حمیدی مقدم: فشار و مطالبه زیادی روی جشنواره سینماحقیقت است

محمد حمیدی‌مقدم، دبیر پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران، تاکید کرد فشار و مطالبه زیادی روی جشنواره سینماحقیقت است. او آرزو کرد فضاهای دیگری برای عرضه و رشد آثار مستند کشورمان ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست خبری پانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی‌مقدم، صبح امروز (دوشنبه ۱۵ آذر) به صورت آنلاین برگزار شد.

حمیدی مقدم در ابتدای نشست، به تفاوت چهاردهمین دوره جشنواره سینما حقیقت با پانزدهمین دوره اشاره کرد و گفت: «امسال با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از نظر کرونا، وضعیت معیشتی، سرمایه گذاری بخش‌های دولتی و خصوصی داشتیم، باید در ارائه آثار، روندی نزولی را در پیش می‌گرفتیم که همین هم شد و تعداد آثار کمی افت پیدا کرد. امسال برای اولین‌بار نمایش اول فیلم را شرط کرده‌ایم و خواه ناخواه برخی از مستندهای دیگر امکان شرکت نداشتند. بنابراین تعداد اثر واجد شرایط برای ورود به جشنواره کاهش پیدا کرده است.»

افزایش مخاطبان سینما حقیقت

حمیدی مقدم درباره پخش و نمایش فیلم‌های مستند در این دوره از جشنواره گفت: «در دو سالی که در مرکز هستم، بحثی را در زیرساخت‌های توسعه مخاطب سینمای مستند داشتیم این تحول در بخش بازرگانی ما هم رخ داد به همین دلیل اکران حقیقت راه‌اندازی شد. احساس من این بود که با تراکمی از فیلم‌های مستند رو به‌رو هستیم که به دلیل کرونا  و بسته بودن سینما نمی‌توانستیم به شکل فیزیکی نمایش داشته باشیم، برای همین، به سمت پلتفرم‌های برخط رفتیم. یک موضوع دیگر، شکل حمایتی مرکز در کنار تولیدات صد درصدی ما بود. اگر این روند ادامه داشته باشد، می‌توانیم از تعداد بیشتری از فیلم‌ها حمایت کنیم. این برنامه‌ها در سیاست‌های آینده ما هستند.»

۱۲ مستند مرکز گسترش به جشنواره راه پیدا کرده است

حمیدی‌مقدم درباره تعداد آثاری که تحت پوشش مرکز گسترش بودند و در جشنواره حضور پیدا کردند گفت: «آمار به صورت دقیق اعلام خواهد شد اما تنها ۲۳ اثر که ما از آن‌ها حمایت کردیم، متقاضی حضور شدند که از میان آن‌ها تنها ۱۲ اثر قبول شدند.»

او درباره مهم‌ترین چالش مدیر بعدی این مرکز گفت: «درباره جشنواره باید بگویم باید درباره این بحث شود که «چگونه می‌توانیم بی‌واسطه درباره مستندسازان صحبت کنیم». تجربه من این بود که فشار بیش از حدی به تیم برگزارکننده و دبیر وارد می‌شود که طاقت‌فرساست. پیشنهاد من این است که حتماً جلسات کارشناسی داشته باشیم. به خیلی از دوستان و مستندسازان بیرون از جشنواره ظلم می‌شود چون فکر می‌کنند آن‌ها اعتباری ندارند.»

حمیدی مقدم: فشار و مطالبه زیادی روی جشنواره سینماحقیقت است

جشنواره‌ها چند رده دارند

او در پاسخ به سوال دیگری درباره امیدآفرینی در آثار مستند جشنواره امسال گفت: «قطعاً نگاه به امید و شادابی در فیلم‌های مستند با وجوه دیگر سینما متفاوت است. اما بیش از امید، کاوش و تحقیق و جسارت فیلمساز اهمیت دارد و این مد نظر مرکز است اما این‌که چگونه امید و شادابی به فیلم‌ها تزریق شود، به وضعیت جامعه بستگی دارد اما در این وضعیت بیماری و معیشتی باید به این موضوع هم توجه کنیم آن‌چه نیاز داریم، از ایران امروز به جهان مخابره شود، همین زندگی امروز ما با وجود همه این مشقات با امید به آینده است.»

او در بخش دیگری از این نشست گفت: «به لحاظ کیفی جشنواره‌ها در چند رده تعریف می‌شوند. جشنواره‌های معتبر برای فیلمسازان مشخص است. در رشد و تعالی سینمای مستند، جشنواره‌ها خیلی تاثیر ندارند. ارتباط فیلم با یک گروه سیصد چهار صد نفره، دردی را از سینمای ما دوا نمی‌کند. اگر ببینیم فیلمی در کشور تاجیکستان در دو شبکه یا در کشورهای دیگر به نمایش دربیابد، جذاب‌تر از حضور در جشنواره‌هاست اما با این حال جشنواره‌ها هم کار خود را می‌کنند.»

امسال فیلم چالش‌برانگیزی نداشتیم

حمیدی مقدم درباره فیلم‌هایی که در جشنواره امسال حضور پیدا کردند، گفت: «ما امسال خیلی فیلم چالش برانگیزی نداشتیم. البته ممکن است بعد از نمایش چالش‌هایی از سوی مخاطبان ایجاد شود. ما برای احترام به صاحبان آثار، این مرارت را به خرج دادیم که به صورت محدود فیلم‌ها به صورت فیزیکی به نمایش دربیایند. با همکاری خوب مدیرعامل موزه سینما، سه سانس را برای نمایش فیلم‌های بلند و منتخب در موزه سینما خواهیم داشت. ورکشاپ‌ها و کارگاه‌های آموزشی هم داریم که به نظرم بخش خوبی است.»

دبیر جشنواره درباره قیمت‌گذاری بلیت‌های این دوره هم توضیح داد: «قیمت بلیت‌ها ۶ هزار تومان برای فیلم کوتاه، ۸ هزار تومان برای فیلم نیمه بلند و ۱۲ هزار تومان برای بلیت فیلم بلند است.»

او در ادامه گفت: «ما سه بزرگ‌داشت با حضور استادان سینمای مستند داریم‌. دو بزرگداشت برای ارد عطارپور، ابراهیم مختاری که ما فیلم «زعفران» استاد مختاری را با همکاری فیلمخانه ملی مرمت کردیم که به نمایش درمی‌آید. همچنین بزرگ‌داشت آقای حبیب والی‌نژاد را هم خواهیم داشت.»

حمیدی‌مقدم در پایان این نشست گفت: «آرزو می‌کنم سینمای مستند ما همان‌طور که پیشتاز و رو به رشد بوده و عکس‌العملی سریع داشته باز هم پیشرفت کند. فشار و مطالبه زیادی روی «سینماحقیقت» وجود دارد. آرزو می‌کنم فضاهای دیگری پیش بیاید تا هم این فشار از جشنواره کم شود و هم روند رشد خود را داشته باشد.»

جشنواره سینما حقیقت با دبیری محمد حمیدی‌مقدم، از ۱۸ تا ۲۶ آذر برگزار می‌شود.

۵۷۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1580064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =