رویداد آماده‌ سازی بسترهای سازمان برای فرصت های بین‌المللی آینده برگزار شد

بازار جهانی یکی از اهدافی است که تعداد زیادی از کسب‌وکارهای ایرانی برای ورود به آن تلاش می‌کنند. برای ورود به بازارهای بین‌المللی چالش‌های زیادی وجود دارد که باید به خوبی با آن‌ها آشنا شد تا بعد از ورود به بازارجهانی بتوان موفق عمل کرد.

در همین راستا خانه کار و دیدار کارمان که فضایی برای رشد و تعامل کسب‌وکارهاست و همواره در راستای بهبود و توسعه آن‌ها تلاش می‌کند چهاردهمین رویداد عصرانه کارمان را برگزار کرد. در این رویداد که با موضوع آماده‌سازی بسترهای سازمان برای فرصت‌های بین‌المللی اقتصادی و تجاری آینده تشکیل شد، اساتید باتجربه و متخصص در حوزه مالی و بانکی سخنرانی کردند و در مورد موضوعات مختلفی که برای ایجاد بستر مناسب نیاز است، به بحث و گفتگو پرداختند و از تجربیات بین‌المللی خود گفتند.

اساتید این رویداد همگی از مدیران برجسته و باتجربه در حوزه روابط بین‌الملل بودند و در جریان سخنرانی‌های خود به موضوعات مهمی پرداختند که برای هرکسب‌وکاری که قصد فعالیت در بازارهای جهانی را دارد، می‌تواند مفید باشد. در ادامه خلاصه‌ای از مباحث گفته شده توسط هر سخنران را بیان خواهیم کرد.

در ابتدای رویداد آقای علیرضا کلاهی، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت کابل و سیم ابهر در سخنان خود به مثالی اشاره کردند: «در ایران ماندن و شماره یک فروش بودن، می‌تواند یک عارضه بسیار خطرناک باشد؛ چرا که باعث می‌شود عیب‌های کسب‌وکار خود را نبینید و ورود به بازار جهانی است که می‌تواند تازه مشکلات شما را نمایان کند. بازار جهانی با بازار ایران بسیار فاصله دارد و دلیل این اتفاق هم مشکلات ساختاری است که در ایران وجود دارد.»

به عقیده آقای کلاهی کسب‌وکارهای B2B بسیار راحت‌تر از بیزینس‌های B2C می‌توانند وارد حوزه بین‌الملل شوند. همچنین برای کسب‌وکارهای تولیدی و صنعتی هم بیشتر از سایر انواع کسب‌وکارها این امکان فراهم است.

سپس، آقای شاهرخ کشاورز، نماینده انجمن مراکز خرید و خرده فروشی خاورمیانه و شمال آفریقا در ایران، با توجه به سخنان آقای کلاهی گفتند: «بسیاری از کسب‌وکارها اصلا دید بین‌المللی ندارند و به حضور در بازار جهانی فکر نمی‌کنند. چیزی که شاهد آن هستیم، رسیدن به موفقیت در داخل کشور است که به عنوان هدف نهایی کسب‌وکارها عنوان می‌شود. من به واسطه شغلی که دارم با برندهای جهانی زیادی در ارتباط هستم و بسیاری از این برندها اذعان می‌کنند که در خاورمیانه ظرفیت خیلی خوبی وجود دارد که اصلا از آن استفاده نمی‌شود.»

آقای کشاورز در ادامه صحبت‌های خود به بحث تحریم‌ها اشاره کردند که با وجود تمامی تحریم‌هایی که علیه کشورهای خاورمیانه وجود دارد، باز هم می‌توان به بازار بین‌المللی فکر کرد و وارد شد. از نظر ایشان، اهمیت شبکه‌های اجتماعی درست همین‌جا خود را نشان می‌دهد و می‌تواند به کمک کسب‌وکارها آید تا تحریم‌ها را دور بزنند. ایشان از اهمیت ارتباط با دنیا و تعامل با سایر کشورها به وسیله زبان‌هایی مثل انگلیسی و چینی است.

رویداد آماده‌ سازی بسترهای سازمان برای فرصت های بین‌المللی آینده برگزار شد

بعد از آقای کشاورز نوبت به آقای فرزین فردیس، رئیس هیئت مدیره صباسل و رئیس کمیسیون اقتصادی نوآوری اتاق تهران، رسید تا در رویداد عصرانه کارمان سخنرانی کنند. ایشان در ابتدای راه از اهمیت داده‌ها و اطلاعات گفتند. آقای فردیس ادامه دادند: «در دنیای امروزی داده‌ها و تحلیل آن‌ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند؛ اما کسب‌وکارها انگار نمی‌توانند داده‌ها را ببینند و به نوعی نابینا شدند. در کسب‌وکارهایی که در بازار جهانی حضور دارند داده‌ها اهمیت ویژه‌ای دارند و تاثیر زیادی در تصمیم‌گیری می‌گذارند اما در ایران هنوز هم به جای استفاده از آمار و اطلاعات، به خرافاتی مثل شم بیزنسی اعتقاد دارند و فکر می‌کنند این ویژگی به صورت خدادادی وجود دارد و دلیل موفقیت بسیاری از کسب‌وکارها همین است. این درحالی است که استفاده از داده‌ها و آمار می‌تواند به راحتی باعث موفقیت کسب‌وکار در ایران و آماده شدن آن برای ورود به بازار جهانی را فراهم می‌کند.»

آقای فردیس معتقدند که تفاوت کسب‌وکارهای جهانی با کسب‌وکارهایی که در بازار ایران فعالیت می‌کنند، نحوه رشد آن‌هاست که در دنیا به صورت نمایی است اما در ایران به صورت خطی به آن فکر می‌کنند و کمتر کسب‌وکاری می‌تواند در بازار ایران رشد نمایی را تجربه کند.

در ادامه رویداد خانم روشن‌دل قائم مقام هلدینگ والکس در مورد بازار جهانی ارزهای دیجیتال صحبت کردند: «به نظر من در ایران ارزهای دیجیتال موافقان و مخالفان سفت و سختی دارد. مخالفان ارزهای دیجیتال تصور می‌کنند که هرلحظه ممکن است بازار واژگون شود و دیگر بازاری با این نام و نشان وجود ندارد. موافقان آن هم معتقدند که بازار ارزهای دیجیتال و به صورت کلی بلاک‌چین‌ها می‌تواند تحولی عظیم را رقم بزند و اقتصاد آینده را کامل متحول کند. خانم روشن‌دل بازار کریپتوکارنسی را نمونه واقعی از رشد نمایی معرفی کردند که در بخش قبل آقای فردیس توضیح داده بودند.»

ایشان، صحبت‌های خود را اینگونه ادامه دادند: «ما در ایران هم شرایط را برای تریدرها باید به گونه‌ای فراهم کنیم که بتوانند در بازار جهانی هم فعالیت کنند و مشکلی از این بابت نداشته باشند. در این حوزه ما اختلاف فاحشی با رقبای خارجی خود نداریم و می‌توانیم در سال‌های آینده اختلاف را کمتر هم بکنیم و به کشور ترکیه اشاره کردند که در این سال‌ها درها را برای فعالیت تریدرها فراهم کرده است و به سود خوبی از این طریق رسیده است.»

در بخش آخر رویداد عصرانه کارمان آقای نیما نامداری، مدیرعامل شرکت جوانه و بنیان‌گذار استارت‌آپ بلوط در مورد اهمیت و جایگاه نیروی انسانی سخنرانی کردند. آقای نامداری بر این باورند که بسیاری از ایرانی‌ها دچار بیگانه‌هراسی هستند. از دید ایشان بیگانه‌هراسی که در ایرانی‌ها وجود دارد، نه به سیاست مرتبط است و نه به مسائل روانشناختی. منظور از بیگانه‌هراسی این است که ما فردی را با ویژگی‌های مختلفی در ذهن خود می‌سازیم در صورتیکه تا به حال او را ندیدیم. اگر فکر کنید قطعا می‌توانید موارد مشابهی را پیدا کنید که در مورد مردم سایر کشورها پیش‌قضاوت‌هایی را کردیم و ویژگی‌هایی را بدون آن‌که شناخت کافی داشته باشیم برای افراد دیگر درنظر گرفتیم.

رویداد آماده‌ سازی بسترهای سازمان برای فرصت های بین‌المللی آینده برگزار شد

برای جلوگیری از این مشکل آقای نامداری اینگونه گفتند: «تیم‌هایی که افراد آن سن کمی دارند یا کوچک هستند می‌توانند تیم خود را خارج از ایران بسازند و فقط محصول خود را در ایران عرضه کنند. از نکات دیگری که برای ورود به بازار جهانی باید به آن توجه کرد، ادغام نکردن رفاه شخصی با اهداف کسب‌وکار است. شاید خیلی از صاحبان کسب‌وکارها به این فکر کنند که با جهانی شدن کسب‌وکار می‌توانند  شرایط رفاهی خوبی را برای خود ایجاد کنند؛ اما گاهی نیاز است که برای رشد کسب‌وکار اهداف شخصی را زیر پا بگذارید. ممکن است نیاز باشد که به بازار کشورهایی مثل کنیا، پاکستان، نیجریه و... که بازاری با پتانسیل بالا دارند، وارد شوید و بعد از آن طریق به بازار اروپایی و جهانی راه پیدا کنید. ممکن است برای رشد کسب‌وکار نیاز باشد که در کشوری مثل پاکستان زندگی کنید، اما رفاه شخصی را نباید با اهداف کسب‌وکار ادغام کنید؛ چون می‌تواند سدی باشد که جلوی جهانی‌شدن کسب‌وکار شما را می‌گیرد.

خانه کار و دیدار کارمان، باشگاهی مخصوص حرفه‌مندان است که بتوانند در آن انواع فعالیت‌های حرفه‌ای مربوط به کسب‌وکار خود را در یک فضای متفاوت با سبکی جدید تجربه کنند. کارمان همواره در تلاش است تا با میزبانی از رویدادها، جلسات و... شرایط را برای توسعه کسب‌وکارها فراهم کند. لواسان و تهران، دو موقعیت مکانی هستند که کارمان در آن‌ها خانه دارد و هر کدام از صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند در آن‌جا حضور داشته باشند و استفاده کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1577436

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =