هفته گذشته گردو غبار امان تهرانی ها را هم بریدبه حدی که احتمال تعطیلی تهران هم داده شد الان هم درست است که چند روز تعطیلی است و تهران خلوت می شود و هوایش پاک تر، اما مشکل به این سادگی ها حل نمی شود .

  دکتر یوسف رشیدی ،مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هفته گذشته میهمان کافه خبر بود. او در این نشت در باره دو مشکل آلودگی هوا و صدا در شهر تهران و راه های کاهش آن سخن گفت. او مهمترین راهکار کاهش آلودگی هوای تهران را به کاهش زمان معاینه فنی به یک سال دانست.دکتر رشیدی در این گفت و گو اعلام داشت که از آغاز سال نود تا کنون با وجود قرار داشتن در فصل بهار متاسفانه تهران حتی یک روز هوای پاک را به خود ندیده است

اودر مورد شایعه ای که پارسال در باره استاندارد نبودن بنزین ها مطرح شده بود.می گوید:

بحثی در خصوص بنزین های تولیدی در پتروشیمی مطرح شده بود.واحد های پتروشیمی ترکیبات btx تولید می کند. این ترکیبات بسیار خوب می سوزند و خواص به سوزیشان بهتر از بنزین است اما در هنگام سوختن ترکیبات سمی  و هیدروکربن های سرطان زا ایجاد می کند. در تهران میزان این ذرات سرطان زا در تستهای مختلف و نمونه گیری ها از جایگاه های مختلف اندازه گیری شده است. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بنزین مصرفی در این دوره آلودگی تهران از همان نوع بنزین پیشین بوده است.شاید بنزینی که از پتروشیمی به دست می آید در شهرستان ها استفاده شده باشد.اما مطمئن هستیم که در تهران استفاده نشده است.زیرا بسیاری از بنزین های مصرفی تهران را پالایشگاه تهران تولید می کند.

  بنزین های پالایشگاهی که سالها استفاده می شود نیز مشکلات فراوانی دارد .خودرو های نسل جدید ما همگی باید بنزین بدون سرب بسوزانند.اما چند درصد مردم بنزین سوپر استفاده می کنند.زیرا بنزین های معمولی در بهترین حالت حدود 20% آلودگی دارد. اگر خودرویی ،استاندارد یورو 2  داشته باشد و از بنزین معمولی استفاده کند این 20% الودگی را خواهد داشت.بنابر این سوخت عامل موثری در آلودگی هوا است.عوامل مختلفی باعث ایجاد آلودگی هوا می شود سوخت ، خودرو های فرسوده ،موتور سیکلت ها ودیگر موارد مجموع عواملی هستند که باعث آلودگی هوا می شوند.. اگر بهترین سوخت دنیا را در موتورسیکلت ها بریزیم میزان آلودگیشان با سوخت های فعلی هیچ تفاوتی نخواهد داشت. 

 متن کامل این گفتگو را اینجا مطالعه کنید.

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۶
    0 0
    واقعا جای تاسف داره مگه همه ایران سرای دولتمردان نیست بنزین سرطان زا برای شهرستانها ایا مشکل حل شد؟ایا نباید نگران گسترش بیماری سرطان و هرینه های ان برای بخش درمان باشیم ایا وقت ان نیست مسایل را ملی تر برسی کنیم ؟
  • امیر IR ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
    0 0
    پس اگر در شهرستانها استفاده شود که شده است مشکلی ندارد ؟
  • بدون نام IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
    0 0
    می خواست بدونم شهرستانی ها چه گناهی کردن که باید بنزین بی کیفیت پتروشیمی مصرف کنند خوب اگر ضرر دارد تولید نکنید حالا چه فرقی می کند کجا مصرف بشه
  • بدون نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
    0 0
    بنزین سرطانزا برای شهرستانی ها اشکالی نداره!!!!!!!!!!
  • rdxhs IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
    0 0
    سلام اقا این بنزین را میدن شهرستانیها برا چی بدن تهرانیها که خیل کثیر از اقازادهها توش دارن زندگی میکنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اینو میدن شهرستانیها سر ظهر تو خیابونای مرکز شهر بوی شیمیایی که هیچ بو خود سرطان را هم میشه حس کرد این افتخار بنزین ایرانیه
  • سینا IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
    0 0
    بنزینی که از پتروشیمی به دست می آید و در هنگام سوختن ترکیبات سمی و هیدروکربن های سرطان زا ایجاد می کند برای استفاده در شهرستان ها ، بنزین های پالایشگاهی برای صادرات!!
  • بدون نام IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    0 0
    سرطان فقط برا تهرانيا بده؟ گور پدر شهرستاني ها ....
  • بدون نام IR ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۹
    0 0
    بنزين توليدي ايران سرطانزا نيست، افكار پليد رقباي سياسي سرطانزاست