران آزمایشی بوده  این تماشاگران بوده اند که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده اند.

تصاویر تماشاگران اروپایی و آسیایی را در زمان حضور در استادیوم ها به صورت محدود را در ادامه مشاهده می کنید:

بی برنامگی،بی نظمی و تعارف زدن به کرونا در آزادی!

بی برنامگی،بی نظمی و تعارف زدن به کرونا در آزادی!

بی برنامگی،بی نظمی و تعارف زدن به کرونا در آزادی!

بی برنامگی،بی نظمی و تعارف زدن به کرونا در آزادی!

بی برنامگی،بی نظمی و تعارف زدن به کرونا در آزادی!

بی برنامگی،بی نظمی و تعارف زدن به کرونا در آزادی!

بی برنامگی،بی نظمی و تعارف زدن به کرونا در آزادی!

بیشتر بخوانید: اردوی اروپایی رایگان تیم ملی بانوان لغو می‌شود؟

#فوتبال‌ملی  #ورزش‌های رزمی  #والیبال  #کشتی و وزنه برداری  #مدیریت ورزش  #المپیک و پارالمپیک  #فوتبال جهان  #بسکتبال #دیگر ورزش‌ها #لیگ برتر

253 251

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1574622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    5 0
    همه چیزمون باید به همه چیزمون بیاد
  • یاس IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    8 0
    و طرح جریمه شبانه همچنان باقیست!
  • کیا IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    5 0
    بزرگواران و سروران گرامی، با این تجربه که دیروز داشتیم، باز کردن دانشگاه ها هم با این مشکلات روبه رو خواهد بود، دانشجو نیاز به سلف خواهد داشت نیاز به خوابگاه و سرویس های عمومی و بهداشتی خواهد داشت همه موارد با ماسک حل نخواهد شد. لطفا تجدید نظر بفرمایند