به گفته دکتر حسین توکلی، سهیمه های کنکور برای برقراری عدالت در پذیرش دانشجو اعمال می شود.

آقای کنکور که هفته پیش میهمان خبرآنلاین بود، درباره بوجود آمدن سهمیه ها گفت: "پس از انقلاب فرهنگی دگر گونی ارزشمندی در امر پذیرش دانشجو بوجود آمد. یکی از این دگرگونیها ،سهمیه بندی بود. تا پیش از این همه شرکت کنندگان به شکل سهمیه آزاد شرکت می کردند. البته برای برخی از استانها مانند استان سیستان و بلوچستان ظرفیت ویژه ای در نظر گرفته شده بود امااز آنجایی اینکه همه امکانات آموزشی در کشور یکسان نیست ،افرد مستعدی در سراسر کشور زندگی می کنند بخاطر داشتن محدودیت های آموزشیشان قادر به رقابت با دیگران نیستند. در انقلاب فرهنگی تدابیری برای این گروه از داوطلبان اندیشیده شد. این امکانات در 54 پارامتر آمده بود."

به گفته او در ابتدا پنج سهمیه منطقه ای وجود داشت: "به این ترتیب داوطلبان هر منطقه به نسبت جمعیتشان با خودشان رقابت می کردند.از سوی دیگر گزینش عادلانه ای نیز به عمل می آمد.این پنج منطقه بعد ها به سه منطقه تقلیل یافت."

دانش آموزان دهه 70 خوب یادشان هست که برخی برای قرار گرفتن در منطقه بهتر و استفاده از سهمیه مناسبتر دانشگاه، سال پایانی دبیرستان را در استان دیگری می گذراندند و عملا مهاجرت می کردند. دکتر توکلی دراین باره می گوید: "در سالهای نخست براساس منطقه اخذ مدرک دیپلم افراد دسته بندی می شد. اما از آنجایی که متوجه شدیم در این میان مهاجرت هایی نیز در سالهای پایانی اخذ دیپلم بوجود می آمد. این زمان به سه سال آخر دوره متوسطه تغییر کرد. در چنین حالتی فردی بومی آن منطقه محسوب می شد که تمام دوره متوسطه را در آن منطقه بوده باشد. ظرفیت پذیرش هم به نسبت جمعیت شهرتوزیع می شد.خوشبختانه این امر سبب شد که دانشجویان مستعد به دانشگاه ها راه پیدا کنند.که به این امر افتخار می کنیم."

سهیمه رزمندگان و ایثارگران و چنین یسهمیه هایی همیشه حواشی مختلفی داشته است. او دراین باره می گوید: "سهمیه دیگری هم به نام سهمیه ایثارگران نیز وجود داشت که این سهمیه قانونی بود ومجلس شورای اسلامی آن را تصویب کرده بود. این سهمیه برابر ضوابطی که مشخص شده بود به افراد تعلق می گرفت.در این سهمیه حدنساب نمره در نظر گرفته می شد."

بومی گزینی هم از سهمیه های پرحاشیه همه کنکورهاست. دکتر توکلی درباره بومی گزینی می گوید: "گاهی اوقات نیز دانشجویان مستعدی از شهرستانها در دانشگاه های خوب تهران قبول می شدند اما بخاطر دوری از خانواده دچار افت تحصیلی می شدند برای این افراد سهمیه و گزینش بومی را مطرح کردیم. یعنی رشته های مختلف تحصیلی را با توجه به اینکه در کدام دانشگاه ها هستند به شکل بومی استانی در نظر می گرفتیم."

مشروح این گفتگو را می توانید ایـنــجـــــــــا بخوانید.

4747

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سيدحسين IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۷
    7 2
    سهميه ها فقط تضييع حقوق افرادى هستش كه با تلاش خودشون ميخوان وارد دانشگاه بشن
  • محمد اکبری IR ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    4 5
    اقای عزیز بنده هم در دو عملیات ثامن الائمه و فتح المبین مجروح شدم اما به خاطر سهمیه بندی کنکور پسر اینده ام به جنگ دشمن نرفتم و خدای حی شاهد است که حتی پرونده بنیادم را هم تکمیل نکردم و.......بنده کاملا با 40 درصد؟؟؟؟سهمیه کنکور فرزندان همرزم قدیمم مخالفم..هر چند تنها فرزندم امسال بصورت معمولی در ازمون شرکت کند...انشاءالله خداوند سهمیه پسرم و دیگران اینچنینی را نزد خود محفوظ بدارد. انشاءلله این نوع از سهمیه برداشته شود
  • بدون نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    5 3
    بفرمائيد به چه درد نمي خورند هرچه ما بي سهميه ها ميكشيم از دست اين سهميه دارهاست پير ما با اين سهميه دادن شما در آمده ا
  • بدون نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    3 1
    من نمي دونم چرا ادامه نظرم سانسور شد اما افراد مثل شما وجود دارند و بنده منكر نيستم اما در تعداد آدمهايي كه در جنگ شركت كردند امثال شما نادر محسوب مي شوند واستثناء
  • بدون نام IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    5 3
    عدالت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • طوطي CH ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    6 5
    فرض كنيم فردي پدرش شهيد شده. آيا اينكه او بدون پدر بزرگ شده،بايد ملاكي باشد براي ارتقا درجه علمي او؟! به چه دليل؟با كدام معيار؟چرا بايد دانشگاه را مكاني براي پرداخت بدهي اين افراد قرار دهيم؟اين عين بي عدالتيست كه در آزموني كه صرفا به منظور توسعه و آموزش علم و دانش طراحي شده و ملاك آن زحمات شبانه روزي افراد است، مسائلي را وارد كار كنيم كه اصولا فرد در انتخاب يا عدم انتخاب آن بي اختيار بوده.
  • محمود IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    6 4
    ,آقایان محترم من کسی را می شناسم که هیچ گونه امتیازی ندارد ودر کونکور سراسری شرکت کرده بود وقبول نشد با اینکهدرصدهای خوبی هم داشت ولی یک نفر دیگر که فرزند شهید بود با وجود گرفتن نمرات خیلی پایین بهترین رشته دانشگاهی قبول شد واین در حالی بود که مجموع درصد نمرات 5 درس ایشان از یک درس همان فردی که امتیاز نداشت کمتر بود . آقایان محترم اینجوری می خواهید مملکت پیشرفت کند؟ واقعا مایه تاسف است!
    • پوریا IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۷/۲۴
      5 5
      اقای محترم چرا افسانه میبافی این قدر دیگه سهمیه تاثیر نداره
  • محمود IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۸
    3 1
    ,آقایان محترم من کسی را می شناسم که هیچ گونه امتیازی ندارد ودر کونکور سراسری شرکت کرده بود وقبول نشد با اینکهدرصدهای خوبی هم داشت ولی یک نفر دیگر که فرزند شهید بود با وجود گرفتن نمرات خیلی پایین بهترین رشته دانشگاهی قبول شد واین در حالی بود که مجموع درصد نمرات 5 درس ایشان از یک درس همان فردی که امتیاز نداشت کمتر بود . آقایان محترم اینجوری می خواهید مملکت پیشرفت کند؟ واقعا مایه تاسف است!
  • شاهد IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
    2 7
    چرا فكر ميكنيد بچه هاي شاهد زحمت نميكشند
  • شاهد IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۱
    4 6
    چرا فكر ميكنيد بچه هاي شاهد زحمت نميكشند.من تو اين يك سالي كه براي كنكور داشتم درس ميخوندم فقط و فقط به درس خوندنم رسيدم نه به هيچ چيز ديكه.خيلي بي انصاف هستيد كه قضاوت نا عادلانه ميكنيد.
  • بی سهمیه زاده IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۹
    7 2
    من بی سهمیه زاده شده ام و در این بی عدالتی ها ریشه ام خشکیده و هنوز هم مقاوم مانده ام
  • بدون نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۶
    10 3
    من كسيو مي شناسم از سهميه شاهد با تراز علمي بسيار ضعيف رفته دندان بزشكي شهيد بهشتي بعدم كه فارغ التحصيل شده دو دستي اومدن مجوز مطب و بهش دادن بدون داشتن حد نصاب امتياز براي مجوز مطب. واقعا كه.......
  • یکتا IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۴
    4 2
    این نشان میده که کشورماچقدربه علم افراداهمیت میده،آخه اونیکه باباشه ازکوچیکه ازدست داده باآن کسی که باباش شهیدشده چه فرقی داره هردومحروم ازپدر،کنکورکه شده معدلی، تاثیرآن امسال25درصدسال دیگه هم ممکنه بیشترشودکه باسهمیه جمع بیشه دیگه براشون عالی میشه،خوب دیگه چراآزمون میدن فقط رشته موردعلاقه خودراانتخاب کنند
  • مریم IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۰
    4 3
    سلام.کسایی ک سهمیه دارند دربین بقیه کسایی ک سهمیه دارند رقابت میکنن و رقابتشان با بقیه افراد جداست.
  • بی نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۴
    4 0
    چراصریحا اعلام نمی کنید ایثارگران چقدردرکنکور تاثیردارد