آقای باقری! آن زنی که روزگارت را سیاه کرده بود، چرا بعد از آنکه ترامپ  طلاقش داد سراغش رفتی؟!

روزنامه اطاعات در یادداشتی نوشت:آن‌جا که پای منافع ملی در میان است و سود حداکثری در برابر ضرر حداقلی محتمل؛ شرط عقل، همراهی و پشتیبانی‌است؛ و حاشیه ساختن از اموری مانند هیأت چهل‌نفره و یا عدم تسلط به زبان و ادبیات طرف مقابل، بحث‌هایی‌است اولاً خانگی و ثانیاً زمان‌شناسانه و در وقتش.

کسانی که در کوران یک اتفاق مرتبط با مصالح و مفاسد کشور، به جای چشم‌داشتن بر اصل مذاکرات و مفاد و نتایج آن، دلمشغول تعداد مسافران وین می‌شوند و یا به فرمت و رنگ کت‌وشلوارها ایراد می‌گیرند- گرچه محل دقت و تأمل است- اما نباید فشارهای روانی ناشی از این حواشی را بر اصل ماجرا غالب کنند.

مثبت‌نگرانه اینگونه می‌پنداریم که برای گزینش تک‌تک این چلّه‌سواران، فکر و دوراندیشی شده و برای مشکل زبان و ادبیات هم آدم‌های تربیت‌شده‌ی این کار همراه هستند؛ (و خیالتان راحت! در مردان میدان سیاست در همه‌جای دنیا، باید چراغ دست بگیرید، تا ادیبی زبان‌آور را پیدا کنید؛ هست، ولی کم است!)

القصه؛ اخیرا فیلم کوتاهی از مذاکره‌کننده‌ی ارشد وین دیدم، که در پاسخ سوالِ پرسشگر، که پرسید چرا سر و صدایی از برجام در کشور نیست و مثلا مانند بعضی مسائل دیگر آب و تابی از آن چکیده و دیده نمی‌شود، به تمثیلی اشاره کردند به این مضمون که: اگر شما زن ناسازگاری داشته‌باشید که با شما چنین و چنان کرده‌باشد؛ مهریه را اجرا گذاشته، آبروتان را برده، آرامش زندگی‌تان را زدوده وخلاصه امانتان را بریده؛ آیا با همه‌ی این احوال جشن سالگرد ازدواج می‌گیرید!؟
انصاف دهم، در مقام تمثیل، بر حاضرجوابی و مثَل‌گردانی و صحنه‌آرایی سخن بر مهارتشان آفرین آوردم و از شما چه پنهان آرزو کردم که در برابر لشکر خیزبرداشته‌ی آن سوی میز مذاکره نیز همین‌گونه اسب فصاحت در میدان بلاغت بتازند و تیرِ آخر از جعبه‌ی حجّت بر خصم افکنَند و به‌ مصداق «بُهِتَ‌الّذی کفر» دست پر به خانه باز آیند؛ که خدا کناد!
… اما یک نکته در آن تمثیل، دلمشغولانه رهایم‌ نکرده‌است: این خانم، که این روز را بر سر شما آورده و روزگارتان را سیاه کرده؛ چرا بعد از آن که ترامپ طلاقش داد، شما دوباره میل او کردید!؟ شاید هم بدان دلیل که عدّه‌ی طلاقش سرآمده‌است!
23302
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1578628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 125
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد کوروش آریاعبادی IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    تیتر بسیار عالی است
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      زمانی که در دولت قبل قیمت دلار 10 برابر شد و خودمون با دست خودمون در برجام تحریم ها را چند برابر کردیم این تیترها در روزنامه اطلاعات و جمهوری اسلامی کجا بود؟! متاسفانه انصاف در دو طرف به دُر نایاب تبدیل شده!
    • علی رضا IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      15 14
      الحق و الانصاف مطلب بسیار فصیح و شیوا بیان شده،متاسفانه تا آخر امسال باید منتظر دلار۱۰۰هزار تومانی باشیم.
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      6 1
      صرف نظر از اینکه واکنش افراد از هر دو جناح به موضوع برجام چگونه بوده است، این توافق یک موضوع فراجناحی و ملی است که دولت وقت جمهوری اسلامی فارغ از اینکه از چه جناحی باشد، باید به آن پایبند باشد. این توافق توانست اجماع جهانی علیه کشور را حنثی و ایران را از ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل خارج نماید. منتهی این توافق باید قبل از امضاءهای نهایی، در مجلس بررسی دقیق می‌شد تا نقاط ضعفش بر طرف و بعد تصویب شود، لیکن هیئت رئیسه مجلس ظرف ۲۰ دقیقه آنرا فرمالیته و به اعتراض دلسوزان گوش ندادند. برعکس در آمریکا کنگره اصلا زیر بار تصویب آن که می‌توانست یک تضمین برای دوام این توافق باشد، نرفت. لذا رئیس جمهوری بعدی یعنی (ترامپ) براحتی از آن خارج شد و کاری از دست ایران ساخته نبود و اروپائیها هم تا حالا فقط طفره رفته و بجای محکوم کردن آمریکا، وقت تلف می‌کنند. ضعف دیگری که در برجام بود مسئله کلمه تعلیق تحریمها بود که هرچه برخی افراد دلسوز آنرا گوشزد کردند، آقای ظریف در مجلس آنرا رد کرد و گفت این کلمه در متن برجام نیامده است، در صورتیکه اخیرا به اشتباه خود اعتراف نمود. با همین غفلت تحریمها را برگرداندند.
    • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      11 2
      پول مهریه و توان زندان و آبروی بی آبرویی نداریم و مجبوریم با این زن بسوزیم و بسازیم و مدام پی اش برویم، ولی میلی به جشن سالگرد هم قطعا نداریم
  • فرزاد IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    قشنگ بود
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      نویسنده مقاله در ابتدا میگوید الان وقت کنایه زدن نیست و باید همه کمک کنند توافق بشه ... اما در انتها کنایه آبداری به مذاکره کنندگان میزند!!! متأسفانه عالم بی عمل بودن بسیار رواج یافته و این تیتر مصداق زنبوری است که عسل ندارد اما نیش قابلی دارد!!!
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      39 10
      جناب فرزاد بهتر است این دعواهای جناحی تان را کنار بگذارید تا مردم نفس بکشند! اون از اون هشت سال که اصولگرایان یکسره وزارت خارجه رو میزدند حالا شما شروع کردید کار شکنی و جنگ روانی علیه تیم مذاکره کننده ایرانی!
  • عرشیا IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    دقیقا ، زمان عده طلاق سر آمده و حالا نوبت وصال است ،فحاشی مال دولت قبل بود ...
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      5 9
      مذاکره ای با اقتدارمی کنند مثل دولت قبل مذاکره تحقیر آمیز و بی فایده نباشه همه موارد برجام ما انجام بدیم بعد اونا به ریشمون بخندن
  • عصمت طلب IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    عالی عالی عالی ، بقول قدیمیا قربون برم خدارو یه بوم ودو هوا رو10
  • بابک IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    86 27
    آفرین
  • IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    سوال زیبا و نکته قابل تامل ، یا این زن به آن بدی که می گوید نیست ! و یا زنی بدتر از این زن در کمین است !
    • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      40 15
      مسئله این است که منابع مالی و ذخیره ارزی ته کشیده است.بخاطر همین آن زن زشت رو ناگهان زیبا رو شده است!
  • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    حکایت مردی است که زنی پولدار و متنفذ را می شناسد!! از اخلاقش خوشش نمی آید (به ظاهر). اما بسیار به تامین مالی از سوی وی نیاز دارد!! در عیان از او بیزاری میجوید اما در خفا برایش نامه عاشقانه می فرستد!! و یا به تعبیری دست پس میزند و با پیش میکشد!! این خانم ( برجام) کلید حل مشکلات مالی است. مشکل مادی هم موجب می شود که صدای اعتراض فرزندان این مرد در بیاید.(که نباید در بیاید!!). علت حضور مجدد در مذاکرات برجام همین است وگرنه غرور این مرد (این دولت) بیش از این حرفهاست!!
    • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      68 29
      ماشاالله به سایبریها!! شاید هم من سنگین نوشتم!!
    • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      34 54
      آقای حسینی بله شما سنگین نوشتید البته من بهت منفی ندادم چون سخنتون رو متوجه نشدم. لطفا از این به بعد به ماها بفرمایید افسران جنگ نرم. ما افسریم و سرباز. سرباز ولی امرمان. تشکر
    • هادی IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      27 14
      لایک داری داداش. حرف حق هر کارش کنی حقه.
    • حسینی دولت آبادی از قزوین IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      46 14
      جناب افسر جنگ نرم. بخاطر ادبت در قسمت اول جمله ات مورد احترامم هستی اما بخاطر قسمت آخر حرفت بهت منفی دادم. چون شما باید فقط در خدمت منافع کشورت باشی و لا غیر. در کامنت قبلی به نظر خودم بسیار شفاف نوشتم. دولت را به آن مرد تشبیه کردم و برجام را به آن زن. ملت را هم به فرزندان آن مرد یعنی دولت تشبیه کردم. گفتم این دولت (آن مرد) به ظاهر از برجام (آن زن) گریزان است. اما چون معیشت مردم (فرزندانش) به خطر افتاده و مایل نیست صدای اعتراض مردم بلند شود. بنابراین علیرغم انکارهای ظاهری، در خفا به دنبال برجام است و دوست دارد کار برجام به سرانجام برسد. اما به نحویکه ظاهر قضیه حفظ شود و همه فکر کنند این غربیها هستند که به دنبال ما می دوند!! بنابراین در خفا پاسهای مثبت می فرستد و آوانس میدهد اما در عیان همچنان شعارش را میدهد!!. (به خبر افزایش دامنه بازرسی از سایت فردو که در سکوت خبری و بدون هیاهو از آن گذشتند توجه ویژه داشته باشید)
    • خاکی IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      34 23
      آقای حسینی دولت آبادی چه زیبا برای خود نوشابه باز می کنید......
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      6 5
      آقای حسینی دولت آبادی ، الحق و الانصاف ، چه متن سنگین و نغز و پر مغزی نوشتید ،. احسنت ،،. اونی که باید بفهمه ، می فهمه ، و اونی نمی فهمه و یا نمی خواد که بفهمه که ، تکلیفش مشخصه !!! موید باشید انشاالله
  • داریوش IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    47 6
    ما که اینجا اومده بودیم .دو قدم آخر رو هم میرفتیم آمریکا برجام رو بهم زد .بازم اینکار رو میکنه .
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    اصلا" چرا باید کشور به سمت سیاستی برود که برای برنامه ی صلح آمیز هسته ای اش به این همه مشکلات بخورد؟ آیا این مطابق مصالح و منافع ملی است؟ آیا این روش رسیدن به موفقیت است؟ آیا نمی توان سنجیده عمل کرد و از بعضی رفتارهای بدبین و تحریککننده و خصومت‌ برانگیز که به ضرر رسیدن به موفقیت و اخلال در روند صحیح جریان کشور است جلوگیری نمود؟ کدام کشور در دنیا این همه مشکلاتی که ما با دیگر کشورها داریم، دارد؟ نه ما کشورهای دنیا را قبول داریم نه آنها ما را! این است رابطه ی ما با دنیا! درافتادن با گروهی کشورها که در آن نتیجه ی مثبتی به نظر نمی رسد آیا موافق مصالح ملی است؟ چه خسارات و چه مسدودیتهایی کشور در راه معیشت و اقتصاد و پیشرفت خود ندید؟ باید از رفتارها و سخنان زائد که غیرضروری و مخل در راه پیشرفت و موفقیت است دست برداشت. راه موفقیت از روشها و قدمهای درست می گذرد.
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      22 9
      بیست و هشت مرداد هم حاصل صنعت هسته ایی بود؟!این خصومت سابقه تاریخی بلند مدتی دارد...
    • میترا IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      3 3
      برادر من منافع ملی کجا بود . یک واژه کاملا بیگانه ، نامحسوس و عجیب در ادبیات انقلاب اسلامی در ایران .
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    56 30
    عالی بود . طعنه ا زیبا
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    نه....دلیلش اینست که از روز اول هم‌میخواستند رفع مشکلات را بنام‌خودشان تمام کنند نه جناح مقابل برایه همین تا توانستند موش دواندند و الان همان برجام آتش زده را دنبال میکنند
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    68 34
    دمت گرم نویسنده خبر.... کیف کردم..... مذاکره دوباره با آنها بعد از آن همه تهمت و افترا و مخافت های بیشمار و ایذا و اذیتهای دولت قبل ... حقیقتا معنائی ندارد.. ضمن اینکه هیچ اعتمادی هم به آمریکا ئیها نیست حتی به تضمین اونها!!!!
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      70 45
      میبینم که برادران غربگرا از استراتژی گفتگوی تمدنها به تاکتیک جنگ جنگ تا پیروزی ارتجاع فرموده‌اند!
  • محمد IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    45 21
    احسنت، دمت گرم، درود بر شرفت
  • کاوه IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    52 27
    بسیار ادیبانه پاسخ دادین و احتمالا خواننده های معدودی که بفهمند حض میکنند
  • رشتی IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    36 16
    اخه نادان مگر باقری تصمیم گیرنده مذاکرات برجام است
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    71 92
    رویی. که شما اصلاح طلب ها دارید فکر نکنم تا سالهای بعد خیلی دور کسی دیگر داشته باشد دارید از حسادت منفجر می شوید راستی کجاست؟ ان کسی که می گفت شما بلدید. مذاکره کنید
    • ناشناس IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      43 24
      پروتر از اصلاح طلب ها تو.
  • رضا IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    32 30
    چه مغلطه بزرگی، منظور از زن برجام نیست دولت آمریکاست جناب آقای دعایی
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    49 35
    این همه آدم تو این شرایط بد اقتصادی برای مذاکره رفته اند . چهارتا دیپلمات کافی نبود .
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    45 51
    روزنامه اطلاعات و نویسنده‌ مطلب‌ کنایی‌ به تیم‌ اعزامی‌ وین، واقعا شما چرا اینقدر سطح‌ پایین‌ و دوراز‌شعور‌ خودو‌ مخاطب‌ مطلب‌ مینویسید‌ واقعا‌ خودتان‌ نمیدانید‌ که چی نوشتید‌ دست‌ از شانتاژبازی‌ خود بردارید‌ کم حرف‌ در دهان‌ دشمنان‌ خودوملت‌ بگذارید‌ اگر‌ وجدان‌ هم نداشته‌ باشید
  • حسین IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    85 37
    دیگر در این مملکت بیسواد ترین فرد و ناآگاه ترین شخص از لحاظ سیاسی و اقتصادی که من باشم.می دانم که اگر با آمریکا به توافق نرسیم در مسیر ونزوئلا و کره شمالی قرار خواهیم گرفت .هر چند که تا آنها راه زیادی نمانده .و اگر با دیگران روابط خوب داشته باشیم می توانیم آلمان آسیا شویم.
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      18 25
      اتفاقا کره شمالی بمب هسته ای از چین گرفته و دور از جهان در جزیره ای منزوی است ولی ایران توسط دشمنان زیادی احاطه شده و در صورت ادامه تشنج ممکن است از طرف کوچکترین همسایگان مانند باکو و امارات و برخی دیگر از قدرت های منطقه مانند ترکیه و پاکستان و صهیونیست ها مورد طمع قرار بگیرد
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    31 25
    نوشته و متنی ادبی و جالب است
  • فیاضی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    28 17
    ماشاالله به حاضرجوابی همه تان هههه
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    31 16
    حتی مثالهایی که می آورید خاله زنکی است.
  • حسین IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    34 10
    مهم نیست ماخیلی وقته عادت کردیم بازن باباهم میشه زندگی کرد
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    88 20
    زنیکه مهریه را تمام و کمال گرفته و تمکین نکرده حالا اینا میخوان با اقتدار وادار به تمکین کنند شما چرا ناراحتی؟
  • ایرانی IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    38 10
    سراغش رفتن تا درستش کنن شما بلد نبودی نگهش داری
  • محسن IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    57 54
    سلام اگر اون موقع که برجام هنوز امضا نشده بود، یکی مثل آقای علی باقری مسئول مذاکرات بود، اصلا با همچین زن ناسازگاری وصل نمی کرد. اگر هم شما اصلاح طلبها الان روی کار بودید، دیگه همین زن ناسازگارم به شما نمی دادن. یادتونه برای یه واکسیناسیون مردم چه طوری به دست و پا افتاده بودید که باید حتما FATF تصویب بشه؟ مغلطه های شما حضرات اصلاح طلب تمومی نداره. ولی یادتونه موقع توافق اولیه با دولت اوباما انقدر عجله کردید که یه راستی آزمایی درست و حسابی نکردید و اونها هم دست از پا درازتر تحریم گذاشتن روی تحریم های مردم؟ یادتونه همین آقای روحانی می خواست یه شب تا صبح راستی آزمایی کنه؟ ولی تیم مذاکره کننده فعلی تاکیدش روی راستی آزمایی دقیق و عملیاتی برداشته شدن تحریم هاست. امضای کری تضمین نیست.
    • عبدالله IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      23 21
      احسنت
    • IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      5 3
      اگه اف ای تی اف مهم نیست پس چرا شما نفت رو میبرید وسط دریا میفروشید تا ازتون بدزند بعدش وسط دریا کی هست که ببینه چند فروختین پولشو چه کار کردین جالب خودتون خودتونو رسوا میکنین
    • کرار IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
      5 2
      درجواب دوست عزیز که میفرمایند اگر FATFمام نیست چرانفت را وسط دریامیفروشید عرض کنم که وصل شدن به FATF یعنی اینکه ما راههای دور زدن تحریمهارو به آمریکا واروپا نشون بدیم وراحت تر مارو خفه کنن حالا سوالم اینه کدوم عاقل و باشعوری میاد آمار و راههای درآمدخودش رو به نامحرم هابگه که ما دومیش باشیم؟؟؟ حرف اصلاح طلبان رو گوش نکنید که این جماعت ۸سال مردم را فریب دادن که برجام رو امضاءکنیم تحریم ها تمام وایران میشه بهشت ولیکن بااینکه اشتباه بزرگی کردن و بجای اینکه درس عبرت بشه حالا دنبال FATFهستند که کلا نابودمون کنن مثل مسکن وخودرو و مرع و... که به قیمتی رسوندن که درتاریخ ایران بی سابقه است
  • سعید IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    20 17
    با سلام خارج از بحث سیاسی از متن زیبای ادبی یتان خویشتن را در روزگار دیرین یافتم باشد که چنین متن نگاری، زیبایی دوباره تکرار گردد.
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    19 9
    با این وصف ،شما می گید در مسیر ترامپ قرار بگیریم،ترامپ حماقتی کرد ما نیز بر حماقت او که تحت فشار نتانیاهو بود ،صحه بگذاریم.
  • حسین IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    34 13
    باقری که این زن بدراانتخاب نکرده وحتی اجازه ندادندگزینه دیگری داشته باشدپس مجبورشدتنهاراه رابرود...ازاین منظرهم نگاه کنیم
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    37 2
    بازم بازی برجام شروع شد
  • سجاد IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    56 37
    اینا هدفشون تخریب مذاکرات و برجام زمان روحانی بود الان برجام دیگه سم نیست
  • محمدی IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    18 15
    نه ادبیات باقری درسته ونه ادبیات شما برای تحلیل کار او
  • شهنواز IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    33 8
    مهم اینست که گربه را دم در حجله چگونه با گوشتکوب بکشی آنوقت همان زن عاقله میشود
  • توکل IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    24 20
    افرین ودرودبرشماباتمثیل بسیارقشنگ واقعاقربون برم خدارا یک بوم ودوهوارا
  • علی BE ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    20 15
    با سلام و خدا قوت جدای از موضوع متن، لطفا این گونه نوشتن را بیش تر استفاده کنید. خیلی ممنون
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    19 22
    چون روحانی باید سیبل می شد
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    7 5
    بعضی ها زن را که طلاق بدهی پدر طاقت دارد .ولی بخاطر بچه هاش نمی خواهد طلاق دهد .
  • DE ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    30 28
    مذاکرات فقط برای روحانی خوب بود؟ حالا که اینا رفتن مذاکره کنن مذاکرات بد شده؟ یک بام و دو هوای اصلاح طلبان :)
    • رضایی IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      1 0
      اون ورشو بگو. مذاکرات فقط برای روحانی بد بود. توهین برچسب زنی و .. برای روحانی. متن های حماسی و مدیحه سرایی برای این دولت که یکی از پرچمداران ضد برجامی شده مذاکرکننده ارشد برجام.
  • علی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    10 3
    احسنت !!!!
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    9 5
    حاج آقای عزیز ماکه توی برجام هستیم آمریکا میخاد وارد برجام شه منظورش به نظرمن از زن آمریکاست نه برجام
  • لوتی IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    6 7
    به مثال دقت کنید! آن زن طلاق داده یا نگرفته! فقط ناسازگاری کرده! و فی الحال این وضع جشن و شادی ندارد! پس وصالی در کار نیست و هدف سربراه کردنش است!
  • جانباز جنگ تحمیلی IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    18 14
    ...واین سئوالی است که خیلی از ایرانیان وطن دوست را یخود مشغول کرده!!!
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    13 20
    آفرین به روزنامه اطلاعات احسنت که حق مطلب و مذاکره کننده گان حرفه ای دوره قبل را ادا کردید...
  • حامد IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    63 13
    آقا یکی به من بگه چرا اینهمه شلوغش میکنید؟ تو دور قبلی مذاکرات تیم آمریکا نزدیک به ۱۰۰ نفر بود.الان هم قطعا با نفرات زیادی رفتن به وین.در حالی که همون موقع تیم آقای ظریف ۱۰الی ۱۵ نفر بود.خیلی جاها هم اینو گفتیم.حالا چی میشه یه بار از زمین به آسمون بباره و ما با یک تیم قدرتمند بریم برای مذاکره . نمیخوان برن که پیاز معامله کنن.میخوان از منافع مملکت دفاع کنن.هرچی که باشه، از این دولت و این نفرات خوشمون بیاد یا نیاد بالاخره دارن از ما دفاع میکنن.عملا داریم پشت هموطن خودمون رو خالی میکنیم با این حرفا.درضمن بلد بودن زبان خیلی هم مهمه.میخوای بریم اونی که فرق تعلیق و لغو رو نمیدونه بیاریم برا ما مذاکره کنه. #ایرانیم
  • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    40 17
    ایکاش میشد فهمید که چرا بعضی ها اینقدر حسود و بد طینت اند؟ اصلاح طلب ها حدود سه دهه با آمریکا ئی ها مذاکره کردند و آخرش هم هیچ چیز دندان گیری عایدشان نشد حالا که دولت جدید در آستانه موفقیت قرار دارد سعی دارند که هر طور شده وقفه ائی در ان ایجاد کنند و این مهملات را بهم میبافند.از این مثال بی ربط و مسخره ائی که زده معلوم است چقدر حسادت می ورزند.خبر انلاین جرات داشته باش و این نظر را چاپ کن!
    • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      10 20
      می خواین اینجور نظرات زیاد ببینید روزنامه کیهان بخونید
  • علی IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    21 6
    یک نکته با نویسنده این مطلب و سایر نویسندگان این روزنامه اول اینکه آرشیو روزنامه ها در این ۸ سال گذشته صداقت شما و رسالت خبرنگاری و خبر گذاری را نشان می دهد ثانیا درسته آمریکای بدعهد از خیلی از تعهدات بین المللی خودش بیرون رفته ولی متاسفانه کشورهایی مثل ما باید پایبند باشند مثل معاهده ترکمانچای و ... واین زنی که نمیتوان طلاق داد !
  • داریوش IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    20 24
    اقای باقری امیدوارم موفق باشی،ما میدانیم که بچه های انقلابی هیچ وقت به امضای کری اعتماد ندارند و کشور را درون گودال نمی اندازد،محکم و استوار قدم بردارید و با تضمینهای لازم یک معاهده در شان ملت ایران تنظیم کنید
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    26 23
    مگرشمانمی دانید داستان برجام زمان بنده خدا آقای روحانی بدبود ولی درحال حاضر از عسل ناب شیرین تر سیاست همین است وای برما چگونه به معاد معتقدیم
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      6 4
      واقعا وای بر ما به خدای بالا سر اعتقاد داریم و این قضاوتها رو داریم ؟
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    18 2
    یک نفر را بفرستند زبان بلد باشه فرق تعلیق و لغو در زبان لاتین را بلد باشه.
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    6 4
    زنی که این همه بدبختی ببار آورده ارزش این را دارد که دوباره عقدش کرد؟این مثال یک مثال غیر واقعی بود مسائلی که با سرنوشت یک ملت ارتباط دارند را نباید با این مثال قیاس کرد
  • DE ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    2 9
    درود جان کلام
  • ن IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    24 4
    تمثیل قحطی بود تا زن رو تحقیر نکنید،
    • IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
      15 2
      خخخخ.والا
  • شما IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    23 6
    پس تکلیف این مردم چیه روز به روز هم که داره اوضاع بدتر میشه.
  • علی اکبر نیکخو IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    13 2
    سلام لازمه بدونید که دنبال زنه نرفته برای پس گیری اموالی که از برجام برده رفته
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    21 31
    چرا الان موشک نمیسازن روش نوشته باشه اسراییل را نابود میکنیم ؟!
  • صدرا IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    13 23
    اگه همین تعداد افرتد در زمان دولت روحانی عازم وین میشدند هر آنچه که در شان یک‌انسان نبود از مخالفینش سر میزد...مردم در این‌خصوص قضاوت خواهند کرد
  • وطن دوست IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    7 5
    نعمت روی زمین قسمت زیبارویان است خون دل میخورد آنکس که حیایی دارد
  • ایرانی IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    26 9
    ما این خانم را میخوایم با همه عیب و ایرادش هم می‌سازیم بعد چهل و اندی مجردی میخوایم یه سامانی به کلبه محقرمان بدهیم باور ندارید به موهای ریخته و سبیل آویخته قسم طاقت تنهاییمان سرآمده
  • ناشناس IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    6 5
    چه جواب هوشمندانه و ظریفی
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    22 2
    واقعاکه با این سطح درک و تحلیلتون!! دیگه با شما جماعت غربزده پررو چه باید کرد خواجه حافظ شیراز هم نمیدونه خیلی ساده است مثل آیه ازدواج مجدد که اگر درست بخونی و تفسیر کنی نتیجه اش اینه که ازدواج مجدد نکن! این گروه جدید مذاکره کننده شروطی پیش پا گذاشتند که از همون اول معلومه توافقی رخ نخواهد داد ولی این بار با ژست دیپلماتیک و بدون برچسب ندانستن اصول مذاکره و دیپلماسی اگر بلد بودید شما هم امکانشو داشتید می رفتید درست مذاکره می کردید بحث اینه که رفتید ۸ سالم مملکت رو معطل کردید ولی صد رحمت به هیچ .....
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    8 24
    برجام روحانی بدبوداما الان خوب است جناب روزنامه کیهان سکوت کردی هدف وسیله را توجیه می کند دنیا دنیای بی انصافی است این نیز بگذرد
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    21 5
    فکر به حال ما مردم کنید که زندگی برایمان جهنم کردین با این قیمتهای خونه اجناس کالاها دیگه زندگی نمی توانیم بکنیم زندگی فقط برای خودتان است بس تنهاخدا باید ما با این روزگاری که برامون درست کردین نجات بده
  • حسن خدایار IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    15 3
    پرفسور اگه مذاکره رو ادامه نمی دادند بازم امثال تو ان قلت می آوردن که چرا مذاکره رو بصورت درست ادامه نمی دید و ادامه میدم ی چیزی می گیم خلاصه چند چندی با خودت
  • بهلول IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    19 3
    ای بابا تا دو ماه پدر دولت درآوردی که برو مذاکره کن، حالا میگی چرا مذاکره می کنی؟! یا للعجب از انسان های منافق
  • مهدی IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    3 8
    ناز قلمت استاد
  • مهرداد IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    16 4
    حاجی احمق نباشید منم مثال میزنم ما معامله کردیم مثلا خونه فروختیم خونه رو دادیم طرف پولشو نداده حالا باید بریم شکایت پولمونو بگیریم یا از خودش یا از ضامن هاش. ما هوس فلان نداریم. حقمون رو طبق توافق خودشون ندادن
  • مختاری IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    9 3
    چه مطلب مذخرفی
  • رضا IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 2
    خط آخر جمله سنگینی بود!
  • روزگار IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 2
    عالی بود عده اش سر آمده
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 2
    فراموش کردید که همون زنه الآن دست بردار نیست و به فلان خوردن افتاده و التماس برگشت میکنه،کو چشم بینا و فهم درست🤔
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    شما چرا از این وصلت مجدد داری میسوزی
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 2
    خوشبختانه برجام از حساسیت افتاده ومردم هم اهمیتی نمی دهند ما متاسفانه درگیر جنگ داخلی بین اصوالگرا واصلاح طلب شدیم وله شدیم تمام کنید این بچه بازی ها ر
  • رسول IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 3
    بنظرم نگارنده ایرانی نباشه، یا واقعا نمیدونه منافع ملی چیه یا واقعا بعد از دولت تدبیر بیوه شده باشه
  • امین IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    1 1
    بابا تو دیگه کی هستی زمانی که نمیرن مذاکره شما داد میزنید آقا چرا نمیرید برجام رو ادامه بدید وقتی که میرند مذاکره میفرمایید چرا رفتین خدا در مورد امثال شما می‌فرماید فی قلوبهم مرض .....بخدا که منافق شمایید
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 1
    یدوارم واقعا این دفعه توافق درست صورت بگیرد وتحریمها برداشته شود چون واقعا مردم ایران خیلیربه سختی دارند گذران زندگی می کنند بخصوص که کرونا هم باعث بیکاری خیلیها شد، همه امیدواریم که طرفین براساس عدالت توافق کنند.
  • خودم IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 3
    جناب نویسنده ی محترم! که خیلی به مغزت فشار آوردی تا این تیترو زدی از خیلی وقته که برجام سه طلاقه شده و اگر حاصلی داشت حتما شما اصلاح طلبهای ... اونرو میچیدید قضیه ی برگشتن به برجام امید بستن دولتمردان حاضر به آن نیست . آنها کاملا مطمئن هستند سودی نداره. ولی هدفشون بستن دهن شما داخلی ها هست.
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 1
    جدا شما ها فکر می کنید آقای باقری کنی تصمیم گیرنده اصلی است؟
  • احمد IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 1
    آخه مرد ناحسابی با این برجام کشور را تا چانه زیر گل بردید مگه میشه از برجام رها شد؟ الان برجام قبل از اینکه حلال مشکلات باشد یک پرونده است که باید به سرانجام برسد. با اون همه دوربین ها و تعهدهایی که بر اساس برجام داده شده مگه میشه از برجام فاصله گرفت. دولت قبل میخواست برجام را تدریس کند. برجامی که کشور را در چنگال انداخته. حالا بزارید ببینیم میشه از شرش خلاص شد؟ ضمنا هیات خارجه ایران گفتند که دستور اصلی و مبنای کار ما فقط برداشتن تحریم هاست نه برگشتن آمریکا به برجام یا هر چیز دیگه.
  • عطا IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    نخیر آن زن ضررو زیانهای زیادی زده و باید جبران کند.
  • حمید IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 2
    فرق مذاکره الان با قبل این هست که برای رفع تحریم مذاکره میکنند، ولی قبلا میگفتند فقط اصل مذاکره مهمه
  • مهدوی IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 0
    با این رویه مرز وقاحت و بی شرمی و خیانت به ایران را جابجا می کنید.
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 2
    سروته مطلب تناقض داره .حمایت یاتخریب
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 1
    مغرضانه صحبت ک دن مذاکرات هستهای را حل نمیکند
  • مجید IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 2
    متن خوبی بود اما سوال آخرش نشون داد که صاجب متن عاقل نیست
  • صادق IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 1
    نمبدانم این حرفها چیست منافع ملی هرچه اقتضا کنه باید به دنبال ان باشیم وعده ای نیز باید نقش مخالف را بازی کنند تا در مذاکرات فشار زیاد طرفهای مقابل کاهش یابد
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 1
    به هر دلیل رفته مشکل حل شه شما چرا می سوزی؟!!! دلیلش اینه که نان مردم ابزار شما برای مخالفت شده والا گرسنگی مردم براتون مهم نیست
  • احمد دلاوری IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 2
    دوست عزیزم این خانم مهریه و نفقه را گرفته اگر چه نانجیب است اما تمکین چه می شود
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    1 2
    جناب دعایی و اعوان و انصار در روزنامه اطلاعات گویا خبر ندارند که از برجام در صورت احیا هم کاری ساخته نیست بلکه قرار است طرحی نو در اندازند و عروس جدیدی به خانه آورند.
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 2
    خانم بچه زاییده اون هم نه یکی دوتا چند تا الان مشکل خانم نیست بچه ها هستند مهر مادری را معلوم نیست چکارش باید کرد اون که طلاق داد فکر خانم بود فقط نه طبعااتی که عروس خانم درست کرده بود
  • کرار IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    9 3
    درجریان باشید اصلاح طلبان باتمام توان وارد میدان شده اند که دولت جدیدرابکوبند وافتضاح اقتصادی و معیشتی و تورمی که درتاریخ ایران بی سابقه بود را مردم به فراموشی بسپارند روزنامه اطلاعات: یادمان نرفته مسکن۶۴۰درصدتورم،مرغ۵۰هزارتومانی،برنج۶۰هزارتومانی،خودروی پراید۱۷۰میلیونی،برق قطع،آب قطع و... راتحویل دولت آقای رئیسی دادی و سالها متن نزدی که دولت اصلاح طلبان زندگی مامردم رانابودکرررررد
  • محمد RO ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 4
    زمان خاتمی از نظر اقتصادی و سیاست خارجی و توسعه پایدار و ثبات قیمت ها ورضایت مردم کشور روی ریل درست و صحیح افتاده بود .قدرت طلبان و خود خواهان و تندرو ها احساس خطر کردند و احمدی نژاد را بر مردم تحمیل کردند اون هم به کمک پشتیبانانش کشورو به تحریم برد و خسارت های غیر قابل جبران بر کشور وارد کرد اخرش هم به همان پشتیبانانش پرید .موسوی و کروبی هم معصوم نیستند ولی ضد نظام هم نبودند .تجربیاتی داشتند که می شد به نفع مردم کشور و انقلاب از ان ها استفاده کرد.حالا این ها مانند زمانی که جلیلی رئیس هیئت مذاکره هسته ای بود .فقط فرصت سوزی و وقت کشی خواهند کرد یک خط هم نمی توانند قرار داد ببندند .بیشتر به جوک می ماند امریکا در اطاق دیگر باشد جلسات را ببیند .اخر امریکا مارا تحریم کرده با دیگرا ن گفتگو می کنیم واقعا مسخره است
  • RO ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 3
    گروه ظریف در مذاکرات خیلی خبره تر از این گروه بود این ها فقط دور خودشان می چرخند اخرش هم مانند زمان جلیلی فقت فرصت سوزی و خسارت بر جا خواهند گذاشت اختیاری ندارند پس باید شعار بدهند
  • مجتبی IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 2
    نویسنده انصاف داشته باش چون اون زنی که ظریف گرفته باید تا ابد مهریه پرداخت کنیم
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    0 0
    تیم ظریف که کاملا مسلط به زبان بود چه گلی به سر ملت زد
  • ایرانی ام IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۲
    2 0
    زن هر کس را خودش طلاق می دهد، نهایتا یک روحانی به وکالت از فرد، زن او را طلاق می دهد. بنابراین ترامپ فقط می تواند زن خودش را طلاق بدهد. مگر در مثال آقای مذاکره کننده، برجام زن ترامپ فرض شده که می فرمایید ترامپ طلاقش داد؟ آن برجامی را که آقایان آشنا با زبان دنیا، به کلمه ی تعلیقش، توجه نکردند، نه می توان طلاقش داد، نه می توان با او زندگی خوبی داشت. فقط باید ضررهای زندگی با آن را کمتر کرد. جناب نویسنده ی متن، مغالطه ممنوع
  • علی IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    2 0
    مشکلی که دولت روحانی به وجود آورده رو حالا حالا ها باید تحمل کنیم. از جمله برجام
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 2
    بنازم به حاضر جوابی شما شما باید نفر ۴۱ باشید
  • محمدرضا بهرامی IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    برجام را ترامپ طلاق داد ،و خانواده ترامپ هم به تعهدات سرسفره عقد عمل نکردند ،ترامپ را که به جلسه راه ندادند ، التماس هم کرد اما بازهم راه ندادند ، حال اگر مهریه را پرداخت کرد شاید ،،،وگرنه دیگران کیف نکنند