۱ نفر
۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۶
فیلتر شنی استخری

 اگر قصد دارید از فیلتر شنی جهت تصفیه آب استخر و جکوزی استفاده کنید ولی نمی دانید از چه فیلتر و کدام مدل استفاده کنید بهتر است در ادامه مطلب همراه ما بوده تا اطلاعات کاملی از عملکرد فیلتر شنی و کارایی انواع مدل های آن بیشتری به دست آورید.

شرکت اطلس آب سازنده انواع فیلتر شنی تصفیه آب و استخری

 اگر قصد دارید از فیلتر شنی جهت تصفیه آب استخر و جکوزی استفاده کنید ولی نمی دانید از چه فیلتر و کدام مدل استفاده کنید بهتر است در ادامه مطلب همراه ما بوده تا اطلاعات کاملی از عملکرد فیلتر شنی و کارایی انواع مدل های آن بیشتری به دست آورید. عبور دادن آب از فیلتر شنی اولین مرحله تصفیه آب استخر شنا و همچنین جکوزی می باشد این عمل عمدتاً یک کار فیزیکی می باشد. ذرات آلاینده معلق و ناخالصی های موجود درون آب را به وسیله فیلتر شنی از آب جداسازی می کند فیلترهای شنی حتی می‌تواند بخشی از باکتریهای موجود درون آب را نیز حذف نمایند. برای حذف و ضدعفونی آب بهتر است از تجهیزات گندزدا استفاده شود. جلوگیری از رشد باکتری ها و در بعضی مواقع جلبک و خزه جلوگیری نماید. در اینجا لازم به یادآوری این نکته می باشد که  فیلتراسیون آب با گندزدایی متفاوت می باشد. عمدتا برای تصفیه آب استخر از چند نوع فیلتر شنی استفاده میشود که مهمترین آنها می توان به فیلتر سیلیسی، فیلتر دیاتومه و فیلتر کارتریجی استفاده کرد در ادامه همین بخش هر کدام از این فیلترها می پردازیم.

فیلتر شنی تصفیه آب استخر

  این مدل از فیلترها در مقایسه با نوع دیاتومه و کارتریجی از کارایی بیشتری برخوردار می باشند با توجه به نوع عملکرد آن جهت تصفیه آب استخر در مقایسه با سایر فیلترها از وزن بیشتری برخوردار می باشد. این وزن زیاد عمدتاً در نوع فیلتر شنی فلزی فیلتر تصفیه آب استخر و جکوزی عمدتاً در دو نوع فلزی و فایبرگلاس و یا همان مواد کامپوزیتی ساخته می شوند. و این مدل از فیلتر شنی تحمل فشار بیشتری در مقایسه با نوع کامپوزیتی را دارا می باشند یکی از نکات منفی که در اینگونه فیلترها وجود دارد احتمال ورود زنگ آب داخل آب پس از زنگ زدگی و زدودن رنگ داخل فیلتر شنی می باشد. 

 این نکته منفی یکی از نکاتی می باشد که  اغلب و خریداران تمایل به استفاده از فیلتر شنی از نوع فیلتر FRP را دارند. در نوع فیلتر شنی با مخزن فایبرگلاس به طور کلی مشکل زنگ زدگی و خوردن زندگی در آنها وجود ندارد. در مقایسه با نوع فلزی از تحمل فشار کمتری برخوردار می باشد. لازم به یادآوری میباشد که این مدل از فیلترها در مقایسه با نوع فلزی قابلیت بالای سنگ سیلیس را ندارد مشکل عمدتا موازی قرار دادن چند فیلتر در کنار هم می بایست رفع گردد. در کل در هر دو مدل از فیلترها می بایست ۶۰% فیلتر به وسیله سنگ سیلیس پوشش داده شود عملکرد فیلتر شنی در هر دو حالت تصفیه و احیا به خوبی صورت پذیرد.

سنگ سیلیس فیلتر شنی

در فیلتر شنی تصفیه استخر از سیلیس به عنوان مواد تصفیه کننده استفاده می شود که در بعضی مواقع به عنوان سنگ شیشه ای نیز نام برده می شود. سیلیس مرغوب دانه سفید رنگ و براق می باشد که با خرد کردن سنگ سندی صحیح میشود. یکی بهترین نوع آن  از معادن همدان و جندق استخراج می شود که پس از خرد کردن سنگ ها دانه بندی شده بازار عرضه می شود. سنگ سیلیس می‌بایست بدون رگه های قهوه ای و زرد باشد. از مشترکات فیلتر شنی در تمامی مدل ها سنگ سیلیس می باشد. که در دو مدل فرآوری شده از نوع پلیمری با تکنولوژی نانو و همچنین سنگ سیلیس معدنی با خلوص بالای ۹۸ درصد می باشد. مدل اول در کیسه های ۲۵ کیلویی و نوع دوم در کیسه های ۴۰ کیلویی می باشد. تمامی این نوع سیلیس ها عمدتاً در سه نوع درشت متوسط و ریز می باشد چه بهتر می باشد ۷۵ درصد حجم مخزن به وسیله سنگ سیلیس پوشیده شود لازم به یادآوری می باشد که برای عملکرد بهینه فیلتر شنی بهتر میباشد از دانه بندی ریز بیشتر استفاده شود.

فیلتر شنی استخری

محاسبه فیلتر شنی

برای اینکه بتوانیم در خروجی فیلتر شنی عملکرد مطلوب و بهینه داشته باشیم یکی از نکات مهم آن در طراحی فیلتر شنی محاسبه ظرفیت خروجی فیلتر شنی می باشد. که برای این مهم می بایست به یک سری نکات فنی اساسی در این مقاله اشاره کنیم عنوان مثال اگر فیلتر شنی جهت تصفیه آب استخر مورد استفاده قرار گیرد. می‌بایست سرعت خطی آب را ۱۰ در نظر بگیریم به گونه ای که اگر فیلتر شنی در ۲۴ ساعت کاری در نظر بگیریم یکبار می بایست به صورت کلی آب استخر از درون فیلتر گذر کند .

عوامل مهم در طراحی و محاسبه فیلتر شنی:

  • میزان آب مصرفی در ساعت
  • کیفیت آب خام تصفیه شده
  • مصرف آب تولیدی
  • نوع فیلتر شنی فلزی یا FRP
  • طریقه راه اندازی فیلتر شنی

برای نصب فیلتر شنی می بایست به ترتیب زیر عمل کرد:

  • جانمایی فیلتر شنی
  • بازکردن فلنچ بالا و پایین فیلتر شنی
  • چک نمودن نازل های فیلتر شنی
  • بستن فلنج پایین
  • ریختن سیلیس ها به ترتیب درشت متوسط ریز
  • بستن فلکه بالایی
  • قرار دادن شیرها در حالت بگواش شستشوی اولیه فیلتر شنی
  • قرار دادن شیر در حالت عمل تصفیه

اگر طراحی فیلتر ۴ فلکه باشد عملکرد شیر ها به صورت دو به دو می باشد. در حالت تصفیه ابتدا حالت شیر فیلتر شنی در حالت بگواش قرار می گیرد. شیر  فقط ۲ و ۳ بازی و ۱و ۴ بسته در این حالت آب از قسمت زیر فیلتر شنی وارد می شود.  و از لابه لای بستر سیلیس فیلتر شنی به طرف فاضلاب هدایت می شود. این عمل خاک ابتدایی سیلیس شسته میشود از عملکرد جهت فیلتر شنی می باشد که لوله کشی آن به صورت چهار فلکه باشد. ولی در مواردی که از پنج شیر استفاده شود استفاده از شیر پنج  جهت شستشوی می باشد. که این عمل بعد از بگواش قبل از ورود به عمل تصفیه می باشد که باعث می شود. املاح مانده در لابه لای بستر فیلتر شنی قسمت فاضلاب هدایت شود.

فیلتر شنی استخری

فیلتر شنی FRP

با توجه به حساسیت آب خروجی در فیلتر شنی در بعضی از صنایع همچون دارو سازی غذایی این روزها استفاده از فیلتر شنی FRP  نمود بیشتری پیدا کرده است در جهت اینکه آب خروجی در صنایع مختلف می بایست عاری از هرگونه زنگ زدگی و ایجاد رنگ و بو باشد می توان فیلتر شنی FRP را پیشنهاد داد که در مقایسه با نوع فلزی و گالوانیزه از بار آلودگی کمتری برخوردار می باشد .تمامی این فایل ها توانایی نصب شیر به دو صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک را با قابلیت برنامه ریزی ۲۴ ساعته دارا می باشند. در کنار نکات مثبتی که این گونه از فیلترها در مقایسه با نوع فیلتر شنی فلزی دارند می توان به یک سری نکات منفی نیز اشاره کرد. که از جمله مهمترین آنها تحمل فشار بالای فیلتر شنی فلزی در مقایسه با نوع فیلتر شنی FRP می باشد طول عمر فیلتر شنی FRP با توجه به اینکه مواد داخلی آن از پلاستیک می باشد. در مقایسه با نوع فلزی بیشتر می باشد تمامی تجهیزات ساخت شرکت اطلس آب دارای ۱ سال گارانتی و ۱۰ سال خدمات پس از فروش می باشد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می توانید با بخش فروش شرکت اطلس آب تماس حاصل نمایید

۰۲۱۴۶۰۷۶۰۸۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1579683

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =