وزیر ارتباطات: ایرانسل می‌تواند اولین اپراتور خدمات دیجیتال ایران باشد

دکتر عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، بعدازظهر روز سه‌شنبه 9 آذر 1400، از ساختمان مرکزی ایرانسل بازدید کرد و در جریان آخرین اقدامات ایرانسل در توسعۀ زیرساخت‌های شبکۀ ملی اطلاعات، راهکارهای هوشمند ایرانسل مبتنی بر فناوری‌های نوین، اقدامات ایرانسل در حوزۀ توانمندسازی کسب‌وکارهای دیجیتال، ارائۀ خدمات دیجیتال و نیز اقدامات ایرانسل در حوزۀ تحقیق و توسعه، نوآوری و بومی‌سازی قرار گرفت.

در این مراسم، همچنین هشتمین سایت 5G ایرانسل، مدرسۀ ایرانسل در روستای توحیدآباد خاش، سایت ارتباطی روستایی (USO) ایرانسل در استان مازندران افتتاح و کلنگ‌زنی مرکز سوئیچینگ دادۀ ایرانسل در غرب کشور، به صورت آنلاین انجام شد.

وزیر ارتباطات: ایرانسل می‌تواند اولین اپراتور خدمات دیجیتال ایران باشد

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، در ابتدای این مراسم که همراهِ دکتر عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، دکتر صادق عباسی شاهکوه معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری)، مهندس حمید فتاحی معاون وزیر، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، مهندس ایرج روحی مشاور وزیر در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق روستایی و مجری طرح خدمات عمومی اجباری، مهندس مصطفی اشرف مشاور وزیر و سرپرست دفتر وزارتی نیز حضور داشتند، با میزبانی دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل، طرح توسعۀ زیرساخت‌های شبکۀ ملی اطلاعات، شامل نسل پنج تلفن‌همراه، توسعۀ نسل چهار تلفن همراه (LTE-Pro)، توسعۀ مراکز داده و امکان‌سنجی پیاده‌سازی خدمت «فیبر به خانه (FTTH)»، کاربست‌های هوش مصنوعی (مدیریت هوشمند ترافیک، سامانۀ Avatar، سامانۀ هوشمند ارتباط با مشتریان)، راهکارهای هوشمند ایرانسل مبتنی بر کلان‌داده، اقدامات ایرانسل در ارائۀ خدمات دیجیتال، اقدامات ایرانسل در توانمندسازی کسب‌وکارهای دیجیتال، پلتفرم داناپلاس، راهکار دیجیتال ایرانسل برای آموزش آنلاین و نیز اقدامات ایرانسل در حوزۀ تحقیق و توسعه، نوآوری و بومی‌سازی به وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات معرفی شدند.

وزیر ارتباطات: ایرانسل می‌تواند اولین اپراتور خدمات دیجیتال ایران باشد

وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در این مراسم، با حضور سرزده در یکی از کلاس‌های در حال برگزاری بر بستر داناپلاس ایرانسل، با معلم و دانش‌آموزان حاضر در این کلاس گفت‌وگو و از آنان دربارۀ تجربه کاربری داناپلاس و مزایا و ویژگی‌های آن سوال کرد. معلم و دانش‌آموزان این کلاس از استفادۀ مداوم طی دو سال تحصیلی از پلتفرم داناپلاس در دوران کرونا، رضایت خود را ابراز کردند.

وزیر ارتباطات: ایرانسل می‌تواند اولین اپراتور خدمات دیجیتال ایران باشد

همچنین در ادامۀ این مراسم، مهندس علیرضا حسنی‌سعدی مدیرکل عملیات شبکۀ ایرانسل، گزارشی از مرکز عملیات شبکۀ ایرانسل (NOC) و «سامانۀ نگهداری دیجیتال شبکه (Digital Maintenance)» ایرانسل به وزیر ارتباطات ارائه کرد و مهندس محسن یوسف‌پور مدیرکل راهکارهای سازمانی ایرانسل، به بیان طرح همکاری مشترک ایرانسل و شرکت فولاد مبارکۀ سپاهان برای تحول دیجیتال در این شرکت، بر مبنای 5G پرداخت.

وزیر ارتباطات: ایرانسل می‌تواند اولین اپراتور خدمات دیجیتال ایران باشد

افتتاح آنلاین هشتمین سایت 5G ایرانسل

بخش بعدی این مراسم، به افتتاح آنلاین هشتمین سایت 5G ایرانسل اختصاص داشت.

این سایت، هشتمین سایت نسل پنج ایرانسل است و در یک منطقۀ پرترافیک در شهر اندیشه واقع در غرب استان تهران، با هدف ارائۀ بهترین تجربۀ زندگی دیجیتال به مشترکان ایرانسل در این منطقه، راه‌اندازی شده است.

سایت 5G ایرانسل در شهر اندیشه، نخستین سایت ایرانسل است که روی فرکانس جدید ۲.۳ گیگاهرتز راه‌اندازی می‌شود. به جز فناوری 5G، فناوری Massive MIMO و LTE Pro نیز از طریق این سایت، به مشترکان ایرانسل ارائه می‌شوند.

وزیر ارتباطات: ایرانسل می‌تواند اولین اپراتور خدمات دیجیتال ایران باشد

ایرانسل که در ادامۀ رویکرد خود مبنی بر ارائۀ جدیدترین فناوری‌های جهانی در ایران، از سال ۱۳۹۵، مطالعه روی فناوری نسل پنج را با همکاری مراکز دانشگاهی داخلی و شرکت‌های معتبر بین‌المللی آغاز کرده بود، پس از آن که در ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ با حضور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، نخستین آزمایش شبکۀ کامل نسل پنج تلفن‌همراه در ایران را انجام داد، موفق شد تا در اول مرداد ۱۳۹۹، برای نخستین بار در ایران، خدمات 5G را به صورت تجاری عرضه کند.

نخستین سایت تجاری نسل پنج ایران و ایرانسل، اول مرداد ۱۳۹۹ در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، توسط رئیس‌جمهوری و در حاشیه جلسه هیأت دولت، به صورت آنلاین افتتاح شد.

هفتم مرداد ۱۳۹۹، دومین سایت تجاری 5G ایران در ساختمان مرکزی ایرانسل و در حضور خبرنگاران، توسط دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل رونمایی شد و ۲۱ آبان ماه نیز، سومین سایت تجاری نسل پنج ایران که نخستین سایت outdoor نسل پنج بود، با حضور مدیرعامل ایرانسل در دانشگاه تربیت‌مدرس به بهره‌برداری رسید.

چهارمین سایت تجاری نسل پنج ایران در بوستان آب و آتش تهران (پل طبیعت)، ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۹، با حضور وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و مدیرعامل ایرانسل، در غرفه ایرانسل در نمایشگاه اینترنت اشیا، به صورت آنلاین افتتاح شد و خدمات آن در اختیار عموم مردم قرار گرفت‌.

وزیر ارتباطات: ایرانسل می‌تواند اولین اپراتور خدمات دیجیتال ایران باشد

پنجمین سایت 5G ایران و ایرانسل نیز، سوم اسفند ماه ۱۳۹۹، با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) و مدیرعامل ایرانسل، در محوطه باز شهرداری شیراز افتتاح شده و در اختیار مردم این شهر قرار گرفت.

ششمین سایت نسل پنج ایرانسل هم سه‌شنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۳۹۹، با حضور معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات، سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش و مدیرعامل ایرانسل، در این جزیره افتتاح شد.

هفتمین سایت 5G ایرانسل هم، چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ در محوطۀ باز دانشگاه فردوسی مشهد و با حضور معاون استاندار خراسان رضوی، مدیر کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) منطقه شمال شرق و مدیرعامل ایرانسل راه‌اندازی شده و خدمات آن در اختیار زائران و مجاوران آستان قدس رضوی و پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد قرار گرفت.

ایرانسل، در روز اول مرداد ۱۴۰۰ و همزمان با نخستین سالروز راه‌اندازی تجاری شبکۀ نسل پنج خود موفق شد تا بار دیگر رکورد سرعت اینترنت در ایران را به نام خود ثبت کند و در حضور رسانه به سرعت ۳.۹۰۹ گیگابیت بر ثانیه، در شبکۀ واقعی و تجاری نسل پنج دست یابد.

وزیر ارتباطات: ایرانسل می‌تواند اولین اپراتور خدمات دیجیتال ایران باشد

ایرانسل هم‌اکنون با داشتن هشت سایت تجاری نسل پنج، رکورددار سرعت و تعداد سایت‌های تجاری 5G در ایران است و در صورت رفع دغدغۀ تخصیص فرکانس آماده است تا برنامۀ توسعۀ شبکۀ نسل پنج خود را با سرعتی بیش از پیش در ایران ادامه دهد.

ایرانسل اولین ارائه‌دهندۀ 5G در ایران همزمان با گسترش پوشش شبکۀ نسل پنج، مطالعه بر روی نسل ششم تلفن‌همراه یا 6G را نیز از آغاز سال ۱۳۹۹ با همکاری مراکز معتبر دانشگاهی و تأکید بر بومی‌سازی این فناوری آغاز کرده است.

دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل در نشست خبری پانزدهمین سالروز راه‌اندازی شبکۀ تلفن‌همراه ایرانسل، با اشاره به ثبت رکورد ۱۶.۸ پتابایت برای مصرف روزانۀ دیتا در شبکۀ این اپراتورگفت: ایرانسل به دنبال ورود به نسل ۵.۵ تلفن‌همراه است.

وزیر ارتباطات: ایرانسل می‌تواند اولین اپراتور خدمات دیجیتال ایران باشد

بهره‌برداری از مدرسۀ ایرانسل در توحیدآباد خاش

افتتاح آنلاین مدرسۀ ایرانسل در روستای توحیدآباد خاش، بخش بعدی این مراسم بود.

در این افتتاح آنلاین که با حضور مدیرکل ارتباطات و فناوری‌اطلاعات استان سیستان و بلوچستان، مدیرکل سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس استان، نماینده فرماندار خاش، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان و بخشدار در محل این مدرسه برگزار شد، مدرسۀ دخترانه و پسرانۀ «اینترنت و ارتباطات» در روستای توحیدآباد خاش به بهره‌برداری رسید.

پیرو درخواست مردم روستای توحید آباد خاش و قول مساعد وزیر وقت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات طی سفر به این روستا، ایرانسل به عنوان اپراتور اصلی در توسعۀ ارتباطات روستایی استان در پروژۀ USO، با تقبل 100 درصدی هزینۀ 30 میلیارد ریالی ساخت این مدرسه، در راستای مسؤولیت اجتماعی خود، این مرکز آموزشی را از طریق سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، احداث کرده است.

وزیر ارتباطات: ایرانسل می‌تواند اولین اپراتور خدمات دیجیتال ایران باشد

مدرسۀ «اینترنت و ارتباطات» که یک مدرسۀ دخترانه و پسرانه است، در روستای توحیدآباد بخش پشتکوه شهرستان خاش در استان سیستان و بلوچستان احداث شده است. این دو مدرسۀ دخترانه و پسرانه، هر کدام سه کلاسه و به امکانات آموزشی، بهداشتی و ورزشی مجهز هستند.

کلنگ احداث این مرکز آموزشی 20 دی ماه سال 1399 به زمین خورد و همزمان با آغاز سال تحصیلی 1400-1401، آمادۀ بهره‌برداری شد و امروز رسماً افتتاح شد.

با بهره‌برداری از این مدرسه در روستای توحیدآباد، ظرفیت آموزشی برای 130 دانش‌آموز دختر و پسر این روستا در مقاطع اول و دوم متوسطه، ایجاد شده است.

افتتاح سایت ارتباطی روستایی ایرانسل در مازندران

در ادامۀ این مراسم، سایت ارتباطی روستایی ایرانسل در روستای «آغوز دره» شهرستان گلوگاه استان مازندران، با حضور سرپرست اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران، فرماندار شهرستان گلوگاه، بخشدار مرکزی گلوگاه و مدیران محلی به بهره‌برداری رسید.

وزیر ارتباطات: ایرانسل می‌تواند اولین اپراتور خدمات دیجیتال ایران باشد

این سایت در قالب پروژۀ طرح خدمات عمومی اجباری (USO) توسط ایرانسل احداث شده و با بهره‌برداری از آن روستاهای آغوز دره، وزوار، سفیدچاه، فت‌کش، اندرات و پارسا تحت پوشش فناوری نسل دوم، سوم و چهارم تلفن‌همراه قرار گرفتند.

با راه‌اندازی این سایت 478 خانوار و 1294 نفر جمعیت تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار گرفته‌اند.

کلنگ‌زنی مرکز سوئیچینگ دادۀ غرب کشور

بخش بعدی این مراسم، کلنگ‌زنی مرکز سوئیچینگ دادۀ غرب کشور ایرانسل در همدان با پیام  آنلاین وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات بود.

با توجه به اینکه یکی از ویژگی‌های مهم شبکۀ نسل پنج تلفن‌همراه، کاهش ضریب تأخیر و ارسال اطلاعات با سرعت بالا است، برای دستیابی به این هدف، احداث مراکز سوئیچینگ داده در کمترین فاصلۀ جغرافیایی با مشترکان، یکی از اقداماتی است که موجب افزایش سرعت ارسال و دریافت داده توسط مشترک می‌شود.

وزیر ارتباطات: ایرانسل می‌تواند اولین اپراتور خدمات دیجیتال ایران باشد

بر این اساس احداث این مرکز داده در شهر همدان در دستور کار ایرانسل قرار گرفته است.

با بهره‌برداری از مرکز سوئیچینگ دادۀ ایرانسل در همدان، بستری برای توسعۀ شبکۀ 5G در منطقۀ غرب کشور و منطبق با نیازمندی‌های استان‌های غربی فراهم خواهد شد.

همچنین با احداث این مرکز، میزان تأخیر در ارسال داده از سمت مناطق غربی کشور به شدت کاهش یافته و امکان توسعۀ خدمات 5G در این منطقه فراهم می‌شود.

مدیرعامل ایرانسل: برای توسعۀ اقتصاد دیجیتال، تحقق دولت الکترونیک و تحول دیجیتال، در کنار وزارت ارتباطات هستیم

مدیرعامل ایرانسل در این مراسم، طی سخنانی ضمن تشکر از حضور وزیر ارتباطات در شرکت ایرانسل اظهار داشت: ایرانسل در طول چند سال گذشته تمامی سعی خود را به کار گرفته تا بیشترین تعامل را برای انجام تعهدات با وزارت ارتباطات داشته باشد. ما مهمترین تعهد خود را در بخش شبکه ملی اطلاعات و پروژه توسعه ارتباطات روستایی (USO) می‌دانیم و تلاش می‌کنیم هر روز بهتر از گذشته این تعهدات را عملیاتی کرده و آن را بر اساس برنامه زمان‌بندی پیش ببریم.

وزیر ارتباطات: ایرانسل می‌تواند اولین اپراتور خدمات دیجیتال ایران باشد

وی با اشاره به اینکه در مورد توسعه شبکه موبایل مطابق با برنامه مدون سالانه ظرفیت شبکه را در لایه دسترسی، انتقال و هستۀ شبکه، بیش از تقاضا نگه داشته‌ایم، گفت: ما در شبکه ایرانسل آمادگی برای توسعه ارتباطات زیرساخت داریم و خود را یکی از بازیگران بزرگ حوزه ICT در کنار وزارت ارتباطات می‌دانیم.

مدیرعامل شرکت ایرانسل خطاب به وزیر ارتباطات تأکید کرد: تلاشمان این است که در کنار دولت سیزدهم که دولتی مردمی، پرکار، عملگرا و امیدوار به آینده است، آینده بهتری را برای مردم کشورمان رقم بزنیم و تشریف‌فرمایی شما به شرکت ایرانسل، نشان از اهمیتی دارد که به این مجموعه می‌دهید.

عباسی‌آرند تاکید کرد: ایرانسل در راستای تحقق شعارهای دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات، در توسعه شبکه و پلتفرم‌ها و خدمات بومی گام برمی‌دارد و هدفمان این است که تراز دسترسی و کیفیت شبکه، در شأن ملت عزیز ایران باشد.

وی گفت: در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال، تحقق دولت الکترونیک یا به تعبیر عام‌تر تحول دیجیتال نیز، ایرانسل ایده‌ها و طرح‌هایی دارد که در کنار وزارت ارتباطات، می‌تواند کمک شایانی به برنامه‌های دولت محترم باشد.

مدیرعامل ایرانسل در پایان، با تشکر از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت ارتباطات زیرساخت که همدلانه به ایرانسل کمک کرده‌اند تا نقش خود را در توسعه شبکه ارتباطی کشور و ارائه خدمات به مردم ایفا کند، از همه عوامل مدیریتی این مجموعه، سهامداران، اعضای هیأت‌مدیره و کارکنان ایرانسل تشکر کرد که برای پیشبرد برنامه‌های این شرکت، تلاش مضاعفی کردند.

وزیر ارتباطات: ایرانسل می‌تواند اولین اپراتور خدمات دیجیتال ایران باشد

وزیر ارتباطات خطاب به ایرانسل: هر جا اراده کردید، توانستید کار و زندگی مردم را با فناوری تسهیل کنید

در این مراسم وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات با ابراز خرسندی از اینکه از نزدیک با دستاوردهای شرکت ایرانسل آشنا شده است، تأکید کرد: دستاوردهای ایرانسل در راستای افزایش کیفیت ارتباطات و کیفیت زندگی مردم دنبال می‌شود و باید از زحمات این مجموعه و جوانان خوش‌فکری که هدفشان ارائه خدمات با کیفیت به مردم است، تشکر کنم.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم به دنبال استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فناوری‌اطلاعات و ارتباطات برای حل مشکلات کشور است، گفت: فناوری‌اطلاعات و ارتباطات می‌تواند به کوچک شدن دولت، ارتقای اثربخشی پروژه‌ها، شفاف کردن فرایندها، کاهش زمینه‌های فساد و از بین بردن امضاهای طلایی (که یکی از شعارهای جدی این دولت است) بیانجامد و ابزار و بستر تحقق آن، تحقق فناوری‌اطلاعات و ارتباطات است.

وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه ما در وزارت ارتباطات این هدف را سرلوحۀ کار خود قرار داده‌ایم و راهبرد اساسی ما تحقق شبکه ملی اطلاعات به عنوان بستر رسیدن به این اهداف است، خاطرنشان کرد: شبکه ملی اطلاعات دارای دو بال اساسی شبکه و خدمات است که در بال نخست، راهبرد اساسی وزارت ارتباطات این است که در افق 1404 بتوانیم شبکه‌ای پرسرعت، با کیفیت و امن در اطراف و اکناف کشور داشته باشیم.

زارع‌پور با اشاره به ماموریت ویژه‌ای که به رئیس جدید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) برای توسعه شبکه ارتباطات ثابت پرسرعت مبتنی بر فیبر داده است، گفت: در کنار این مهم، افزایش کیفیت شبکه همراه نیز موضوعیت دارد. ما معتقدیم که مانند همه جای دنیا باید موازنه موجود بین شبکۀ ثابت و همراه به هم بخورد و فشار دسترسی از روی شبکه موبایل برداشته شود. همه می‌دانیم که منابع فرکانسی شبکه موبایل محدود است و در صورت توسعه شبکه ثابت، با توجه به مزایای آن، مردم به سمت استفاده از خدمات این شبکه سوق پیدا می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه باید خدمات متنوعی روی شبکه پرسرعت ثابت ارائه شود و مردم طعم شیرین فناوری را بچشند، گفت: در صورت توسعه شبکه ارتباطات ثابت، خدمات دولت هوشمند به راحتی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و مردم از طریق یک پنجره واحد به این خدمات دسترسی پیدا می‌کنند.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در کنار توسعه شبکه، باید خدمات پایه و پلتفرم‌های بومی را هم داشته باشیم، تأکید کرد: شواهد نشان می‌دهد که جوانان ما چیزی از کشورهای دیگر کم ندارند. شما همینجا زیرساخت‌های لبه فناوری را پیاده‌سازی کردید و نشان دادید که هر جا اراده کردید، توانستید کار و زندگی مردم را با فناوری تسهیل کنید.

زارع‌پور با اشاره به نقش کلیدی اپراتورها به ویژه ایرانسل در توسعه خدمات شبکه و سرعت دسترسی گفت: شما موتور این حرکت هستید و می‌توانید در رسیدن به این هدف مؤثر باشید. توقع از ایرانسل این است که برای ارتقای کیفیت شبکه، روز به روز تلاش کند.

وی افزود: ایرانسل رضایت مشترکان را تا نسبت خوبی جلب کرده و باید این مسیر را با قوت و قدرت ادامه دهد تا مردم حداکثر رضایت را از این اپراتور داشته باشند. ایرانسل باید در راستای راهبرد وزارت ارتباطات، میدان‌داری کرده و نقش ملی خود را در بخش فیبر ایفا کند. ما هم در تسهیل این مسیر، هر کاری که لازم باشد انجام می‌دهیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مطمئن هستم تا پایان دولت، مردم ارتباطات پرسرعت فیبر را تجربه می‌کنند، با اشاره به راه‌اندازی هشتمین سایت 5G ایرانسل، اضافه کرد: مردم ما شایسته سرعت چندین گیگابیت بر ثانیه هستند و اگر دست به دست بدهیم، این مهم، شدنی است.

وزیر ارتباطات: ایرانسل می‌تواند اولین اپراتور خدمات دیجیتال ایران باشد

زارع‌پور با اشاره به ارائۀ سامانۀ تبادل API توسط ایرانسل و نیز فراهم کردن بستر احراز هویت یکپارچه برای استفاده از خدمات کسب‌وکارهای دیجیتال گوناگون از طریق سوپراپلیکیشن ایرانسل من، ضمن ابراز خوشحالی از ارائۀ این خدمات توسط ایرانسل، با بیان اینکه برنامۀ ما این است که ان‌شاءالله تمام خدمات دولتی را اولاً الکترونیک کنیم و سپس به شکل API در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم که روی آن، خدمات ارزش افزوده ارائه کنند، تأکید کرد: ایرانسل می‌تواند به عنوان اولین اپراتور خدمات دیجیتال، در این حوزه پیشگام باشد و با رگولاتوری سازمان فناوری‌اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات، این سرمایۀ ملی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و خدمات ارزش افزودۀ متنوعی به مردم ارائه شود.

وزیر ارتباطات در ادامۀ سخنان خود، ضمن ابراز خرسندی از اقدامات ایرانسل در حوزۀ بومی‌سازی، خواستار توجه بیش از پیش به ظرفیت‌های داخل کشور شد و گفت: اگر ظرفیت در داخل کشور وجود نداشته باشد، خرید خارجی پذیرفتنی است و ممکن است برای برخی ظرفیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، مجبور باشیم از توان خارجی استفاده کنیم. اما جایی که محصولات بومی‌سازی و تجاری شده وجود دارد، شایسته نیست سراغ خارجی‌ها برویم. آنهایی که در زمان تحریم، رفتند و پشت سرشان را نگاه نکردند، روا نیست دوباره برای آنها مسیری باز کنیم. برعکس محصول ایرانی، باید در شبکه‌های ارتباطی کشورهای مختلف در جریان باشد.

وی گفت: جوانان ایرانی چند سر و گردن به لحاظ تخصص و انگیزه و هوش خدادادی بالاتر هستند و اگر میدان به آنها داده شود نشان داده‌اند که می‌توانند پیچیده‌ترین تکنولوژی‌ها را پیاده‌سازی کنند و از ایرانسل می‌خواهم که بومی‌سازی را بیش از پیش به‌عنوان یک راهبرد و تکلیف ملی دنبال کند.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه 5000 روستا هم اکنون دارای هیچگونه ارتباطی نیستند گفت: باید ارتباطات این روستاها در سقف زمانی تعهد شده که پایان سال 1401 است، با کمک شما راه‌اندازی شود و این شدنی است. به ویژه در شرایط فعلی که زندگی و آموزش مردم به ارتباطات گره خورده است.

وی با بیان اینکه تکلیف ایرانسل توسعه 1500 سایت ارتباطات روستایی است که 700 سایت آن به تازگی ابلاغ شده است، گفت: زحمت زیادی کشیده شده و انصافا کارهایی که ایرانسل انجام داده است جزو اقدامات تر و تمیز و با کیفیت است و امیدواریم این مسیر با سرعت ادامه یابد.

وزیر ارتباطات: ایرانسل می‌تواند اولین اپراتور خدمات دیجیتال ایران باشد

زارع‌پور در مورد کندی شبکه شاد و گلایه مردم از این اپلیکیشن نیز گفت: از دوستان اپراتورهای همراه اول و ایرانسل می‌خواهیم این موضوع را بررسی کرده و در صورتی که مشکلی در مورد اپلیکیشن، زیرساخت پردازشی و زیرساخت ارتباطی وجود دارد آن را برطرف کنند و خطاب به مدیرعامل ایرانسل تأکید کرد: مأموریت ویژه‌ای به همکارانتان بدهید تا اشکالات شبکه شاد به سرعت برطرف شود.

وی اظهار امیدواری کرد که  با هم بتوانیم در آینده نزدیک، طعم شیرین استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات را به مردم بچشانیم و جایگاه شایسته ای برای کشور در بهره گیری از این فناوری راهبردی ایجاد کنیم.

وزیر ارتباطات: ایرانسل می‌تواند اولین اپراتور خدمات دیجیتال ایران باشد

در پایان این مراسم، وزیر ارتباطات و فناوری‌اطلاعات در جمع کارکنان بخش شبکۀ ایرانسل حضور یافت و ضمن آشنایی با روند فعالیت کارکنان این بخش، گفت‌وگوی صمیمانه‌ای با ایرانسلی‌ها داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1578362

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =