سونامی قاچاق مواد مخدر از افغانستان بزرگترین تولیدکننده و انبار مواد مخدر جهان در همسایگی ایران به راه افتاده و جامعه و پلیس همچنان تلفات می دهد

امیدسلیمی بنی: پلیس ایران می گوید تا زمستان امسال، قاچاق زمینی مواد مخدر از شرق ایران را به صورت کامل، کنترل و "غیر ممکن" می کند. این اظهارات امروز رئیس پلیس است که در بندر انزلی بر زبان آورده. اسماعیل احمدی مقدم گفته: "تا پایان سال 2011 ورود زمینی موادمخدر به کشور غیرممکن می‌شود. زیرا ایران مرزهای افغانستان را کاملا بسته و در تلاش است تا مرزهای پاکستان با ایران کاملا مسدود شود."

رئیس پلیس کشور می گوید: "در ماه‌های نخست سال 2011 کشفیات مواد مخدر افزایش داشته، در حالی که مرزهای ما با افغانستان کاملا مسدود و امکان تردد کاروان‌های قاچاق غیر ممکن بوده است و تنها از طریق مسافران مقادیری حشیش وارد کشور می‌شود. "

افغانستان، ماشین موادسازی دنیا

ولی واقعیتها نشان از آینده ای مبهم در کشورهای شرق ایران دارد. افغانستان، بزرگترین تولید کننده موادمخدر جهان، با وجود خشکسالیهای پیاپی، این روزها، همچنان ماشین موادسازی دنیاست و همچنین به دلیل سختگیریهای پلیس همسایه غربی، تبدیل به بزرگترین انبار مواد مخدر جهان نیز شده است.

مسئولان ایرانی می گویند حضور نیروهای نظامی آمریکا و متحدانش در افغانستان، فضای امنی را برای تولیدکنندگان مواد مخدر و کشاورزان خشخاش فراهم کرده و در سایه این امنیت است که سال به سال، تولید مواد مخدر در افغانستان، افزایش می یابد.

اسماعیل احمدی مقدم، در بیان آمار تولید مواد مخدر خام در افغانستان می گوید: " کشت مواد مخدر پس از حضور نیروهای غربی و آمریکا در افغانستان افزایش یافته است و هم اکنون سالانه تنها 10 هزار تن تریاک در افغانستان تولید می‌شود. "
به گفته فرمانده پلیس ایران، هر ساله شاهد تولید روزافزون تولید مواد مخدر هستیم و تنها در سال گذشته به دلیل خشکسالی میزان تولید کاهش یافته بود".
این مقام مسئول می گوید برآوردها نشان می‌دهد 12 هزار تن تریاک در افغانستان دپو شده است که همین مسئله موجب افزایش سه برابری قیمت مواد مخدر شد.
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کشور نیز می گوید: "اقدام‌های هدفمند گذشته سبب افزایش سه برابری قیمت تریاک در افغانستان و تخلیه مقادیر زیادی از 12 هزار تن تریاک دپو شده در انبارهای قاچاقچیان با چند برابر قیمت شد. "
بنا به اظهارات حمیدرضا حسین آبادی افزایش قیمت تریاک موجب تشویق کشاورزان به کشت تریاک در سال جاری شده و طبق گزارش‌های واصله و برآوردهای غیررسمی تولید سال جاری تریاک را بیش از 8 هزار تن تخمین زده‌اند.
وی همچنین با ارائه آمار تولید 700 تن هروئین، میزان پیش نیاز تولید این ماده مخدر فراوری شده را 13 هزار تن، مواد مخدر خام، عنوان کرد. با این حال می توان در کمترین برآوردها، میزان تولید مواد مخدر افغانستان را 10 هزار تن تریاک، نزدیک به 1000 تن مواد مخدر فراوری شده مانند هروئین و انبارش بیش از 12 هزار تن مواد مخدر خام در این کشور دانست. یعنی سرجمع 22 هزار تن مواد مخدر در پشت مرزهای ایران تلنبار شده و آماده بارگیری و گذشتن از مرزهای ایران برای رسیدن به دست معتادان اروپایی است و در این میان، البته جوانان ایران نیز قربانی "رسوب" این ترانزیت بین المللی می شوند.

اکنون با نگاهی گذرا به حجم تهدید این مواد مخدر، می توان محاسبه کرد باید چه میزان هزینه مالی و خسارات متعدد جانی و انسانی صرف نمود تا با این سونامی گسترده، مقابله کرد.

کشفیات سالانه مواد مخدر و تلفات مبارزه

با وجودی که هیچگاه رسما بیان نمی شود چه میزان مواد مخدر از خاک ایران به سمت اروپا، ترانزیت می شود، ولی میزان کشفیات این مواد، آمار مشخصی دارد.

رئیس پلیس ایران می گوید: "در پنج سال گذشته سهم ایران 60 درصد از ورود مواد مخدر تولیدی افغانستان بود، اکنون این مقدار به 30 درصد کاهش یافته است." به بیان دیگر از 12 هزار تن مواد مخدر تولید شده سالانه در افغانستان، بیش از 7 هزار تن از مرزهای ایران ترانزیت می شده که هم اکنون این میزان، نصف شده است.
احمدی مقدم اقدامات ایران برای کاهش ترانزیت مواد به سمت اروپا و بازارهای جهانی، چنین توصیف می کند: "با مسدود شدن مرزهای افغانستان و دو سوم مرز پاکستان با ایران، کاهش چشمگیری در قاچاق مواد مخدر به وجود آمده است."

ولی آمار کشفیات مواد مخدر، در ایران، چندان وضعیت درخشانی ندارد. اسماعیل احمدی مقدم، امروز در اجلاس روسای پلیس مبارزه با مواد مخدر کشورهای ساحلی دریای خزر، میزان کشفیات مواد مخدر در سال جاری میلادی را در ایران 408 تن اعلام کرده است. به بیان دیگر، در صورتی که حمل و نقل 12 هزار تن مواد مخدر انبار شده در افغانستان را منتفی بدانیم، تنها از مواد مخدر تولید شده سالانه این کشور، یک سی ام (اندکی بیش از 3 درصد) در ایران، کشف و شناسایی می شود.

این میزان کشفیات، نشان می دهد تنها اندکی بیش از 11 درصد مواد مخدر وارد شده به ایران شناسایی می شود و 90 درصد باقیمانده، معلوم نیست از چه راههایی به مرزهای شرقی وارد و از مرزهای غربی و شمالی، خارج می شود.

مسئله زمانی پیچیده تر می شود که با مقایسه آمار سال گذشته کشفیات مواد مخدر در ایران، در می بابیم، مواد مخدری که به دست پلیس ایران افتاده، در چند ماهی که از سال جاری میلادی می گذرد، بیش کل کشفیات سال گذشته است، یعنی بیش از دو برابر، کشفیات مواد مخدر در ایران، افزایش یافته است.

حسین آبادی، رئیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، کشفیات سال گذشته مواد مخدر در ایران را 390 عنوان کرده در حالی که چند ماه آغازین سال میلادی جدید، میزان این کشفیات از 400 تن، بیشتر شده، یعنی سختگیری پلیس دو چندان شده و نتیجه آن، کاهش ترانزیت 30 درصدی مواد مخدر افغانی از خاک ایران است.

شاید به همین دلیل است، رئیس پلیس ایران معتقد است: "مسیر ترانزیت مواد مخدر در حال تغییر است و مسیر آسیای میانه می‌تواند چشم‌انداز بهتری برای مافیای مواد مخدر باشد که باید مراقب آن بود. "
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز نظر مشابهی دارد. به گفته حسین آبادی، در سال‌های اخیر حوزه دریای خزر و مسیر ترانزیت مواد مخدر و مواد پیش‌ساز و روانگردان‌ها مورد توجه قاچاقچیان قرار گرفته.

در این بین، هزینه ایران در موضوع مبارزه با مواد مخدر را نیز نباید از نظر دور داشت که به طرز معنی داری از کشورهای همجوار مانند افغانستان و پاکستان بیشتر است. این هزینه، تنها در بخش تلفات نیروی انسانی و شهدای کشف مواد مخدر قابل توجه است.

حسین آبادی، رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا می گوید: "ایران در راه مبارزه با موادمخدر منابع مالی و نیروی انسانی قابل توجهی را سرمایه‌گذاری کرده است و تعهد ایران در مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر بهای سنگینی از جمله شهادت 3 ‌هزار و 700 نفر و مجروحیت 11 هزار نفر از نیروهای پلیس را در بر داشته است."

باید به این محاسبات، اعدامهای مکرر قاچاقچیان در کشور، دستگیری سالانه بیش از 230 هزار نفر خرده و عمده فروش مواد مخدر و وجود بیش از 2 میلیون معتاد و هزینه های فراوان اجتماعی و اقتصادی قاچاق این مواد از خاک ایران را نیز افزود.

اکنون سئوال اینجاست با تغییر الگوی تولید مواد مخدر در افغانستان و ترانزیت سالانه بیش از 3 هزار و 500 تن مواد مخدر از ایران، پلیس مبارزه با این مواد، چگونه خواهد توانست سونامی قاچاق مواد مخدر را کنترل کند؟ در حالی که عملا، کشفیات این مواد در ایران، بسیار کمتر از میزان محاسبه شده قاچاق و ترانزیت این مواد از خاک ایران به سمت کشورهای اروپایی و بازارهای جهانی است.

45/233

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =