تکذیب یک شایعه درباره ترکیدگی لوله آب در محل نگهداری اسناد وقفی/ عکس

انتشار خبری مبنی بر آسیب و از بین رفتن اسناد ملی سازمان اوقاف و امور خیریه به‌دلیل ترکیدگی لوله آب در مرکز نگهداری این اسناد، باعث شد تا برخی رسانه‌های معاند نیز برای پوشش گسترده این خبر کذب پای کار بیایند.

به گزارش خبرآنلاین، به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، طی هفته‌های اخیر اخباری مبنی بر آسیب و از بین رفتن اسناد ملی سازمان اوقاف و امور خیریه به‌دلیل ترکیدگی لوله آب در مرکز نگهداری این اسناد منتشر شد؛ پس از این اخبار و با وجود شفاف‌سازی مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه مبنی بر اینکه انبار پشتی مخزن دچار ترکیدگی لوله و نشتی آب شده و اسناد وقفی آسیبی ندیده‌اند، یکی از رسانه‌های رسمی کشور با وجود گذشت دو هفته، خبر ترکیدگی لوله آب در مرکز نگهداری اسناد ملی سازمان اوقاف و امور خیریه و از بین رفتن این اسناد را در قالب مصاحبه با منبعی به‌زعم خودشان آگاه منتشر کرد تا این بار برخی رسانه‌های معاند نیز برای پوشش گسترده این خبر کذب پای کار بیایند.

پس از شروع موج دومِ این خبر کذب بود که معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه هفتم آذر ماه در مصاحبه‌ای با تکذیب این خبر، تاکید کرد که مخزن اسناد سازمان اوقاف و امور خیریه از لحاظ امکانات و استانداردهای لازم مورد تائید سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران قرار گرفته است.

براساس این گزارش، معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه طی روزهای اخیر در راستای شفاف‎سازی موضوع، اعلام کرد که خبرنگاران می‌توانند با حضور در محل نگهداری اسناد وقفی از جزئیات و روند نگهداری از این اسناد ارزشمند و ملی مطلع شوند؛ پس از این بود که برخی خبرنگاران با اعلام درخواست به اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه نهم آذر ماه در مرکز نگهداری اسناد ملی این سازمان حضور یافتند.

تاکید خبرنگاران بر استاندارد بودن محیط نگهداری از اسناد وقفی

پس از حضور خبرنگاران در مرکز نگهداری از اسناد وقفی، آنها در گزارش‌های خود تاکید کردند که مخزن اسناد سازمان اوقاف و امور خیریه شامل وقف‌نامه‌های خطی و چاپی است که در طبقه منفی سه این سازمان محافظت و نگهداری می‌شود؛ این اسناد در محیطی استاندارد و با وجود سیستم اطفای حریق پیشرفته، حسگر مخصوص نشتی آب، دوربین، تهویه مناسب، دماسنج و رطوبت‌سنج نگهداری می‌شود.

اصحاب رسانه پس از این بازدید میدانی در گزارش‌های خود تاکید کردند که مخازن، گنجینه‌ها و فایل‌های نگه‌داری اسناد و وقف‌نامه‌ها منظم و بدون اثری از رطوبت و آب‌گرفتگی قرار داشتند و سیستم‌های تهویه، اعلام و اطفای حریق، و دو نوع سیستم رطوبت‌سنج در مجموعه فعال بود.

پس از این بازدید میدانی، حجت‌الاسلام امرالله حسنی‌نیا معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه موقوفات کشور که شامل وقفنامه، مدارک اثبات مالکیت، مکاتبات صورت گرفته و اجاره‌نامه‌های گذشته می‌شود، اسکن شده و مورد بازنویسی قرار گرفته است؛ سازمان اوقاف و امور خیریه اسناد قدیمی را که به‌صورت خط نستعلیق بود، ابتدا توسط کارشناسان بازنویسی و سپس اسکن شده آن را در سامانه به ثبت رسانده است.

وی اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها را مبنی بر ترکیدگی لوله آب و آسیب دیدن اسناد ملی سازمان اوقاف و امور خیریه را تکذیب کرد و افزود: مخزن اسناد سازمان اوقاف همه استانداردهای لازم برای نگهداری اسناد که شامل سیستم اطفای حریق پیشرفته، حسگر مخصوص نشتی آب، ۴۰ عدد دوربین مدار بسته، تهویه مناسب، دماسنج و رطوبت سنج می‌شود را دارای است و همچنین انواع فایل‌های استاندارد در مخزن اسناد سازمان اوقاف و امور خیریه تعبیه شده و به‌صورت مستمر کنترل می‌شود.

معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه تاکید کرد: لازم به ذکر است ترکیدگی لوله آب مربوط به انباری در کنار مخزن اصلی بود که وسایل اضافه مانند پوشه‌های اضافی، برگه‌های باطله و … در آن نگهداری می‌شد و با توجه به امکانات موجود، امکان آب گرفتگی در این مخزن غیر ممکن است؛ سازمان اوقاف و امور خیریه براساس استانداردهایی که سازمان اسناد و کتابخانه ملی که سال ۱۳۹۳ تعیین کرد، اسناد ملی را در این مخزن نگهداری و محافظت می‌کند.

تمام اسناد و مکاتبات سازمان اوقاف اسکن شده است

حجت‌الاسلام حسنی‌نیا با بیان اینکه همه اسناد اسکن شده موجود است، یادآور شد: علاوه بر اسناد، تمامی مکاتبات سازمان اوقاف و امور خیریه به‌صورت اسکن شده در این سامانه موجود است و حتی این اسناد به‌صورت کتاب تهیه و منتشر شده است؛ بنابراین اسناد سازمان به‌صورت الکترونیکی، فیزیکی و کتاب نگهداری می‌شود.

وی گفت: محققان و پژوهشگران هر زمانی که بخواهند فعالیت‌های پژوهشی داشته باشند، می‌توانند از این منابع استفاده کنند؛ گاها عده‌ای که دانشجو و محقق نیستند و بیشتر به دنبال کار و کاسبی هستند درخواست می‌کنند تا این اسناد در اختیارشان قرار گیرد که تا به امروز از دو نفر که قابل وثوق نبوده‌اند، ممانعت شده است.

معاون اوقافی، حقوقی و ثبتی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: فضاسازی رسانه‌ای گاهی براساس اهدافی که به آن دست نیافتند، صورت می‌پذیرد؛ برای مثال اگر رسانه‌ای قصد داشت تا از روی دلسوزی این خبر را منتشر کند، باید همان روزهای اول اقدام می‌کرد و از صحت و سقم خبر مطلع می‌شد اما اینکه بعد از بیست روز گزارشی مبنی بر اینکه اسناد ملی سازمان به‌دلیل ترکیدگی لوله آسیب دیده و از بین رفته است تهیه و منتشر می‌شود، کمی سوال‌برانگیز است.

از منتشرکننده خبر به مراجع قضایی شکایت خواهیم کرد

حجت‌الاسلام حسنی‌نیا با تاکید بر اینکه اینگونه نشریات با سوء استفاده از فضای رسانه‌ای، اعتماد مردم به وقف را هدف می‌گیرند، خاطرنشان کرد: از نشردهنده این خبر به مراجع قضایی شکایت خواهیم کرد؛ انتشار چنین خبرهایی برای اوقاف و حتی نظام مقدس جمهوری اسلامی بازتاب منفی خواهد داشت زیرا که سرمایه اوقاف مردم هستند و نشر شایعات سبب التهاب فضای آرام جامعه می‌شود.

پر واضح است که انتشار چنین اخباری از سوی برخی رسانه‌ها با اهداف مختلفی انجام می‌شود که شرح این اهداف در این گزارش نمی‌گند اما قطعا حضور اصحاب رسانه در محل نگهداری از اسناد وقفی خط بطلانی بر این شایعه رسانه‌ای بود.

تکذیب یک شایعه درباره ترکیدگی لوله آب در محل نگهداری اسناد وقفی/ عکس

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1578780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =