واکنش سازمان حفظ نباتات به برگشت خوردن نخل های صادراتی ایران

تسنیم نوشت: در حالی که مقامات محلی صادرات نخل های ایرانی به قطر را تکذیب کرده بودند اما روز گذشته گمرک صادرات و برگشت خوردن آنها را تایید و سازمان حفظ نباتات که مسئولیت صدور مجوز صادرات این محصولات را دارد از جعلی بودن اسناد دولتی مرتبط خبر داد.

مهدی قائمیان در نشست خبری که ظهر امروز برگزار شد در خصوص نخل‌هایی که اخیرا از قطر به ایران عودت داده شده است، گفت: بررسی‌های انجام شده نشان داد که در گواهی‌های بهداشت این نخل‌ها دست برده شده است. یعنی یا گواهی‌های بهداشت برای آن محصولات نبوده یا تغییراتی بر روی آن اعمال شده است.

وی ادامه داد: در حقیقت گواهی بهداشت نخل‌های صادر شده جعلی است و آن چیزی نیست که ما برای نخل‌ها صادر کردیم. قطعا پیگیری‌های حقوقی در این زمینه را دنبال خواهیم کرد.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: گواهی بهداشتی که همکاران ما در سازمان جهادکشاورزی بوشهر صادر کرده‌اند با چیزی که قطر برای ما ارسال کرده، متفاوت است. یعنی بعد از صدور گواهی بهداشت گیاهی یک نفر در آن تغییراتی اعمال کرده و تحویل کشور قطر داده است.

قائمیان در ادامه گفت: این نخل‌ها که حدود ۴۰۰ اصله بوده به مرز خروجی بازگشته است و فاقد اسناد و مشخصات هستند.

وی تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات در این زمینه مدعی است. زیرا علاوه بر عودت این نخل‌ها از قطر، بحث اعاده حیثیت کشور ما هم مطرح است. گواهی بهداشت گیاهی یک سند دولتی است و کسی که در آن دست برده حتما باید مشخص شود و مجازات لازم هم برای آن تعیین شود.

واکنش سازمان حفظ نباتات به برگشت خوردن نخل های صادراتی ایران

ماجرای عودت سیب زمینی های ایرانی از ازبکستان

قائمیان در ادامه به خبری که اخیرا در مورد  "عودت ۳۵۰۰ تن محموله سیب زمینی از ازبکستان به ایران به دلیل آلودگی" منتشر شده بود، اشاره کرد و گفت: دو ماه پیش حفظ نباتات کشور ازبکستان درخواست وبیناری با رئیس سازمان حفظ نباتات ایران داشتند.در آن جلسه طرف ازبکستانی ابراز نگرانی کرد و گفت که مقداری از سیب زمینی‌هایی که وارد ازبکستان شده  آلوده به نماتد گیاهی است.

وی ادامه داد: بعد از آن به صورت روزانه با طرف ازبکی مکاتبات انجام دادیم و چند هفته پیش نیز هیاتی از ازبکستان وارد ایران شدند و درخواست تغییر شرایط واردات سیب زمینی از ایران را داشتند.

به گفته وی تغییر شرایط واردات محصولات گیاهی  روال معمولی بین کشورها است.

معاون قرنطینه سازمان حفظ نباتات افزود: در حقیقت طرف ازبکی از ما درخواست کرد که اگر قرار است محموله‌ای به ازبکستان صادر شود باید اجازه ورود این کشور را داشته باشد. ضمن اینکه محموله‌های وارد شده  نیز باید عاری از خاک و نماتد باشند.

وی در ادامه اضافه کرد: با طرف ازبکی در این موارد به توافق رسیدیم و از این به بعد قرار است هر محموله‌ای که صادر می‌شود شرایط ذکر شده را داشته باشد.

قائمیان خاطر نشان کرد: تاکنون هیچ محموله سیب زمینی از ازبکستان به ایران برگشت داده نشده است. این خبر را تکذیب می‌کنیم. بر اساس آمار گمرک هم هیچ برگشت محصولی نداشته‌ایم. البته کشور ازبکستان هم احتمال داده است که ممکن است این آلودگی مربوط به سیب زمینی هایی باشد که از پاکستان یا افغانستان به نام سیب زمینی ایران صادر می شوند.

این مقام مسئول در سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه در طول تاریخ برای مردم این واقعیت آشکار شد که فقط  تأمین غذا مطرح نیست بلکه امنیت غذا هم حائز اهمیت است،‌گفت: جابجایی محصولات کشاورزی بدون پایش و بررسی آفات قرنطینه‌ای می تواند خطرناک باشد. آفات قرنطینه آفاتی هستند که در کشور مبدا وجود دارند ولی در کشور مقصد دیده نمی شوند. برای همین این افات می‌تواند برای کشور مقصد خطرناک باشد.

وی افزود: هر کشوری لیست آفات قرنطینه ای خاص خودش را دارد. وقتی قرار است محموله کشاورزی جابجا شود حفظ نباتات کشور مبدا از کشور مقصد شرایط ورود را جویا می شود.

معاون سازمان حفظ نباتات تصریح کرد:برای تبادل و تجارت محصولات کشاورزی و تداوم آن حفظ نباتات کشورها با هم مکاتبات بسیاری دارند. که در نهایت منجر به صدور گواهی بهداشت می شود. اصلی ترین مدرک برای تجارت محصولات کشاورزی گواهی بهداشت گیاهی است.اگر محموله‌ای فاقد این گواهی باشد بازگردانده می شود.

وی در پایان یادآور شد: گواهی بهداشت گیاهی گواهی‌ای است که کشورها برای محموله‌های کشاورزی صادر می‌کند و در آن ضمانت می‌کنند که در محموله صادر شده لیست آفات گیاهی  مدنظر کشور مقصد وجود ندارد.

۲۲۳۲۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1577189

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =