حوادث صبح پنجشنبه 26 خرداد 1390 جهان

حدود یک میلیارد نفر از جمعیت کره زمین از سو تغذیه رنج می برند

بر اساس نتایج تحقیقی که به تازگی منتشر شده است حدود یک میلیارد نفر از جمعیت کره زمین از سو تغذیه رنج می برند. به گزارش شبکه خبری فرانسه بیست و چهار، بر اساس گزارشی که به تازگی منتشر شده است حدود یک میلیارد نفر از جمعیت کره زمین از سو تغذیه رنج می برند . افزایش قیمت مواد غذایی بیش از همه بر فقرای این کره تاثیر منفی گذاشته است. به عنوان مثال، در کشوری مانند هند حدود چهل درصد کودکان از سوتغذیه رنج می برند. در حالی که غلات و مواد غذایی انبار شده در برخی از کشورهای جهان فاسد می شود ، در هند به اندازه کافی غذا و غلات برای توزیع بین همه مردم آن وجود ندارد و افراد زیادی به علت گرسنگی، جان خود را از دست می دهند. بر اساس این گزارش ، حدود هشتاد میلیون کودک کمتر از شش سال در هند از سوتغذیه رنج می برند.

از منظر کلی نیز اگر به این موضوع پرداخته شود باید گفت حدود چهل درصد کودکانی که از سو تغذیه رنج می برند در هند زندگی می کنند. کودکان هندی که ازسو تغذیه رنج می برند تقریبا نصف هم سن وسالان خود وزن دارند. وضع تغذیه و گرسنگی در هند آنچنان وحشتناک است که دولت این کشور این موضوع را در اولویت برنامه های کاری خود قرار داده است . دولت هند در همین راستا کارهای خوبی هم انجام داده است اما توزیع مواد غذایی به علت وسعت سرزمینی هند به گونه ای نیست که همه ازآن بهره مند شوند . نتیجه مستقیم و فوری این سو تغذیه ، بروز برخی بیماری ها مانند اسهال و بیماری های عفونی شده است که هر روز جان هزار نفر را در هند می گیرد .

 

بسیاری از مردم تانزانیا با کمتر از دو دلار در روز زندگی می کنند

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره اقتصاد تانزانیا به طور اساسی به کشاورزی وابسته است به گونه ای که هشتاد و چهار درصد نیروی کار این کشور در این بخش فعالیت می کنند. اما اوضاع شمار زیادی از مردم تانزانیا به علت وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست و بسیاری از مردم این کشور با کمتر از دو دلار در روز زندگی می کنند. یکی از شهروندان گفت اوضاع در اینجا سخت و دشوار است نه فرصت شغلی است و قیمت ها بدون نظارت و کنترل رو به افزایش است. قیمت سوخت و هزینه بیمارستان بالا است ما از مشکلات زیادی رنج می بریم. هزینه برق که فقط چند ساعت در روز از آن برخورداریم نیز بالا است. ما منابع طبیعی زیادی داریم نمی دانم چرا از آنها استفاده نمی کنیم؟

 

بیش از 300 هزار نفر در ساحل عاج آواره شده اند

آواره شدن بیش سیصد هزار نفر، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت پیامدهایی است که از بحران سیاسی بعد از انتخابات ریاست جمهوری ساحل عاج به جای مانده است. به گزارش شبکه خبری فرانس بیست و چهار،کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل درگزارشی اعلام کرد در نتیجه بحران سیاسی بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ساحل عاج بیش از سیصد هزار نفر آواره شده اند . این در حالی است که سازمان غیر دولتی مبارزه اقدام علیه گرسنگی پیش بینی کرده است که تا سال دو هزار و سیزده بحران بهداشتی و غذایی در ساحل عاج محتمل خواهد بود. سازمان ملل نیز در گزارشی که در اختیار کمیسیون حقوق بشر در نیویورک قرار داده بر خشونت ها ،قتل عام و چپاولگری های که در طول بحران سیاسی ساحل عاج روی داده تاکید گذاشته است . این گزارش در همین چارچوب، توصیه هایی به دولتی که تحت ریاست جمهوری الحسن واتارا سر کار خواهد آمده کرده است .

وی از واتارا خواسته است دادگاه جنایی بین المللی را به گونه ای به رسمیت بشناسد که بتواند جنایتکاران و آمران جنایت را در این کشور به پای میز محاکمه بکشاند و همچنین بتواند نظام قضایی را روی کار آورد که کاملا مستقل باشد و دولت ها و سیاستمداران نتوانند در آن اعمال نفوذ کنند. گزارش سازمان ملل بر مستقل بودن دستگاه قضا در ساحل عاج بدان جهت اهمیت می گذارد که تاکنون همه کسانی که به اتهام دست داشتن در جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت بازداشت شده اند از جناح لوران باگبو رئیس جمهور سابق ساحل عاج بوده اند .این در حالی است که در جناح الحسن واتارا نیز کسانی بوده اند این گونه جنایت هایی مرتکب شده اند اما در کمال تعجب هیچکدام از آنها تاکنون بازداشت نشده اند. خبرنگار فرانس بیست و چهار درگزارشی از نیویورک مقر سازمان ملل در همین باره اعلام کرد در این گزارش به نام برخی از کسانی که مرتکب جنایت شده اند و یا آمرین جنایت در غالب یک ضمیمه اشاره شده است . اما این ضمیمه هنوز منتشر نشده است . در پیوند با همین موضوع ،برخی از سازمان های فعال در دفاع از حقوق بشر از اینکه این ضمیمه که شامل نام جنایت کاران است منتشر نشده است یکه خورده اند . اما سازمان ملل در توجیه این اقدام خود اصل فرض بر بی گناهی و تلاش برای حفظ ثبات سیاسی ساحل عاج را مطرح کرده است .

اما همین ضمیمه که شامل نام افراد متهم به دست داشتن در جنایت است قرار است در اختیار دادگاه بین المللی لاهه قرار گیرد که احتمالا این افراد بعدا توسط همین دادگاه تحت پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت. گزارشگر فرانس بیست و چهار تصریح کرد در این ضمیمه ، نام افراد بلند پایه ای که در ساحل عاج دارای سمت بوده اند وجود دارد.

 

مدیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر از حکم محکومیت یک سال حبس تبرئه شد

منابع خبری مصر روز چهارشنبه اعلام کردند زاهی حواس مدیرکل شورای عالی آثار باستانی این کشور که در دادگاه بدوی به یک سال حبس محکوم شده بود، در دادگاه تجدید نظر تبرئه شد. خبرگزاری رسمی مصر، منا اعلام کرد حواس متهم شده بود که در موضوع مربوط به اداره بخش یادبودهای موزه ملی مصر در قاهره که به خصوص اشیاء مشهور آرامگاه فرعون توتانخامون را در خود جا داده، مداخله کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه از قاهره، به نقل از خبرگزاری رسمی مصر،حواس در زمان ریاست جمهوری حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر که به دنبال قیام مردمی وادار به کناره گیری از قدرت شد، به این سمت منصوب شده بود، اما وی موفق شد بعد از سقوط دولت مبارک نیز مسئولیت خود را حفظ کند.

 

زمین لرزه پایوا گینه نو را لرزاند

سازمان زمین شناسی آمریکا آعلام کرد زمین لرزه ای به بزرگی شش و شش دهم درجه در مقیاس امواج درونی زمین ریشتر روز پنج شنبه منطقه نیو بریتن New Britain در پاپوا گینه نو را لرزاند. به گزارش خبرگزاری شین هوا از سیدنی، این سازمان همچنین اعلام کرد مرکز این زمین لرزه در عمق حدود چهل و نه کیلومتری زمین بود. گزارشی از تلفات یا خسارات این زمین لرزه منتشر نشده است.

 

سیل و رانش زمین در جنوب چین یکصد قربانی داشت

بارش رگبار و باران شدید در سراسر جنوب چین که با سیل و رانش زمین همراه بود دستکم یکصد قربانی برجای گذاشت. به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر ، براساس گزارشها، سیل ورانش زمین پنجاه وپنج هزارتن را بی خانمان کرده است . سطح اب در روخانه هوبی پنج متر بالا امده است ودر استان چونگ کوئینگ سیل برخی از شهرهارا فرا گرفته است و هزاران نفرازساکنان این شهرها مجبور شده اند به مناطق مرتفع پناه ببرند . شدت سیل در برخی مناطق به حدی بوده است که مردم فرصت فرار پیدانکردند وقربانی امواج خروشان سیل شدند سیل همچنین درختان تنومند زیادی را از ریشه در اوردو به تعدادزیادی خانه و مزارع کشاورزی خسارات سنگین وارد اورده است .کارشناسان هواشناسی چین پیش بینی کرده اند بارش باران در جنوب کشور تا روز جمعه ادامه یابد.

 

در درگیری در یکی از شهر سومالی دوازده نفر کشته شدند

منابع رسمی سومالیایی و شاهدان روز چهارشنبه اعلام کردند در درگیری در یکی از شهرهای سومالی در نزدیکی مرز اتیوپی دست کم دوازده نفر کشته شدند. این منابع اعلام کردند این افراد در درگیری میان شورشیان اسلامگرا و نیروهای طرفدار حکومت در شهر بلدوین (Beledweyn)، واقع در حدود سیصد کیلومتری شمال موگادیشو، پایتخت سومالی، کشته شدند. این منابع همچنین در ادامه افزودند این درگیری ها زمانی روی داد که نیروهای طرفدار حکومت با تیربار و خمپاره انداز به مواضع اسلامگرایان الشباب حمله کردند. شیخ عبداللهی عبدالرحمان، سخنگوی نیروهای طرفدار حکومت اعلام کرد ما در حالیکه کنترل مواضع اسلاامگرایان را به دست گرفتیم، اجساد دست کم ده نفر از آنها مشاهده کردیم، و در این درگیری ها ما نیز دو نفر از افراد خود را از دست دادیم.

یک سخنگوی اسلامگرایان الشباب نیز با تکذیب این اخبار در موگادیشو به روزنامه نگاران گفت نیروهای طرفدار حکومت سه بار به مواضع ما حمله کردند، اما ما آنها را عقب راندیم و همچنان کنترل منطقه را در دست داریم.شاهدان نیز در پاسخ به پرسش های خبرنگار خبرگزاری فرانسه در کل آمار دوازده کشته را در دو جناح تایید کردند. به گزارش خبرگزاری فرانسه از موگادیشو، معلم عبداللهی اسماعیل، یکی از ساکنان روستایی در نزدیکی محل درگیری ها اعلام کرد نبردها بسیار سخت بود و دست کم دوازده نفر از مبارزان کشته شدند.

 

با پراکنده شدن خاکسترهای آتشفشانی پروازهای داخلی استرالیا از سر گرفته شد

بعد از گذشت چند روز که فوران آتشفشان شیلی سبب لغو پروازها دراسترالیا شده بود پروازهای داخلی این کشور امروز پنجشنبه از سر گرفته شد اما برخی پروازها به مقصد نیوزیلند همچنان لغو خواهد بود. شرکتهای هواپیمایی کانتاس، ویرجین و جت استار قصد دارند پروازها به مقصد پرث و تاسمانی را از سر بگیرند، مسیرهایی که بر اثر فوران آتشفشان پویِهو در شیلی پرواز درآنها امکان پذیر نبود. مت واردِل سخنگوی خطوط هواپیمایی استرالیا گفت: خاکسترهای آتشفشانی در آسمان استرالیا در حال پراکنده شدن هستند و برای حداقل چهل و هشت ساعت آینده می توانیم پروازهایمان را انجام دهیم. اما با پائین آمدن سطح خاکسترهای آتشفشانی درنیوزیلند، کانتاس بار دیگر همه پروازهایش به کشورهای آمریکایی جنوبی از جمله بوینوس آیرس پایتخت آرژانتین را لغو کرده است. شرکت هواپیمایی کانتس اعلام کرد: کانتاس از همه مشتریان می خواهد از انجام پروازهای غیر ضروری خودداری کنند و در صورت امکان سفرهایشان را به تأخیر بیندازند.ویرجین که پیشتر تصمیم گرفته بود به ارائه خدماتش در سراسر نیوزیلند ادامه دهد همه پروازها به اوکلند و همیلتون را لغو کرد. همانند ویرجین شرکت هواپیمایی نیوزیلند نیز مجبور شد امروز پنجشنبه بسیاری از پروازهای داخلی اش از جمله پرواز به کریست چرچ، دونِدین و اینورکارگیل را لغو کند .دو پرواز بین المللی به مقصد کریست چرچ نیز لغو شده اند.شرکت هواپیمایی نیوزیلند اعلام کرد: هم اکنون خاکسترهای آتشفشانی در ارتفاع سه هزار متری قرار دارند . به گزارش خبرگزاری فرانسه از سیدنی، فوران آتشفشان پویهو در شیلی که از روز چهارم ژوئن آغاز شده سبب اختلال در سفرهایی هوایی در استرالیا و نیوزیلند شده است.

/5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۶
    0 0
    سلام بیچاره تانزانیا بیچاره ایرانیا من یه جوان25ساله کارمند بیمارستان دستغیب شیراز ماهیانه با تمام مزایا400000تومان میگیریم که 200000تومان را اجاره خونه میدم روزی1000تومان کرایه رفت و برگشتمه این230000تومانش 170000تومان هم با دلاری1200تومان میشود140ذلار تقسیم بر 3نفر و تقسم بر30 روز میشه روزی 1.5دلار تازه من خوبشم کار هم دارم خدا به داد بقیه برسه
  • فرشاد DE ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۶
    0 0
    رنج دیگران را دیدن تلخ است وفکری باید کرد اما این خبر را انگار گذاشتید که فکر کنیم به به تو چه بهشتی زندگی می کنیم. به به همه چی آرومه من چقدر خوشحالم!!!!
  • بدون نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۶
    0 0
    خوش به حال ما که یک نفر هم گرسنه نداریم . نه غلام
  • بدون نام IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۶
    0 0
    یعنی از این یک میلیارد نفر گرسنه در جهان، یک نفر هم سهم کشور ما نمی شود که آقای رئیس جمهور می گوید در کشور ما حتی یک نفر هم به نان شب محتاج نیست؟!