۶ نفر
۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
درایر چیست و چگونه کار میکند؟

درایر یا خشک کن وسیله ای برای رطوبت زدایی هوای فشرده است. هوای فشرده در اثر فشار زیاد از کمپرسور خارج می شود، اگر دما کمی کاهش یابد، رطوبت به صورت قطرات آب خارج می شود و اگر رطوبت قبل از رسیدن به خط تولید گرفته نشود، ممکن است روی محصول یا قطعات باشد. آسیب مکانیکی در راه است.

درایر

درایر یا خشک کن وسیله ای برای رطوبت زدایی هوای فشرده است. هوای فشرده در اثر فشار زیاد از کمپرسور خارج می شود، اگر دما کمی کاهش یابد، رطوبت به صورت قطرات آب خارج می شود و اگر رطوبت قبل از رسیدن به خط تولید گرفته نشود، ممکن است روی محصول یا قطعات باشد. آسیب مکانیکی در راه است.

عملکرد رطوبت گیرها (خشک کن ها) جذب رطوبت هوای اطراف است. جزء اصلی دستگاه های رطوبت گیر موتوری مانند موتور درایر تبریدی است که در داخل دستگاه رطوبت گیر قرار می گیرد، از این رو به آن رطوبت گیر، خشک کن درایر نیز می گویند.

بسته به محیط، همیشه مقداری رطوبت در هوا وجود دارد. هنگام فشرده سازی هوا به دلیل عدم تراکم پذیری سیال، رطوبت مخزن هوای فشرده به 8 تا 10 برابر محیط افزایش می یابد و این رطوبت که اکنون به صورت قطرات آب و ترکیب با روغن است، می تواند بسیار مخرب باشد. ضربه بر روی دستگاه های مصرف کننده هوای فشرده را به همراه دارد، بنابراین حذف رطوبت از هوای فشرده یکی از مهمترین فرآیندهای سیستم کمپرسور هوا است و استفاده از درایر یا خشک کن هوای فشرده درایر روشی موثر برای حذف رطوبت از هوا است.

مقداری از رطوبت هوای فشرده به صورت قطرات است و در ته مخزن جمع می شود که توسط شیر دستی یا اتودرین پایین مخزن تخلیه می شود. به دلیل دمای زیاد هوا، مقداری از رطوبت در هوای فشرده باقی می ماند و در صورت استفاده از تله آب بعد از مخزن، می توان تا 30 درصد رطوبت را به صورت ذرات آب از هوای فشرده خارج کرد.

رطوبت باقی مانده در سیستم هوای فشرده می تواند آسیب جدی به دستگاه ها، شیرها و ماشین هایی که هوای فشرده را مصرف می کنند، وارد کند. با این توضیحات، اهمیت تراکم و حذف رطوبت هوای فشرده کاملاً مشخص می شود و استفاده از کمپرسور درایر یا خشک کن هوای فشرده راه حلی مطمئن برای حذف رطوبت هوا است.

وظیفه رطوبت گیرها (خشک کن ها) جذب رطوبت از هوای محیط است. جزء اصلی این رطوبت گیرها یک موتور است، مانند موتور  درایر تبریدی که در داخل دستگاه رطوبت ساز تعبیه شده است، بنابراین به آنها رطوبت گیر یا خشک کن درایر نیز می گویند.

انواع درایر

درایر ها به صورت جذبی و تبریدی موجود هستند.

درایر کمپرسور تبریدی چیست؟

یکی از انواع کمپرسورهای هوا، درایر تبریدی می باشد که بعد از کمپرسور هوای فشرده قرار می گیرد و هوای خروجی از پمپ هوا را خنک می کند و باعث تراکم و متراکم شدن بخار آب و بخار روغن در هوای فشرده می شود. با اتودرین مایع شده و از مبرد درایر خارج می شود.

کمپرسورهای تبریدی درایر قادر به جذب رطوبت حداقل تا نقطه شبنم 3 درجه سانتیگراد هستند و برای مقادیر کمتر از 3 درجه سانتیگراد مصرف کننده باید جاذب درایر را انتخاب و استفاده کند. (نقطه شبنم دمایی است که در آن بخار آب به ذرات مایع تبدیل می شود.)

مبردهای درایر با خنک کردن هوای فشرده و کنترل رطوبت در آن دمای نقطه شبنم را به صفر نزدیک می کنند.

درایر

دمای نقطه شبنم دمایی است که در آن با سرد شدن هوا تا آن دما، رطوبت به صورت قطرات آب ظاهر می شود. بنابراین دمای نقطه شبنم صفر به شما اطمینان می دهد که تا زمانی که دما به صفر درجه نرسد، هیچ آبی در هوای فشرده وجود نخواهد داشت. برندهای رایج یخچال درایر در بازار ایران عبارتند از: friulair، DH، beko، Mikropor و….

نوع دیگر کمپرسور درایر جذبی است که در صنایع حساس برای حذف آلودگی و ذرات بخار آب بعد از کمپرسور اسکرو قرار می گیرد. تفاوت اصلی با تبرید درایر نقطه شبنم است که محدوده نقطه شبنم جذب درایر از -70 تا 3 درجه سانتیگراد است.

جذب درایر شامل دو برج از مواد جاذب رطوبت از نوع مولکولی یا آلومینا است که در داخل آن رطوبت را جذب می کند و یکی از برج ها همیشه رطوبت را جذب می کند و برج دیگر رطوبت را جذب می کند.

جاذب درایر در دو نوع بخاری و بدون بخاری ساخته می شود و یک جفت میکروفیلتر و یک تله آب روی آن قرار می گیرد. یکی از معایب جذب درایر نسبت به خنک کننده درایر قیمت بالاتر و همچنین هزینه نگهداری بالاتر است.

جذب درایر عمل جذب رطوبت را با استفاده از جاذب ها (مولکولار، سیلیکاژل، آلومینا فعال) انجام می دهد. این مواد دارای حفره های بسیار کوچکی هستند که رطوبت را به دام می اندازند. از آنجایی که این مواد برای رطوبت زدایی بعدی پس از جذب رطوبت باید خشک شوند، دو برج مخزن برای آنها در نظر گرفته شده است. در حالی که یک مخزن رطوبت زدایی می شود، مخزن دیگر با استفاده از مقداری هوای خشک شده در مخزن مجاور غیراشباع می شود. دمای نقطه شبنم چنین درایر می تواند تا منفی 70 درجه سانتیگراد کاهش یابد.

به دلیل حساسیت اواپراتورها، درایر ها اغلب با میکروفیلتر خریداری می شوند.

معیارهای تمیز کردن هوای فشرده

از جمله مهمترین جنبه هایی که در ارزیابی کیفیت هوای فشرده باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

  • مقدار روغن موجود در هوای فشرده
  • میزان رطوبت آب در هوای فشرده
  • مقدار ذرات معلق در هوای فشرده
  • دمای خروجی هوای فشرده پس از کمپرسور باد
  • مقدار بوی نامطبوع
  • میزان باکتری موجود در هوای فشرده

استفاده از کمپرسور هوای درایر از رطوبت و خوردگی در سیستم لوله کشی هوای فشرده جلوگیری می کند و همچنین از آسیب به ابزارهای متصل به سیستم کمپرسور هوای فشرده جلوگیری می کند. استفاده از کمپرسور هوا درایر یکی از مراحل اساسی و مهم در پاکسازی هوای فشرده خارج شده از پمپ باد است، اما باید توجه داشت که مرحله بعدی که مرحله اول را کامل می کند استفاده از کمپرسور تراپ و میکروفیلتر است. این کمپرسور است که خلوص و خلوص هوای فشرده را تا 99 درصد افزایش می دهد.

درایر جذبی

برندهای معتبر کمپرسور درایر

معتبرترین برندهای تبریدی و جذبی در بازار ایران با خدمات پس از فروش عبارتند از درایر Micropore، درایر Arnica، درایر WISE AIR، درایر SAFE، درایر فنلاندی، درایر Ingressoland و ….

مزایای کمپرسور درایر

  • بهبود کیفیت هوای فشرده
  • افزایش کارایی سیستم
  • جلوگیری از آسیب دیدن تجهیزات مصرف کننده
  • جلوگیری از زنگ زدگی

نکات مهم هنگام خرید درایر

  • ظرفیت

معمولاً در متر مکعب در دقیقه یا cfm بیان می شود. درایر به معنای مقدار جریان هوای فشرده ورودی است.

  • فشار بر حسب BAR

به فشار هوای فشرده وارد شده به درایر اشاره دارد. هر سازنده جدول ضریب فشار موثر خود را اعلام می کند. هر چه فشار بیشتر باشد، درایر کمتری برای خشک شدن نیاز است.

  • هر چه دمای نقطه شبنم بالاتر باشد، درایر کوچکتر مورد نیاز است.
  • هر چه دمای محیط بالاتر باشد، درایر مورد نیاز بیشتر است.
  • هر چه دمای هوای ورودی بالاتر باشد، درایر مورد نیاز بیشتر است.

بادرو کمپرسور تامین کننده انواع محصولات صنعتی در ایران است. جهت ثبت سفارش و اطلاع از قیمت ها لطفا با کارشناسان ما تماس بگیرید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1577011

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =