نماینده یزد: صدور مجوز صنایع در دشت یزد - اردکان سبب ایجاد توسعه نامتوازن شد

نماینده یزد ممنوعیت صدور مجوز برای ایجاد صنایع آلاینده را در حد مصوبه دانست و گفت: ادامه این کار در دهه‌های گذشته در دشت یزد - اردکان سبب ایجاد توسعه نامتوازن استان شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از یزد، محمدصالح جوکار در نشست کمیته برنامه‌ریزی شهرستان اشکذر با بیان اینکه مطالبه زیست محیطی همواره به عنوان یکی از دغدغه‌ها و مطالبه به حق مردم است  ،  افزود: در جلسه  شورای برنامه‌ریزی استان یزد همواره بر ممنوع بودن صدور مجوز جدید برای واحدهای آلاینده تاکید شد و این موضوع به عنوان یک مصوبه است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع در حد مصوبه مانده و هیچگونه اقدامی انجام نشده است  و همچنان متقاضیان صنایع آلاینده در این کریدور مجوز ساخت اخذ می کنند، ادامه داد: استقرار صنایع آلاینده و پرآبخواه در اشکذر بیش از ظرفیت است  و بر این اساس باید در راستای حمایت از صنایع هایتک و بدون آلاینده که خواسته مردم منطقه است برنامه ریزی و در عمل اقدام شود.

این نماینده استان یزد در مجلس یازدهم اظهار کرد: احداث صنایع جدید در شهرک صنعتی فولاد باید متناسب با اساسنامه این شهرک و در ردیف صنایع پایین دستی فولاد و نورد باشد و مسئولان شهرستان به ویژه فرماندار بدون هراس در برابر نقض قوانین ایستادگی کنند.

جوکار گفت: امروز باید در کنار تأمین زیرساخت‌ ها در روستاها، شناسنامه‌ای برای تمامی روستاهای شهرستان تهیه و برای هر روستا برنامه‌هایی برای ماندگاری جمعیت تهیه و اجرا شود.

همچنین فرماندار اشکذر، استقرار برخی صنایع در شهرک فولاد را مغایر اساسنامه احداث صنایع این شهرک عنوان کرد و گفت: مخالفت خود را به عنوان نماینده دولت در شهرستان با احداث صنایع جدید آلاینده در جلسات متعدد کمیسیون ماده ۱۱ اعلام کرد.

هادی  هادی‌نسب ادامه داد: ظرف مدت ۶ ماه، ۳۰ شرکت تولید کاشی و سرامیک از نهادهای استان یزد بدون کوچکترین هماهنگی و اطلاع شهرستان مجوز دریافت کردند.

یزد در گذشته‌ نه چندان دور هوایی پاک داشت، اما با افزایش فعالیت‌های اقتصادی - صنعتی، مهاجرت و رشد جمعیت بویژه در دشت یزد - اردکان، آلودگی این محدوده روندی فزاینده یافته به گونه‌ای که امروز این آلودگی‌ها سلامت شهروندان یزد، میبد، اردکان، اشکذر و مهریز را به خطر انداخته است.

از جمعیت حدود یک میلیون و ۲۳۶  هزار نفری استان یزد ، ۷۵ درصد در محدوده ای که به دشت یزد - اردکان معروف است، سکونت دارند و اغلب کارخانه ها و فعالیت های صنعتی، اقتصادی و تولیدی استان در این محدوده استقرار دارد و کریدور حمل و نقل جاده ای و ریلی کشور نیز از این منطقه می گذرد .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1576925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =